نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

چکیده

با اشاعه‌ی فناوری اطلاعات در جوامع، یادگیری الکترونیکی نیز به عنوان یک راهبرد آموزشی مورد توجه قرار گرفته و در این میان رویکرد یادگیری ترکیبی (تلفیق آموزش الکترونیکی و حضوری) بسیار مورد توجه بوده است. هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ی میزان اثربخشی رویکرد یادگیری ترکیبی در آموزش‌های صنعتی بود. این پژوهش در مجموعه تحقیقات آزمایشی قرار گرفته و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه‌ی آماری شامل منابع انسانی شرکت هپکو اراک در سطح کارشناسی بود که به کمک روش نمونه‌گیری طبقه‌ای 60 نفر انتخاب و به گروه‌های آزمایش و کنترل گمارش تصادفی یافتند. جهت اجرای پژوهش، ابتدا دوره‌ی آموزشی "حل مسأله" با به کارگیری مدل طراحی آموزشی گانیه و بریگز به دو صورت ترکیبی و حضوری طراحی و سپس بر روی کارشناسان گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. به منظور ارزیابی اثربخشی، دو متغیر وابسته رضایت فراگیران و یادگیری مورد سنجش قرار گرفت. ابزار اندازه‌گیری این متغیرها پرسشنامه و آزمون بود. نتایج پژوهش بیانگر آن است میزان رضایت فراگیران در محیط یادگیری ترکیبی به طور معناداری بیش از محیط یادگیری سنتی است (000/0>p). در متغیر یادگیری، نتایج نشان می‌دهد میزان یادگیری کارشناسانی که در دوره‌ی آموزشی ترکیبی حضور داشتند، بیش‌تر از فراگیران گروه سنتی است. (000/0>p). به طور کلی نتایج حاکی از موفقیت رویکرد یادگیری ترکیبی در افزایش اثربخشی آموزش کارشناسان بخش صنعت می‌باشد.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of blended learning environment on the satisfaction and training of industry experts

نویسندگان [English]

  • M. Karami
  • Z. Salari

چکیده [English]

This research was intended to explore the effectiveness of blended learning environment on industrial training. The Research method was quasi-experimental and the Pretest -posttest control group design was used. Samples were taken from experts of HEPCO of Arak-City. Thus 60 experts were randomly selected and assigned to experimental and control groups. A problem solving comers was designed with two approaches of performance traditional versus blended based on game-Briggs model. The experimental group was exposed to G_B learning environment model, while the control group worked with a traditional one. For evaluating effectiveness of blended learning environment, two dependent variables covering satisfaction and learning were measured and compared with those of control group. Research tools included a questionnaire to measure satisfaction, and test to measure learning performance. Results indicated that designing a blended learning environment in industrial training increased learner’s satisfaction and produced better results in academic achievement and raised the overall effectiveness of the training of industry expert.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Blended learning
  • Industrial training
  • Effective instruction