TY - JOUR ID - 17932 TI - بازاندیشی درباره یادگیری/ آموزش: درانداختن تغییرات ژرف و دگرگون‌ساز از رهگذر "اندیشه‌ورزی نقادانه" JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - حمزه رباطی, مطهره AU - جاودانی, حمید AD - گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، تهران، ایران. AD - دانشیار گروه مطالعات مدیریت آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 29 IS - 2 SP - 1 EP - 22 KW - واژه‌های‌ کلیدی: سپهراندیشه‌ورزی پایداری KW - یادگیری/ آموزش KW - اندیشه‌ورزی نقادانه KW - تغییرات دگرگون‌ساز KW - دانش‌آفرینی DO - 10.22055/edus.2022.40094.3338 N2 - هدف این پژوهش که در بازه زمانی 1399-1400 انجام شده است، پیشنهاد چارچوبی برای اندیشه‌ورزی نقادانه بوده است که با روش شناسی کیفی انجام شد. برپایه تحلیل درونمایه ادبیات نظری و دستاوردهای زمینه‌ای برآمده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با 26 نفر از اندیشه پرداران دانشگاهی، که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده بودند و نیز با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، اصلی‌ترین ویژگی‌های شناختی و گرایش درونی اندیشه‌ورزی نقادانه شناسایی شد. همچنین چارچوب مفهومی اندیشه‌ورزی نقاد، بسان گذرگاهی برای یادگیری پایدار که در برگیرنده شش نشانگر- بازشناسی مسئله؛ بازکاوی و تفسیر درست پدیده‌ها؛ استدلال‌ورزی؛ روشن‌سازی ابعاد گوناگون مسئله (تبیین)؛ داوری درباره روایی داده‌ها؛ بازاندیشی نقادانه- بسان ویژگی‌های شناختی و فراشناختی و نُه نشانگر- گرایش فزاینده به مسئله؛ کنجکاوی؛ گشودگی ذهنی؛ فروتنی؛ اندیشیدن بی باکانه؛ دوری جستن از هرگونه نقد جانبدارانه؛ استقلال اندیشگی؛ انتقادپذیری؛ اخلاق مداری- بسان ویژگی‌های گرایشی و انگیزشی اندیشه‌ نقادانه، به تصویر کشیده شد. چارچوب پیشنهادی شاید بتواند راه را برای نقادانه‌اندیشی و نواندیشی درباره یادگیری آینده در سپهر اندیشه‌ورزی "پایداری" بگشاید. UR - https://education.scu.ac.ir/article_17932.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_17932_27e5f2f78566773f5892888d3aae68c8.pdf ER -