نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
چکیده
یکی از رسالتهای آموزش و پرورش همگانی، شکوفا سازی ظرفیتهای هنری در مخاطبان یادگیری است. تولید هنری، نقد هنری، زیباشناسی و تاریخ هنر جهان و ایران به عنوان مؤلفههای پرورش هنری و موسیقی، نمایش و هنرهای تجسمی به عنوان ساختار محتوایی در کتابهای درسی آموزش هنر، از جملهی موضوعاتی هستند که میتوانند در پرورش توانمندیهای بالقوهی آدمی، مدنظر برنامهریزان قرار گیرند. در این مطالعه که به شیوهی تحلیل محتوا انجام شده است، کلیهی کتابهای آموزش هنر دوره راهنمایی تحصیلی که در سال تحصیلی 88-1387 برای آموزش منتشر شده بودند، به عنوان جامعهی پژوهش انتخاب شدند. واحد ثبت به متن (مضمون)، تصویر و تمرین اختصاص داشت. کدگذاری به شیوهی قیاسی و بر اساس مقولههای موضوعی و ساختاری آموزش هنر انجام شد. در جهت اعتباربخشی به فرایند کدگذاری، ده درصد از محتوا توسط ارزیاب دوم کدگذاری شد که میزان توافق برابر با 86/0 مشاهده شد. نتایج نشان داد که به ترتیب زیباییشناسی، تولید هنری و تاریخ هنر در ایران و اسلام بیشترین ابعاد تربیت هنری، و طراحی و نقاشی، خوشنویسی و گرافیک، اولویتهای نخست تا سوم را در ساختار محتوایی کتابهای دورهی راهنمایی تحصیلی داشته است. نتیجه نشان دهندهی آن است که ابعاد مهمی مانند موسیقی، هنرهای نمایشی، تاریخ هنر جهان و نقد هنری در آموزش هنر مورد غفلت و کم توجهی واقع شدهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The status of artistic facets & content structure in the textbooks of art education at junior high schools: A step toward recognizing neglected curriculum
نویسندگان [English]
- R Saberi
- B Mahram
چکیده [English]
One of the missions of general education is the development of art capacities in learners. Art production and criticism, aesthetics, the art history of Iran and other nations as the content structure in the textbooks of art educationare some of subjects that deserve to be considered deeply by curriculum developers. This may be done in view of the intended activities planned by educators to foster students' potentialities. This study was conducted through content analysis. The sounce consisted of the contents all text-books published centrally by government for junior high schools in 2009. In the process of content analysis, units of study were themes, images and exercises. Coding was done according to deductive method and on a basis of subject and structural topics of art education. To measure the reliability, 10% of content was coded by a second evaluator: the rate of agreement was 86%. The results indicated that madescending order aesthetics, art production and art history in Islam and Iran consist ituted the greatest dimensions of art training, and designing and painting, writing calligraphy and graphics represented the first to the third priorities in the content structure in junior high school text-books. The results showed that important aspects like music, art criticism, the art history of other nations and dramatic arts in art education were neglected.
کلیدواژهها [English]
- Art teaching
- junior high schools
- artistic facets
- Null curriculum
- content structure