نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
چکیده
یکی از مهمترین مؤلفههای الگوی طراحی محیطهای یادگیری حل مشکل تکیهگاهسازی است. هدف اصلی این تحقیق بررسی ابعاد تکیهگاهسازی آموزشی و تدوین الگوی مطلوب برای محیط یادگیری سازنده گرای مشکل گشایی مبتنی بر کامپیوتر بود. روش تحقیق مورد استفاده روش آمیخته و شامل تحلیل محتوای کیفی و پیمایش بود. روش تحلیل محتوای کیفی مورد استفاده روش قیاسی بود. ابزار تحقیق پیمایش یک پرسشنامهی محقق ساخته بود که روایی آن به تأیید 5 نفر متخصص حوزهی علوم تربیتی رسید. برای تعیین پایایی از روش بازآزمایی استفاده شد. ضریب همبستگی بهدست آمده (499/0) بین دو آزمون در سطح 05/0 معنیدار بود. روش نمونهگیری تحلیل محتوای قیاسی روش انتخاب هدفمند بود. همچنین روش نمونهگیری تحقیق پیمایش، تصادفی ساده بود. یافتههای تحقیق نشان داد که تکیهگاهسازی آموزشی مطلوب بر اساس مهارتهای فراشناختی یادگیرنده مستلزم استفاده از تکیهگاهسازی فراشناختی است و در ادامه نیز راهبردهای تکیهگاهسازی فراشناختی برای پشتیبانی از مهارتهای فراشناخت یادگیرنده تعیین شدند. همچنین یافتهها نشان داد که تکیهگاهسازی آموزشی مطلوب بر اساس سطح انگیزش پیشرفت تحصیلی یادگیرنده مستلزم استفاده از تکیهگاهسازی انگیزشی است و در ادامه نیز راهبردهای تکیهگاهسازی انگیزشی برای پشتیبانی از انگیزش یادگیرنده تعیین شدند. همینطور یافتهها نشان داد که تکیهگاهسازی آموزشی مطلوب بر اساس دانش پیشین یادگیرنده مستلزم استفاده از تکیهگاهسازی شناختی است و در ادامه راهبردهای تکیهگاهسازی شناختی مشخص شدند. همچنین راهبردهای تکیهگاهسازی آموزشی مطلوب بر اساس محیطهای یادگیری حل مشکل شناسایی شدند. بدینترتیب چارچوب تکیهگاهسازی آموزشی شناسایی و الگوی تکیهگاهسازی آموزشی مطلوب تدوین شد. در نهایت الگوی پیشنهادی از نظر 20 متخصص حوزهی تکنولوژی آموزشی اعتباربخشی شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A framework for instructional scaffolding in computer-based and problem solving learning environment
نویسندگان [English]
- GH Rahimidoost
- D Norozi
- H Fardanesh
- M.H Amirtymori
چکیده [English]
Scaffolding is a component of designing problem solving learning environment model. The present research aimed to study components of instructional scaffolding and formulate an effective instructional scaffolding model for computer-based and problem solving learning environment. Research method was mixed including qualitative content analysis and a survey. Deductive content analysis was used as a qualitative content analysis method. Survey questionnaire was validated by 5 educational sciences specialists and retest method was used to analysis reliability of the test. Sampling method for qualitative content analysis was targeted selection and for survey was simple random sampling method. Findings revealed that the metacognitive scaffolding must be used to support learner metacognitive skills; following effective metacognitive scaffolding strategies were found and explained. And motivational scaffolding must be used to support learner academic motivation; following effective motivational scaffolding strategies were found and explained. Also cognitive scaffolding must be used to support learner prior knowledge; following effective cognitive scaffolding strategies were found and explained. And also effective scaffolding strategies for problem solving learning environment were found and explain. Finally effective scaffolding framework and then a scaffolding model was proposed and by the end validated by 20 instructional technologies.
کلیدواژهها [English]
- Instructional scaffolding
- Instructional scaffolding framework
- Problem solving learning environment
- Computer-based and problem solving learning environment