نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
چکیده
مقاله پیشرو یکی از نظریههای یادگیری جدید و روبه رشد، تحت عنوان "ارتباطگرایی" را از نقطه نظر مبانی و پیشفرضهای معرفت شناسی مورد نقد و بررسی قرار میدهد. ایدهپردازان این نظریه، آن را نظریهیی برای عصر دیجیتال، و پاسخی مناسب به شرایط جدید و متغیر حال حاضر جوامع قلمداد میکنند. تاکنون پژوهشهای متعددی در سراسر دنیا جنبههای مختلف این نظریه را – بویژه در رابطه با فضاهای مجازی و یادگیریهای الکترونیکی- مورد پژوهش قرار دادهاند، اما کمتر موردی را میتوان یافت که از لحاظ معرفت شناسی به آن توجه کرده باشد. از آنجا که هر نظریه در انقیاد زمینههای فرهنگی و همچنین پارادایمهای علمی حاکم بر زمانه خود است، بهطور ویژه جوامعی که از مختصات انسان شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی متفاوتی برخوردارند لازم است قبل از هر اقدام عملی در زمینه بهکارگیری نظریههای جدید، آن را از جنبههای مذکور مورد بررسی و نقادی قرار دهند. بر این اساس پژوهشگران با روشی توصیفی-تحلیلی، به تبیین و نقد مبانی معرفت شناختی نظریه جدید پرداختهاند. نتیجه این بررسی نشان میدهد که این نظریه با اتکا به دانش ارتباطی (در برابر دانش کمّی و کیفی) و همچنین التزام به نظریهی برآمدنی (در برابر نظریهی علّی)، تلاش میکند از دیدگاههای تحویل گرایانه نسبت به یادگیری و فضاهای تعلیم و تربیت، به سوی دیدگاههای کل گرایانه حرکت کند؛ با این وجود، پژوهش نشان میدهد که تسری قوانین و یافتههای دیگر علوم (فیزیکی) به علوم تربیتی، و همچنین انگاره ارگانیستی به آدمی، و یکسان انگاری قوانین شبکههای عصبی، اجتماعی و فناوری، به شکل پیچیدهتری این نظریه را از جهات دیگری به یک نظریه تحویلگرا نزدیک کرده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Connectivism and explanation and critique of its epistemological basis
نویسندگان [English]
- H. Eskandari
- H. Fardanesh
- S.M. Sajadi
- A.R. Sadegh Zadeh ghamsari
- S. Beheshty
چکیده [English]
This article examines "connectivism", from presumptions view and epistemological aspects. Connectivism theoreticians, claim this theory is a new learning theory for digital age, and a response to new and unsteady conditions of today societies. Yet, many researches all over the world, have examined this theory from different aspects, especially in relation to virtual spaces and e-learning. But there are a few ones that have studied it from epistemological views. As any theory grounded in cultural context and also current scientific paradigm, societies that have different anthropological, epistemological and axiological coordinates, should examine new theories from this aspect, before they decide to apply it. In this regard researchers according to a descriptive-analytic method explain and criticize this theory. This review shows this theory by reliance to connective knowledge(versus quantity and quality knowledge) and obligation to emergent theory (versus causal theory), tries to move from reductionist views to holistic views in education environments; nonetheless research shows that application of results and rules of other sciences(physics) in education, and also organic tenet about human, and equalizing rules of neural, social and technological networks, makes this theory reductive, in more complicated way.
کلیدواژهها [English]
- Connectivism
- connective knowledge
- epistemology
- reductionism