باقری ششتمدی، ع. (1375). تأثیر تجارب تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با توجه به جنسیت، خودپنداره تحصیلی و منبع کنترل آنان. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
بحرانی، محمود (1372). بررسی رابطهی انگیزش تحصیلی و عادات مطالعهی گروهی از دانشآموزان متوسطهی شیراز. پایان نامه فوق لیسانس، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
دانشگاه شیراز.
بلوم، ب. (1363). ویژگیهای آدمی و یادگیری آموزشگاهی، ترجمه علی اکبر سیف، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
جواهری، ج (1383). تأثیر استفاده از نرم افزار Power Point در بهبود کیفیت فراگیری افزارهای کامپیوتر هندسه فضائی. چکیده مقا لا ت هفتمین کنفرانس آموزش ریاضی. سنندج: سازمان آموزش و پرورش استان کردستان.
حافظی، ع (1381). رابطه بین انگیزش تحصیلی و شیوههای رویارویی با تنیدگی، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سمپاد. مجله استعدادهای درخشان، شماره 47.
حسن زاده دیزج، ر (1373). بررسی رابطه بین مفاهیم انگیزشی، منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی پسران سال دوم دبیرستان شهر گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
زارعی، ع (1380). بررسی رابطه بین سبکهای اسنادی و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
طهوریان، ج (1372). آموزش دوره متوسطه. مشهد: آستان قدس رضوی.
عالی، م (1384). نگرش دانشآموزان دختر پایه دوم رشتههای تجربی و ریاضی شهر کرمان نسبت به هندسه. مجله رشد آموزش ریاضی، دوره بیست و دوم، شماره 1.
فهمیده توکلی، ع (1373). بررسی رابطه انگیزش پیشرفت، اسناد علمی و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان مقطع متوسطه شهر همدان. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
منظری توکلی، ع (1375). بررسی رابطه انگیزه پیشرفت، هسته کنترل و پیشرفت تحصیلی در بین دانشآموزان مقطع متوسطه. مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
مهرپرور، ز؛ قاسمی، م (1377). آموزش مفاهیم اساسی ریاضیات و هندسه در قالب بازی. مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس آموزش ریاضی. تهران: سازمان آموزش و پرورش استان تهران.
نصری، ص (1381). بررسی ارتباط عملکرد ریاضی با برخی از متغیرهای روانشناختی در دانشآموزان. مجموعه چکیده مقالات ششمین کنفرانس آموزش ریاضی. شیراز: سازمان
آموزش و پرورش استان فارس.
Benbow, C. P., & Stanley, J. C. (1998). Gender and the science major. Advances in motivation and achievement (2, 165-196). Greenwich, CT: JAI Press, Inc.
Burger, W. F., & Shaughnessy, J. M. (1986). Characterizing the Van Hiele Levels of Development in Geometry”. Journal for Research in Mathematics Education, 17, 31-48.
Bussi, M. G. B., & Boero, P. (1998). Teaching and Learning Geometry in Contexts. In Carmelo Mammana & Vinicio Villani (Eds.,), Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st Century. An ICMI Study. Netherlands. Kluwer Academic Publishers.
Chappell, M. F. (2003). Keeping Mathematics front and Center: Reaction to Middle-Grades Curriculum Projects Research. In S.L. Senk & D.R. Thompson (Eds.), Standards-Based School Mathematics Curricula. What are They? What Do Students Learn? (285-298). Lawrence Erlbaum Associates: NJ.
Dev, P. C. (1998). Intrinsic Motivation and the Student with Learning Disability”. Journal of Research and Development in Education, 31 (2): 98-108.
Erdogan, T., Akkaya, R., & Akkaya, S. (2009). “The Effect of the Van Hiele Model Based Instruction on the Creative the Inking Levels of 6th Grade Primary School Students”. Journal Educational Sciences: Theory & Practice, 9 (1): 181-194.
Fujita, T. Jones, K. Yamamoto, S. (2004). The Role of Intuition in Geometry Education: Learning from the Teaching Practice in the Early 20TH Century. Topic Study Group 29 (TSG29) at the 10th International Congress on Mathematical Education (ICME-10). Copenhagen, Denmark.
Gottfried, A. E., Fleming, J. S., & Gottfried, A. W. (2001). Continuity of Academic Intrinsic Motivation from Childhood Through Late Adolescence: A Longitudinal Study. Journal of Educational Psychology, 93 (1): 3-13.
Goos, M., & Spencer, T. (2003). Properties of Shape, Mathematics-Making Waves. In Goos, M., & Spencer T. (Eds.) Proceedings of the Nineteenth Biennial Conference of the Australian Association of Mathematics Teachers (424-434). Inc. Adelaide: AAMT Inc.
Halat, E. (2003). DissertationApproaches in Geometry Instructional Performance, Motivation and Gender with Two Different. Doctor of Philosophy, Department of Middle and Secondary Education, etd-08192004-111155.
Halat, E. (2006). Sex-Related Differences In The Acquisition Of The Van Hiele Levels And Motivation In Learning Geometry. Asia Pacific Education Review, 7 (2): 173-183.
Halat, E. (2007). Reform-Based Curriculum & Acquisition of the Levels. Eurasia. Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3 (1): 41-49.
Hang, K. H. (1994). The VAN HIELE levels of Geometric Thought of Secondry School and Junior Students, from http: // www. Rose-net.co.ir/iaudi.
Hartfield, M. M., Edwards, N. T., & Bitter, G. G. (1997). Mathematics Methods for Elementary and Middle School Teachers. 3rded. USA. Allyn Bacon.
Halat, E., Jakubowski, E., & Aydin, N. (2008). Reform-Based Curriculum and Motivation in Eometry. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 4 (3), 285-292.
Halat, E., & Şahin, O. (2008). Van Hiele Levels of Pre- and In- Service Turkish Elementary School Teachers and Gender Related Differences in Geometry. Journal the Mathematics Educator, 11 (1/2), 143-158.
Henderson, E. M. (1988). Preservice Secondry Mathematics Teachers Geometric Thinkinkgs and Their Flexibility in Teaching Geometry. pUnpublished Doctoral Dissertation, University of Georgia, a Thens, GA.
Hoffer, A. (1986). Geometry and Visual Thinking. In T. R. Post (Ed.), Teaching Mathematics in Grades K-8: Research Based Methods (233-261). Newton, MA: Allyn and Bacon.
Keller, J. M. (1999). The ARCS Model. Designing Motivating Instruction. Tallahassee, FL: John Keller Associates.
Mayberry, J. (1983). The Van Hiele Levels of Geometric Thought in Undergraduate Preservice Teachers. Journal for Research in Mathematics Education, 14, 58-69.
Messick, R. G., & Reynolds, K. E. (1992). Middle Level Curriculum in Action”. White Plains, NY: Longman.
Middleton, J. A., & Spanias, P. (1999). Motivation for Achievement in Mathematics: Findings, Generalizations, and Criticisms of the Recent Research. Journal for Research in Mathematics Education, 30 (1), 65-88.
Muschla, J. A., & Muschla, G. R. (2000). Geometry Teacher’s Activities Kit, Ready-to-use Lessons & Worksheets for Grades 6-12. USA. John Wiley & Sons, Inc.
Rabinson, A. (1998). Giftedness: An Excepyionality Examins Annual Reviews, Inc.
Runnels, J. R., Rooze, G. E. (1996). Effect of Cooperative Learning Among Spanich Students in Dementry Social Studies. Journal of Educational Research, 3 (3), 187-191.
Serra, M. (1993). Discovering Geometry. Berkeley, CA. Key Curriculum Press.
Silfverbeg, H. (1999). Peruskoulum Yaasteen Opplilaan Geometrinen kasitetieto, From. http: /// www. rose – net . co.ir/jaudi.
Slavin, R. E. (1991). Synthesis of Research of Cooperative Learning. Educational Leadership, 48, 71-77.
Stipek, D. (1998). Motivation to learn from theory to practice. (3rded.). Needham Heights, MA: Allyn & Bacon A Viacom Company.
Uguroglu, M., & Walberg, H. J. (1979). Motivation and Achievement: A Quantitative Synthesis. American Educational Research Journal, 16, 375-389.
Unal, H. (2005). The Influence of Curiosity and Spatial on Preservice Middle and Secondary Mathematics Teachers Understanding of Geometry. Retrived 2005-30-03 from. http://www.google.com.
Usiskin, Z. (1982). Van Hiele Levels and Achievement in Secondary School Geometry.(Final Report of the Cognitive Development and Achievement in Secondary School Geometry Project.) Chicago: University of Chicago. (ERIC Document Reproduction Service No. ED220288).
Van Hiele, P. M. (1986). Structure and Insight: A Theory of Mathematics Education. New York: Academic Press.
Young-Loveridge, J. (2005). The Impact of Mathematics Education Reform in New Zealand: Taking Children’s Views into Account. In P. Clarkson, A. Downton, D. Gronn, M. Horne, A. McDonough, R. Pierce, A. Roche (Eds), Proceedings of MERGA28. (1, 18-33). Sydney, Australia.
Wentzel, K. R. (1997). Students motivation in middle school: The role of perceived pedagogical caring. Journal of Educational Psychology, 89 (3), 411-419.
Wentzel, K. R. (1998). Social relationships and motivation in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90 (2), 202-209.