دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881724120170719elitism in educationتاملی بر آموزش و پرورش نخبگان5221305710.22055/edu.2017.18190.1821FAشقایقنیک نشاندانشگاه پیام نور0000-0002-3194-5846علیرضاصمدی دارافشانیمدرس دانشگاه پیام نورJournal Article20160607The aim of this paper was to study elitism in education. The main ground of manifestation of elitism, and the effects that theoreticians of elitism may have on this process were studied. Moreover, the bad effects of elitism on education was considered. The research was accomplished using an analytical method in two parts: at first, dealing with effects of the elitism in higher education with an emphasis on virtue based education, developing particular schools, and presenting totally different teachings for nurturing leaders and followers. In second part, we have tried to analyze the injures of education raised from elitism. Based on the research findings, some of the injures are marketized education, spreading of inequality in education, and decreasing in considering the Humanities and art.ا<br /> هدف از این نوشتار، بررسی نخبهگرایی (الیتیسم) در تعلیم و تربیت است. لذا در پی پاسخ به این سؤال است که زمینه اصلی بروز اندیشه نخبهگرایی چه بوده است؟ و تئوری پردازان نخبهگرایی چه تأثیری بر آموزشوپرورش داشتهاند؟ بهعلاوه، آسیبهای مبتلابه اندیشه نخبهگرا برای تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر که به روش تحلیلی انجامگرفته، مشتمل بر دو بخش است. بخش اول؛ به بررسی تأثیرات نخبهگرایی در آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخته که تأکید بر آموزش فضیلتمدار، گسترش مدارس خاص و ارائه آموزشهایی کاملاً متفاوت برای تربیت رهبران و تربیت پیروان از آن جملهاند و در بخش دوم تلاش شده است تا آسیبهای مبتلابه آموزشوپرورش بهتبع نخبهگرایی مورد تحلیل قرار گیرد. بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش بازاری شدن تعلیم و تربیت، گسترش نابرابریهای آموزشی و کاهش توجه به رشتههای علوم انسانی و هنر از جمله آسیبهای نخبهگرایی در آموزش است.https://education.scu.ac.ir/article_13057_eb07992ad15f3800526f045abb3a722d.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881724120170719Explanation of learning opportunities of rationality (aql) curriculum based on Islamic resourcesتبیین فرصتهای یادگیری برنامه درسی خردگرایانه در متون اسلامی23441305810.22055/edu.2017.19698.1995FAپریمشایخدانشگاه اصفهانمحمد رضانیلی احمد آبادیدانشگاه اصفهان0000-0003-2265-9810سید ابراهیممیرشاه جعفریدانشگاه اصفهان0000-0002-9137-4336Journal Article20161017The main aim of the present study is developing and validating learning opportunities of rational curriculum in Islamic resources. The research method was Mixed Method and the qualitative and quantitative methods have been used to carry it out. The statistical sampling in the qualitative section consisted of all curriculum experts, out of whom 11 were selected using goal-oriented sampling. The quantitative statistical sampling comprised of 352 elementary school teachers whom were selected using cluster sampling. The research data were collected from content analyzing, semi-structured interview and researcher-made questionnaire. In order to determine the validity, content validity and to check the structural validity, operating analysis, and to estimate the reliability of the questionnaires, Cranach’s alpha coefficient was used. The findings showed that the results obtained in the qualitative section are in agreement with those obtained from the qualitative section. According to the research results, learning opportunity in rational curriculum is strengthening senses especially eyesight and hearing of students; contemplation on nature and discovering its inherent order; inquisitiveness and inquiry; and increasing and constructing knowledge.ه<br /> هدف پژوهش حاضر تبیین و اعتباریابی فرصتهای یادگیری برنامه درسی خردگرایانهدر متون اسلامی است. روش تحقیق روش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی است. شرکتکنندگان پژوهش در بخش مصاحبه 11 نفر از اساتید متخصص برنامه درسی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. نمونه در بخش کمی نیز شامل 352 نفر از معلمان ابتدایی شهرستان شیراز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب گردیدند. در بخش کیفی اطلاعات با تحلیل مضمون منابع قرآن و حدیث و مصاحبه با متخصصان کلیدی (افراد کانونی) مورد بررسی قرار گرفت و 45 کد مفهومی استخراج گردید. در بخش کمی با استفاده از روش توصیفی پیمایشی و بر اساس یافتههای بخش کمی پرسشنامهای حاوی 56 عبارت با داشتن روایی صوری و پایایی مناسب (ضریب آلفا 84/0) تدوین شد. دادههای کمی تحقیق با استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج نشان میداد الگوی اندازهگیری متغیر نهفته برازش قابل قبولی با دادهها دارد. همچنین با توجه به یافتههای تحلیل عاملی تأییدی 5 ملاک (برخورد حسی و تقویت حواس مخصوصاً دو حس بینایی و شنوایی دانشآموز، تفکر در طبیعت و کشف نظم موجود در آن، پرسشگری و پژوهش، مطالبه و ارائه برهان، مطالعه و افزایش دانش علمی) و 26 نشانگر بهعنوان فرصتهای یادگیری برنامه درسی خردگرایانه تدوین شد.<br /> https://education.scu.ac.ir/article_13058_dc4f04310aadf7cbee081e3b1b366d1f.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881724120170719Model for Geometric growth thinking: the impact of visual memory on the Geometric thinking through Geometrey scientific epistemologyارائه مدلی جهت رشد تفکر هندسی: تاثیر حافظه تصویری بر رشد تفکر هندسی از طریق معرفت شناسی علمی هندسه45691305910.22055/edu.2017.17661.1784FAمصطفیمهدیاندانشجوی برنامه ریزی درسی/ دانشگاه اصفهانمحمد جوادلیاقتداراستاد دانشگاه اصفهان0000-0002-5548-2065حمید رضاعریضیاستاد دانشگاه اصفهانJournal Article20160420The aim of this study was to evaluate the effect of visual memory on the growth of geometric thinking via mediating role of scientific epistemology of geometry (SEG). The confirmatory factor analysis of SEG administered via Structural equation modeling. Meditational analysis was administered via two regression equations namely complete and restricted regression models for determining indirect effect and its significance normal sobel test and GEE were used. The design was correlational descriptive and the statistical population of the study consisted of all student teachers of Isfahan Farhangian University and 550 participants were selected by voluntary method sampling and respond to questionnaire including based on the conceptual model. Including standardized vanHiele geometric thinking levels, also meeker Visual memory types, namely tests CFS, CFC and CFU and researcher made scientific epistemology geometry test. The research findings indicate indirect impact of visual memory on the Geometric thinking as well as the direct impact of Geometry scientific epistemology in Geometric thinking.هدف پژوهش حاضر میزان تأثیر حافظه تصویری بر رشد تفکر هندسی با نقش واسطهای معرفتشناسی علمی هندسه بود. تحلیل عاملی تأییدی مقیاس معرفتشناسی علمی هندسه از طریق آزمون مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل میانجی نیز از طریق دو معادله رگرسیون محدود و کامل برای تعیین اثر غیرمستقیم و معنیداری آن از طریق آزمون سوبل و GEE انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانشجومعلمان دوره کارشناسی ابتدایی دانشگاه فرهنگیان اصفهان بود. شرکتکنندگان 550 نفر بودند که با روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شده و به پرسشنامه طراحی شده بر اساس مدل مفهومی پژوهش، پاسخ دادند. این پرسشنامه شامل آزمونهای استاندارد سطوح تفکر هندسی ون هیلی، انواع حافظههای تصویری میکر، از جمله نظامها، طبقات و واحدها و آزمون محقق ساخته معرفتشناسی علمی هندسه بود. از نتایج آن میتوان به تأثیر غیرمستقیم حافظه تصویری بر رشد تفکر هندسی و تأثیر مستقیم معرفت شناسی علمی هندسه بر رشد تفکر هندسی، اشاره کرد.https://education.scu.ac.ir/article_13059_2caef2ef24347c3d5e507831146c427f.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881724120170719Parents’ experience regarding participation in their children’s education: A qualitative studyتجارب والدین در امر تحصیل فرزندانشان:یک مطالعه کیفی69961306010.22055/edu.2017.11686.1231FAفاطمهمردان اربطدانشگاه تبریزیوسفادیبدانشگاه تبریز0000-0002-3212-2542Journal Article20150526One of the mostimportant matters in child education is parents’ participation in the education and training of their children. This is highly significant because children spend one half of their daily time at home under the surveillance of their parents. The continuance of parent participation into the school can both help the improvement of education and create problems for parents. This study aims at uncovering both the positive and negative consequences of parents’ participation at the primary education level. The methodology used in this research is qualitative, (phenomenological). The statistical population consisted of all elementary pupils’ parents of Tabriz City in the academic year 1391-92. Samples consisted of 16 parents, selected purposively until saturation was reached. The research data were collected using in –depth interviews and were analyzed by applying Smith’s method. The data yielded nine main themes including: Reason for the importance of education; conditions and possibilities; parents’ methods of education; problems encountered; the reasons for those problems from parents’ standpoints; the positive effects on children, of the cooperation; shortcomings in parents participation; parents solutions to the problems; and parents’ suggestions for school efficacy. Parents underwent both positive and negative experiences in the course of participation which impacted their perceptions concerning that participation; curriculum managers, better understanding & parents’ cooperation might play a significant role in reducing negative and enhancing positive aspects of the efficacy of programs and planners’ satisfaction.مشارکت والدین در امر تحصیل فرزندانشان، یکی از مباحث مهم و اساسی تعلیم و تربیت است. این امر بدان سبب بنیادی است که دانش آموزان نیمی از وقت روزانهی خود را در خانه و با هدایت والدین خود میگذرانند. تداوم مشارکت والدین از خانه به مدرسه میتواند هم در بهبود تربیت فرزندان اثرگذار باشد و هم مشکلاتی را برای والدین به وجود آورد که این تحقیق به دنبال کشف تجارب مثبت و منفی والدین از مشارکت در امر تحصیل فرزندانشان در دوره ابتدایی میباشد. روش انجام این پژوهش از نوع کیفی و به شیوه پدیدارشناسی است. جامعه آماری پژوهش، والدین دانشآموزان دوره ابتدایی در شهر تبریز و در سال 92-1391 بوده است. نمونهها بهصورت هدفمند انتخاب گردیدند و حجم آن با توجه به ماهیت پژوهش کیفی تا اشباع دادهها (16) نفر ادامه یافت. دادهها از طریق مصاحبه عمیق و ژرفنگر گردآوری گردید و با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت (1995) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. 9 مضمون اصلی از یافتهها استخراج گردید که عبارتاند از: دلایل اهمیت تحصیل، شرایط و امکانات، روشهای آموزشی والدین، مشکلآفرینی در زندگی، دلایل مشکلات از دیدگاه والدین، تأثیر مثبت همکاری روی فرزندان، معایب همکاری والدین، راهکارهای والدین برای جلوگیری از مشکلات، پیشنهادات والدین برای افزایش کارایی و اثربخشی مدرسه. بحث و نتیجهگیری: والدین در جریان مشارکت در امر تحصیل فرزندانشان تجارب مثبت و منفی زیادی را به دست آوردهاند که بر ادراکات آنان از این مشارکت و همکاری تأثیر داشته است. آشنایی برنامهریزان با تجربیات والدین بهعنوان حامیان دانشآموزان، نقش مهمی در رفع و یا حداقل کاهش تجربیات منفی و افزایش اثربخشی برنامهها و رضایت بخشی آنان را دارد.https://education.scu.ac.ir/article_13060_d690358d541b4a259d1720308b0da4a7.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881724120170719Model communication structure spiritual leadership and organizational well-being by mediation of positive Thinking of school administrators of city of khoramabadارائه مدل ساختاری ارتباطی، بین رهبری معنوی و بهزیستی سازمانی با میانجی گری مثبت اندیشی مدیران مدارس ابتدایی شهر خرم آباد971201306110.22055/edu.2017.16823.1713FAسعیدفرح بخشهیات علمی دانشگاه لرستانآزیتاستارهیات علمی دانشگاه لرستانسیده مریمپورمحمدیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه لرستانJournal Article20160126Objective: This study aimed to test the relation between spiritual leadership and organizational well-being is the mediation of positive thinking among elementary school principals.Materials and Methods: A descriptive study of correlation. The study population comprised all teachers and principals of primary schools in Khorramabad, the number of 91 managers and 231 teachers were chosen by simple random sampling. Data collected by questionnaire spiritual leadership Fry (2005) and organizational well-being questionnaire (1393) and a questionnaire on positive thinking and Vysnyky Ingram (1998) were collected. Data analysis using spss software and lisrel and statistical methods of structural equation modeling was conducted.Research findings:The findings of the research showed that primary schools with spiritual leadership and organizational well-being, positive thinking is involved. So that well-being, both directly (β =54/0) and indirectly with intellectual leadership that through positive thinking (β= 61/0) is relevant. The overall fit of the model showed that the ratio chi-square degrees of freedom equal to 71/2, which indicates that the model is confirmed emphatically.Conclusion: school administrators to create an atmosphere of well-being and organizational try first with the prospect Toolmaker faith / hope and commitment and communicating altruistic teachers and working environment, leading to the more well-being in schools to provide. Because it can facilitate the achievement of the goals of higher education and training leading to performance and feedback is goodهدف: مطالعه حاضر در صدد آزمون مدل ارتباطی بین رهبری معنوی و بهزیستی سازمانی با میانجی گری مثبتاندیشی در بین مدیران مدارس ابتدایی میباشد.مواد و روشها: نوع مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه را کلیه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی شهر خرمآباد تشکیل میدادند که تعداد91 مدیر و 231 نفر از معلمان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. دادهها به وسیله پرسشنامه رهبری معنوی فرای(2005) و پرسشنامه بهزیستی سازمانی(1393) و پرسشنامه مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی(1998) گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار spss و lisrel و روش آماری مدل سازی معادلات ساختاری انجام شد.یافتههای پژوهش : نشان داد که میزان بهزیستی سازمانی مدارس ابتدایی با رهبری معنوی و مثبت اندیشی رابطه داشته است. بهگونهای که بهزیستی هم به صورت مستقیم(54/0=β) با رهبری معنوی و هم غیر مستقیم یعنی از طریق مثبت اندیشی(61/0=β) ارتباط دارد. برازش کلی مدل نشان داد که نسبت خی دو به روی درجه آزادی برابر 71/2 بود که بیانگر این است که برازش مدل موکداً تایید میگردد. نتیجهگیری: مدیران مدارس برای ایجاد فضای همراه با بهزیستی سازمانی سعی نمایند که ابتدا با ارائهی چشم انداز مفیدو ایمان/ امید و تعهد سازمانی و برقراری ارتباط نوع دوستانه به معلمان و محیط کاری، موجبات هرچه بیشتر بهزیستی در مدارس را فراهم کنند. زیرا از این طریق میتوانند هم دستیابی به اهداف والای آموزشی را تسهیل نمایند و هم موجب عملکرد و بازخورد آموزشی مناسب تری گردد.https://education.scu.ac.ir/article_13061_957288cabb0d206b1dbcc009e5e75f4a.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881724120170719A Survey on Habermas Theory of Comminicative Action and its gaeeds in Higher Education and Universityبررسی نظریه کنش ارتباطی هابرماس و دلالتهای آن در آموزش عالی و دانشگاه1211501306210.22055/edu.2017.17233.1749FAعلیستاریاستادیار، دانشگاه الزهرا (س)فاطمهیردانیدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه الزهرا (س)عباسفرازیدانشجوی دکتری آموزش عالی دانشگاه مازندرانJournal Article20160305The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university. <br /> The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university.<br /> The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university.<br /> The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university.<br /> The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university.<br /> The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university.<br /> The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university.<br /> The aim of this article is survey on Habermass comminicative act theory and its elements and guides in higher education and university.هدف مقاله حاضر، شناسایی مؤلفههای سازنده نظریه کنش ارتباطی هابرماس و دلالت های آن در آموزش عالی است. پژوهش به روش کیفی و با بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی با تکیه بر آراء و اندیشههای یورگن هابرماس در نظریه کنش ارتباطی انجام شده است. با توجه به وجود مشکلاتی همچون ضعف در برقراری ارتباط صحیح، عدم برخورد منطقی با مسائل و دست نیافتن به توافق فکری میان کنشگران دانشگاهی در کشور ما، پرداختن به آن دسته از ابعاد اندیشههای هابرماس که با فلسفه و فرهنگ بومی در کشور ما هماهنگی دارد، میتواند کارساز باشد. در مراحل انجام پژوهش، ابتدا مؤلفههای اصلی نظریه کنش ارتباطی هابرماس شناسایی شد. سپس دلالت های این نظریه در آموزش عالی ایران تحلیل و استنباط گردید. نتایج نشان میدهد نظریه کنش ارتباطی هابرماس بر مؤلفههای اساسی حوزه عمومی، زیست جهان، نظام (سیستم)، کنش ارتباطی و کنش عقلانی استوار است. مؤلفههای یادشده دلالتهایی را برای آموزش عالی به همراه دارد که حائز اهمیت است. مهمترین دلالتها عبارتاند از: حرکت به سمت عرصه عمومی علم، همگرا ساختن رشتههای علوم طبیعی و انسانی، توجه به ماهیت رویکرد میانرشتهای در علوم انسانی، مشارکت همهجانبه اجتماعات علمی در سیاستگذاریها، خط مشیها و ارزیابیها، نیاز به آموزش تفکر خلاق و تفکر انتقادی در دانشگاه ها، ضرورت بازنگری در روش های تدریس و یادگیری، نیاز به برپایی کرسی های آزاداندیشی و ضرورت توجه به مقوله تربیت شهروند جهانی. کاربست موارد یاد شده میتواند زمینهساز تحولات و تغییرات مناسب در روابط کنشگران در آموزش عالی و دانشگاه باشد.https://education.scu.ac.ir/article_13062_b491465a13b7c6e7c7913c7927ca6258.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881724120170719Identification of entrepreneurial competencies of the faculty members of Iran's state universities (case study: Shahid Beheshti University)شناسایی شایستگی های کارآفرینانه ی اعضای هیئت علمی دانشگاه های دولتی ایران (مورد مطالعه: دانشگاه شهید بهشتی)1511781306310.22055/edu.2017.22142.2211FAشهیدهحسینیدانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتیمحمودابوالقاسمیدانشیار، دانشگاه شهید بهشتیجهانگیریداللهی فارسیدانشیار، دانشگاه تهرانمرتضیرضاییزادهاستادیار، دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160920Identification of entrepreneurial competencies of the faculty members of Iran's state universities (case study: Shahid Beheshti University)<br /> Abstract<br /> This study purports to identify the entrepreneurial competencies of the faculty members of the Iran's state universities. For this purpose, 17 faculty members of the Shahid Beheshti University, sampled using a purposeful sampling procedure, were interviewed in a semi-structured interview and their enrepreneurial competencies were identified. After thematic analysis of the data a sum of 69 sub-competencies were identified and categorized into 9 major categories using focus group procedure. These entrepreneurial competencies included opportunity competency, commitment competency, communication competency, management competency, reconciliation competency and acting as both a faculty member and an entrepreneur, growth and development competency, business competency, sterategic competency, and technical-expertise competency. Adding to our knowledge on the academic entrepreneurship, the results of this study can also be of help to policy-makers in the development of educational policies and supportive policies with regard to academic entrepreneurship.<br /> Keywords: entrepreneurial competencies, faculty member.هدف از انجام این پژوهش شناسایی شایستگی های کارآفرینانه ی اعضای هیئت علمی دانشگاه-های دولتی ایران است. در راستای دستیابی به این هدف با استفاده از روش تحقیق کیفی و از طریق مصاحبه ی نیمه ساختاریافته با 17 نفر از اعضای هیئت علمی کارآفرین در دانشگاه شهید بهشتی که از طریق شیوة نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، شایستگی های کارآفرینانه ی آنها شناسایی شد. پس از تحلیل داده ها به روش تحلیل مضمون، در مجموع 69 خرده شایستگی کارآفرینانه به دست آمد که با کمک روش گروه کانونی در نه شایستگی کارآفرینانه اصلی جای گرفتند. این شایستگی ها شامل شایستگی فرصت، شایستگی تعهد، شایستگی ارتباطات، شایستگی مدیریت، شایستگی مصالحه و پیشبرد دو نقش هیئت علمی و کارآفرین، شایستگی رشد و توسعه، شایستگی کسب و کار، شایستگی راهبردی، و شایستگی فنی تخصصی بودند. نتایج این مطالعه می تواند علاوه بر افزایش دانش در حوزه کارآفرینی دانشگاهی، در تدوین سیاست های آموزشی و حمایتی در این زمینه به سیاست گذاران کمک کند. <br /> واژههای کلیدی: شایستگیهای کارآفرینانه، اعضای هیئت علمی دانشگاه.https://education.scu.ac.ir/article_13063_1a13fb2efa2ae42526ac5168c2f102f7.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881724120170719Explain the preventing and promoting quality factors in Engineering and Technology higher education
(Case: Engineering Faculty at public universities in Tehran)تبیین عوامل بازدارنده و ارتقاء دهنده کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی (مورد: دانشکده های فنی و مهندسی دانشگاه های دولتی شهر تهران )1792021306410.22055/edu.2017.19676.1990FAسودابهحسن زاده بارانی کرددانشگاه شهید بهشتیمحمدیمنی دوزی سرخابیدانشگاه شهید بهشتیابراهیمصالحی عمراندانشگاه مازندران0000-0001-5546-7060اباصلتخراسانیدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20160514Explain the preventing and promoting quality factors in Engineering and Technology higher education<br /> (Case: Engineering Faculty at public universities in Tehran)<br /> This research was conducted with the aim of design cognitive pattern for quality in higher education and and identify promoting and preventing factors from the perspective of higher education stakeholders. Qualitative research method used was Grounded Theory. For this study was conducted semi-structured interview with four groups of stakeholders include managers and policy makers, faculty, alumni and employers. After the implementation of interviews, the data was analyzed using qualitative data analysis approach based on open coding, axial and selective with documentary evidence at the end were presented analyzing qualitative data of the determinants of quality in higher education. In terms of quality in Engineering and Technology higher education identified and recognized five general categories which include: Serving the community, serving the industry, serving learners, serving science, and the balance between the four types of service. The affecting factors in Engineering and Technology quality in higher education were two general categories: the internal factors, external factors and the balance between them. In relation to the preventive factor of quality in Engineering and Technology higher education two categories were identified: internal factors and external factors.این پژوهش باهدف طراحی الگوی شناختی کیفیت در آموزش عالی فنی و مهندسی و عوامل ارتقاء دهنده و بازدارنده آن از منظر ذینفعان آموزش عالی انجام شد. روش پژوهش مورد استفاده کیفی از نوع نظریه برخاسته از داده یا گراندد تئوری بود. برای انجام این پژوهش با چهار گروه ذینفع شامل مدیران و سیاست گزاران، اعضاء هیئت علمی، فارغ التحصیلان و کارفرمایان مصاحبه های نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. در رابطه با کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی پنج مقوله کلی شناسایی و احصاء شد که عبارتند از: خدمت به جامعه، خدمت به صنعت، خدمت به یادگیرنده، خدمت به علم، و تعادل بین چهار نوع خدمت. در خصوص عوامل موثر بر کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی دو مقوله کلی استخراج شد که عبارتند از: عوامل درون سازمانی، تعادل بین عوامل درون سازمانی، و عوامل برون سازمانی. در رابطه با عوامل بازدارنده کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی دو مقوله کلی: عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی شناسایی شدند.https://education.scu.ac.ir/article_13064_0190c60ba9c30309b9ed5792c8d564d7.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881724120170719Effects of Globalization of Education on Curriculum of teachers of Ahvazبررسی تاثیر جهانی شدن آموزش بر روی برنامه درسی معلمان چهار ناحیه شهر اهواز2032261306510.22055/edu.2017.14733.1501FAمیتراعبدالهی چهارده چریکیمشاور/آموزش و پرورشسکینهشاهیاستادیار/دانشگاه علوم تربیتی چمرانJournal Article20150623Apparently globalization had certain affect in development and reformation of organizations including general education systems, which we can feel this effect in main domains of general education such as teachers, curricula, structures, and school-and-society relations. The main goal of this research is to study the effects of Globalization on the methods of teaching used by teachers in Ahvaz, Iran. The method used for the progress of this research was combined method (document analysis and field survey). thus, for cultivating the necessary data, we have used specially prepared (researcher-designed) questionnaires and also we have used document analysis over the acquired data. The statistical sample we have used here was consisting of 357 person randomly chosen from teachers of elementary school, middle school, and high school levels, and also from the principals of the three levels from whom teach or work in Ahvaz. Before acquisition, the volume of the sample have been estimated by the table proposed by Krejcie and Morgan and with the appropriate size with respect to the size of the corpus the sample have been selected. Analysis of the data, have been done in two levels of descriptive and deductive analysis, by SPSS software. Results shows that there is a meaningful difference between the existing teaching methods used by the teachers in Ahvaz and the ideal methods (i.e., the the methods used in international community, as the result of globalization), and moreover, the difference found in tools and accessories is more sensible.شواهد نشان می دهد جهانی شدن تاثیر بسزا در توسعه و دگرگونی سازمانها از جمله آموزش عمومی داشته که این تاثیر را می توان در حوزه های اصلی آموزش عمومی همچون معلم، برنامه درسی، ساختار، رابطه مدرسه و جامعه مشاهده کرد. از این رو، بررسی حوزه های برنامه درسی جاری به کار گرفته شده در مدارس کشورمان برای پی بردن به میزان فاصله آن با شرایط جهانی به منظور برنامه ریزی استراتژیک در این حوزه، امری ضروری می باشد. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر جهانی شدن آموزش بر برنامه درسی معلمان شهر اهواز بود. روش انجام این پژوهش ترکیبی بود.به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و تحلیل اسناد استفاده شد. نمونه آماری مشتمل بر 357 نفر از آموزگاران، دبیران راهنمایی و متوسطه و مدیران سه مقطع مرد و زن شهر اهواز بود که از طریق جدول تعیین حجم نمونه معرفی شده از سوی کرسی و مورگان و با بهره گیری از روش تصادفی طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار spss انجام پذیرفت. یافته ها نشان داد بین شیوه های تدریس، ابزار و امکانات آموزشی و محتوی آموزشی به کار گرفته شده در مدارس توسط متولین آموزش عمومی شهر اهواز با شیوه های تدریس، ابزار و امکانات آموزشی، محتوی آموزشی مطلوب تفاوت معناداری وجود دارد که در این بین تفاوت ابزار و امکانات آموزشی نیز چشمگیر تر از سایر حوزه های مورد بررسی بود.https://education.scu.ac.ir/article_13065_41209be9000836d640e75d3e2bcc2b6f.pdf