TY - JOUR ID - 16004 TI - بررسی‌ نظریه‌ اصالت‌ نفع‌ و مضامین‌ آن‌ در آموزش‌ و پرورش‌ اخلاقی‌ JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - ولوی, پروانه‌ AU - صفائی‌مقدم, مسعود AU - پاک‌سرشت, محمدجعفر AD - کارشناس‌ ارشد تاریخ‌ و فلسفه‌ تعلیم‌ و تربیت‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز،اهواز،ایران AD - عضو هیأت‌ علمی‌، دانشکده‌ علوم‌ تربیتی‌ و روانشناسی‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌ اهواز،اهواز،ایران Y1 - 2005 PY - 2005 VL - 11 IS - 3 SP - 1 EP - 24 KW - اصالت‌ نفع‌ KW - خودگرایی‌ KW - نظریه‌ اخلاقی‌ معطوف‌ به‌ نتیجه‌ KW - خیرهمگانی‌ KW - سعادت‌ KW - تکلیف‌شناسی‌ KW - غایت‌شناسی‌ DO - 10.22055/edus.2005.16004 N2 -    هدف‌ این‌ مقاله‌ بررسی‌ و شناخت‌ اصالت‌ نفع‌ و استخراج‌ دلالتهای‌ تربیتی‌ و مضامین‌ اخلاقی‌ آن‌ در آموزش‌ و پرورش‌ می‌باشد و روش‌ تحقیق‌ آن‌ از نوع‌ تحلیلی‌ است‌. نظریه‌ اخلاقی‌ معطوف‌ به‌ نتیجه‌ دارای‌ دو نظریه‌ جزئی‌تر به‌ نام‌ اصالت‌ نفع‌ و خودگرائی‌ است‌. از یک‌ طرف‌ اصالت‌ نفع‌ بر خلاف‌ خودگرایی‌ برای‌ سعادت‌ دیگران‌ اهمیت‌ زیادی‌ قائل‌ است‌ و از طرف‌ دیگر بر خلاف‌ نظریه‌ اخلاقی‌ غیرمعطوف‌ به‌ نتیجه‌ بر افزایش‌ میزان‌ خوبی‌ تأکید می‌کند. بر پایه‌ اصالت‌ نفع‌، اعمال‌ و قوانین‌ درست‌ آنهائی‌ هستند که‌ خیر همگانی‌ را افزایش‌ می‌دهند و موجب‌ افزایش‌ سعادت‌ و لذت‌ می‌شوند. این‌ مکتب‌ مانند برخی‌ مکاتب‌ دیگر قائل‌ به‌ هدف‌ غائی‌ و نهائی‌ برای‌ انسان‌ است‌. هدف‌ مکتب‌ اصالت‌ نفع‌ عبارت‌ از دستیابی‌ انسان‌ به‌ سعادت‌ است‌ و در این‌ راستا رعایت‌ برخی‌ از اصول‌ اخلاقی‌ از جمله‌ رعایت‌ حقوق‌ دیگران‌، نوعدوستی‌، ایثار و فداکاری‌، راستگوئی‌ و درستکاری‌ را مدنظر قرار می‌دهد. از اصول‌ تربیتی‌ اصالت‌ نفع‌ می‌توان‌ از اصل‌ اجتماعی‌ بودن‌ انسان‌، اصل‌ دموکراسی‌، اصل‌ شمول‌ تعلیم‌ و تربیت‌ و اصل‌ تمرکززدائی‌ نام‌ برد. به‌ علاوه‌، حس‌ اجتماعی‌، احساس‌ مسئولیت‌، رعایت‌ حقوق‌ دیگران‌، نوع‌ دوستی‌، عدالت‌ و مساوات‌، وفای‌ به‌ عهد، راستگوئی‌ و درستکاری‌، ایثار و فداکاری‌ و آزادی‌ فردی‌ را می‌توان‌ از جمله‌ مضامین‌ اصالت‌ نفع‌ در آموزش‌ و پرورش‌ به‌ شمار آورد. UR - https://education.scu.ac.ir/article_16004.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_16004_ce0eaec2daa702e2f243413927e2e78a.pdf ER -