TY - JOUR ID - 16625 TI - بررسی‌ رابطه‌ سبک‌ شناختی‌ وابسته‌ به‌ زمینه‌ و نابسته‌ به‌ زمینه‌ و یادگیری‌ خود نظم‌ داده‌ شده‌ با عملکرد ریاضی‌ دانش‌آموزان‌ سوم‌ راهنمایی‌ JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - حسینی‌ نسب, سید داود AU - ولی‌نژاد, یدالله‌ AD - عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی Y1 - 2002 PY - 2002 VL - 9 IS - 2 SP - 65 EP - 78 KW - سبکهای‌ شناختی‌ (وابسته‌ به‌ زمینه‌ و نابسته‌ به‌ زمینه‌) KW - یادگیری‌ خودنظم‌ داده‌ شده‌ KW - عملکرد ریاضی‌ KW - راهبردهای‌ انگیزشی‌ KW - راهبردهای‌ یادگیری‌ KW - راهبردهای‌ شناختی‌ دانش‌آموزان‌ قوی‌ و ضعیف‌ DO - 10.22055/edus.2002.16625 N2 - به‌ منظور بررسی‌ رابطه‌ سبک‌ شناختی‌ FD-I و راهبردهای‌ یادگیری‌ خود-نظم‌ داده‌ شده‌ با عملکرد ریاضی‌ پایه‌ سوم‌، 280 نفر از دانش‌آموزان‌ این‌ پایه‌ به‌ روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ از بین‌ دانش‌آموزان‌ دختر و پسر منطقه‌ چایپاره‌ در استان‌ آذربایجان‌ غربی‌ انتخاب‌ و به‌ منظور ارزیابی‌ سبک‌ شناختی‌ FD-I به‌ آزمون‌ گروهی‌ اشکال‌ نهفته‌ (GEFT)، و به‌ منظور ارزیابی‌ میزان‌ استفاده‌ دانش‌آموزان‌ از راهبردهای‌ یادگیری‌ به‌ پرسشنامه‌ راهبردهای‌ انگیزشی‌ برای‌ یادگیری‌ (MSLQ) پاسخ‌ دادند. نتایج‌ نشان‌ دادند که‌ بین‌ دانش‌آموزان‌ دختر و پسر از نظر سبک‌ شناختی‌ FD-I تفاوت‌ معنی‌دار وجود ندارد. ولی‌ بین‌ دختران‌ و پسران‌ قوی‌ و ضعیف‌ در ریاضی‌ از نظر سبک‌ شناختی‌ FD-Iتفاوت‌ معنی‌ دار وجود دارد. همچنین‌ بین‌ راهبردهای‌ یادگیری‌ و پیشرفت‌ در درس‌ ریاضی‌ رابطه‌ معنی‌دار وجود دارد و از بین‌ مؤلفه‌های‌ راهبردهای‌ یادگیری‌ (شامل‌ راهبردهای‌ شناختی‌ سطح‌ پایین‌، سطح‌ بالا، و خود نظم‌دهی‌)، خود- نظم‌دهی‌ بیشترین‌ رابطه‌ را با پیشرت‌ در درس‌ ریاضی‌ دارد. از سوی‌ دیگر، در تحلیل‌ رگرسیون‌ سبک‌ شناختی‌ FD-I و راهبردهای‌ یادگیری‌ روی‌ عملکرد ریاضی‌ مشاهده‌ گردید که‌ سبک‌ شناختی‌ FD-I نسبت‌ به‌ راهبردهای‌ یادگیری‌، مقدار بیشتری‌ از واریانس‌ درس‌ ریاضی‌ را تعیین‌ می‌کند. UR - https://education.scu.ac.ir/article_16625.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_16625_0b1dede4bb85d4f5761c12d57daf90a9.pdf ER -