نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی اعتبار و پایایی فرم کوتاه و تجدید نظر شدهی رویکردهای مطالعه برای سنجش رویکردهای مطالعه، دانشآموزان مقطع متوسطه بود. به این منظور نمونهای 310 نفری (155 پسر و 155 دختر) که 144 نفر از آنها در رشتهی ریاضی و 166 نفر در رشتهی تجربی تحصیل میکردند به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاس مذکور را تکمیل کردند. ضرایب همسانی درونی از طریق محاسبهی همبستگی هر سؤال با نمرهی کل هر رویکرد بین 30/0 و 71/0 به دست آمد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی به کمک چرخش واریماکس نشان داد که همسو با نتایج لانگ (2000)، رویکرد راهبردی با تمام سؤالاتش در یک عامل و سؤالات رویکرد سطحی و عمیق هر کدام در دو عامل بار گرفتند و به این ترتیب پرسشنامه (با حذف دو سؤال با بار عاملی پایین) از پنج عامل راهبردی، یادسپاری نامنسجم، درک مفهوم، ارتباط مفاهیم و ترس شکست تشکیل شده است .علاوه بر این رابطهی منفی به دست آمده بین رویکرد سطحی با رویکرد عمیق و رویکرد راهبردی و رابطهی مثبت رویکرد عمیق و رویکرد راهبردی همسو با تمام پژوهشهای پیشین گواهی بر روایی مقیاس است. آلفای کرونباخ محاسبه شده برای رویکرد عمیق، سطحی و راهبردی به ترتیب 67/0، 57/0 و 67/0 به دست آمد. همچنین ضرایب پایایی بازآزمایی برای آنها در حد مطلوب و به ترتیب 67/0، 73/0 و 67/0 محاسبه شد که حاکی از ثبات در اندازهگیری رویکردهای مطالعه، دانشآموزان مقطع متوسطه است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Validation of Studying Approaches Test (validity and reliability of revised short form)
نویسندگان [English]
- Ali Baniasadi
- Hadi Pourshafei
چکیده [English]
The goal of this research was the study of validity and reliability of revised short form of studying approaches to measuring the studying approaches of high school students. For this goal a sample was selected by the cluster method that complets the mentioned scale. This sample includes 310 students (155 female students and 155 male students) that 144 persons of them were studying mathematic and 166 persons were studying experiential sience. Internal consistency coefficients of each item measure between 30% and 71% by measuring the correlation of each item with total score of each approach. Conclusions of principle components studying, by varimax rotation show that similar to long’s conclusions, strategic approach with all of it’s items load in one factor and each of deep and surface approach items load in tow factors. So questionnaire (by omiting 2 items) includes 5 factor :strategic ,unrelated memorizing ,understanding the meaning, relationship of concepts, and fear of failure .In addition to the negative relationship between the surface approach and deep and strategic approaches and positive relationship between deep approach and strategic approach is the witness of scal validity .The Cronbach’s alpha and tes-retest reliability coefficients are in the suitable range and show the permanency in measuring the studying approach of high school students .
کلیدواژهها [English]
- Reliability
- Validity
- high school students
- Studying approaches