TY - JOUR ID - 16623 TI - بررسی‌ جوّ روانی‌- اجتماعی‌ کلاس‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از مؤلفه‌های‌ فرهنگ‌ مدرسه‌ JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - حسین‌ چاری, مسعود AU - خیّر, محمد AD - عضو هیات علمی بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز AD - دانشیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز Y1 - 2003 PY - 2003 VL - 9 IS - 2 SP - 25 EP - 43 KW - فرهنگ‌ مدرسه‌ KW - جوّ روانی‌- اجتماعی‌ کلاس‌ KW - مقیاسهای‌ مبتنی‌ بر گزارش‌ شخصی‌ DO - 10.22055/edus.2003.16623 N2 -  به‌ منظور کنکاش‌ در قلمرو فرهنگ‌ مدرسه‌ و بررسی‌ جوّ روانی‌- اجتماعی‌ کلاس‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از مؤلفه‌های‌ آن‌، 415 دانش‌آموز اول‌ تا سوم‌ راهنمایی‌ (217 پسر و 198 دختر) پرسشنامه جوّ روانی‌- اجتماعی‌ کلاس‌ (فرایزر و همکاران‌، 1995) را تکمیل‌ کردند. این‌ مقیاس‌ مشتمل‌ بر چهار مقیاس‌ فرعی‌ انسجام‌، انضباط‌، رقابت‌، و اصطکاک‌ می‌باشد. نمره کلی‌ دختران‌ در این‌ پرسشنامه‌، به‌ طور معنی‌ داری‌ بیش‌ از پسران‌ بود. تعامل‌ جنسیت‌ و پایه تحصیلی‌، تأثیر معنی‌ داری‌ بر نمره جوّ کلاسی‌ نداشت‌. بررسی‌ بیشتر نشان‌ داد انسجام‌ در دانش‌آموزان‌ کلاس‌ اول‌ راهنمایی‌ بیش‌ از دانش‌آموزان‌ کلاس‌ سوم‌ است‌. و بین‌ سایر گروهها تفاوت‌ معنی‌ داری‌ مشاهده‌ نشد. در دو مقیاس‌ فرعی‌ رقابت‌ و اصطکاک‌، نمره‌های‌ پسران‌ بیشتر بود، در حالی‌ که‌ نمره‌های‌ دختران‌ در دو مقیاس‌ فرعی‌ انسجام‌ و انضباط‌ بیش‌ از پسران‌ بود. یافته‌های‌ این‌ پژوهش‌ در پرتو روند پژوهشی‌ مربوطه‌ به‌ بحث‌ گذاشته‌ شده‌اند و پیشنهادهایی‌ برای‌ پژوهش‌ بیشتر مطرح‌ شده‌ است‌.   به‌ منظور کنکاش‌ در قلمرو فرهنگ‌ مدرسه‌ و بررسی‌ جوّ روانی‌- اجتماعی‌ کلاس‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از مؤلفه‌های‌ آن‌، 415 دانش‌آموز اول‌ تا سوم‌ راهنمایی‌ (217 پسر و 198 دختر) پرسشنامه جوّ روانی‌- اجتماعی‌ کلاس‌ (فرایزر و همکاران‌، 1995) را تکمیل‌ کردند. این‌ مقیاس‌ مشتمل‌ بر چهار مقیاس‌ فرعی‌ انسجام‌، انضباط‌، رقابت‌، و اصطکاک‌ می‌باشد. نمره کلی‌ دختران‌ در این‌ پرسشنامه‌، به‌ طور معنی‌ داری‌ بیش‌ از پسران‌ بود. تعامل‌ جنسیت‌ و پایه تحصیلی‌، تأثیر معنی‌ داری‌ بر نمره جوّ کلاسی‌ نداشت‌. بررسی‌ بیشتر نشان‌ داد انسجام‌ در دانش‌آموزان‌ کلاس‌ اول‌ راهنمایی‌ بیش‌ از دانش‌آموزان‌ کلاس‌ سوم‌ است‌. و بین‌ سایر گروهها تفاوت‌ معنی‌ داری‌ مشاهده‌ نشد. در دو مقیاس‌ فرعی‌ رقابت‌ و اصطکاک‌، نمره‌های‌ پسران‌ بیشتر بود، در حالی‌ که‌ نمره‌های‌ دختران‌ در دو مقیاس‌ فرعی‌ انسجام‌ و انضباط‌ بیش‌ از پسران‌ بود. یافته‌های‌ این‌ پژوهش‌ در پرتو روند پژوهشی‌ مربوطه‌ به‌ بحث‌ گذاشته‌ شده‌اند و پیشنهادهایی‌ برای‌ پژوهش‌ بیشتر مطرح‌ شده‌ است‌.  UR - https://education.scu.ac.ir/article_16623.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_16623_a324ab012fda897c3d57c87d83b0334d.pdf ER -