نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسهی تأثیر روشهای تدریس مبتنی بر ساخت و سازگرایی و روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی در درس ریاضیات (1) دانشآموزان پسر سال اول متوسطه میباشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون است. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان باغملک در سال 87-86 میباشد، که تعداد 50 نفر از آنها (دو کلاس) با استفاده از روش نمونهگیری خوشهیی چند مرحلهیی انتخاب گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش شامل آزمون محقق ساختهی پیشرفت تحصیلی ریاضی براساس مطالب درس ریاضیات (1) و آزمون هوشی ریون میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی به همراه آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که پیشرفت تحصیلی ریاضی گروه آزمایشی که با شیوهی ساخت و سازگرایی آموزش دیده بودند، نسبت به گروه گواه که به روش سنتی آموزش داده شدند، بیشتر بوده و تفاوت بین میانگینهای آنها از نظر آماری معنیدار است. همچنین در 4 خرده مقیاس مهارتهای ریاضی (مدل سازی، فرضیه سازی، استدلال و حل مسئله) دانشآموزان گروه آزمایش پیشرفت بهتری داشتند. در ضمن متغیر هوش دانشآموزان نیز کنترل گردید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparism of the effects of teaching methods based in constructivism us the traditional approach an the academic performance of male first grade high school students of Baghmalek City
نویسندگان [English]
- M Mortazavi
- S Beshkar
- H Mesgarani
- GH.A Ahmadi
- SH Bakhshalizadeh
چکیده [English]
The Purpose of this research is comparing the effects of constructivism and traditional teaching method on academic achievement in math( 1) among first grade high school boy students. The research method applied to this study is a kind of quasi-experimental. The target population of the study- Baghmalek City high school boy- students in 86-87 fifty students in two classes were selected randomly subjects were divided into two equal groups of 25 students each. The control group received instruction with traditional method, whereas the experimental group was exposed to a method based on) .Measurement tools of this study consisted of researcher- constructivism made academic achievement test based on instructional materials in math 1 and The Riven Intelligence Test. First both experimental groups were instructed and then at and a post-test were administered to the two groups. The results of the study showed that academic achievement in the experimental group receiving constructivism- based instrument performed significantly higher than control group, The intelligence variable was controlled.
کلیدواژهها [English]
- Keywords :Constructivism teaching method
- traditional teaching method
- academic achievement
- intelligence