دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
3
1
1996
08
30
The relationship between compatibility self-concept components and depression among Shahid kamran undergraduate students
بررسی رابطه هماهنگی بین مولفه های خودپنداشت و افسردگی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز
1
13
16154
10.22055/edus.1996.16154
FA
مهناز
مهرابی زاده هنرمند
عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1996
04
23
This research project examined the relationship between self concept components (i.e., actual self and ideal self) and depression. According to the main hypothesis of this study, a negative correlation was predicted between the "compatibility of self-concept component" and depression. 193 male and 181 female undergraduate students, randomly selected from different colleges of Shahid chamran University, took part in this study. the result of data analyses showed a positive correlation between the two components of self-concept. Furthermore, a negative correlation was found between the compatibility of these two components and depression, confirming the main hypothesis of this study. <br />
<strong>این پژوهش به بررسی رابطه هماهنگی بین مولفههای خودپنداشت (خود کنونی و خود آرمانی) و افسردگی پرداخته است. فرض کلی بر این است که بین هماهنگی خود کنونی و خود آرمانی از یک سو و افسردگی از سوی دیگر رابطه منفی وجود دارد. طور تصادفی انتخاب شده بودند شرکت داشتند. نتایج تحلیل آماری نشان داد که اولاً در حالت بهنجار، بین خود کنونی و خود آرمانی تقریباً هماهنگی و تجانس وجود دارد و ثانیاً، بین هماهنگی خود کنونی و خود آرمانی و افسردگی رابطه منفی وجود دارد، یعنی هر چه هماهنگی بیشتر باشد افسردگی کمتر است. بنابراین فرضیه کلی پژوهش تایید میشود.</strong>
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
3
1
1996
08
22
The role of professional administrators in the effectiveness of the educational institutions
نقش مدیریت آموزشی تخصصی در اثر بخشی نظام آموزش و پرورش
14
33
16155
10.22055/edus.1996.16155
FA
محمدعلی
نائلی
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1996
04
09
- <br />During recent decades, the nation has witnessed first expansion of its educational system. However, the effectiveness of the school remains an unsolved problem. The improvement of the quality of the education demands a serious discussion in our intellectual community. As far as the problem is concerned, the auther argues that creative, high quality leadership and professional administration or essential for the reform and restructuring of Iranian educational system, as the schools strive to meet the needs and challenges of our society. <br /> <br /> <br />
<strong>در مطالعه و تحلیل عملکرد نظام آموزشی کشور، شاهد گستردگی کوششهای مسئولان هستیم. با وجود این، آنچه که از متون مندرج در نشریات تخصصی تعلیم و تربیت استنباط می شود و داده هایی که آمارهای رسمی یا غیررسمی آموزش و پرورش کشور در اختیار قرار میدهد، حاکی از آن است که موفقیتهای کمی نظام آموزش و پرورش، با بعد کیفی آن متناسب نبوده است. اینکه مشکل، زاییده کنش های درونی نظام و یا متاثر از شرایط پیرامونی آن است، از ابعاد گوناگون می تواند مورد تحلیل قرار گیرد. اما به هر صورت، مسئله به طور ریشه ای می تواند با فرآیند مدیریت نظام آموزشی مربوط باشد. با این اعتقاد که مدیران متخصص در هدایت سازمان و تحقق هدفهای سازمانی نقش تعیین کننده ای دارند، در این مقاله کوشش به عمل آمده است که طبقه بندی مناسبی از نگرش و کارکرد مدیران مدارس کشور و نیز از عملکردهای مدیران و آموزشی دنیای امروز فراهم آید. در این طبقه بندی مدیریت های نخستین، مدیریت های کلاسیک و مدیریت های تخصصی معرفی میشوند و ویژگی ها و عملکرد های مدیریت های تخصصی که در تامین عدالت آموزشی و بهبود کیفیت آموزشی نقش موثر و تعیین کننده ای دارند، همراه با پیشنهادهایی، بقیه بحث را به خود اختصاص میدهند.</strong><br /> <strong> </strong>
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
3
1
1996
08
22
Selection of an appreciate format for computerized cataloging of Iranian publications
انتخاب فرمت مناسب برای فهرست نویسی کامپیوتری انتشارات ایرانی
34
49
16156
10.22055/edus.1996.16156
FA
مرتضی
کوکبی
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1996
04
09
MARC is a format that enables the bibliographic records to be read and processed by computer and therefore has been the most common means for communication of bibliographic information for more than a quarter of a century. Since the introduction of MARC in late 1960s, various MARC formats have emerged due to different bibliographic circumstances that have their impacts on MARCs. Some countries have developed their your national MARC formats based on UNIMARC (UNIversal MARC), an international MARC format. Iran is among the countries that do not have a national MARC format. The development of an Iranian national MARC format based on UNIMARC, taking into account iranian bibliographic circumstances, is discussed in this article. <br />
<strong>مارک، فرمتی است که امکان خوانده شدن و پردازش رکوردهای کتابشناختی به وسیله کامپیوتر را فراهم می سازد و به این دلیل اکنون متداول ترین ابزاری است که به مدت بیش از ربع قرن در امر تبادل اطلاعات کتابشناختی به کار می رود. از آغاز پیدایش مارک در اواخر دهه </strong><strong>۱۹۶۰</strong><strong>تاکنون، فرمت های متفاوتی از مارک به وجود آمدهاند. دلیل این امر، شرایط کتابشناختی متفاوتی است که بر مارک تأثیر می گذارند. برخی از کشورها فرمت مارک خود را بر مبنای یونی مارک که یک فرمت مارک بین المللی است ساخته اند. ایران از جمله کشورهایی است که تاکنون فرمت مارک ملی نداشته اند. در این نوشته ها ساختن فرمت مارک ملی ایران بر مبنای یونی مارک و با توجه به شرایط کتابشناختی ایران، مورد بحث قرار می گیرد.</strong><br /> <strong> </strong>
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
3
1
1996
08
22
Relationship between IQ and success in the entrance exam to the guidance schools for gifted boys in Ahvaz
ارتباط بین هوش و موفقیت در امتحان ورودی استعداد های درخشان دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی شهرستان اهواز
50
64
16157
10.22055/edus.1996.16157
FA
منیژه
شهینی ییلاق
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
0000-0002-8110-5335
بهمن
نجاریان
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1996
04
09
this research project examined a number of hypotheses regarding the the accuracy and efficacy of the entrance test specifically designed for screening the boys willing to inter the guidance and schools for gifted children. The main hypothesis of this study was that those who passed the entrance exam passes a significantly higher IQ than those who fail. Raven's a standard progressive matrices test and second form of cattell's intelligence test where administrated to the subject in order to assess their IQs. The findings of this study confirmed the main hypothesis, strongly supporting the general notion that students who passed the entrance exam do indeed have significantly higher IQs than those who don't. As a result, validity of the intrance test is supported. <br />
<strong>این تحقیق به منظور آزمون شش فرضیه مربوط به دقت و کارایی امتحان گزینش دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی برای تحصیل در مقطع راهنمایی مراکز پرورش استعدادهای درخشان به مرحله اجرا درآمده است. از این رو به سوالات مطرح شده عبارتند از: آیا دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی، موفق در امتحان ورودی مرکز استعدادهای درخشان نسبت به دانش آموزان ناموفق در همان امتحان از هوش بالاتری برخوردارند؟ و آیا در بین دانش آموزان ناموفق افراد یافت می شوند که از نظر هوشی در سطح دانش آموزان گزینه شده برای مرکز استعدادهای درخشان باشند؟ برای ارزیابی هوش آزمودنیها، از آزمون ماتریس های پیشرونده ریون (فرم استاندارد) و آزمون کتل (مقیاس </strong><strong>۲) </strong><strong>استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که بین نمره های هوش دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی مدارس استعداد های درخشان و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. این یافته به سوال اول پاسخ مثبت می دهد ولی سوال دوم پاسخ مثبت دریافت نکرد، معنی که حداقل </strong><strong>۲</strong><strong>درصد از دانشآموزان ناموفق، گوشی در حد دانش آموزان مرکز استعدادهای درخشان داشتند. فرضیههای دیگری در رابطه با وضعیت اجتماعی-اقتصادی، پیشرفت تحصیلی... مورد بررسی و تایید قرار گرفت.</strong><br /> <strong> </strong>
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
3
1
1996
08
22
Psychology of worrying
روان شناسی نگرانی
65
83
16158
10.22055/edus.1996.16158
FA
بهمن
نجاریان
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1996
04
09
This paper addresses the psychology of worrying, particularly it's role in mental health. Using the latest research findings in this area, a wide range of factors contributing to the inducement, development, maintenance and aggravation of worrying are discussed. In this article, different types and domains of worrying are also reviewed. Furthermore, other topics such as scales developed for the measurement of different expects and domains of worrying, relationship between worrying on the one hand, and anxiety, psychological stress, and adjustment on the other, are briefly examined in this paprer. The personality characteristics and coping strategies of chronic warriors are also discussed. <br /><strong> </strong>
<strong>این مقاله به توصیف نگرانی از نظر روانشناسی می پردازد و با استفاده از تازه ترین یافته های پژوهشی، نقش نگرانی در بهداشت روانی و عوامل مرتبط با بروز و تشدید آن را مورد بحث و بررسی قرار میدهد. در این نوشتار انواع مختلف نگرانی، رابطه نگرانی با اضطراب و فشار روانی، ویژگی های شخصیتی افراد نگران، مقیاس های ساخته شده برای سنجش ابعاد و حیطه های مختلف نگرانی و بالاخره روش های گوناگون مقابله با نگرانی و عوارض منفی آن مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند.</strong><br /> <strong> </strong>
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
3
1
1996
08
22
-
کاربرد زبان مادری در کلاس زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم
84
102
16159
10.22055/edus.1996.16159
FA
زهره
گونی بند شوشتری( مترجم )
عضو هیئت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1996
04
09
-
<strong>نویسندگان مقاله کوشیده اند کاربرد زبان مادری را در آموزش زبان دوم و خارجی بررسی و ارزیابی کنند. پیشینه موضوع از دو دیدگاه مورد بررسی واقع شده است: نخست با توجه به جایگاهی که رویکردهای مختلف آموزش و یادگیری زبان دوم یا بیگانه برای استفاده از زبان مادری متعلمان قائل شده اند؛ و دوم بدون توجه به جایگاه زبان مادری در رویکردهای آموزشی مختلف. نویسندگان مقاله در تحقیقی میدانی، نظر معلمان، راهنمایان تعلیماتی و دانشآموزان را درباره استفاده از زبان مادری در آموزش زبان دوم (انگلیسی) و نیز موقعیت ها و مقاصدی که زبان مادری در ارتباط با آنها به کار گرفته می شود استفسار کردهاند. علاوه بر این اطلاعات ایران نیز بر پایه مشاهدات کلاسهای درس گردآوری کرده اند. پس از ارائه یافته های تحقیق در متن مقاله، توصیه هایی برای کاربرد منظم و سودمند زبان مادری در کلاس های آموزش زبان دوم یا بیگانه در نظام آموزشی رسمی به عمل خواهد آمد.</strong><br /> <strong> </strong>
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
3
1
1996
08
22
-
گزارش سومین سیمینار ارائه یافته های پژوهشی علوم تربیتی و روان شناسی 6-5 اسفند ماه 1374 - اهواز
103
112
16160
10.22055/edus.1996.16160
FA
حسین
الهام پور
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
0000-0000-0000-0000
Journal Article
1996
05
10
--
-
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
3
1
1996
08
22
-
معرفی پایان نامه ها
113
116
16161
10.22055/edus.1996.16161
FA
عبدالحسین
فرج پهلو
عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
Journal Article
1996
05
10
-
-
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
3
1
1997
08
26
When to Cite?
چگونه استناد کنیم؟
127
141
16149
10.22055/edus.1997.16149
FA
یوجین
گارفیلد
Eugene Garfield. When to cite? Library quarterly, October 1996, 66(4): 449-458
عبدالحسین
فرج پهلو
عضو هیئت علمی گروه کتابداری واطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1997
04
06
Although the Modern Language Association and other style manuals describe in exquisite detail “how” to cite the literature, explicit tutorials on when” to cite are nonexistent. Most journals provide instructions to authors but also fail to give explicit guidance on when to cite. In spite of numerous studies of citation behavior and the wide recognition by editors of the need acknowledge intellectual debts, authors and referees need explicit reminders as to when formal references or acknowledgments are appropriate. Since referencing is both subjective and culturally based, there can be no absolutes about when to cite. Hence, it is unlikely that algorithmic documentation of texts can ever meet the competing requirements for relevance, selectivity, and comprehensiveness. What is common wisdom in one domain may be new or unique in another. A three-year experiment involving graduate students demonstrated the varying perceptions of the need for documentation of terminology, ideas, methods, and so forth. A tentajive tutorial is suggested for journal editors that should be modified in each scholarly context. <br /> <br />
هرچند در دستنامه انجمن زبانهای مدرن و دستنامههای سایر سبکها توضیحات دقیق بسیاری در مورد "چگونگی"استناد کردن وجود دارد، اما دستورالعمل روشنی برای اینکه"چه موقع" به متنی استناد کنیم دیده نمیشود. اکثر نشریات دستورالعملهای لازم را برای مؤلفین تهیه کردهاند،اما در مورد زمان استناد کردن توضیحی ندادهاند. علیرغم مطالعات بیشماری که در مورد رفتارهای استنادی به عمل آمده است، و به رغم اینکه ویراستاران و سردبیران مجلاّت به طور گسترده برلزوم ابراز دَین فکری صحه گذاشتهاند، لازم است نکاتی در مورد زمان مناسب برای دادن ارجاعات رسمی و قدردانی از نویسندگان دیگر، به نویسندگان و داوران یادآور شود. چون استناد امری است ذهنی و فرهنگی، میتوان گفت که هیچ دستورالعمل قاطعی مبنی بر زمان استناد وجود ندارد. از این رو، دور از انتظار است که آمایش متون اساساً بتواند آنچه را که لازمه ربط[1] ، گزینشیبودن[2] و جامعیت[3] است، برآورده سازد. آنچه که در یک زمینه بدیهی است، در زمینه دیگر ممکن است تازگی داشته و یا مطلب منحصر به فردی باشد. آزمون سه سالهای که دانشجویان کارشناسی ارشد به بالا نیز در آن شرکت داشتهاند، نشان داد که در مورد لزوم استناد به لغات و اصطلاحات، ایده ها، روشها، و غیره برداشتهای متفاوتی وجود دارد. در این مقاله برای ویراستاران و سردبیران نشریات دستورالعمل موقتی پیشنهاد شده است که باید در عمل با زمینه های مختلف وفق داده شود.<br /> <br clear="all" /><br /> <br /> [1] - relevance<br /> <br /> <br /> [2] - selectivity<br /> <br /> <br /> [3] - comprehensiveness