دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881714320071122Educational Methodology of the Immaculate Imamsروش شناسی تربیتی ائمه اطهار (ع)1261577010.22055/edus.2007.15770FAمحمدجعفرپاک سرشتاستاد بازنشسته، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازعباسعلیرستمینسبدانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازمسعودصفایی مقدمدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمرانJournal Article20070610The (Shiite) immaculate Imams, who have guided human beings toward belief in God, seeking his blessings and consent, are initiators of a special educational methodology, based on the monotheistic worldview derived from dinine revelations. What is certain is that once educationational problems have been pinned down, the most important activity is the adoption of an appropriate methodology. Coming to know the methodology used by the immaculate Imams (peace uopon them) and applysing it can potentionally lead human being toward salvation and nearness to God. So in this paper, attempt has been made to explore and explain the fundamentals of the Immaculate Immam’s educational methodology covering the following areas: the significance and necessity of methods in Islamic education context as employed by the immaculate Imams; how such methods have been developed and criteria for recognizing them; the characteristics of educational methodology; the worth and value of methods in education; types concerning this special type of methodology is made and a number of suggestions are offered.ائمه اطهار (ع) بر مبنای جهانبینی توحیدی و وحی الهی به ارائه روشهای تربیتی پرداختهاند. آنچه مسلم است این است که بعد از شناخت مسائل تربیتی، مهمترین فعالت تربیتی شناخت روشهای مناسب برای حل و فصل آن مسائل است. شناخت روش شناسی تربیتی ائمه اطهار (ع) و به کارگیری روشهای مربوطه، میتوانند کمک بزرگی در پی ریزی یک نظام تربیتی دین محور باشد. لذا در این مقاله سعی شده است تا روش شناسی تربیتی ائمه اطهار (ع) با تحقیق پیرامون مطالب زیر تبیین و ارائه گردد: معنا و مفهوم روش، ضرورت و اهمیت شناخت روشها، چگونگی تولید و طراحی روشها و مبانی شناسایی آنها، ویژگیهای روش شناسی تربیتی، جایگاه ارزشی روشها و روش شناسی در تعلیم و تربیت، نقش انسان در شناخت روشها، انواع روشها، جمعبندی و نتیجهگیری، پیشنهادها و استلزامات تربیتی.https://education.scu.ac.ir/article_15770_271a2e46ed25b9804b75bf3d36341d47.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881714320071222Educational Opportunity and Regional Disparity in Border and Non-Border Regions of Khorasan Provinceفرصتهای آموزشی و نابرابریهای منطقهای در مدارس مناطق مرزی و غیرمرزی استان خراسان رضوی27441577110.22055/edus.2007.15771FAمحمدرضاآهنچیاناستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسیJournal Article20050626For categorizing all kinds of educational inequalities, referring to regional disparity is considered as a main indicator. This inequality limits individual access to education. People’s right for an equal education is influnced by factors which are out of their control. There are evidence showing that regional disparity is still a crucial challenge for all educational systems including Iran. This paper presents briefly the results of a survey conducted in border and non-border regions of Khorasan province. Extract reliable data indicated that socio-cultural and economic deprivations were more prevalent in border regions than in non-border areas, 45 schools in border areas and 39 schools in non-border areas were randomly selected. Data were collected by using two researcher made questionnaires as well as by reviewing official documents and records. Findings show that inequalities stemming from educatitonal inputs, process and outputs are not as serious and significant as underlying, fundamental inequalities reflected in cultural and economic conditions. Thus non- educational inequalities impact outcomes more drastically than educational ones.منطقه محل زیست، یکی از شاخصهای اساسی برای طبقهبندی انواع نابرابرهای آموزشی است. در این نوع نابرابری، بهرهمندی فرد از آموزش و پرورش به دلیل ویژگیهای محل زندگیاش محدود میشود. چون کنترل این ویژگی ها، به وسیله افراد امکان پذیر نیست، حق آنها برای دریافت آموزش برابر، تحتالشعاع تهدیدها و فرصتهای بیرونی قرار میگیرد. شواهد موجود دربارة نابرابرهای منطقهای آموزش، یکی از چالشهای جدی نظامهای آموزشی از جمله در ایران به شمار میآید. این مقاله با محور قراردادن این نوع نابرابری، یافتههای حاصل از پژوهشی پیمایشی درباره برابری فرصتهای آموزشی در مناطق مرزی (محروم) و غیرمرزی (غیرمحروم) را به اختصار ارایه مینماید. پژوهش یاد شده در 45 مدرسه در 3 شهر منطقه مرزی و 39 مدرسه در 2 شهر منطقه غیرمرزی خراسان رضوی انجام گرفت، و با تحلیل یافتههای حاصل از جستجو در مدارک، مشاهده، و دو فرم پرسشنامه به این نتیجه رسید که فرصتهای ظاهری میان مناطق مقایسه شده، در سه عنصر درونداد، فرایند و تولیدات مدارس نشاندهنده نوعی نابرابری بحرانی نیست.https://education.scu.ac.ir/article_15771_53911bf6e7a884239dc0b8bac3272df0.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881714320071222A Study of Factors Influencing Parent Participation in High School Affairs: Case Study of East Azarbaijan Province High Schoolsبررسی عوامل مؤثر بر مشارکت والدین دانشآموزان در امور مدرسهای دانشآموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی45621577210.22055/edus.2007.15772FAبهجتیزدخواستیاستادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهانمحمدعباسزادهدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه اصفهانJournal Article20070424School is an important educational Institution. It goes without saying that improving the conditions of schools needs active participation of parents. This article aims at exploring the obstacles in the way of parent participation in the education process, offering practical suggestions toward improving it. To fulfill the aim of study, a survey was conducted with special goal of exploring factors which influence parents<sup>,</sup> participation in educational process. The participants of the study consisted of 600 students parents (sample size) selected from among 204344 in the East Azarbaijan Province. They were parents of high school students in the academic year (2003-2004). In this survey, theories proposed by Vroom, Caplan etc, were used for explaining participation. The results of Multivariate regression analysis revealed that psychological factors were most influential on the rate of participation (Dependent variable). At a lower level, and in desceding order, structural factors, income, media factor and age proved to be infeleuetial.مدرسه یکی از نهادهای مهم آموزشی و تربیتی است که نیازمند مشارکت فعال اولیای دانشآموزان میباشد. به همین خاطر، تحقیق حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر مشارکت اولیای دانشآموزان در فرایندهای آموزشی و پرورشی فرزندانشان در مقطع متوسطه استان آذربایجان شرقی (سال تحصیلی 1385-1384)، با تعداد جامعهی آماری 204344 و نمونهی انتخابی600 نفر، به شیوهی پیمایشی انجام یافته است. برای تبیین مشارکت، از تئوریهایی نظیر تئوری وروم، کاپلان، مک فارلند، فیش باین و آیزین، هومنز، مازلو و نتایج تحقیقات پیشین، استفاده شده است. نتایج تحلیلهای چندمتغیری رگرسیونی نشان داد که متغیر وابسته (میزان مشارکت)، بیش از هر متغیر دیگری، از عامل روانی تأثیر پذیرفته است. بعد از این متغیر، به ترتیب، متغیرهای ساختاری، درآمد، عامل رسانهای و سن بر میزان مشارکت، تأثیرگذار بودهاند.https://education.scu.ac.ir/article_15772_73ef5ac0b2b50ab04ff2e67ab372e16e.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881714320071222A Study of Variables influencing Satisfaction of Engineering and Science Students- Curriculum Model Suggestedبررسی تأثیر برنامه درسی تجربه شده بر رضایت دانشجویان ورودی مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز- پیشنهاد مدل توضیحی برنامه درسی63961577310.22055/edus.2007.15773FAمهدیمحمدیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20061122In recent years, there have been various attempts at determining the influencing factors on college students’ satisfaction and success. One of the most important factors is experienced curriculum. The aim of this study was determining the role of experienced curriculum on satisfaction and success of Engineering and Applied science students 388 junior students from engineering and science colleges in Shiraz Univesity were selected. Using SPSS and LISREL softwares data were indicated that: 1) The experienced curriculum was the meaningful mediator for satisfaction of junior students. 2) All of the experienced curriculum variables were the meaningful mediators for satisfaction of junior students.در سالیان اخیر تلاشهای فراوانی برای تعیین عوامل مؤثر بر رضایت دانشجویان صورت گرفته است. یکی از مهمترین این عوامل، برنامه درسی تجربه شده توسط دانشجو میباشد. این تحقیق در تلاش بود تا نقش برنامه درسی تجربه شده را در رضایت دانشجویان مهندسی و علوم پایه را به منظور پیشنهاد مدل بهینه برنامه درسی بررسی نماید. بدین منظور 388 نفر از دانشجویان ورودی رشتههای مهندسی و علوم پایه دانشگاه شیراز به عنوان نمونه انتخاب شدند و دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای Spss و Lisrel و با روش تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که: 1- برنامه درسی تجربه شده واسطه معنیداری برای رضایت دانشجویان سال اول بود. 2- همه متغیرهای برنامه درسی تجربه شده واسطه معنیداری برای رضایت دانشجویان سال اول بودند. در پایان بر اساس نتایج به دست آمده مدلی از ارزیابی برنامهریزی درسی ارائه شد و محدودیتها و پیشنهادهای تحقیق ارائه شدند.https://education.scu.ac.ir/article_15773_a37264659501d437ed5f90110e472042.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881714320071222A Comparative Study of the Performance in Mathematics and Basic Science of 5th Grade Students Taught by Regular Teachers vs. Soldier Teachers, Part-Time Teachers at the Elementary Schools of Ahvazمقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان معلمان حقالتدریس پاره وقت، سرباز معلم و رسمی در دروس ریاضی و علوم پایة پنجم ابتدایی شهرستان اهواز971161579610.22055/edus.2007.15796FAغلامحسینعبادیرئیس پژوهشکده تعلیم و تربیت استان خوزستانحسینالهام پورمربی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0000-0000-0000Journal Article20060219The aim of this study was to compare the academic performance in math and basic science of 5<sup>th</sup> grade elementary students of ahvaz as taught by part-time teachers vs. regular teachers. After the development of Achievements tests for mathematics and sciences, 480 urban and rural students were selected by multistage random sampling technique. The teacher’s of this group were part time, the soldiers under training and regular teachers. Data analyzed by using of spss software (11.5) and the covariance Analysis method was used for controlling some variables such as educational grade of teachers and geographical conditions of the school. Findings show that academic performance (Mathematics and Science) of students with regular (officially employed) teachers was higher than that of the students with part- time and soldiers teachers.هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان معلمان حقالتدریس پاره وقت، سرباز معلم و رسمی در دروس ریاضی و علوم پایة پنجم ابتدایی شهرستان اهواز بوده است. به همین منظور پس از تهیه و ساخت آزمونهای پیشرفت تحصیلی برای دروس ریاضی و علوم به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهایی، 480 دانشآموز شهری و روستایی که معلمان آنان حقالتدریس پاره وقت، سرباز معلم و یا رسمی بودهاند، انتخاب گردید. پس از جمعآوری اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 5/11 دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور کنترل برخی از متغیرها مانند میزان تحصیلات معلمان و بافت جغرافیایی آموزشگاه از تحلیل کوواریانس نیز استفاده گردید. تحلیل دادهها نشان داد که عملکرد تحصیلی (در دروس ریاضی و علوم) دانشآموزانی که معلمان آنان رسمی میباشند بالاتر از عملکرد تحصیلی دانشآموزانی است که معلمان آنان پاره وقت و یا سرباز معلم میباشند.https://education.scu.ac.ir/article_15796_e50f9183b5173cf5d87f303e6eb7013f.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881714320071222A Study of Library and Electronic Sources Anxiety among the Students at the Medical University of Isfahanاضطراب استفاده از منابع کتابخانهای و منابع الکترونیک در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رابطه آن برخی عوامل جمعیت شناسی1171341579910.22055/edus.2007.15799FAشهنازخدیویمربی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20070221Library anxiety is an obstacle in educational success in the universities around the world which several studies have been conducted focusing on this issue. The present article reports a study done at the Medical University of Isfahan. The sample included 280 students, both male and female who were randomly selected from seven different faculties. A researcher-made questionnaire based on Bostick’s Library Anxiety Scale (1992), and modified to fit the supplemented cultural milieu of the Iranian universities was prepared along with a number of questions on anxiety level of the participants. The analysis of the data on the SPSS showed that the participants’ level of familiarity with electronic resources and computer was below the expected level. The anxiety level, however, was normal among the participants. Factors such as library system, demographic status, and extent of familiarity with computer have been discussed in the present article.اضطراب کتابخانهای یکی از موانع پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشگاههای مختلف دنیا شناخته شده و در این زمینه پژوهشهای متعددی صورت گرفته است. مقاله حاضر، نتیجه پژوهشی در همین زمینه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان میباشد که بر روی نمونهای شامل 280 نفر دانشجوی دختر و پسر انجام گرفته است. این افراد از دانشکدههای هفت گانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور تصادفی انتخاب گردیدند. پرسشنامه محقق ساخته دارای سه بخش بود که بخش اول آن بر اساس پرسشنامه اضطراب کتابخانهای باستیک و دو بخش دیگر آن با مطابقت دادن با محیط فرهنگی دانشگاههای ایران تنظیم گردید. سؤالات بخش اضطراب منابع الکترونیک و سؤالات بخش آشنایی با کامپیوتر بر اساس سؤالات مورد نیاز محیط دانشگاهی ایران تهیه گردید. پرسشنامه اضطراب کتل نیز برای تعیین اضطراب کلی مورد استفاده قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل پاسخهای دانشجویان با استفاده از نرمافزار spss، مشخص شد که میزان آشنایی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با منابع الکترونیک و میزان آشنایی آنها با کاربرد کامپیوتر پایینتر از حد معیار است، اما میزان اضطراب کتابخانهای و منابع الکترونیک در میان آنها در حد معمول است. مواردی از قبیل سیستم کتابخانه، نقش عوامل دموگرافیک (مانند: سن، جنسیت) و آشنایی قبلی با کامپیوتر در ارتباط با این موضوع نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.https://education.scu.ac.ir/article_15799_5781a860e7256ab84fbe2073165bc7fa.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881714320071122Testability of Freud's Psychoanalysis Theory from a Poperianبررسی آزمونپذیری نظریه روانکاوی فروید از دیدگاه پوپر1351501580010.22055/edus.2007.15800FAمحمدحسینگنجیدانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20070221Psychoanalysis which is a method for dealing with psychological desease is based on the theory of character and human motivation. In the analysis of human character Freud considered one main factor, directly or indirectly, as the cause of all human behaviors. To justify this he referred to clinical cases and their practical success, and this meant that such a theory may not (ascientificaly). In this essay by distinguishing the two viewpoints in philosophy of science, that is, the inductive and non-inductive view, the degree of (testability) of psychoanalysis theories will be discussed.روانکاوی که روشی برای درمان بیماریهای روانی است، مبتنی بر نظریهای دربارة شخصیت و انگیزة کنشهای آدمی است. در مکاتب روانکاوی فروید و آدلر، برای تحلیل شخصیت عمدتاً به یک «عامل» تکیه میشود و همة رفتارهای آدمی مستقیم یا غیرمستقیم به آن عامل واحد ارجاع میشود. این نظریههای روانکاوی برای توجیه خود به توفیق عملی و موارد مؤید کلینیکی تمسک میکنند و وجود نمونه های متعدد تأیید استقرایی را ملاک «علمی» بودن میشمارند. مقاله حاضر میکوشد تا با تفکیک دو منظر استقراء گرایانه و نااستقراء گرایانه در فلسفة علم، میزان آزمونپذیری و «علمی» بودن نظریة روانکاوی فروید را بر اساس دیدگاه پوپر بررسی کند.https://education.scu.ac.ir/article_15800_22452bded068e4c584fd96a5cffc3a64.pdf