TY - JOUR ID - 16099 TI - خصوصی‌ سازی‌ مدارس‌ در ایران‌ JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - مهرعلی‌زاده‌, یداللّه‌ AD - عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران Y1 - 1999 PY - 1999 VL - 6 IS - 1 SP - 105 EP - 126 KW - خصوصی‌ سازی‌ KW - مدارس‌ KW - کارایی‌ KW - برابری‌ اجتماعی‌ KW - آزاد سازی‌ اقتصادی‌ KW - دیدگاههای‌ انتقادی‌ DO - 10.22055/edus.1999.16099 N2 - در مقاله‌ حاضر خصوصی‌ سازی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از مباحث‌ جدال‌ برانگیز دهه‌های‌ اخیر بررسی‌ شده‌ است‌. جریان‌ خصوصی‌ سازی‌ در خلال‌ برنامه‌ پنج‌ ساله‌ اول‌ توسعه‌ اقتصادی‌، اجتماعی‌ و فرهنگی‌ از سال‌ 1367 در اقتصاد ایران‌ مطرح‌ گردیده‌ و این‌ روند در مدارس‌ شتاب‌ بیشتری‌ یافته‌ است‌. مقاله‌ حاضر در راستای‌ پاسخ‌ به‌ سوالاتی‌ نظیر: خاستگاه‌ نظری‌ و زمینه‌های‌ اقتصادی‌ خصوصی‌ سازی‌ مدارس‌، نقش‌ دولت‌ در فرایند خصوصی‌ سازی‌، دلایل‌ برپایی‌ مدارس‌ خصوصی‌، استفاده‌ کنندگان‌ از مدارس‌ خصوصی‌ و سرانجام‌ کارایی‌ مدارس‌ خصوصی‌ برای‌ زیستن‌ در عصر جهانی‌ شدن‌ و بهره‌گیری‌ از مزایای‌ آن‌ به‌ رشته‌ تحریر در آمده‌ است‌.    نتایج‌ حاصله‌ نشان‌ می‌دهد که‌ اولاً، مدارس‌ خصوصی‌ در ایران‌ بیشتر از دو جنبه‌ تامین‌ مالی‌ و اداره‌ مدارس‌ مورد توجه‌ قرار گرفته‌اند. ثانیاً فشارهای‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ برای‌ ایجاد مدارس‌ خصوصی‌ در کشور ایران‌ از عوامل‌ عمده‌ به‌ شمار می‌روند. لذا می‌توان‌ گفت‌ دیدگاههای‌ انتقادی‌ - که‌ معتقدند خصوصی‌ سازی‌ مدارس‌ به‌ عنوان‌ فرایندی‌ برای‌ تقویت‌ گروههای‌ غنی‌ و مرفه‌ و حفظ‌ و تثبیت‌ طبقه‌ اجتماعی‌ و موقعیت‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌ افراد و خانوادها است‌، تبیین‌ مناسبی‌ برای‌ تفسیر دلایل‌ و زمینه‌های‌ شکل‌گیری‌ مدارس‌ خصوصی‌ در ایران‌ می‌باشند. ثالثاً، به‌ لحاظ‌ ماهیت‌ ساختاری‌ و عوامل‌ شکل‌ دهنده‌ مدارس‌ خصوصی‌ در کشور ایران‌، این‌ مدارس‌ نمی‌توانند در راستای‌ دستیابی‌ به‌ مزیتهای‌ اقتصاد جهانی‌ حرکت‌ نمایند.   UR - https://education.scu.ac.ir/article_16099.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_16099_b250ed43b2cd45c1ac39051d6061c1b8.pdf ER -