نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی
2 دانشیار مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده
این پژوهش با هدف نقد و بررسی رویکرد پیشرفتگرای تربیت شهروندی[1] و مشخص کردن دلالتهای مهم آن برای برنامهی درسی انجام شد. علاوه بر این تحلیل جایگاه رویکرد پیشرفتگرای تربیت شهروندی در برنامهی درسی دورهی ابتدایی کشور نیز هدف این پژوهش بوده است .در این پژوهش از روش توصیفی و نیز روش تحلیل محتوا، به منظور تحلیل برنامهی درسی علوم انسانی دورهی ابتدایی استفاده شده است.جامعهی آماری پژوهش در بخش تحلیل محتوا، شامل برنامهی درسی مورد نظر در دورهی ابتدایی کشور بوده است؛ که به روش نمونهگیری هدفمند، برنامهی درسی علوم انسانی پایههای چهارم و پنجم ابتدایی به منظور جمعآوری و تحلیل یافتهها انتخاب و بررسی شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاهههای تحلیل هدفها، سیاههی تحلیل محتوای کتابها و سیاههی تحلیل محتوای کتابهای راهنمای معلم بود. که پس از مطالعهی مبانی نظری و پیشینه، و نیز بر اساس طرح پیشنهادی، تهیه و تدوین شد. روایی آن توسط استادان دانشگاه (که در حوزهی تربیت شهروندی مطالعه داشتهاند) تعیین شد. واحد تحلیل، جملههای مندرج در متن کتابهای درسی، متن هدفها و کتابهای راهنمای معلم بوده است. در بخش تحلیل محتوا مهمترین یافتهها نشان دهندهی آن است، که در مجموع در هدفها، میانگین میزان همخوانی هدفهای مورد بررسی با هدفهای پیشنهادی تربیت شهروندی پیشرفتگرا در حد 21.93 درصد است که از توجه ناچیز نشان دارد. در تحلیل محتوای کتابهای مورد بررسی میانگین میزان همخوانی 3.87 درصد، و در کتابهای راهنمای معلم نیز میانگین میزان همخوانی 1.70 درصد بوده است؛ که در این بخشها نیز از کم توجهی به مؤلفههای تربیت شهروندی پیشرفتگرا در برنامهی درسی مورد بررسی نشان دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A critical analysis of the progressive citizenship education approach in elementary school curriculum of Iran
نویسندگان [English]
- A. gholtash 1
- M.H Yarmohammadian 2
- A.A Forughi abri
- S.E. Mirshahejafari
1 Assistance professor
2 associate profesoor
چکیده [English]
The aim of this study a critical analysis of progressive citizenship education approach, highlighting its evidence, and examining its status in Iran’s elementary school curriculum. Used method was made of a descriptive approach and content analysis to critically examine the relevant curriculum content. The samples of the content analysis involved fourth and fifth grade curricular textbooks sampled purposively from the elementary textbooks of humanities. Data collection instruments included objective an inventory of objectives analysis, inventory of textbook content analysis and am inventory of teacher's books content. Their validity was established by professors who have researched citizenship education. The unit of analysis involved sentences contained in the body of textbooks, objectives, as well as in teacher’s guides. The content analysis of the objectives, most importantly, indicated that there was in the average of 21.93 percent agreement between the objectives analyzed and those suggested by progressive citizenship education which falls short of a desirable an average. indices extracted from textbooks analysis showed in average agreement of 3.87% and these obtained from teachers book provided an average of 1.70%, both of which are too low to fulfill the goals of citizenship education great extent by the curriculum.
کلیدواژهها [English]
- citizenship education
- Curriculum
- citizenship education curriculum
- Elementary school