دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
1
2
1995
02
20
-
بررسی رابطه سن و جنسیت با مفهوم نگهداری ذهنی در دانش آموزان 6.5 ، 8.5 و 10.5 ساله دبستان های اهواز
3
22
16193
10.22055/edus.1995.16193
FA
جمال
حقیقی
عضو هیئت علمیه گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ،اهواز،ایران
غلامرضا
رجبی
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان
Journal Article
1994
10
16
-
-
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
1
2
1995
02
20
The relationship of precaptivity, captivity, and postcaptivity variables with posttraumatic stress disorder in Two samples of Ahvaz POWs.
برسی رابطه ی متغیر های پیش از اسارت ، حین اسارت و پس از اسارت با شدت علائم PTSD در دو نمونه از آزادگانه شهر اهواز
23
45
16194
10.22055/edus.1995.16194
FA
حسین
شکر کن
دانشیار گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
حمید
افسردیر
کارشناس روان شناسی بالینی
غلام رضا
خلیلی
کار شناس روان شناسی بالینی
طاهره
فاضلی نیا
کارشناس روانشناسی بالینی
فاطمه
آروین فر
کارشناس روان شناسی بالینی
Journal Article
1994
11
10
Tool studies were conducted on two random samples of Ahvaz POWs to examine the relationship of some precaptivity, and postcaptivity variables with posttraumatic a stress disorder (PTSD). The first sample consisted of 84 and the second of 79 Ss. Two objectives were pursued in the first study. On the one hand, we were interested in determining the sample and multiple correlation coefficients of the precaptivity, and captivity variables with PTSD. On the other hand, we wanted to compare the mmpi psychological profiles of POWs with low and high PTSD. In the second study, in addition to the two previous objectives, we wanted to determine the simple and multiple correlations of the postcaptivity variables read PTSD. <br />In the first study, three of the precaptivity variables showed significant correlations with PTSD, while none of these variables in the second study exhibitted significant correlations. Of the 10 captivity variables, five were significantly correlated with PTSD in both studies. Furthermore, two other different variables in the first study, and one variable in the second study, also showed significant correlations with PTSD. Of the twelve postcaptivity variables in the second study, only three showed significant correlations with PTSD. The three sets of postcaptivity, captivity, and poscaptivity variables, as well as their combinations, also showed significant multiple correlations with PTSD. The mmpi psychological profiles of POWs with high and low PTSD, where initially different, but eliminating the effects of L, K, and F validity scales vanished these differences completely. <br /> <br />
به منظور بررسی رابطه متغیرهای پیش از اسارت، حین اسارت و پس از اسارت با شدت علائم PTSD دو تحقیق روی دو نمونه تصادفی از آزادگان شهر اهواز در سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۲ با فاصله زمانی سه سال انجام گرفت. نمونه تحقیق اول متشکل از ۸۴ نفر و نمونه تحقیق دوم مرکب از ۷۲ نفر آزاده بود. در تحقیق اول دو هدف دنبال شد. از یک سو، تعیین ضرایب همبستگی ساده و چندگانه بین متغیرهای پیش از اسارت و حین اسارت با متغیر PTSD مورد نظر بود و از سوی دیگر مقایسه نیمرخ های روانی دارندگان شدت علائم بالا و پایین PTSD در میزان های آزمون MMPI. در تحقیق دوم علاوه بر دو هدف فوق، تعیین همبستگی های ساده و چندگانه مجموعه ای از متغیرهای پس از آزادی با PTSD نیز مورد توجه بود. در تحقیق اول از شش متغیر پیش از اسارت سه متغیر با شدت علائم PTSD همبستگی معنیدار داشتند، در حالی که در تحقیق دوم از ۷ متغیر پیش از اسارت هیچ کدام با شدت علائم به PTSD همبستگی معنی دار نداشتند. از ۱۰ متغیره حین اسارت پنج متغیر در هر دو تحقیق با PTSD به گونهای معنی دار هم بسته بودند. افزون بر آن، دو متغیر دیگر در تحقیق اول و یک متغیر متفاوت دیگر در تحقیق دوم با PTSD به صورت معنی دار هم بستگی داشتند. از ۱۲ متغیر پس از اسارت در تحقیق دوم تنها سه متغیر با PTSD همبستگی معنی دار نشان دادند. ضرایب همبستگی چندگانه متغیرهای پیش از اسارت، حین اسارت و ترکیب آنها در هر دو تحقیق با PTSD معنی دار بودند، و ترکیب سه مجموعه متغیر پیش از، حین و پس از اسارت در تحقیق دوم نیز با PTSD همبستگی چندگانه معنی دار داشتند. در هر دو تحقیق بر اساس تحلیل های اولیه آماری، نیمرخ های روانی گروههای دارای شدت علائم PTSD بالا و پایین در میزان های MMPI باهم تفاوت معنی دار داشتند، لیکن پس از کنترل اثر میزانهای اعتبار L، F و K این تفاوتها از بین رفت.
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
1
2
1995
02
20
School phobia disorder
اختلال هراس از مدرسه
46
68
16195
10.22055/edus.1995.16195
FA
بهمن
نجاریان
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
سودابه
بساک نژاد
مربی گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1994
12
15
Children show a wide range of fears during their development, some of which are so dramatic and intense that disrupt their normal life. These irrational fears are referred to as phobia. A school phobia is a type of childhood phobia usually associated with refusal from going to school. Since school phobia may lead to the child's poor academic performance, using effective and appropriate therapeutic techniques for it's treatment is essential. A review of literature indicates that a number of factors contribute to the etiology of a school phobia (e.g. , separation anxiety and family disputes). Using a combination of different treatment approaches, particularly drug therapy, family therapy, behaviour therapy and home-based interventions has shown considerable success in the management of this disorder. <br />
ر جریان رشد، کودکان انواع گوناگون و طیف گستردهای از ترس ها را نشان می دهند، که گاه از آن چنان شدتی برخوردارند که زندگی روزمره آنان را بسیار دشوار یا مختل می سازند. این ترس های غیرمنطقی هراس نامیده می شوند. یکی از انواع هراس های دوران کودکی، هراس از مدرسه است که با امتناع کودک از رفتن به مدرسه همراه می باشد. از آنجایی که هراس از مدرسه ممکن است به افت تحصیلی منجر گردد، درمان و مقابله به موقع با آن اهمیت و ضرورت فراوان دارد. عوامل زمینه سازی مثل اضطراب جدایی از مادر، مشکلات و درگیری های خانوادگی، ترس کودک از معلم یا مدیر، یا مورد تمسخر واقع شدن توسط همکلاسی ها، بعضی از عواملی هستند که می توانند موجب بروز واکنش هراس از مدرسه در کودک گردند. استفاده همزمان و ترکیبی از روش های مختلف، به ویژه دارو درمانی، رفتار درمانی، آموزش دهی در منزل و خانواده درمانی، می تواند به کاهش علایم این اختلال کمک کند.<br />
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
1
2
1995
01
21
Comparing the social and emotional adaptation of Ahvaz primary school students in accelerated and none accelerated programs
مقایسه سازگاری عاطفی و اجتماعی دانش آموزان جهشی و غیر جهشی دوره ی ابتدایی اهواز
69
89
16196
10.22055/edus.1995.16196
FA
محمد رضا
آهنکوب نژاد
فراز التحصیل کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی
حسین
شکرکن
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ،اهواز،ایران
منیجه
شهنی ییلاق
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1994
11
07
-This study was conducted to find out the difference between the social and emotional adaptation of Ahvaz primary students in accelerated and non accelerated programs. It was hypothesized that there was no significant difference in the adaptation of the primary school students in accelerated and nonaccelerated programs. A sample of 150 male and female accelerated and nonaccelerated Ss were selected randomly to participate in this study. Accelerated Ss consisted of those whose acceleration occurred either one or two years before the selection. Nonaccelerated Ss were either in the same grade or in a different grade as the accelerated Ss. The second part of a AAMD adaptive behaviour scale (public school version) was administered to measure the social and emotional adaptation of all the groups. The results showed no significant difference in adaptation of accelerated and nonaccelerated students. This same result was true for both female and male students and for those who accelerated either one or two years before their selection.
در این تحقیق تلاش به عمل آمد تا تفاوت بین سازگاری عاطفی و اجتماعی دانشآموزان جهشی و غیر جهشی دوره ابتدایی شهرستان اهواز به تفکیک که متغیرهای جنسیت (پسر- دختر) و مدت زمان پس از جهش (یکسال-دو سال) معلوم گردد. فرضیه اصلی تحقیق این بود که از نظر سازگاری عاطفی و اجتماعی تفاوت معنیداری بین دانش آموزان جهشی و غیر جهشی وجود ندارد. جهت آزمودن این فرضیه و سایر فرضیه های فرعی تحقیق، از بین کلیه دانش آموزان جهشی دوره ابتدایی شهر اهواز به روش انتخاب تصادفی ساده تعداد ۶۰ دانش آموز جهشی و به روش تصادفی چند مرحله ای ۹۰ دانش آموز غیر جهشی انتخاب شدند. به منظور انجام مقایسه های لازم تعدادی مساوی از دانش آموزان پسر و دختر جهشی که یک یا دو سال از زمان جهش آنان می گذشت، و هم پایه یا غیر هم پایه دانش آموزان جهشی بودند، برگزیده شدند. سازگاری عاطفی و اجتماعی آزمودنی ها با پرسشنامه سنجش رفتار سازشی اندازه گیری شد. از نظر سازگاری عاطفی و اجتماعی وجود ندارد. این نتیجه گیری برای دانش آموزان پسر و دختر به صورت جداگانه و برای گروههای جهشی که یک سال یا دو سال از زمان جهش آنان می گذشت نیز صحت دارد.
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
1
2
1995
02
20
A comparison of personality characteristics of sighted and blind Adolescents
مقایسه ویژگی های شخصیتی نوجوانان بینا و نابینا
90
106
16197
10.22055/edus.1995.16197
FA
غلامرضا
خجسته مهر
عضو هیات علمی گروه مشاوره داشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1994
11
05
the present study investigated the differences between sighted and blind Adolescents regarding their personal and social adjustment. The subjects in this study were 35 blind and 35 sighted male and female Adolescents. Both groups were matched on age, grade levels, and social economic status. California test of personality (CTP) was used as the measure of personality characteristic of both groups. A 2-way analysis of variance did not reveal a significant effect for the group× sex interaction in in 3 personal, social and total adjustment scales. But significant main effects, they're found for personal adjustment (p=0.01), social adjustment (p= 0.0002) and total adjustment (p=0.0006) scales. results also indicated that the differences between the two groups were statistically significant (p= 0.05) regarding eight out of the twelve subscales of CTP.
در پژوهش حاضر این پرسش اساسی مورد مطالعه قرار گرفته است که آیا بین نوجوانان بینا و نابینا از لحاظ سازش های شخصی و اجتماعی تفاوت وجود دارد؟ دانشآموزان بینا انتخاب شده و بر حسب سن، سطح تحصیلات و موقعیت اقتصادی و اجتماعی جور شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. برای سنجش ویژگیهای شخصیتی این دو گروه از فرم ۱۶-۹ ساله آزمون شخصیتی کالیفرنیا (ctp) استفاده شده است. آزمون تحلیل واریانس دو راهه نشان میدهد که در هر سه مقیاس سازش شخصی، اجتماعی و نمره کل مقیاس (CTP) اثر متقابل «گروه x جنسیت» از لحاظ آماری معنادار نیست، ولی تفاوت بین میانگین های گروه بینا و نابینا در سازش شخصی (۰/۰۱=p) و اجتماعی (۰/۰۰۰۲=p) و نمره کل مقیاس (p=0/0006CTP) از حد شانس و تصادف تجاوز می کند. تفاوت بین دو گروه بینا و نابینا در هشت خرده مقیاس از ۱۲ خرده مقیاس که به وسیله CTP سنجیده میشود از لحاظ آماری معنادار است (۰/۰۵=p).
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
1
2
1995
02
20
-
ارزشیابی نخستین سیمینار ارائه یافته های پژوهشی در علوم تربیتی و روانشناسی در استان خوزستان
107
116
16208
10.22055/edus.1995.16208
FA
حسین
الهام پور
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
0000-0000-0000-0000
بهمن
نجاریان
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
مجید
هادیان
دبیر شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش خوزستان،اهواز،ایران
Journal Article
1994
10
07
-
-
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
1
2
1995
02
20
-
کتابشناسی پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
117
122
16209
10.22055/edus.1995.16209
FA
عبدالحسین
فرج پهلو
عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1994
11
06
-
-
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
1
2
1995
02
20
-
نامه ای به سردبیر
123
126
16210
10.22055/edus.1995.16210
FA
بهمن
نجاریان
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
Journal Article
1994
12
16
-
-