نوع مقاله : مروری(کیفی)
نویسندگان
1 کارشناس ارشد تاریخ و فلسفۀ آموزش و پرورش دانشگاه شهید چمران اهواز
2 استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
3 استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل محتوای کمّی و کیفی پایان نامههای کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفۀ آموزش و پرورش و رسالههای دکتری رشتۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت دانشگاه شهید چمران اهواز از نظر میزان کاربرد مؤلفههای تفکر انتقادی فسیونه و تبیین نحوۀ بهکارگیری آن مؤلفهها، در این پایاننامهها میباشد. در تحلیل محتوا 75 پایاننامه کارشناسی ارشد و رسالۀ دکتریِ دفاع شده طی سالهای 91-1377 مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق نشان داد که پایاننامههای کارشناسیارشد در مهارت طبقهبندی با 40/10 درصد، تحلیل استدلالها و طرح و تدوین نتایج هر کدام با 90/9 درصد، تشخیص درست مباحث و دلایل با 72/9 درصد، آزمون ایدهها و بررسی و پرسش از شواهد و اعلام نتایج با 55/9 درصد، کشف معنا و وضوح بخشیدن به معنا با 38/9 درصد، گمانهزنی در مورد نتایج بدیل با 46/5 درصد و توجیه و تبیین روند کار با 95/4 درصد، ارائه و تصریح استدلالها با 78/4 درصد، سنجش ادعاها و استدلالها با 43/4 درصد و خودآزمایی با 39/2 درصد بیشترین تا کمترین فراوانی را به خود اختصاص دادهاند. در رسالههای دکتری، مهارت اعلام نتایج و تصریح استدلالها با 38/7 درصد و کشف معنا و وضوح بخشیدن به معنا و آزمون ایدهها با 25/6 درصد و سایر مهارتها به یک نسبت و با 95/7 درصد بهکار گرفته شده است. نتایج تحلیل محتوای کیفی نیز نشانگر این بود که در عین اینکه کوشیده شده مهارتهای نقادی در پژوهشها رعایت شود، اما این کاربست با توجه به مهارتهای مورد نظر فسیونه، به نحو مطلوبی انجام نشده است
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A content Analysis of M.A. and Ph.D. theses in history and philosophy of education, taking place in Shahid Chamran University of Ahvaz, and their using critical thinking skills, in Peter Facione’s view
نویسندگان [English]
- maryam papazadeh 1
- seyyed jalal hashemi 2
- parvane valavi 3
1
2
3
چکیده [English]
The purpose of this study is to analyze the quantitative and qualitative contents of the History and Philosophy of Education field of M.A. dissertations and Philosophy of Education of Ph.D. theses, taking place in Shahid Chamran University of Ahvaz, in terms of the extent of using the critical thinking of Facione components. In the analysis, contents of 75 M.A. dissertations and Ph.D. theses were studied. The results showed that in M.A. dissertations the critical thinking skills have been used us follows: categorizing with 10.40 percent, analyzing reasons, design, and developing the result each with 9.90 percent , identifying the discussions and the reasons with 9.72 percent , testing the ideas, examining and questioning about the evidences, and stating the results with 9.55 percent , exploring and clarifying the meaning with 9.38 percent ,hypothesizing about the substituent results with 5.46 percent , and justifying and explaining the process of working with the 4.95 percent, presenting and clarifying the reasons with 4.78 percent , assessing claims and arguments with 4.43 percent , and self-examination with 2.39 percent, had the highest and the lowest frequency. In Ph.D. theses, the ability of stating the results and clarifying the arguments with 7.38 percent, and, exploring and clarifying the meaning and testing the ideas with 6.25 percent and other skills with a same ratio with 7.95 percent were observed. The results of qualitative content analysis also indicated that while researchers have tried to work on critical skills, but this practice has not been done in an appropriate manner, according to Facione′s view.
کلیدواژهها [English]
- Content Analysis
- dissertations
- philosophy of education field
- critical thinking
- Peter Facione