2024-03-28T18:39:38Z
https://education.scu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1048
علوم تربیتی
نشریه علومتربیتی
2008-8817
2008-8817
1391
19
1
بررسی و نقد نگاشت سوّم سند برنامهی درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ایدهی جهان- محلی شدن رابرتسون
محمود
مهرمحمدی
ادریس
اسلامی
هدف این مقاله، بررسی و نقد نگاشت سوّم سند برنامهی درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر ایدهی جهان- محلی شدن رابرتسون است. با استفاده از روشهای تحلیل مفهومی، استنتاج و توصیفی- انتقادی، مباحث در 3 بخش ارائه شده است. ابتدا، نظریهی جهانی شدن رابرتسون ارائه شده، سپس با بیان ضعف و کاستیهای موجود در نظریهی جهانی شدن، به معرفی ایدهی تکاملیافتهتر «جهان- محلی شدن» رابرتسون پرداخته شده است. در پایان، با تکیه بر این ایده که هم به امر جهانی نظر دارد و هم به امر محلی، مُدل مطلوب سند برنامهی درسی ملّی، جهان- محلّی تلقّی گشته است. بر این اساس، نگاشت سوّم سند برنامهی درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. یافتهها حکایت از آن دارد که این سند منطبق با معیارهای اسلامی و بومی، فرصتهای یادگیری را برای فراگیران فراهم آورده است. بنابراین، روح یا منطق حاکم بر این سند، بازگشت به خود، اجتناب از خودبیگانگی و احیای ارزشهای اسلامی- ایرانی میباشد. علاوه بر این، تصوّر و برداشت رایج و نادرست در باب جهانی شدن و هویّت موجب شده است این برنامه به سوی امر محلّی و خاصگرایی تمایل پیدا کند و از مُدل مطلوب جهان- محلّی فاصله داشته باشد.
جهانی شدن
جهان- محلی شدن
رابرتسون
سند برنامهی درسی ملّی
نگاشت سوّم سند برنامهی درسی ملّی جمهوری اسلامی ایران
2012
08
22
5
22
https://education.scu.ac.ir/article_10077_3d5cb655d2e626661bf7f7ace48a7311.pdf
علوم تربیتی
نشریه علومتربیتی
2008-8817
2008-8817
1391
19
1
شناسایی و مقایسهی نظام ارزشی دانشآموزان و دبیران مدارس متوسطهی شهر همدان
فرهاد
سراجی
مسیب
یار محمدی واصل
رضوان
مسعود میدانچی
هدف پژوهش حاضر شناسایی و مقایسهی نظام ارزشی دانشآموزان و دبیران دورهی متوسطهی شهر همدان است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشآموزان (23080 نفر) و دبیران (1408نفر) دورهی متوسطه (ناحیهی 1 و 2) در سال تحصیلی 1388- 1389 تشکیل میدهند. نمونهی آماری با استفاده از شیوهی نمونهگیری طبقهای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 900 نفر (دانشآموزان 600 نفر و دبیران 300 نفر) انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامهی استاندارد مطالعهی ارزشها (SV) است که توسط آلپورت، ورنون و لیندزی تهیه و در ایران توسط پژوهشگران ایرانی هنجاریابی شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری t برای گروههای مستقل استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد نظام ارزشی دانشآموزان دختر و پسر به ترتیب اولویت، ارزش نظری، ارزش اجتماعی، ارزش اقتصادی، ارزش مذهبی، هنری و ارزش سیاسی است و نظام ارزشی دبیران مرد به ترتیب، ارزش اجتماعی، نظری، اقتصادی، ارزش مذهبی و ارزش سیاسی و نظام ارزشی دبیران زن نیز به ترتیب اولویت شامل ارزش نظری، ارزش اجتماعی، ارزش مذهبی، ارزش هنری، ارزش اقتصادی و ارزش سیاسی است. همچنین تفاوت دبیران و دانشآموزان به طور عمده در توجه به ارزشهای هنری و نظری است
ارزش
نظام ارزشی
ارزش ذهنی
ارزش اقتصادی
ارزش اجتماعی
ارزش سیاسی
ارزش هنری و ارزش مذهبی
2012
08
22
23
46
https://education.scu.ac.ir/article_10078_5e6da49d8e0ec9f874d4b65bf7d0f6de.pdf
علوم تربیتی
نشریه علومتربیتی
2008-8817
2008-8817
1391
19
1
تأثیر آموزش مؤثر هنر در پرورش خلاقیت دانشآموزان
هدف از انجام این تحقیق بررسی آموزش مؤثر هنر در پرورش خلاقیت دانشآموزان بود. جامعهی این پژوهش دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی ناحیهی یک همدان بودند که از بین این جمعیت 1760 نفری، پنج گروه (سه گروه آزمایش و دو گروه کنترل) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. گروه اول دارای سه عامل مهم بود (افزایش زمان آموزش، محتوای کارآمد و معلم متخصص)، گروه دوم به دو عامل از این عوامل دسترسی داشت (محتوای کارآمد و معلم متخصص) و گروه سوم تنها از معلم متخصص بهرهمند بود. دو گروه دیگر نیز به عنوان گروه کنترل از هیچ یک از این عوامل برخوردار نبودند. آزمون سنجش خلاقیت جمال عابدی برای اندازهگیریهای پیش و پس از عمل آزمایش به کار رفت. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد هر یک از عوامل سه گانهی مذکور در آموزش درس هنر در پرورش خلاقیت دانشآموزان مؤثر هستند.
آموزش هنر
خلاقیت
پرورش خلاقیت
2012
08
22
47
66
https://education.scu.ac.ir/article_10079_923ae36403336146f7bda5418969f4aa.pdf
علوم تربیتی
نشریه علومتربیتی
2008-8817
2008-8817
1391
19
1
تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فرا شناختی در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد درس علوم تجربی در دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی اهواز
این پژوهش آزمایشی میدانی به منظور بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد درس علوم تجربی دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی، در اهواز، انجام شده است. جامعهی آماری این پژوهش دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی اهواز بودند که تعداد 84 نفر به طور تصادفی از یک مدرسه واقع در ناحیهی 3 اهواز انتخاب و به طور تصادفی به گروههای آزمایش (شناختی و فراشناختی) و گروه گواه گمارده شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی اضطراب امتحان (ابوالقاسمی، اسدی مقدم، نجاریان و شکرکن، 1375) و نمرههای درس علوم تجربی دانشآموزان در ترم اول و دوم بود. روش کار به این صورت بود که ابتدا هر دو گروه آزمایش و گروه گواه توسط مقیاس اضطراب امتحان پیش آزمون شدند و نمرهی درس علوم تجربی نیمسال اول آنها از مدرسه اخذ شد. سپس، به هر کدام از گروههای آزمایش در 9 جلسهی یک ساعته آموزش مهارتهای شناختی و فراشناختی داده شد. پس از اعمال مداخله، بار دیگر گروههای آزمایش و گواه توسط مقیاس اضطراب امتحان آزمون شدند و عملکرد درس علوم تجربی نیمسال دوم آنها از مدرسه اخذ شد. نتایج تحلیل واریانس یک راهه روی تفاضل نمرههای پیشآزمون و پسآزمون در اضطراب امتحان نشان داد که بین گروههای آزمایش و گواه تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین، بین عملکرد درس علوم تجربی گروههای شناختی، فرا شناختی و گواه تفاوت معنیداری مشاهده شد. لذا میتوان گفت که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی موجب کاهش اضطراب امتحان و افزایش عملکرد درس علوم تجربی دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی میشود.
آموزش راهبرهای شناختی و فراشناختی
اضطراب امتحان
عملکرد درس علوم تجربی
2012
08
22
67
82
https://education.scu.ac.ir/article_10080_083018555ca9f36280c74287c787002a.pdf
علوم تربیتی
نشریه علومتربیتی
2008-8817
2008-8817
1391
19
1
بررسی و آسیب شناسی نظام آموزشی سازمانها و تعامل آن با استعداد کارآفرینی شاغلین
دراین مقاله به بررسی آسیبشناسی نظام آموزشی سازمانها و رابطه و تعامل آن با استعدادهای کارآفرینی شاغلین بخش آموزش در سازمانهای خدماتی شهر اهواز پرداخته شد. در این رابطه عوامل مختلفی در خصوص آسیبهای مربوط به نظام آموزشی؛ یعنی ساخت و بستر نظام توسعهی منابع انسانی و آموزشی، قوانین و مقررات، فرایند منابع انسانی و اثربخشی نظام آموزشی بررسی گردید و ارتباط این عوامل با استعدادهای کارآفرینی شاغلین سازمان مورد مطالعه قرار گرفت. جامعهی آماری این پژوهش شامل شاغلین بخش آموزش سازمان آب و برق خوزستان، شرکت توزیع برق شهر اهواز، شرکت برق منطقهای خوزستان، ادارهی کل کار و امور اجتماعی، ادارهی کل تعاون و سازمان بهزیستی شهر اهواز بوده است. بدین منظور 110 نفر از کارکنان این سازمانها، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند که جامعهی آماری این تحقیق را شامل میشدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه بود که شامل دو پرسشنامه یکی در زمینهی سنجش استعدادهای کارآفرینی و دیگری در زمینهی بررسی و آسیبشناسی نظام آموزشی سازمان بود. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوایی مثبت ارزیابی شد و پایایی آن از طریق روش آماری آلفای کرونباخ محاسبه گردید که پایایی پرسشنامهی کارآفرینی و آسیبشناسی نظام آموزشی به ترتیب 82/0 و 91/0 بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده گردید. یافتههای بهدست آمده نشان داد علیرغم وجود استعداد کارآفرینی در شاغلین، اما با آسیبهای نظام آموزشی آن سازمانها رابطهای بهدست نیامده است. به تعبیر دیگر، شرایط سازمانها به گونهایست که آسیبهای موجود نظام آموزشی در سازمانهای مورد بررسی؛ یعنی (ساخت، بستر، قوانین، فرایند و اثربخشی) کمتر متأثر از ویژگیهای کارآفرینی شاغلین بوده است. همچنین نتیجهی آزمون رگرسیون خطی بین استعدادهای کارآفرینی و آسیبهای نظام آموزشی نشان داد حدوداً 93% از آسیبهای نظامهای آموزشی وابسته به عواملی خارج از حوزهی استعدادهای کارآفرینی کارکنان قرار دارد.
استعدادهای کارآفرینی
آسیب شناسی نظام آموزشی
2012
08
22
83
106
https://education.scu.ac.ir/article_10081_45dd32f8a7b62b4fb4ce7f7c9f20601d.pdf
علوم تربیتی
نشریه علومتربیتی
2008-8817
2008-8817
1391
19
1
طراحی مدلی جهت ارزیابی معنویت محیط کار و شناسایی عوامل اثرگذار برآن در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی (مورد کاوی منطقهی 6 )
این تحقیق به منظور طراحی و تبیین مدلی جهت ارزیابی معنویت محیط کار و شناسایی عوامل اثر گذار بر آن در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد انجام پذیرفت. بر اساس ادبیات تحقیق و نظرات متخصصان پرسشنامهی سنجش شاخصها تنظیم شد. جامعهی آماری این تحقیق کلیهی اعضای هیأت علمی منطقهی 6 دانشگاه آزاد اسلامی میباشند. از بین جامعهی آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقاتی و جدول مورگان تعداد 400 عضو هیأت علمی انتخاب و پرسشنامهها در بین آنان توزیع گردید. دادههای حاصل از پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون مدل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که معنویت محیط کار شامل سه شاخص بعد درون فردی، میان فردی و ماورا فردی میباشد. یافتههای حاصل از مدل معادلات اندازهگیری نشان میدهد که کلیهی فرضیات مربوط به مدل معادلات اندازهگیری تأیید شدهاند.
معنویت محیط کار
عوامل فردی
بعد درون فردی
میان فردی
ماورا فردی
2012
08
22
107
130
https://education.scu.ac.ir/article_10082_794dd148144819838d04ad7c7331a1d3.pdf
علوم تربیتی
نشریه علومتربیتی
2008-8817
2008-8817
1391
19
1
تخصیص بهینهی بودجهی آموزشی به دانشکدهها در راستای بهسازی اعضای هیأت علمی در دانشگاههای دولتی ایران: رویکرد برنامهریزی آرمانی
هدف از این تحقیق، این است که نشان دهد چگونه مدل برنامهریزی آرمانی میتواند در فرآیند تصمیمگیری در نظام دانشگاهی، به خصوص زمانی که با مسئلهی تخصیص بهینهی منابع مالی بین دانشکدهها در راستای ارتقاء اعضای هیأت علمی دانشکدهها مواجه هستیم، مفید بوده و کاربردی عملی خواهد داشت. مدل طراحی شده، روش تخصیص معتبری برای هیأت رئیسه دانشگاههای دولتی تدارک میبیند که به سادگی سازگار و قابل انعطاف بوده و به راحتی در هر دانشگاهی قابل بهکارگیری است. در همین چارچوب در مقالهی حاضر مدلی توسعه داده شده است که به محضی که کل بودجهی آموزشی تخصیص داده شده دانشگاه معلوم گردد، بتوان آن را به طور بهینه بین دانشکدههای مختلف توزیع کرد. به طور ویژه این پژوهش بر مدیریت و تأمین مالی در راستای ارتقاء منابع انسانی آموزشی متمرکز شده است. برای این منظور، مدل برنامهریزی آرمانی فرمولبندی شده، بهطوریکه مفاهیم و اهدافی مانند کفایت مالی، اثربخشی، عدالت تخصیصی و کیفیت در مدل به طور صریح یا ضمنی با هم ترکیب شده و مدل هر دو جنبهی آموزشی و پژوهشی را که در هر دانشکده بیشترین حجم فعالیت را به خود اختصاص داده است، مد نظر قرار داده است. ارزیابی مدل بر روی 14 دانشکدهی دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفته است. بر اساس یافتههای تحقیق، تخصیص منابع مالی در دانشگاه مورد بررسی، بهینه نبوده و انحراف زیادی از اهداف و سیاستهای آموزشی دانشگاه دارد. در این زمینه یافتههای حاصل از اجرای مدل پیشنهادی حاکی از آن است که بهکارگیری رویکرد برنامهریزی آرمانی، در تخصیص بهینهی منابع مالی میتواند روش مناسبی برای نیل به قریببهاتفاق اهداف آموزشی دانشگاه باشد.
تخصیص منابع
آموزش عالی
برنامهریزی آرمانی
بهسازی منابع انسانی
2012
08
22
131
150
https://education.scu.ac.ir/article_10083_6344a2625e0e4676340854b09b1babc2.pdf
علوم تربیتی
نشریه علومتربیتی
2008-8817
2008-8817
1391
19
1
مقایسهی احساس تعلق به مدرسه، انگیزهی پیشرفت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان مدارس هوشمند (مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات) و مدارس عادی سال سوم دبیرستان شهر اصفهان
هدف از انجام تحقیق حاضر مقایسهی مدارس هوشمند با مدارس عادی شهر اصفهان بر اساس متغیرهای احساس تعلق به مدرسه، انگیزهی پیشرفت و پیشرفت تحصیلی میباشد. جامعهی تحقیق حاضر در مدارس هوشمند شامل کلیهی دانشآموزان مدارش هوشمند شهر اصفهان و روش نمونهگیری در این مدارس به روش سرشماری میباشد. جامعهی تحقیق در مدارس عادی شامل کلیهی مدارس عادی شهر اصفهان و روش نمونهگیری در این مدارس به روش خوشهای میباشد. ابزار جمعآوری دادها در متغیر احساس تعلق به مدرسه پرسشنامهی احساس تعلق به مدرسه بری، بتی (2005)، در انگیزهی پیشرفت تحصیلی پرسشنامهی هرمنس فرم 29 سؤالی و برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از معدل کل آنها استفاده شده است. در این تحقیق از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و از آمار غیر پارامتریک یو من ویتنی استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانکنندهی این است که بین دانشآموزان مدارس هوشمند و عادی شهر اصفهان در متغیرهای فوق تفاوت معنیداری وجود دارد و دانشآموزان مدارس هوشمند دارای انگیزهی پیشرفت تحصیلی، پیشرفت تحصیلی و احساس تعلق به مدرسهی بیشتری نسبت به دانشآموزان مدارس عادی این شهر بودند.
احساس تعلق به مدرسه
انگیزهی پیشرفت تحصیلی
پیشرفت تحصیلی
مدارس هوشمند
2012
08
22
151
170
https://education.scu.ac.ir/article_10084_d34723b121a494e97ff7a388005f941d.pdf
علوم تربیتی
نشریه علومتربیتی
2008-8817
2008-8817
1391
19
1
بررسی ارتباط بین خلاقیت و عملکرد تحصیلی با بازیهای رایانهای در دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی شهر اهواز
این پژوهش با هدف مطالعهی خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه با توجه به میزان وابستگی آنان به بازیهای رایانهای انجام شده است. جامعهی آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطهی شهر اهواز بودند که در سال تحصیلی 90 ـ1389 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 233 دانشآموز بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل یک پرسشنامهی محقق ساخته دربارهی ویژگیهای جمعیت شناختی و کم و کیف پرداختن به بازیهای رایانهای توسط دانشآموزان و پرسشنامهی آزمون خلاقیت عابدی بود. دادههای این پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی) تحلیل شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین خلاقیت و عملکرد دانشآموزان با توجه به تجربه و مدت زمان پرداختن به بازیهای رایانهای تفاوت معنیداری وجود دارد.
خلاقیت
عملکرد تحصیلی
بازیهای رایانهای
دانشآموزان
2012
08
22
171
192
https://education.scu.ac.ir/article_10085_9042a50644cc680a04f738fe81fefc30.pdf