TY - JOUR ID - 17617 TI - سنجش تفاوتهای جنسیتی در مدل خودپنداره تحصیلی درس فیزیک JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - جهانی فر, مجتبی AD - استادیار، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 29 IS - 1 SP - 81 EP - 102 KW - آموزش فیزیک KW - خود پنداره تحصیلی KW - تفاوت جنسیتی KW - مدل سازی ساختاری DO - 10.22055/edus.2022.39113.3300 N2 - خود پنداره تحصیلی سازه ای چند بعدی است ، که به طور خاص در هر حوزه درسی تعریف و اندازه گیری می‌شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه خودپنداره تحصیلی درس فیزیک و جنسیت در دانش آموزان ایرانی است. داده‌ها از نمونه ای 603 نفری دانش آموزان پسر و دختر در رشته های تجربی و ریاضی پایه های تحصیلی دهم تا دوازدهم دبیرستان های متوسطه ایران گردآوری شدند. برای هنجاریابی پرسشنامه خودپنداره تحصیلی فیزیک از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل روایی ظاهر و محتوایی استفاده شد. یافته ها نشان داد پرسشنامه خودپنداره تحصیلی فیزیک روایی سازه مطلوبی داشت و همچنین روابط بین خودپنداره تحصیلی فیزیک و جنسیت دانش آموزان معنادار و قابل توجه است ساختار مدل خودپنداره تحصیلی فیزیک بین پسران و دختران متفاوت عمل می کند و دانش آموزان دختر از نمره خودپنداره تحصیلی پایینی نسبت به پسران برخوردار هستند. پیشنهاد می شود در تدریس درس فیزیک به تفاوتهای جنسیتی توجه شده و مداخله لازم برای بهبود خودپنداره تحصیلی در درس فیزیک در مدارس ایران انجام پذیرد. UR - https://education.scu.ac.ir/article_17617.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_17617_4af1897be9dd377cbc1ad1b77820e43f.pdf ER -