آشتیانی، ملیحه؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ یمینی دوزی سرخابی، محمد (1385). لحاظ کردن ارزشهای شهروندی در برنامه درسی برای تدریس در دوره دبستان. فصلنامه نوآوریهایآموزشی، سال پنجم، شماره 7، صص 68-92 .
حکیمزاده، رضوان؛ کیامنش، علیرضا؛ عطاران، محمد (1386). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره راهنمایی با توجه به مسائل و مباحث روز جهانی در حوزه برنامه درسی. فصلنامهمطالعات برنامه درسی، سال دوم، شماره 5، صص 27-54 .
سبحانینژاد، مهدی (1379). مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامه درسی دوره ابتدایی کنونی ایران و طرحی برای آینده. پایان نامه دکتری. چاپ نشده. دانشگاه تربیت مدرس.
فتحی واجارگاه، کوروش (1381). برنامههای درسی تربیت شهرونی؛ اولویتی پنهان برای نظام آموزش و پرورش ایران. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان، جلد چهاردهم، شماره 2 صص 181- 206.
فتحی واجارگاه، کوروش (1381). اصول برنامهریزی درسی. تهران: ایران زمین.
فلاحی، ویدا (1386). بررسی عوامل فرهنگ ملی در برنامه درسی علوم انسانی دوره راهنمایی تحصیلی و ارایه چارچوبی برای تربیت فرهنگی. پایان نامه دکتری تخصصی، چاپ نشده. دانشگاه شیراز.
قائدی، یحیی (1385). تربیت شهروند آینده. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال پنجم، شماره 7، صص 183 – 210.
لطف آبادی، حسین (1385). آموزش شهروند ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانشآموزان . فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال پنجم، شماره 17، صص 11 تا 44.
نیکنام، فرج اله (1387). بررسی جایگاه مسئولیتپذیری اجتماعی در کتابهای درسی دوره ابتدایی ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
Banks, J. A. (2008). Diversity group identity, and citizenship education in a global age. Educational Researcher. 37 (3), 129-139.
Banks, J. A. (ed). (2004). Diversity and citizenship education. Sanfrancisco: Jossey-Bass.
Clough, N., & Holden, C. (2002). Education for citizenship: Ideas in to action. London: Routledge flamer.
Homana, G., Carolyn, B., & Judith, T. (2006). Assesing School Citizenship Education Climate. University of Maryland. CIRCLE WORKING PAPER 48.
Jerome, L. (2002). Assessing and reporting citizenship. Teaching citizenship, 4, 38-44.
Kerr, D. (2002). An international review of citizenship in the curriculum: The IEA national case study and the INCA Arcive. In Steiner-Khamsi, Gita, Torney-Purta, Judith & Schwille, John, eds (2002). New Paradigms and Recurring Paradoxes in Education for Citizenship: An International Comparison. Oxford: Elsevier Science, 295 pages
Kerr, D. & Cleaver, E. (2004). Citizenship education longitudinal study:Literature Review- Citizenship education one year on- what does it mean?: National Foundation for Educational Research.ResearchReport.RR 532.
Kerr, D., Ireland, J., Craig, R., & Cleaver, E. (2004). Making citizenship real:citizenship education longitudinal study. Second annual report. London: DFES.
Lee, W. O. (1999). Qualities of Citizenship Education for the new century. Perception of Asian Educational. Leaders. International Conference on Reforming Learning, Curriculum and Pedagogy. Bankok.Thailand
Osler, A. & Starkey, H. (2005). Education for democratic citizenship: A review of research, policy and practice 1995-2005. BERA annual review. British Educational Research Association.
Potter, J. (2002). Active citizenship in schools. London: Kogan page
Qualifications and Curriculum Authority. (2003). Citizenship: 2002-2003 Annual Report by QCAs diversity and inclusion team. London: QCA.
Purta, T. J., Lehmann, R., Oswald, H., & Schul, W. (2001). Citizenship and education in twenty-eight countries: civic knowledge and engagement at age fourteen. Amesterdam, The Netherlands: IEA.
Roche, J. (1999). Childrens right, participation and citizenship. Childhood. 6, 475-493.
Schugurensky, D. & Pimyers, J. (2003). Citizenship Education: Theory, Research and Practice. Encounters on education, 4.
Trafford, B. (2003). School councils, school democracy, school improvement: why, what, how: SHA
Verhellen, E. (2000). Childrens rights and education, in: A. Osler (ed.) Citizenship and democracy in schools: divercity, identity, equality (Stoke -on- Trent, Trentam). 33-43.
Willow, C. & Neale, B. (2004). Young childrens citizenship: idea in to practice. New York: Joseph Rowtree Foundation.