دانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150311Explanation of the essence and the quality of artistic education from the perspective of Roy Baskar's critical realism integrated approachتبیین چیستی و چگونگی تربیت هنری از منظر رویکرد تلفیقی رئالیسم انتقادی روی باسکار52211077FAمجتبیپورکریمی هاوشکیدانشجوی دکتریحجتحسنیکارشناس ارشدمرادیاری دهنویعضو هیئت علمی0000-0002-1536-9519Journal Article20121020The aim of this study was to explain the essence and the quality of artistic education from the perspective of Roy Baskar's critical realism integrated approach. To this end, the following two questions were investigated: 1) what is the integrated approach to art? 2) How artistic education can be implemented from the integrated perspective? These questions were answered through analytical and inferential method. Regarding the first research question, the results of the study indicated that the integrated approach to art according to Baskar's approach means field and interdisciplinary applications. That is, designing the course along the lines of the art's approach to goals, rules and principles, and the applications which indicate the relationship between art course and other disciplines, fields and different life dimensions. Therefore, art course should pay attention to the inherent features of art, the rules for creating a work of art, and the instruction of individual, moral, religious, and social applications of art. Regarding the second research question, the findings suggested that it is necessary to reinvestigate the main components of education such as the teacher, the student, materials, and the methods of evaluation according to the integrated approach. The teacher should be familiar with art philosophy, art applications, and the rules for creating a work of art. The student should be encouraged to create a work of art based on the rules and principles of art. The content should be centered on the fundamental, mediatory, and subsidiary levels. And, the evaluation should be based on the mastery of these levels by students. <br /> هدف این پژوهش چیستی و چگونگی تربیت هنری از منظر رویکرد تلفیقی رئالیسم انتقادی روی باسکار میباشد. در این زمینه دو سؤال مورد بررسی قرار گرفته است: 1- رویکرد تلفیقی به هنر چیست؟ 2- تربیت هنری از منظر تلفیقی چگونه قابل تحقق میباشد؟ پاسخگویی به سؤالات فوق با به کارگیری روش تحلیلی- استنتاجی بوده است. بر اساس پژوهش انجام گرفته نتایج به این شرح میباشند: در رابطه با سؤال یک پژوهش، رویکرد تلفیقی به هنر بر اساس دیدگاه باسکار به معنای به کارگیری توأمان رشتهای و میان رشتهای میباشد؛ یعنی وجود درس هنر با اهداف، اصول و قواعد (بعد رشتهای)، همراه با کارکردهایی که دلالت بر ارتباط هنر با سایر دروس و رشتهها و ابعاد مختلف زندگی (بعد میان رشتهای) داشته باشد؛ لذا درس هنر باید به آموزش خصایص ذاتی هنر و قواعد خلق اثر هنری و آموزش کارکردهای فردی، اخلاقی، دینی، اجتماعی هنر توجه داشته باشد. در رابطه با سؤال دوم، نتایج این پژوهش نشان دهندهی آن است که ضروری است مؤلفههای اصلی تعلیم و تربیت از جمله معلم، دانشآموز، محتوا و شیوههای ارزشیابی متناسب با اقتضاء رویکرد تلفیقی مورد بازنگری قرار گیرند. معلم باید آشنا به فلسفهی هنر، قواعد خلق اثر هنری و کارکردهای هنر باشد. دانشآموز باید تشویق به خلق اثر بر اساس قواعد باشد. محتوا باید متمرکز بر سه سطح بنیادین، واسطهای و فرعی باشد و ارزشیابی ناظر بر میزان تحقق اقتضائات این سه سطح در دانشآموزان باشد.https://education.scu.ac.ir/article_11077_b7ef4d77f25ab78eaece4e6ee31d8d00.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150220Enhancing students’ learning in the first order equationارتقاء یادگیری دانشآموزان در معادله درجه اول233811088FAالههامینی فراستادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییخدیجهکریمی کیادانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییJournal Article20130519<span style="background: white; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt;">This research aimed to </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt;">improve students’ learning about the first order equation <span>based on their</span> <span style="background: white;">misconceptions</span><span> on this</span> <span>topic</span>. A test consists of 45 questions <span style="letter-spacing: -0.2pt;">was designed according to the goal-content’s table concerning Bloom’s taxonomy.</span> Then it was run on<span> 30</span> students in the first year of high school in Pakdasht city. By using difficulty coefficient<span>, </span>distinction coefficientand<span> internal consistency</span><span>coefficients</span>, 26 questions (α=0.872) remained that showed questions have<span> reliability</span> <span>and</span> <span>compliance</span> <span>with</span> instructional objectives. <span>With cluster sampling 127 students were selected and participated in the final test. Then by analyzing the results a learning empirical model was developed.</span> <span>Data</span> analysis with using structural equations modeling showed that the total effect of the ‘equation identifying’ on ‘equation solving’ and ‘equations equivalence’ is t= 2.439 and t=2.307, respectively (p<0.05). <span>The</span> ‘equation identifying’ enhances<span> the</span> <span>components</span> <span>‘</span>equation solving’<span> and </span>‘equations equivalence’ in <span>the</span> <span>learner</span>. The total effect of the ‘equation identifying’ and ‘equation solving’ on forming knowledge of ‘application’ is t=2.600 and t=3.215, respectively (p<0.01). <span>Therefore, these two</span> <span>components</span> a<span>ssist students in learning </span>application of this subject.</span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">این پژوهش به منظور ارتقاء یادگیری دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموزان در مبحث معادله درجه اول با توجه به اشتباهات مفهومی آن</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ها در این موضوع انجام گرفته است.</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">در مطالعه مقدماتی آزمونی شامل</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">45 سؤال مطابق با جدول هدف-محتوایی که بر اساس طبقه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بندی بلوم بود، طرح شد. این آزمون بر روی 30 نفر از دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموزان پایه اول متوسطه شهرستان پاکدشت اجرا شد. با استفاده از ضریب دشواری، ضریب تمیز و ضریب هماهنگی درونی سؤالات، 19 سؤال نامناسب حذف گردید و آزمونی شامل 26 سؤال، با مقدار آلفای کرونباخ (872/0</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">) باقی ماند که نشان دهنده پایایی و انطباق سؤالات طرح شده با اهداف آموزشی است. با استفاده از نمونه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری تصادفی خوشه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ای 127 دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموز سال اول پایه متوسطه شهرستان پاکدشت انتخاب و در آزمون نهایی شرکت کردند. با استفاده از نتایج به</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">دست آمده، مدل تجربی </span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: medium;">یادگیرنده</span></span><span style="font-size: medium;"> تدوین گردید.</span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: medium;"> تجزیه و تحلیل داده</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ها با استفاده از روش مدل</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">یابی معادلات ساختاری، نشان می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">دهد که اثر مجموع </span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">«شناسایی معادله» بر شکل</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری «حل معادله» </span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">و «معادلات هم</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ارز» به ترتیب 439/2=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> و307/2=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;"> t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">است که از نظر آماری در سطح </span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">05/0></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">p</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> معنادار میباشند. لذا </span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">«شناسایی معادله» </span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">موجب افزایش مؤلفه</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های </span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">«حل معادله» </span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">و «معادلات هم</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ارز» در یادگیرنده می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">شود. اثر مجموع «شناسایی معادله» و «حل معادله» بر شکل</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری «کاربرد» به</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ترتیب 600/2=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> و 215/3=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';"><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">است که از نظر آماری در سطح</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">01/0></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">p</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> معنادار می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">باشند. لذا این دو مؤلفه تسهیل</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ساز «کاربرد» در یادگیرنده می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">شوند</span></span><span style="letter-spacing: -0.7pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">.</span></span> <br /><span style="line-height: 80%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 7pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> </span>https://education.scu.ac.ir/article_11088_dbfbab2effe9c66e9163e62f1374efb6.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150220A study of the internal efficiency of guidance schools in Ahwaz city during the Fourthبررسی کارایی درونی مدارس مقطع راهنمایی شهرستان اهواز طی برنامه توسعه چهارم کشور به تفکیک پایه، موقعیت جغرافیایی و ناحیه395811089FAیونسرومیانیدانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه چمرانیدالهمهرعلیزادهاستاد دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-0451-2455عبدالهپارسادانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0003-0641-4282Journal Article20111024<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-font-weight: bold;">Development Plan of Iran with respect to grade, geographical location and educational district Performance Evaluation of different organizations and the resultant information concerning the extent of compliance with certain indicators, has always been an asset for planners of future. Therefore, in this study the performance of the office of Education of Ahvaz was evaluated in terms of internal efficiency indicators during the peried of the Fourth Development Plan; and this performance was compared with the average performance of Khuzestan Province. The method used in this study was descriptive – analytical and by using model of students flow and by using tables and graphs the results have been recorded. Statistical population used in this survey comprised all of schools in Ahvaz City during the year 1383- 1388 and because of descriptive nature of research, on this study, no sampling was attempted. Findings of this research showed that internal efficiency coefficient of guidance school in Ahvaz City during this plan period was 82 percent and the wastage ratio in this city was </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-font-weight: bold;">1/22, </span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt; mso-bidi-font-weight: bold;">while the average index in province was 1/20. The average of survival rate in Khuzestan province was 97/76, while the average of this index in Ahvaz city is 95/98. Also the drop-out index performance of Ahvaz City exceeded that of the province average.</span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ارزیابی عمکلرد سازمان</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های مختلف و در نتیجه پی بردن به میزان برآورده شدن شاخصهای موردنظر، همواره راه گشای برنامه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ریزان برای آینده بوده است؛ بنابراین در این مقاله عملکرد سازمان آموزش و پروش شهرستان اهواز از منظر شاخصهای کارایی درونی در طول برنامه چهارم توسعه کشور مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت به مقایسه عملکردهای این شهرستان با میانگینهای استان خوزستان پرداخته است. روش به کار گرفته شده در این مطالعه، توصیفی- تحلیلی بوده و به کمک مدل جریان دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموزی و از طریق ترسیم جداول و نمودار نتایج ثبت شده است. جامعه آماری مورد استفاده در این پژوهش، کلیه مدارس شهرستان اهواز طی سالهای 1388-1383 بوده و به دلیل ماهیت توصیفی پژوهش، در این بررسی نمونه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری صورت نگرفته است. یافتههای این پژوهش نشان داد که ضریب کارایی درونی مقطع راهنمای شهرستان اهواز در طول این برنامه 82 درصد بوده و نسبت اتلاف صورت گرفته در این شهرستان در این پنج سال 22/1 و میانگین این شاخص در کل استان 2/1 می</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">باشد. میانگین نرخ ماندگاری در استان خوزستان، 76/97 بوده و این در حالی است که میزان این نرخ در شهرستان اهواز 98/95 است. همچنین در شاخص افت تحصیلی، عمکرد شهرستان اهواز نسبت به میانگین استان از میزان بالاتری برخوردار می</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">باشد. </span></span><br /><span style="line-height: 80%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"> </span>https://education.scu.ac.ir/article_11089_87c83729a19a4b876d6c250cd8778207.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150220Neglected place of environmental education in textbooks
(case study, science & social studies textbooks at the Junior Highجایگاه مغفول آموزش محیط زیست در کتب درسی (مطالعه موردی؛ کتب علوم و تعلیمات اجتماعی مقطع راهنمایی)598211090FAمحمدامینیاستادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان0000-0002-2754-4249زهراماشاالهیکارشناس ارشد برنامهریزی درسیJournal Article20130108<span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 12pt;">The main Purpose of this research was the analysis and appraisal of the environmental education standards in science and social studies textbooks of junior high schools books in were analyzed based on 2 aspects: contents and pictures. Environmental education standards investigated in this research included the skills of questioning and analysis, knowledge of environmental processes and systems, environmental issue investigation skills, decision and action skills and personal and civic responsibility. The research method used was content analysis. The findings showed that attention to environmental education standards in social studies textbooks is distributed in both the science and second and third grades and science textbooks are related to first, third and second grades. Social studies books pertaining to all the 3 grades of the junior high school. On the whole these findings showed that an environmental education standard in the above mentioned textbooks was superficial and incomplete.</span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی میزان توجه به آموزش محیط زیست در کتب درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مقطع راهنمایی تحصیلی در دو بخش متن و تصویر می</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">باشد. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده گردید. شاخص</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ها و استانداردهای آموزش محیط زیست در قالب مهارت</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های پرسش و تحلیل، دانش فرآیندها و سیستم</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های طبیعی، بررسی موضوعات زیست محیطی، مهارت</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های عمل و تصمیم</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری و مسؤولیت شهروندی و مدنی تدوین و تنظیم گردید. نتایج و یافته</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های پژوهش نشان داد که بیشترین میزان توجه به مؤلفه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های آموزش محیط زیست در دو بخش متن و تصاویر کتب تعلیمات اجتماعی به ترتیب در کتب پایه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های اول، دوم و سوم و در کتب علوم تجربی به پایه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های اول، سوم و دوم صورت گرفته است. در عین حال که نتایج پژوهش مستنداً نشان می</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">دهد که مجموعاً میزان توجه به شاخص</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ها و مولفههای آموزش محیط زیست در کتب مذکور در حدی نازل و نارساست که باید با توجه به نقش و اهمیت کتب درسی در نظام آموزش و پرورش کشور، اصلاحات و تغییرات اساسی در این حوزه انجام گیرد.</span></span>https://education.scu.ac.ir/article_11090_2ade497b1427edc1bf4f72755630c158.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150220Effective factors of quantitative development of higher education privatization in Iranعوامل تأثیرگذار بر توسعه کمی خصوصیسازی آموزش عالی در ایران8311211138FAحمیدرضاآراستهدانشیار دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)لالهجمشیدیاستادیار دانشگاه سمنانJournal Article20130402The purpose of this study was to identify the effective factors in quantitative development of higher education privatization in Iran. To attain the objectives of this research, a twenty four item questionnaire was used. The reliability coefficient of the questionnaire was calculated by "Cronbach's Alpha" and estimated about 0.67. A total of 103 higher education specialists and practitioners of nonprofit higher education institutions responded to the questionnaire. They were selected by means of purposive sampling and random sampling. The Chi-square and Friedman's tests were used to analyze the data. The results indicated that the main effective factors of expansion of higher education in Iran are: increased demands for higher education, inability or lack of willingness of the government to respond to the growing demand for higher education due to absence of funds, demographic changes in higher education applicants, emphasis on higher education privatization in macro development plans and policies, reduced Government’s interventions and the necessity of higher education development and structural reform in this sector.این پژوهش با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه کمی خصوصیسازی آموزش عالی در ایران انجام شد. به منظور تحقق هدف این پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 24 گویه استفاده گردید. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با67/0 محاسبه شد. 103 نفر از متخصصان آموزش عالی و دستاندرکاران مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی به پرسشنامه پاسخ دادند. افراد به شیوههای نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. از آزمونهای خی دو و فریدمن برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد مهمترین عاملهای تأثیرگذار در توسعه کمی خصوصیسازی آموزش عالی در ایران شامل تقاضاهای فزاینده برای آموزش عالی، ناتوانی یا ضعف تمایل دولت در پاسخگویی به تقاضاهای فزاینده برای آموزش عالی به دلیل کمبود اعتبارات، تغییرات جمعیتشناختی متقاضیان ورود به آموزش عالی، تأکید بر رشد خصوصیسازی آموزش عالی در برنامهها و سیاستگذاریهای کلان توسعه کشور و کاهش تصدیگری دولت و لزوم رشد و توسعه آموزش عالی و اصلاحات ساختاری در این بخش میباشد. <br /> https://education.scu.ac.ir/article_11138_ff3e2b97a8cc55f438e0ee9407c86229.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150220Investigation of relationship between teachers' tolerance and their preferred teaching stylesبررسی سعه صدر معلمان و رابطه آن با ترجیح سبک تدریس آنها11313811139FAملیحهرجائیدانشجوی دکتری رشته فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه فردوسی مشهدطاهرهجاویدی کلاته جعفرآبادیدانشیار دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)بهروزمهرامدانشیار دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20130203This study aimed at study investigating the relationship between teachers' tolerance and their preferred teaching styles. The population of research comprised the high school teachers of Mashhad City in the 2010-2011 academic years and the sample included 110 teachers. The sample completed "tolerance" and "teaching styles" questionnaires. After data analysis, the research results showed that the tolerance of teachers is not linked to their preferred teaching styles. It was also construed that the tolerance of teachers had a moderate level and the preferred teaching styles was active teaching style. Based on the results, it is suggested that the in service teacher training program more attention should be paid to the doctrines of humanism. It is also suggested that other researchers should focus on the causes of tolerance and its relation to other issues in the field of the education.پژوهش حاضر با هدف شناختن ترجیح سبک تدریس معلمان از طریق متغیر پیشبین سعه صدر انجام شده است. بدین منظور 110 معلم طبق فرمول حجم نمونه کوکران و به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه سبک تدریس و پرسشنامه سعه صدر مورد ارزیابی قرار گرفته و دادههای حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t همبسته، تحلیل و تفسیر شد. یافتههای پژوهش نشان داد که معلمان به سبک تدریس فعال بیش از سبک تدریس غیرفعال گرایش داشتند و معلمان مورد مطالعه در مؤلفههایی از سعه صدر که در تطابق با آموزههای انسانگرایی است نمره کمتری نسبت به سایر مولفهها به دست آوردهاند. از این رو، پیشنهاد میشود که به آموزههای انسانگرایی در برنامههای درسی تربیت معلم و آموزشهای ضمن خدمت توجه بیشتری مبذول شود و محققان بعدی در علل سعه صدر معلمان و رابطه آن با دیگر مسائل مطرح در حوزه تعلیم و تربیت و بالاخص تدریس به مطالعه و پژوهش بپردازند. <br /> <br /> سعه صدر، سبک تدریس، انسانگراییhttps://education.scu.ac.ir/article_11139_a9d99863feef71f82d2808d04f69f869.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150220Recognizing of weak points of descriptive evaluation planشناسایی نقاط ضعف طرح ارزشیابی توصیفی1391561382110.22055/edu.2017.11207.1163FAکریمسواریدانشگاه پیام نور اهواز0000-0003-2971-2434عبدالکاظمنیسیدانشیار دانشگاه شهید جمران اهوازJournal Article20140317The aim of the present redearch was to recognize weak points of descriptive evaluation plan from elementary school teacher views in Ahwaz education system organization. The research population included all elementary school teachers of Ahwaz education system organization. Random sampling method was used for selecting sample. In such a way that out of four districts two districts were selected randomly & from these two districts one hundred & eighty individuals from teachers were selected in randomly simple way. For data collecting, questionnaire of recognizing weak points of researcher – made evaluation plan was used. For data analysis , exploratory factorial analysis was used. <br /> The results showed that three factors as weak points of descriptive evaluation plan( factor related to student with 14 points & 18.84 percent variance, factor related to instruction with 11 points & 35.65 percent variance & factor related to family with 8 points & 49.26 percent variance) were recognized.هدف از پژوهش حاضر، شناسایی نقاط ضعف طرح ارزشیابی توصیفی از دید معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان اهواز می باشد. جامعه پژوهش در این مطالعه کلیه معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان اهواز را تشکیل داده اند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. به این صورت که از چهار ناحیه، دو ناحیه بصورت تصادفی انتخاب و از این دو ناحیه تعداد 180 نفر از معلمان بصورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه شناسایی نقاط ضعف طرح ارزشیابی محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده بعمل آمد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سه عامل بعنوان نقاط ضعف طرح ارزشیابی توصیفی(عامل مربوط به دانش آموز با 14 ماده و 84/18 درصد واریانس، عامل مربوط به آموزش با 11 ماده و 65/35 درصد واریانس و عامل مربوط به خانواده با 8 ماده و 26/49 درصد واریانس) شناسایی شدند.https://education.scu.ac.ir/article_13821_1f40acb078da559f0bf39b45ca470af2.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150220Reflection on the professional competencies of teachers in curriculum studiesتأمل بر صلاحیتهای حرفهای معلمان در مطالعات برنامه درسی15718211141FAزهرهعبابافدکترای برنامهریزی درسیمقصودفراستخواهاستاد دانشگاه شهید بهشتییدالهمهرعلی زادهاستاد دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0002-0451-2455کورشفتحی واجارگاهاستاد دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20130616The purpose of this paper is to reflect on the requirements in teachers' professional competencies in correspondence to worldwide social, information and communication technology developments and the effect that this development had on the curriculum. If we are trying to reduce the gap between the intended curriculum, the taught curriculum and experienced curriculum, it is necessary to pay attention to the hidden and neglected curriculum in our educational system. Current and emerging social facts and developments in digital world constitute considerable aspects of the hidden and neglected curriculum and effective on three curriculum types mentioned above. Since teachers are the key factor contributing to the success of curriculum, specially intended curriculum, they need the appropriate competencies to make these changes. Understanding these competencies can provide the basis for reflection on teacher training curricula. The methodology of this study is a survey involving a review – analysis and the author has applied her long-term experience as an educator in teacher education domain to enrich the theoretical aspects of study. The main topics of this study are organized in two sections: In the first section, features of curricula influenced by global social and ICT developments are reviewed, and in the second part teachers' professional competencies in accordance with these developments are reviewed. The findings of this study indicate teachers' professional competencies in two areas: professional competencies in accordance with knowledge of curriculum and practice of curriculum, each of which consists of several professional components and are illustrated in the form of a diagram.هدف از این مقاله، تأمل بر صلاحیتهای حرفهای معلمان در مطالعات برنامه درسی متناسب با برخی تحولات اجتماعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهان است. اگر نهاد آموزش و پرورش به دنبال کاهش فاصله بین برنامههای درسی قصد شده، تدریس شده و تجربه شده است، لازم است به برنامههای درسی پنهان و مغفول نظام آموزشی خود توجه نماید. واقعیتهای موجود و در حال ظهور اجتماعی و تحولات در دنیای مجازی از ابعاد قابل تأمل برنامههای درسی پنهان و مغفول و اثرگذار بر سه برنامه درسی یاد شده خواهند بود. از آن جایی که معلمان عنصر کلیدی موفقیت برنامههای درسی از جمله برنامههای درسی قصد شده هستند، لازم است صلاحیتهای متناسب با این تحولات را کسب کنند. درک این صلاحیتها میتواند مقدمه تأمل در ورود به برنامههای درسی تربیت معلم باشد. از لحاظ روششناسی این مطالعه یک بررسی مروری- تحلیلی است و نگارنده در تحلیل و تفسیر مباحث از تجارب زیسته و نسبتاً طولانی خود به عنوان یک مدرس در حوزه تربیت معلم در تکمیل مباحث نظری استفاده نموده است. مباحث اصلی مقاله در دو بخش تنظیم شده است: در بخش اول مروری بر ویژگیهای برنامههای درسی متأثر از تحولات اجتماعی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهان شده است و در بخش دوم به صلاحیتهای حرفهای معلمان متناسب با این تحولات پرداخته شده است. یافتههای این مطالعه به شکلگیری صلاحیتهای حرفهای معلمان در دو زمینه: صلاحیتهای حرفهای متناسب با دانش برنامه درسی و صلاحیتهای حرفهای متناسب با عمل برنامه درسی هدایت شدهاند که هر کدام مشتمل بر چندین مؤلفههای حرفهای هستند و در قالب یک نمودار به تصویر کشیده شدهاند.https://education.scu.ac.ir/article_11141_3f3b251bc494bf761cbb48cdc3175b45.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150220The Experiences of Sixth Grade Teachers about Work &Technology Curriculum implementationتجارب معلمان پایه ششم ازاجرای برنامه ی درسی کار و فناوری1832061381710.22055/edu.2017.10474.1081FAیوسفادیبدکترای برنامه ریزی درسی و دانشیار دانشگاه تبریز0000-0002-3212-2542اسکندرفتحی آذراستاد دانشگاه
تبریزمحمدرضاعزتیدانشجوی دوره دکتریJournal Article20131229This research is allocated to the study of work & technology curriculum implementation, based on teachers’ experiences in sixth grade and first year implementation. The Research type is qualitative and has carried out with phenomenological method. The data had beengathered with semi organized interviews from 10 sixth grade teachers in Songor region of Kermanshah province. Sampling was intentional and accomplished with data saturation. Data were analyzed in Smith method 1995 on phenomenological studies. Then this information has been returned to participants to validation. <br /> The research findings are 15 themes which have been categorized in 3 clusters. Six themes have jammed in the cluster oflimitations that consists: English language, lack of computer, tools, technical hum resources, teachers guide and in serviceeducations. The second cluster has been entitled Preferences included 5 themes: technology, content justification, student preferences attending, integrating and achievement evaluation. In last cluster with teachers initiatives topic 4 actions of teachersare lustering to overcome the limitations of teaching: using PCs, taking assistance from secondary schools, competition holding and students employing into teaching help.این پژوهش به مطالعه ی اجرای برنامه درسی کار و فناوری بر اساس تجارب معلمان در پایه ششم ابتدایی در اولین سال اجراختصاص یافته است. .مطالعه از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه هایی نیمه سازمان یافته و تعداد شرکت کنندگان در مصاحبه 10 معلم پایه ی ششم ابتدایی در استان کرمانشاه از منطقه ی سنقر کلیایی بوده است. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام و تا رسیدن به اشباع در داده ها ادامه پیدا کرد. داده های حاصل ازمصاحبه ها با استفاده از روش توصیه شده توسط اسمیت 1995 برای مطالعات پدیدار شناسانه تجزیه وتحلیل شد. برای تعیین صحت یافته ها نتایج این تحلیل به مصاحبه شوندگان برگردانده شد سپس تم هایاین مطالعه در سه خوشه استخراج و طبقه بندی شد.<br /> یافته های این تحقیق شامل 15 تم بود که 6 تم آن در خوشه ای به نام محدودیت ها شامل: زبان انگلیسی ، فقدان رایانه، پشتیبانی فنی، ابزار، راهنمای معلم و آموزش ضمن خدمت قرار گرفتند.در خوشه ای دیگری باعنوان ترجیحات 5 تم مشخص شد که عبارت از: فنا وری، تعدیل محتوا، توجه به گرایش دانش آموزان ، تلفیق و ارزشیابی تحصیلی. در خوشه ی سوم با عنوان ابتکارات 4 اقدم معلمان برای غلبه بر موانع و تدریس مؤثرتر برنامه درسی برجسته جلوه می کند شامل: استفاده از رایانه های شخصی، استفاده از امکانات مدارس متوسطه، برگزاری مسابقه و بکارگیری دانش آموزان در اداره کلاس.https://education.scu.ac.ir/article_13817_7136abdd88a4a2d02bb32d8a2b69d708.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220141122Relationships of Simple and Synthetic of Learning Organization Characteristics with Organizational Effectiveness in Board of Trustees Schools and State-Run Schoolsروابط ساده و ترکیبی مؤلفههای سازمان یادگیرنده با اثربخشی سازمانی در مدارس هیأت امنایی و عادی2072301381810.22055/edu.2017.10680.1099FAسیروسقنبریعضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا0000-0002-2541-693Xاصغراسکندریدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20140109Abstract: This research investigated and comparated the relationship between learning organization and organizational effectiveness in the elementary schools board of trustees and state-run the Hamedan province. Research method in terms of the purpose is applied and in terms of data collection method is a descriptive – correlational research. The statistical population of the study is consisting of all teachers of elementary schools the Hamadan province. According to the Cochran formula the study sample is including 528 persons that were selected by relative random sampling. Data were collected by the learning organization questionnaire with reliability 0/97 and the organizational effectiveness with reliability 0/96, and were analyzed by the one Sample t test, independent t test, pearson correlation and the multiple regression analysis in the spss software. The result indicated that, the status of learning organization and organizational effectiveness were higher than average. There was a significant relationship between the <br /> Learning organization and organizational effectiveness. Moreover, in board of trustees schools, indicator of team learning, personal mastery and shared vision; and in state-run schools, indicator of shared vision, system thinking, personal mastery and team learning have the highest impact on prediction organizational effectiveness.چکیده: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسۀ رابطۀ بین سازمان یادگیرنده با اثربخشی سازمانی در مدارس ابتدایی هیأت امنایی و عادی استان همدان انجام شد. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث شیوۀ جمع آوری داده ها توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان همدان بود. نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران 528 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند.داده های پژوهش از طریق پرسشنامه سازمان یادگیرنده با پایایی 97/0 و پرسشنامه اثربخشی سازمانی با پایایی96/0 جمع آوری و از طریق آزمون های t تک نمونه ای، t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به وسیلۀ نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش بیانگر آن بود که وضعیت سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی در سطح بالاتر از متوسط است. بین سازمان یادگیرنده و مؤلفه های آن با اثربخشی سازمانی مدارس رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. به علاوه در مدارس هیأت امنایی، مؤلفه های یادگیری تیمی، سرآمدی شخصی و چشمانداز مشترک؛ و در مدارس عادی، ویژگیهای چشمانداز مشترک، تفکر سیستمی، سرآمدی شخصی و یادگیری تیمی بیشترین تأثیر را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارند.https://education.scu.ac.ir/article_13818_1c16bc7c2582fde049271893ca782fd3.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150220Threshold concepts: a new horizon for research in Curriculumمفاهیم آستانه: افقی نوین برای پژوهش در برنامه درسی2312521381610.22055/edu.2017.10195.1020FAمحمدرضایوسف زادهدانشگاه بوعلی سینا همدانزهرهکرمیدانشگاه فرهنگیان0000-0002-5484-7069Journal Article20131007The main purpose of this study was introducing threshold concepts and their status in disciplines, and then introducing these concepts as a new horizon for research in curriculum. Threshold concepts theory was initially introduced by Mayers & Land in 2003. This theory is endorsed by troublesome knowledge, variation and reconstructivist theories. Threshold concepts provide requirements for deep understanding of disciplinary knowledge. Without learning these concepts, learners will be unable to learn effectively. Mayers and Land have proposed different criteria for identifying threshold concepts, with the help of them, we can identify the concepts in curriculum. Threshold concepts are expected to help teachers to develop significant changes in curriculum. Research in threshold concepts was initially conducted in higher education. Since the learners’ previous experiences play an important role in studies around identifying threshold concepts, the phenomenological research method has been used in most of these studies. Also, to solve teaching and learning problems arisen from these concepts, instructors, teachers, and researchers are recommended to use methods such as action research and lesson study.هدف از مقاله، معرفی مفاهیم آستانه و جایگاه آنها در دیسیپلین ها و معرفی این مفاهیم به عنوان افقی نوین برای پژوهش در برنامه درسی است. تئوری مفاهیم آستانه، اولین بار در سال 2003 توسط مایر و لند معرفی شد. این تئوری به وسیله تئوری دانش مشکل، تئوری تنوع و تئوری بازسازی گرا حمایت می شود. مفاهیم آستانه پیش بایسته های لازم برای فهم عمیق دانش دیسیپلینی را فراهم میکنند. بدون یادگیری این مفاهیم، یادگیرندگان قادر به یادگیری مؤثر نخواهند بود. جهت شناسایی مفاهیم آستانه، مایر و لند معیارهایی را مطرح کرده اند که به کمک آنها میتوان این مفاهیم را در برنامه درسی شناسایی نمود. هدف از شناسایی و معرفی مفاهیم آستانه این است که به معلمان کمک شود تا تغییرات مهم و معنی دار مورد نیاز را در برنامه های درسی ایجاد کنند. پژوهش پیرامون شناسایی مفاهیم آستانه از همان آغاز، اغلب مربوط به آموزش عالی بوده است. با توجه به اینکه در پژوهش پیرامون شناسایی مفاهیم آستانه، تجارب قبلی یادگیرندگان اهمیت خاصی دارند، در اکثر پژوهشها از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. همچنین برای حل مسائل مربوط به یاد دهی و یادگیری ناشی از این مفاهیم توصیه شده است که اساتید دانشگاه، معلمان و محققان از روشهایی مانند پژوهش در عمل و درس پژوهی استفاده کنند.https://education.scu.ac.ir/article_13816_71f37151c81745ae708e7c2c4d378003.pdfدانشگاه شهید چمران اهوازعلوم تربیتی2008-881721220150220An investigation into the reasons of establishing the Dar-Ol-Fonun, its development and its effects on the Iranian society in the Qajar eraمروری بر علل تأسیس، چگونگی شکلگیری و تأثیرات مدرسه دارالفنون در جامعه ایران عهد قاجار25327411145FAمحمدرضاعلمدانشیار گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهوازبهارهبیصدادانشجوی دوره کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20121025With the incidence of wars between Iran and Russia at Fath-Ali-Shah’s reign, and the frequent defeats of the Qajar’s army, the Iranian politicians, statesmen, and the elite. Had to face the questions concerning the causes of those defeats: tried hard to find answers to those qiestopms. Abbas Mirza and his wise Chancellor, Ghaem Magham, were concerned with the situation more than others. Their efforts led to the decision of sending students to the West. Upon the failure of that action the next Iranian Chancellor, Amir Kabir, decided to take new measures. After deliberating about the causes of the defeats and evaluatiny the short comings that brought about those defeays, he decided to establish Dar- Alfonoon (a polytechnic college) in ehran. This was intended to replace the act of sending students to the West for studey. Amir had come to the conclusion that, compared to Europe, the reason for the failure and backwardness of Iran were due to the weakness of Iran in the field of military industry and other crafts.با وقوع جنگ میان ایران و روس در دورهی فتحعلیشاه و شکستهای متعدد دربار قاجار، سؤالاتی در ذهن سیاستگران، دولتمردان و نخبگان عرصهی فرهنگ به وجود آمد که به دنبال یافتن پاسخ برای علت شکستها برآمدند. عباسمیرزا و قائم مقام وزیر با تدبیر او پیش و بیش از دیگران به این امر اهتمام ورزیدند. تلاشهای آنها منجر به فرآیند اعزام محصل به فرنگ شد. عدم توفیق ایرانیان در کسب نتایج مورد نظر از اعزام دانشجو، صدراعظم بعدی ایران امیرکبیر را وادار به اتخاذ رویکردی دیگر در همین زمینه کرد. وی در پی یافتن پاسخ شکستها و عقب ماندگی ایران به این نتیجه رسید که تأسیس دارالفنون در ایران را جایگزین اعزام محصل به فرنگ و یا تلاشهای مشابه دیگر نماید. امیر به این نتیجه رسیده بود که علل عقب ماندگی و ناکامی ایران نسبت به اروپا، ضعف بنیه صنعتی نظامی و علوم و فنون در ایران است.https://education.scu.ac.ir/article_11145_2048d861f48c869ebef5e365ad2c23d9.pdf