TY - JOUR ID - 15980 TI - بررسی تطبیقی جایگاه مشارکت دبیران در تصمیم‌گیری در دبیرستانهای نظری دولتی و غیرانتفاعی JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - مهرعلی‌زاده, یداله AU - سپاسی, حسین AU - یوسفی, مختار AD - عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز AD - عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز AD - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 13 IS - 4 SP - 31 EP - 55 KW - تصمیم‌گیری KW - مشارکت معلمان KW - دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی DO - 10.22055/edus.2007.15980 N2 - پژوهش حاضر با این پیش فرض انجام گرفته‌است که خصوصی‌سازی نظام آموزشی، موجب جلب مشارکت و افزایش حمایت معلمان در تصمیم‌گیریها می‌شود. جامعه آماری این تحقیق از کلیه مدیران و دبیران دبیرستانهای نظری دولتی و غیرانتفاعی نواحی چهارگانه شهرستان اهواز اعم از پسرانه و دخترانه بوده و از این میان تعداد 320 نفر دبیر(160 نفر دبیر دبیرستانهای دولتی و 160 نفر دبیر دبیرستانهای غیرانتفاعی) و تعداد 80 نفر مدیر (40 نفر از مدیران دبیرستانهای دولتی و 40 نفر مدیر از دبیرستانهای غیرانتفاعی) به روش نمونه‌گیری مرحله‌ای تصادفی به عنوان دو نمونه اصلی تحقیق انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته و از مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. در تجزیه و تحلیل فرضیه‌های تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دو راهه ANOVA و آزمون t و در سطح معنی‌داری 05/0 استفاده شد. با توجه به نتایج این پژوهش می‌توان گفت که مدیران دبیرستانهای خصوصی در جلب مشارکت دبیران موفق نبوده‌اند. این مسأله به عنوان یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر عملکرد مدارس غیرانتفاعی یعنی مشارکت دادن معلمان در تصمیم‌گیریها قابل تأمل است. UR - https://education.scu.ac.ir/article_15980.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_15980_f70236b8886260314d9bf3d66f7bf7c9.pdf ER -