نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسه کیفیت چرخه آموزش کارکنان در چهار فرایند سیاستگذاری آموزشی، برنامهریزی آموزشی، مدیریت اجرایی و ارزشیابی آموزشی دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز، از دیدگاه مدیران و کارکنان میباشد.حجم نمونه در گروه مدیران 140 نفر و در گروه کارکنان 200 نفر میباشد که اعضای نمونه در گروه کارکنان با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار این پژوهش بر اساس شاخصها و استانداردهای کیفیت آموزش کارکنان در قالب چهار زیر مقیاس طراحی گردید که روایی محتوایی و روایی همگرایی و همچنین پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. در تحلیل سؤالات این پژوهش نیز از آزمون آماری اندازهگیری مکرر استفاده شد. به طور کلی یافتههای پژوهش نشان داد که بین دو دانشگاه در زمینهی کیفیت هر چهار فرایند چرخهی آموزش کارکنان تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین در دانشگاه شیراز فرایند مدیریت اجرایی در مقایسه با سه فرایند دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار میباشد و فرایند ارزشیابی آموزشی نسبت به سه فرایند دیگر از کیفیت بسیار پایینی برخوردار میباشد و در دانشگاه علوم پزشکی فرایندهای سیاستگذاری آموزشی و مدیریت اجرایی از کیفیت بالاتری برخوردار میباشند و فرایند ارزشیابی آموزشی نسبت به سه فرایند دیگر از کیفیت بسیار پایینی برخوردار میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A comparative evaluation of the quality of personnel training cycle at Shiraz University and Shiraz University of medical Scinces
نویسندگان [English]
- P Saketi
- L Dehghani
چکیده [English]
The main purpose of this study was a comparative evaluation of the quality of personnel training cycle at shiraz university (SU) and shiraz university of medical sciences (SUMS).To conduct the study a questionnaire containing four sub-scales (policy making, curriculum planning, program management, and training evaluation) was developed and its validity and reliability were tested and verified. All university and college level administrators (65 SU, 75 SUMS) of both institutions and a random sample of trained personnel (100SU, 100 SUMS) participated in the study by responding to the questionnaire. The collected data was analyzed via repeated measure procedure. The following results were concluded: A significant difference was observed in the quality of personnel training cycle between the two institutions. At SU it was observed that "program management" ranks higher than other three sub-scales and "training evaluation" was evaluated lowest in comparison to other three sub-scales. At SUMS, it was observed that "policy making" and "program management" were practiced better than other sub-scales whereas "training evaluation" was evaluated lowest in comparison to other three sub-scales.
کلیدواژهها [English]
- Personnel training
- policy making
- curriculum planning
- program management
- Training
- training evaluation