TY - JOUR ID - 17317 TI - تحلیل رویکرد یادگیری مبتنی بر دیالکتیک در محاوره منون JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - بهلولی فسخودی, محسن AD - استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،‌ تهران، ‌ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 28 IS - 2 SP - 21 EP - 40 KW - فضیلت KW - تحقیق KW - یادگیری KW - دیالکتیک KW - یادآوری DO - 10.22055/edus.2021.36859.3198 N2 - محاوره منون موضوعات بسیار گوناگونی ازجمله بحث درباره چیستی فضیلت، امکان تحقیق، یادگیری، شیوه آموزش و درنهایت نظریه یادآوری را در برگرفته است. بحث از روش آموزش و یادگیری یکی از موضوعات مهم مورد بررسی در محاوره منون است. محاوره با طرح چالش منون نشان داده است که یادگیری و تحقیق درباره ماهیت یک‌چیز امری دشوار است. افلاطون برای رفع این معضل ازنظریه یادآوری به‌عنوان اصیل‌ترین شیوه یادگیری سخن گفته است. محاوره منون را می‌توان به دو بخش مجزا تقسیم‌ کرد. محوریت بخش اول مقاله پرسشی معرفت‌شناختی درباره شناخت ماهیت فضیلت است. در بخش دوم محاوره افلاطون برای رهایی از پارادوکس تحقیق و یادگیری و حرکت به‌سوی نتیجه مطلوب در بخش پایانی محاوره یعنی نظریه یادآوری بر رویکردی هستی شناختی تمرکز کرده است. روش پژوهش تحلیل فلسفی متن منون و تفاسیر مرتبط با آن است. سؤال پژوهش این است که آیا نظریه یادآوری بهترین تبیین برای شیوه اصیل یادگیری است؟ پاسخ پژوهش به این پرسش به دو دلیل منفی است. اول این‌که این نظریه قادر به پوشش هرگونه یادگیری نیست. دوم این‌که این نظریه با تئوری اولیه افلاطون در بخش آموختنی بودن فضیلت در تناقض است که افلاطون مدعی بود هرگونه یادگیری مستلزم وجود آموزش و به‌تبع آموزگار است. بنابراین هدف پژوهش طرح شیوه دیالکتیک در محاوره منون به‌عنوان مناسب‌ترین روش برای آموزش و یادگیری انتقادی و مشارکتی در نظام آموزشی است. این شیوه ماحصل مشارکت میان یاد دهنده و یادگیرنده است و بدون مشارکت فعال یادگیرنده و نگرش انتقادی آن به مطالب آموخته‌شده میسر نخواهد بود. UR - https://education.scu.ac.ir/article_17317.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_17317_259b894fb42ed184a4d9655f25927db7.pdf ER -