TY - JOUR ID - 16083 TI - بررسی‌ میزان‌ همه‌گیرشناسی‌ اضطراب‌ امتحان‌ و رابطه خود-کارآمدی‌ و جایگاه‌ مهار با آن‌ با توجه‌ به‌ متغیر هوش‌ JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - مهرابی‌زاده‌ هنرمند, مهناز AU - ابوالقاسمی, عباس‌ AU - نجاریان, بهمن‌ AU - شکرکن, حسین AD - عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران AD - عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران Y1 - 2000 PY - 2000 VL - 7 IS - 1 SP - 55 EP - 72 KW - اضطراب‌ امتحان‌ KW - خودکارآمدی‌ KW - جایگاه‌مهار درونی‌ و هوش‌ DO - 10.22055/edus.2000.16083 N2 -    هدف‌ از پژوهش‌ حاضر بررسی‌ میزان‌ همه‌ گیرشناسی‌ اضطراب‌ امتحان‌ و رابطه آن‌ با خود کارآمدی‌ و جایگاه‌ مهار درونی‌ با توجه‌ به‌ کنترل‌ متغیر هوش‌ در دانش‌آموزان‌ پسر و دختر دبیرستان‌های‌ اهواز می‌باشد. نمونه مربوط‌ به‌ همه‌ گیرشناسی‌ 3109 دانش‌آموز پسر و دختر دبیرستان‌های‌ اهواز بود که‌ با روش‌ تصادفی‌ ساده‌ انتخاب‌ شدند. همچنین‌ 340 دانش‌آموز برای‌ آزمون‌ فرضیه‌ها به‌ طور تصادفی‌ گزینش‌ شدند. برای‌ جمع‌ آوری‌ داده‌ها از پرسشنامه‌ اضطراب‌ امتحان‌ برای‌ همه‌ گیرشناسی‌، و مقیاس‌ خود کار آمدی‌، پرسشنامه‌ جایگاه‌ مهار و آزمون‌ هوش‌، برای‌ آزمون‌ فرضیه‌ها استفاده‌ شد. نتایج‌ نشان‌ داد که‌ میزان‌ همه‌ گیرشناسی‌ اضطراب‌ امتحان‌ در نمونه‌ مورد بررسی‌ 3/17 درصد است‌. میزان‌ همه‌ گیرشناسی‌ اضطراب‌ امتحان‌ در دانش‌آموزان‌ دختر نسبت‌ به‌ پسر ( 22 درمقابل‌ 12/8 درصد) و عرب‌ نسبت‌ به‌ فارس‌ (18/7 در مقابل‌ 16/4) بیشتر است‌. نتایج‌ آزمون‌ فرضیه‌ها نشان‌ داد که‌ با کنترل‌ متغیر هوش‌، اضطراب‌ امتحان‌ با خودکار آمدی‌ (0/29-=r) و جایگاه‌ مهار درونی‌ (0/24-=r) همبستگی‌ منفی‌ معنی‌داری‌ دارد. همچنین‌، نتایج‌ پژوهش‌ نشان‌ داد که‌ بین‌ ترکیب‌ خطی‌ متغیرهای‌ پیش‌ بین‌ ( خود کار آمدی‌، جایگاه‌ مهار درونی‌ و هوش‌) با متغیر ملاک‌ (اضطراب‌ امتحان‌) همبستگی‌ چندگانه‌ معنی‌داری‌ وجود دارد(0/01=P). UR - https://education.scu.ac.ir/article_16083.html L1 - ER -