TY - JOUR ID - 17327 TI - سبک‌شناسی راهنمایی تحصیلی در دوره دکتری JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - یمنی دوزی سرخابی, محمد AU - محجوبیان, احمد AU - پرداخت‌چی, محمدحسن AU - فرجادی, غلامعلی AD - گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - گروه رهبری و توسعه آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 28 IS - 2 SP - 187 EP - 208 KW - راهنمایی تحصیلی KW - دوره دکتری KW - سبک‌شناسی KW - استاد راهنما KW - سبک راهنمایی DO - 10.22055/edus.2021.35742.3149 N2 - راهنمایی تحصیلی دوره دکتری نقش مهمی در موفقیت این دوره دانشگاهی دارد. اساتید راهنما در ارائه راهنمایی تحصیلی شیوه‌ها، سلایق و باورهای مختلفی دارند. مطالعه این ویژگی‌ها و انسجام‌بخشی آن‌ها در چارچوب‌هایی نظری (سبک‌های راهنمایی تحصیلی) رویکردی است که می‌تواند زمینه‌ساز پدید آوردن فهمی عمیق‌تر از پدیده راهنمایی و همچنین ساخت ابزارهایی برای شناسایی و ارزیابی وضعیت راهنمایی تحصیلی دوره دکتری باشد. بر همین اساس در این پژوهش با استفاده از روش مرور روایتی، ادبیات حوزه آموزش عالی در منابع داخلی (25 مقاله) و خارجی (58 مقاله) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و 6 سبک‌شناسی برای راهنمایی تحصیلی دوره دکتری شناسایی شد که عبارتند از سبک‌شناسی اندرسون، گور، گاتفیلد، مینهارد و همکاران، مورفی و همکاران، و ویلکیناس. این سبک‌شناسی‌ها در مقاله توصیف شده و یک مقایسه کلی نیز میان آن‌ها صورت گرفته است. بررسی این سبک‌شناسی‌ها نشان داد که ابعاد تربیتی و اخلاقی راهنمایی تحصیلی و همچنین تفاوت‌های موجود میان راهنمایی گروه‌های تحصیلی مختلف، مهم‌ترین موضوعات مغفول در این سبک‌شناسی‌ها می‌باشد. به علاوه مشخص شد که عمده‌ی تمرکز این سبک‌شناسی‌ها بر یکی از اهداف دوره دکتری (پرورش پژوهشگران) بوده و می‌توان ارائه سبک شناسی‌هایی با تمرکز بر هدف مهم دیگر دوره دکتری (تولید علم) را نیز پیشنهاد نمود. UR - https://education.scu.ac.ir/article_17327.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_17327_a65d4b8a686b972989869ed2cb943a0c.pdf ER -