دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220Reflection on the formation of the modern education system in Iran
Based on relationships power - knowledge at the thought of Michel Foucaultتأملی بر شکل گیری نظام آموزش مدرن در ایران مبتنی بر مناسبات قدرت – دانش در اندیشه میشل فوکو5221413810.22055/edu.2018.21527.2150FAمرضیهعالیعضو هیات علمی گروه مبانی فلسفی اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20170314Abstract<br /> This article reviews the history of education in the field of search and conditions of formation of modern educational processes is based on relationships power - knowledge at the thought of Michel Foucault. Therefore, in this study, in the first step, cultural and social development of modern education in Iran is based on documents and evidence has been criticized, and in the second step, removed teaching practices and traditional knowledge in the modern education system is described. The first step is the result of research has shown that the process of modernization, through factors such as uniform, monitoring and panoptic structure between traditional education and indigenous traditions and Islamic values and has caused a lot of educational process has been removed and then in step two the research results showed that the underlying structures of modern Iranian educational system, such as Religion, diversification of educational content and avoid the construction of separate of age groups and content, change in attitude towards evaluation and change the order of evaluation approaches to the individual and the skill, to change the school and the terms of debate architecture, issues that should be revived.جستجو در زمینه ها و شرایط شکل گیری فرآیندهای تربیتی مدرن در ایران مبتنی بر مناسبات قدرت دانش مساله اساسی است که مقاله حاضر در پی یافتن پاسخ آن است. روش پژوهش در این مطالعه روش تحلیل تاریخی مبتنی مناسبات قدرت دانش است که به تجزیه و تحلیل سیر تاریخی عوامل شکل دهنده به نظام آموزش مدرن و تحول ارزش ها در جامعه ایران پرداخته است از اینرو ، ابتدا زمینه های فرهنگی و اجتماعی شکل گیری تربیت مدرن در ایران مبتنی بر اسناد، مدارک و شواهد مورد نقد قرار گرفته و بر اساس فرض مخالف پژوهش مبنی بر ارزشمندی برخی آموزه های سنتی ؛ شیوه های آموزش و دانش سنتی طرد شده در نظام آموزشی مدرن توصیف شده است. نتیجه حاصل از گام اول پژوهش آن است که فرایند مدرنیزاسیون تربیت سنتی را با جایگزینی عواملی همچون تحول در شیوه های تنبیهی و ظهور شیوه های انضباط مدرن، یکدست سازی ظاهر، توسعه آموزش های اجباری، معماری مدرن مدارس، ایجاد سازو کارهای نظارت بر نظام دانش به به حاشیه رانده است و منجر به آن شده است که در کنار دستاوردهای عظیم آموزش مدرن سهمی از ارزش و سنتهای بومی و فرهنگی از فرایندهای آموزشی در حاشیه قرار گیرد. در گام دوم پژوهش نتایج نشان داد که صرف نظر از تحول در شیوه های تنبیهی و ظهور شیوه های انضباط مدرن و توسعه آموزشهای همگانی که دستاوردی ارزشمند در نظام آموزشی مدرن است، بازنگری در دانش سنتی وبازسازی مجدد آن بر حسب الزامات بومی استدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220Policies and strategies to organize continuing education in Mobarakeh Steel Companyسیاست ها و استراتژی های سازماندهی آموزش مداوم در شرکت فولاد مبارکه اصفهان25461417310.22055/edu.2019.14695.1497FAسحرسعادتدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانسکینهشاهیاستادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران و مدیر اجرایی قطب آموزش مداومحمیدفرهادی راداستادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0002-2738-6957محمد رضانیستانیاستادیار، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20150618Continuing education staff, strategic move that at the individual level, improve the quality of work and organizational level, operating excellence and development of the organization and at the national level, thereby increasing productivity. This article aims to review policies and strategies to organize continuing education in Mobarakeh Steel Company were used. Mobarakeh Steel Company is the scope of the study participants in this study included seven members of the committee, human resources development and training of human resource Development Company. The research method used in this study, qualitative methods based on inductive content analysis of documents and interviews are available in the company. Targeted sampling method. Research findings suggest that Mobarakeh Steel Company, its strategies and policies, based on understanding the needs and expectations of both stakeholders and external environment based on understanding the development of internal capabilities and functions. Several quality assessments were carried out, all appropriate expression system in various areas. Also, since the company has implemented Business Excellence Model, and consequently the company into a learning organization has provided conditions for continuing medical education and continuing education component of the company is in good standing.آموزش مداوم کارکنان، اقدامی راهبردی است که در سطح فردی، باعث ارتقای کیفیت شغلی و در سطح سازمانی، عامل تعالی و توسعه سازمان و در سطح ملی، موجب افزایش بهره وری می شود. این مقاله با هدف بررسی سیاست ها و استراتژی های سازماندهی آموزش مداوم در شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام گردیده است. روش تحقیق مورد استفاده، روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای قیاسی از اسناد و مدارک موجود در شرکت و متن مصاحبه ها بود. مشارکت کنندگان این پژوهش را اعضای کمیته تحول منابع انسانی واحد آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، هفت نفر از اعضای این کمیته انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل اسناد و مدارک و مصاحبه نیمه ساختمند بود. نتایج یافته های تحقیق، حاکی از این است که شرکت فولاد مبارکه اصفهان، استراتژی ها و سیاست های خود را بر مبنای درک نیازها و انتظارات توأمان ذی نفعان و محیط بیرونی و مبتنی بر درک قابلیت ها و عملکردهای درونی تدوین می کند. اهمچنین از آنجایی که شرکت، مدل تعالی سازمانی را پیاده سازی کرده است و به تبع آن، شرکت را تبدیل به یک سازمان یادگیرنده نموده است، شرایط برای آموزش مداوم مهیا شده و از این رو، مؤلفه های آموزش مداوم در شرکت از وضعیت خوبی برخوردار است. براساس یافته های این تحقیق، به کارگیری سه استراتژی آموزشی، ارتباطی و مشارکتی توانسته است شرایط مناسبی را برای آموزش مداوم مهیا نماید.دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220Identification of the dimensions and components of the application of Mathematics lesson study In elementary schools in Mazandaran province in order to provide a conceptual modelشناسایی ابعاد و مؤلفه های کاربرد درس پژوهی درس ریاضی در مدارس ابتدایی عادی استان مازندران به منظور ارائه یک مدل مفهومی47701417410.22055/edu.2019.22783.2273FAامیرپوراحمدعلیدانشگاه هرمزگانعلی اکبرشیخی فینیعضو هیئت علمی دانشگاه هرمزگان و ریاست دانشگاهحسینزینلی پوردانشگاه هرمزگان0000-0002-0781-6307صمدایزدیعضو هیئت علمی دانشگاه مازندران0000000192737699Journal Article20170715This research aims to identify the dimensions and components of the application of studying mathematical lessons in elementary schools of Mazandaran province in order to present a conceptual model. The method used in this research has been a sequential exploratory mixed method. The research community included the experts of the field of lesson study, all teachers of mathematics and principals of primary schools in Mazandaran province numbered 10700 people. Sampling method in the qualitative section, the method of desirable items includes 16 people and in the quantitative section, A simple random sample of 370 people. Data collection tools Deep and exploratory interviews and A researcher-made questionnaire (85 questions) was extracted from the interviews. The method of analyzing data in the qualitative stage of the data-based method and in the quantitative stage exploratory factor analysis, confirmation, And Friedman test. The findings showed that the dimensions of studying include human aspect, structural aspect, cultural aspect, managerial aspect and pedagogical aspect. Also, the results of Friedman's test showed that According to the respondents in this research, the first priority is the pedagogical aspect, the second priority is related to the cultural aspect, the third priority relates to the structural aspect, the fourth priority relating to the human aspect and the fifth priority to the management aspect.این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای کاربرد درس پژوهی درس ریاضی در مدارس ابتدایی استان مازندران بهمنظور ارائه مدل مفهومی انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، روشی آمیخته اکتشافی متوالی بوده است. جامعه تحقیق شامل صاحبنظران حوزه درس پژوهی، کلیه معلمان ریاضی و مدیران مدارس ابتدایی استان مازندران به تعداد 10700 نفر بوده است. روش نمونهگیری در بخش کیفی، روش موارد مطلوب شامل 16 نفر و در بخش کمی تصادفی ساده شامل 370 نفر بود. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای عمیق و اکتشافی و پرسشنامه محقق ساخته (85 سؤالی) استخراج شده از مصاحبهها بوده است. روش تجزیهوتحلیل دادهها در مرحله کیفی روش برخاسته از دادهها و در مرحله کمی تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و آزمون فریدمن میباشد. یافتهها نشان داد که ابعاد درس پژوهی، شامل جنبه انسانی، جنبه ساختاری، جنبه فرهنگی، جنبه مدیریتی و جنبه پداگوژیکی است. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که از نظر پاسخگویان حاضر در این تحقیق اولویت اول مربوط به جنبه پداگوژیکی، اولویت دوم مربوط به جنبه فرهنگی، اولویت سوم مربوط به جنبه ساختاری، اولویت چهارم مربوط به جنبه انسانی و اولویت پنجم مربوط به جنبه مدیریتی است.دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220Developing and validating a self-determination educational package and determine its effectiveness on internal / external motivation and amotivation on high school studentsتدوین بستهی آموزشی خودفرمانی و تعیین اثربخشی آن بر انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزگی دانشآموزان دورهی دوم متوسطه تهران71901417610.22055/edu.2018.26944.2614FAنسرینرحمان پوردانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائیحسناسدزادهگروه روانشناسی تربیتی.دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.تهران.ایراناسماعیلسعدی پوردانشگاه علامه طباطبائینورعلیفرخیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180831Aims: The purpose of this study was to develop a self-determination educational package and determine its effectiveness on intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation of high school students.<br /> <br /> Method: The research method was semi-experimental with pre-test, post-test with the control group and follow up. At first, self-determination educational package was compiled using library studies, then the rate of content validity ratio (CVR) and content validity index (CVI) was determined by the experts. Using a multistage cluster random sampling method, a 22-members class and a 20-members class of 10th grade empirical science filed were assigned to the experimental group and the control group, respectively, that experimental group had 2 students drop. The experimental group received an educational package in eight 90-minute sessions, and the control group did not receive any education. The findings were analyzed using covariance analysis and repeated measures analysis of variance.<br /> <br /> Results: The content validity index (CVI) for all goals in the educational package was 0.9 to 1, and the content validity ratio (CVR) for all goals in the educational protocol was 0.8 to 1. The findings indicated that the self-determination educational package affects the intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation of high school students in Tehran. Moreover, no meaningful difference between post-test and follow-up was detected, which reveals the stability of learning effects.<br /> <br /> Conclusion: self-determination educational package has the potency to promote intrinsic and extrinsic motivation, reduce amotivation in high school students and improving quality of learning.پپژوهش حاضر با هدف تدوین بستهی آموزشی خودفرمانی و تعیین میزان اثربخشی آن بر انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، و بیانگیزگی دانشآموزان دورهی دوم متوسطه انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. ابتدا بستهی آموزشی خودفرمانی با استفاده از مطالعات کتابخانهای تدوین، و سپس میزان نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) آن توسط متخصصین تعیین گردید. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، یک کلاس 22 نفره و یک کلاس 20 نفرهی دهم تجربی به ترتیب در گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند(که گروه آزمایشی دو نفر افت داشت). گروه آزمایشی در 8 جلسهی 90 دقیقهای، بسته آموزشی را دریافت نمودند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. یافتههای پژوهش با استفاده از تحلیل کواریانس، و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میزان شاخص روایی محتوا (CVI) برای تمامی هدفها در بستهی آموزشی بین 9/0 تا 1، و میزان نسبت روایی محتوا (CVR) برای تمامی هدفها در پروتکل آموزشی بین 8/0 تا 1 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که بستهی آموزشی خودفرمانی بر انگیزش درونی، انگیزش بیرونی و بیانگیزگی دانشآموزان دورهی دوم متوسطه تهران اثرگذار است. همچنین بین پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد که نشاندهندهی پایداری اثرات یادگیری است. در نتیجه، بستهی آموزشی خودفرمانی، توانایی ارتقاء انگیزش درونی و بیرونی، و کاهش بیانگیزگی و ارتقاء کیفیت آموزشی را در دانشآموزان دورهی متوسطه دارد.دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220The Effectiveness of Entrepreneurship Education on Students' Career Pathاثربخشی آموزش کارآفرینی بر مسیر شغلی دانش آموزان911081417510.22055/edu.2019.24155.2387FAسکینهاشرفیمربی، دانشگاه پیام نور0000-0002-4352-6956حبیب اللهنجفی هزارجریبیریاست دانشگاه پیام نور واحد کردکوی- استان گلستانJournal Article20171120The purpose of this study was to investigate the effectiveness of entrepreneurship lesson on students’ career routing. The research method was experimental and pre-test and post-test with control group were used. The statistical population of the study included all second grade high school female students in the city of Nourabad. In order to do this research, one second grade of three second grade of the field of work and knowledge and one second grade of eighteen second grade theoretical fields was selected by using random sampling. The tool used in the research was a researcher-made entrepreneurship career routing questionnaire. The Face validity of the questionnaire was assessed by educational counseling experts and its reliability was determined using Cronbach's alpha (α = 0.8). The obtained data were analyzed by using covariance analysis. The results of the study showed that the mean of the variable of the career path of the students and the subscales of entrepreneurship knowledge, the attitude toward entrepreneurship as a career path and the choice of entrepreneurship as a career path were more than the control group but there is no meaningful difference between the two experimental and control groups in the mean subscale of routing knowledge (p<0/05). Therefore, it can be concluded that entrepreneurship education is effective on students’ career routing and entrepreneurship can be considered as a career path.پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی درس کارآفرینی بر مسیر شغلی دانش-آموزان صورت گرفت. روش پژوهش آزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش-آموزان دختر پایه دوم مقطع متوسطه در شهر نورآباد بود. بهمنظور انجام این پژوهش یکپایه دوم از بین سهپایه دوم رشته کار و دانش و یکپایه دوم از بین هجده پایه دوم رشتههای نظری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شد. ابزار مورداستفاده در پژوهش پرسشنامه پژوهشگر ساخته مسیریابی شغلی کارآفرینی بود. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان حوزه مشاوره تحصیلی و شغلی تأیید گردیده و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (8/0=) محاسبه شده است. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین متغیر مسیر شغلی دانشآموزان و زیر مقیاسهای دانش کارآفرینی، نگرش نسبت به کارآفرینی بهعنوان مسیر شغلی و انتخاب کارآفرینی بهعنوان مسیر شغلی بیشتر از گروه کنترل بوده است اما در میانگین زیر مقیاس دانش مسیریابی شغلی تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل وجود ندارد (05/0>p)؛ بنابراین می-توان نتیجه گرفت؛ که آموزش کارآفرینی بر مسیریابی شغلی دانشآموزان مؤثر است و کارآفرینی میتواند بهعنوان یک مسیر شغلی در نظر گرفته شود.دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220The causal relationship between perception of constructive learning environment and Individual systemic thinking with tendency to lifelong learning, mediated by intrinsic motivation in undergraduate students of Shahid Chamran University of ahvaz.رابطه علی ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و تفکر سیستمی با گرایش به یادگیری مادامالعمر از طریق میانجیگری انگیزش درونی دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز1091301421510.22055/edu.2019.23512.2328FAناهیدشفیعیدانشجوناصربهروزیعضو هیات علمی و دانشیار/دانشگاه شهید چمران اهوازمنیجهشهنی ییلاقاستاد، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-8110-5335محمودابوالقاسمیدانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه شهید بهشتی تهرانJournal Article20171116Abstract<br /> The purpose of this study was determining the causal relationship between the perception of constructivist learning environment and individual systematic thinking with a tendency to lifelong learning, mediated by intrinsic motivation. The participants include 450 undergraduate students at Shahid Chamran University that were studying in year of 1994-95 and selected by multi-stage random sampling method. The instruments used included questionnaires "tendency to lifelong learning", "perception of constructivist learning environment", "individual systematic thinking" and "intrinsic motivation". To evaluate of proposed model was performed Structural Equation Analysis Method (SEM) and was utilized to test the indirect relations of Macro Prechere and Hayes program. Results: The evaluation of the proposed model of the study showed good and acceptable fit of the model. The direct effect of variables from the perception of constructivist learning environment, individual systematic thinking, and intrinsic motivation with the tendency lifelong learning was significant to positive. The direct effect of the perception of constructivist learning environment and individual systematic thinking with positive intrinsic motivation was significant to positive. The indirect effect of perception of the constructivist learning environment and individual systematic thinking on the tendency to lifelong learning, through intrinsic motivation was confirmed.چکیده<br /> تعیین رابطه علی ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و فکرسیستمی فردی با گرایش به یادگیری مادامالعمر از طریق میانجیگری انگیزش درونی بود. تعداد شرکتکنندگان در پژوهش 450 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشگاه شهیدچمران اهواز که در سال تحصیلی 94-95 مشغول به تحصیل بودند و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده بودند. روش پژوهش همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. ابزارهای استفاده شده شامل پرسشنامههای «گرایش به یادگیری مادامالعمر»، «ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا»، «تفکر سیستمی فردی» و «انگیزش درونی» بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری (SEM) انجام گرفت و برای آزمودن روابط غیرمستقیم از برنامه ماکرو پریچر و هیز استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی پژوهش برازش خوب و قابل قبول مدل را نشان داد. اثر مستقیم متغیرهای ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا، تفکر سیستمی فردی و انگیزش درونی با گرایش به یادگیری مادامالعمر و اثر مستقیم ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و تفکر سیستمی فردی با انگیزش درونی مثبت معنیدار به دست آمد. همچنین اثر غیرمستقیم ادراک از محیط یادگیری سازندهگرا و تفکر سیستمی فردی روی گرایش به یادگیری مادامالعمر از طریق انگیزش درونی تأیید شد.دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220Identification of effective factors on students purchasing behavior as the users of computer games (the case: Elementary School Students in Ahvaz City)شناسایی عوامل موثر بر رفتارخرید دانش آموزان مصرفکننده بازی-های رایانهای (مورد مطالعه: دانشآموزان ابتدایی مدارس شهر اهواز)1311521418610.22055/edu.2018.21076.2409FAسارامحمدیعضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهوازعبدالهادیدرزیان عزیزیعضو هیات علمی گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهوازاکرمایدوندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20171209One of the most important issues of marketing is consumer behavior. Obviously, children are not separate from this category. This study was conducted to determine the factors affecting the selection and behavior of computer games by the children. The statistical population of this research is elementary school students in Ahvaz city, Because of the great and difficult access to all of them, 400 students 7 to 12 years old were selected as cluster random sampling. Data collection is done through valid and reliable questionnaires. The results of data analysis using Structural Equation Modeling, showed that Factors such as, parents, peers, product appearance, price, media and advertising have a positive and significant effect on the child's purchasing behavior. However, the availability and ease of access to the product does not have a significant effect on the child's shopping behavior. The results also showed that girls and boys have different purchasing behaviors.یکی از مهمترین موضوعات بازاریابی، مطالعهی رفتار مصرف کننده است؛ بدیهی است کودکان نیز جدا از این مقوله نیستند. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر انتخاب و رفتار خرید بازی-های رایانهای توسط کودکان انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر اهواز می باشد که به دلیل بزرگی و دشواری دسترسی به همه آنها، تعداد 400 دانش آموز 7 تا 12 سال به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های معتبر دارای روایی و پایایی استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها به روش مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که عواملی چون، والدین، همسالان، ظاهر محصول، قیمت، رسانه، تبلیغات بر رفتار خرید کودک اثر مثبت و معناداری دارند. اما میزان قابلیت و راحتی دسترسی به محصول بر رفتار خرید کودک تاثیر معناداری ندارد. همچنین نتایج نشان داد کودکان دختر و پسر رفتار خرید متفاوتی دارند.دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220Construction and Standardization of Caring Thinking Questionnaire
Based on "philosophy for Children" Educational Approachساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش تفکر مراقبتی بر مبنای رویکرد تربیتی فلسفه برای کودکان1311521421710.22055/edu.2019.24217.2397FAمهرنوشهدایتیهیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20171126The aim of this project is to construct, and to evaluate the validity and reliability of Caring Thinking Skill (CTS) questionnaire based on ‘Philosophy for Children’ educational approach, for first high school students in Tehran. For this purpose, a pilot study was carried out on 60 students. Then, 742 students (358 girls and 384 boys) were selected by cluster sampling method and CTS questionnaire in Five subscales, including Valuative Thinking, Emotional Thinking, Normative Thinking, Active Thinking and Empathic Thinking, were distributed among them and the results were interpreted and analyzed. Content validity of the questionnaire was assessed by 16 local and foreign professors. The reliability of this test was also evaluated by using Exploratory Factor Analysis and Confirmatory Factor Analysis. The findings indicated the content validity was appropriate (CVR = 0/87), and in the construct validity, according to the results of EFA, 29 questions were deleted and the validity of the 60-item test was confirmed. Finally, from each of the sub skills, five questions that were the most frequent factors were selected and the form of the 25 questions was verified by using CFA. The findings also showed a significant difference between Caring Thinking, Valuative Thinking, Emotional Thinking and Normative Thinking skills among boys and girls. This research results indicated that the CTS questionnaire provides information on general skills and five sub skills, and can be used to measure and develop this skill for first high school students.این پژوهش با هدف ساخت، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سنجش مهارت تفکر مراقبتی براساس رویکرد تربیتی «فلسفه برای کودکان» برای دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر تهران انجام شد. بدین منظور ابتدا طرح مقدماتی (Pilot Study) پژوهش روی 60 دانشآموز اجرا گردید و سپس تعداد 742 دانشآموز (358 دختر و 384 پسر) دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامه سنجش تفکر مراقبتی در پنج خردهمقیاس، شامل تفکر مبتنی بر ارزش، تفکر عاطفی، تفکر مبتنی بر هنجار، تفکر فعال و تفکر همدلانه، بین آنها توزیع و نتایج مورد تفسیر و تحلیل قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با کمک از ده تن از اساتید متخصص داخلی و شش تن از اساتید خارجی بررسی و مورد تایید قرار گرفت(87/.CVR=). روایی سازه این آزمون نیز به کمک روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی بررسی گردید در نهایت از هریک از خُردهمهارتها، پنج سوالی که بیشترین بار عاملی را داشتند انتخاب و فرم 25 سوالی آزمون با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تائید قرار گرفت. همچنین یافتهها حاکی از تفاوت معنیدار مهارت تفکر مراقبتی، تفکر مبتنی بر ارزش، تفکر عاطفی و تفکر هنجاری میان دختران و پسران بود. نتایج این پژوهش نشان داد پرسشنامه سنجش مهارت تفکرمراقبتی، اطلاعات لازم درخصوص مهارت کلی و پنج خُردهمهارت را ارائه میدهد و میتواند در جهت سنجش و رشد این مهارت برای دانشآموزان متوسطه دوره اول کاربرد داشتهباشد.دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220Identify Obstacles of the Faculty Members’ International Interactions: a Qualitative Approachشناسایی موانع تعاملات بین المللی اعضای هیأت علمی: رویکردی کیفی1791961421310.22055/edu.2019.20577.2071FAمحسننظرزاده زارعدانشگاه تهرانJournal Article20161229Introduction<br /> the purpose of present research was identifying the obstacles to international interactions of the faculty members in Iran.<br /> <br /> Method<br /> To achieve the purpose, qualitative phenomenological approach was used. The research population was all experts in the field of higher education in Iran, which 17 experts were selected through purposive sampling method and based on theoretical saturation. To collect the data, semi-structured interview was used and for the data analysis, inductive content analysis was applied.<br /> <br /> Results<br /> The results showed that the obstacles to faculty members’ international interactions can be defined through three main obstacles: inside university obstacles (limited support of university structure from faculty members’ international interactions, limited support of university culture from faculty members’ international interactions and limited financial support of university from faculty members’ international interactions), outside university obstacles (impact of political tensions and international sanctions on faculty members’ international interactions and cumbersome administrative regulations for visa issuance) and individual obstacles(low motivation of faculty members for international interactions, poor mastery of faculty members of the international language and lack of scientific-research abilities of some of the faculty members). <br /> <br /> <br /> Discussion<br /> This study adds to our knowledge about international interactions of the faculty members and also the barriers and challenges of these interactions, so to have more interactions of faculty members at the international level, universities should be effort to identify of barriers and eliminate them, more than ever.مقدمه: هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی در ایران بود. <br /> روش: برای نیل به این مقصود، از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه پژوهش، صاحبنظران حوزه آموزش عالی کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی، در مجموع تعداد 17 نفر از آنها بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و روش تحلیل دادهها نیز روش تحلیل محتوای استقرایی بود. <br /> نتایج: نتایج نشان داد که موانع تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی را میتوان در سه مانع کلی تعریف کرد که عبارتند از: موانع درون دانشگاهی(حمایت محدود ساختار دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی، حمایت محدود فرهنگ دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و حمایت مالی محدود دانشگاه از تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی)، موانع برون دانشگاهی(تأثیر تنشهای سیاسی و تحریمهای بینالمللی بر کاهش تعاملات بینالمللی اعضای هیأت علمی و وجود قوانین دست و پاگیر اداری در زمینه صدور روادید) و موانع فردی(انگیزه کم اعضای هیأت علمی برای داشتن تعاملات بینالمللی، تسلط کم اعضای هیأت علمی به یک زبان بینالمللی و ضعف تواناییها و مهارتهای علمی- پژوهشی اعضای هیأت علمی).<br /> بحث: این پژوهش دانش ما در مورد تعاملات بین المللی اعضای هیات علمی و همچنین موانع و چالش های این تعاملات افزایش میدهد. لذا برای داشتن تعامل بیشتر اعضای هیأت علمی در سطح بینالمللی، لازم است که دانشگاههای کشور در شناسایی و رفع موانع تعاملات، بیش از پیش کوشش کنند.دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220Analysis of the relationship between the components of quality of working life and dimensions of psychological empowermentتحلیل رابطه مولفه های کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی1972121421410.22055/edu.2019.21467.2147FAعلیرضاقلعه ایدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ارومیه0000-0002-0188-5774بهنازمهاجراندانشگاه ارومیه0000-0002-8759-0677زین العابدیندرویشیگروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایرانفرشیداشرفی سلیم کندیدانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه0000-0001-6460-2893Journal Article20170308This study aimed to analysis of the relationship between the components of quality of working life and dimensions of psychological empowerment a mong the staffs of Urmia University. The present study is correlational. The population consisted of 720 Urmia University Staff; That 250 person of them was selected through random sampling and With Morgan table. The Data required by using two standard questionnaires quality of working life and psychological empowerment were collected and by using Canonical Correlation were analyzed. The results showed that the correlation between the quality of working life and the dimensions of psychological empowerment was 0.44. Wilks Lambda index for this connection was 0.16. The F-statistic of 13/13, which is also significant in 0/001. Also, 0.63 percentage variance between dimensions of psychological empowerment with components of quality of working life is explain. Therefore, it can be concluded that quality of life work programs play a major role in increasing the empowerment of human resources and, consequently, the efficiency and effectiveness of organizations.هدف پژوهش حاضر تحلیل رابطه مؤلفههای کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی در بین کارکنان دانشگاه ارومیه بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه ارومیه به تعداد 720 نفر میباشد که 250 نفر آنها از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری و توانمندسازی روانشناختی جمعآوری و با شیوه همبستگی کانونی تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که میزان همبستگی کیفیت زندگی کاری با ابعاد توانمندسازی روانشناختی 44/0 میباشد. شاخص لامبدای ویلکز 16/0 و آماره F مربوط به آن نیز 13/13 به دست آمد که در سطح 001/0 معنیدار است. همچنین 63 درصد از واریانس ابعاد توانمندسازی روانشناختی با مؤلفههای کیفیت زندگی کاری تبیین میشود؛ بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری نمود که برنامههای کیفیت زندگی کارى نقش اساسی و مهمی در افزایش توانمندسازی نیروی انسانی و درنتیجه کارایی و اثربخشی سازمانها بر عهده دارد.بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری نمود که برنامههای کیفیت زندگی کارى نقش اساسی و مهمی در افزایش توانمندسازی نیروی انسانی و درنتیجه کارایی و اثربخشی سازمانها بر عهده دارد.دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881725220190220Study the role of cultural, social, and economic capital on educational inequality 2بررسی نقش سرمایههای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بر نابرابری آموزشی2132321427410.22055/edus.2019.28416.2740FAعلی حسینحسین زادهدانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازمحمدعلیمومبینیکارشناس ارشد جامعه شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20170314<strong>Introduction</strong>
The aim of the research: Equal access to education for all means that everyone within the educational system has the opportunity and opportunity to succeed. Equally, equal educational opportunities means equal enjoyment and the equal chance of all students enrolling in the educational system and having a class, and appropriate training programs, specialist teachers, educational facilities and equipment. According to the annual reports of the Ministry of Education and the General Directorate of Education and Training of Khuzestan Province, many educational districts of Khuzestan province are inferior to the other regions of the country in terms of scientific and educational development indicators. This study aimed «Social Factors Affecting the inequality of education teachers in Khuzestan province« has been done.
<strong>Research Method</strong>
The present research method is «survey«. Hence, the data collected (questionnaire), population «primary and secondary school teachers of the province«, sampling (cluster), the number of samples «381«, the data analysis «software Spss23« and of time and space research «primary and secondary education courses first school districts in the province of khouzestan from 1394-1395 and 1395-1396.
<strong>Results</strong>
According to sociological studies, internal and external research backgrounds, exchange of views with relevant faculty members and scientific and executive experts, as well as pathological seminars and conferences in Khuzestan province in recent years, this research is one of a series of social factors affecting Educational inequality of students, variables such as «individual economic capital«, «parent economic capital«, «individual cultural capital«, «parent cultural capital«, «individual social capital«, «parents capital Social« Analyzed and evaluated.
<strong>Discussion</strong>
The results of this study indicate that there is a significant and negative correlation between the independent variables of individual economic capital, parent economic capital, individual cultural capital, parent cultural capital, individual social capital and parents capital Social with dependent variable of students' educational inequality. The results of stepwise multivariate regression model shows that among the independent variables, individual economic capital, individual social capital, parents capital Social and parent economic capital variance of the dependent variable educational inequality students (R2 = 0/422) Are explained.هدف تحقیق: طبق گزارش های سالانه وزارت آموزش و پرورش و اداره کل آموزش و پروش استان خوزستان، بسیاری از مناطق آموزشی استان خوزستان از نظر شاخص های توسعه یافتگی علمی و آموزشی در سطح پایین تری نسبت به دیگر مناطق کشور قرار دارد. تحقیق حاضر با هدف ((بررسی عوامل اجتماعی موثر بر نابرابری آموزشی از دیدگاه معلمان استان خوزستان)) صورت پذیرفته است. روش تحقیق: روش تحقیق حاضر ((پیمایش)) است. از این رو، ابزار جمع آوری اطلاعات ((پرسشنامه))، جامعه آماری ((معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه اول استان خوزستان))، روش نمونه گیری ((خوشه ای))، تعداد افراد نمونه ((381 نفر))، روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ((نرم افزار 20 Spss)) و محدوده زمانی و مکانی تحقیق ((دوره های تحصیلی ابتدایی و متوسطه اول مناطق آموزش و پرورش استان خوزستان در سال های1390-1391 و 1391-1392)) می باشد. نتایج تحقیق: میان متغیرهای مستقل سرمایه فرهنگی فرزندان، سرمایه فرهنگی والدین، سرمایه اجتماعی فرزندان، سرمایه اجتماعی والدین، سرمایه اقتصادی فرزندان، سرمایه اقتصادی والدین با متغیر وابسته نابرابری آموزشی دانش آموزان همبستگی معنادار و منفی وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیره با روش گام به گام نشان می دهد که از میان متغیرهای مستقل، متغیرهای سرمایه فرهنگی فرزندان، سرمایه اجتماعی فرزندان، سرمایه اجتماعی والدین و سرمایه اقتصادی والدین (422/0= R2) واریانس متغیر وابسته نابرابری آموزشی دانش آموزان را تبیین می کنند.