TY - JOUR ID - 16195 TI - اختلال هراس از مدرسه JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - نجاریان, بهمن AU - بساک نژاد, سودابه AD - دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران AD - مربی گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران Y1 - 1995 PY - 1995 VL - 1 IS - 2 SP - 46 EP - 68 DO - 10.22055/edus.1995.16195 N2 - ر جریان رشد، کودکان انواع گوناگون و طیف گسترده‌ای از ترس ها را نشان می دهند، که گاه از آن چنان شدتی برخوردارند که زندگی روزمره آنان را بسیار دشوار یا مختل می سازند. این ترس های غیرمنطقی هراس نامیده می شوند. یکی از انواع هراس های دوران کودکی، هراس از مدرسه است که با امتناع کودک از رفتن به مدرسه همراه می باشد. از آنجایی که هراس از مدرسه ممکن است به افت تحصیلی منجر گردد، درمان و مقابله به موقع با آن اهمیت و ضرورت فراوان دارد. عوامل زمینه سازی مثل اضطراب جدایی از مادر، مشکلات و درگیری های خانوادگی، ترس کودک از معلم یا مدیر، یا مورد تمسخر واقع شدن توسط همکلاسی ها، بعضی از عواملی هستند که می توانند موجب بروز واکنش هراس از مدرسه در کودک گردند. استفاده همزمان و ترکیبی از روش های مختلف، به ویژه دارو درمانی، رفتار درمانی، آموزش دهی در منزل و خانواده درمانی، می تواند به کاهش علایم این اختلال کمک کند.  UR - https://education.scu.ac.ir/article_16195.html L1 - ER -