TY - JOUR ID - 15819 TI - شناسایی، تجزیه و تحلیل و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر بهره‌وری معلمان (مورد مطالعه: معلمان استان یزد) JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - میرغفوری, سیدحبیب ‌اله AU - صیادی, حسین AD - عضو هیأت علمی دانشگاه یزد AD - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 14 IS - 4 SP - 133 EP - 158 KW - آموزش و پرورش KW - بهره‌وری KW - عوامل مؤثر بر بهره‌وری KW - معلمان KW - تکنیک دلفی DO - 10.22055/edus.2008.15819 N2 - توسعه پایدار تابعی از سیستم آموزشی هر کشور محسوب می‌شود و این سیستم نقش حیاتی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد. بنابراین تصمیم‌گیران هر کشور بایستی تمرکز ویژه‌ای بر روی بهبود عملکرد این سیستم داشته باشند. معلمان مهمترین نقش کلیدی را در بهبود عملکرد ایفا می‌کنند، بنابراین افزایش سطوح بهره‌وری معلمان می‌تواند منجر به عملکرد بهتر سیستم آموزشی شود. بنابراین، این مقاله سعی دارد عواملی را که کمک به افزایش سطوح بهره‌وری معلمان می‌نمایند، شناسایی و رتبه‌بندی کند. در گام نخست با بکارگیری نظرات خبرگان و تکنیک دلفی، 39 عامل تأثیرگذار بر بهره‌وری معلمان شناسایی و در هفت گروه طبقه‌بندی گردید. در نهایت با استفاده از روش‌های آماری و تکنیک Topsis این عوامل را رتبه‌بندی نمودیم. نتایج رتبه‌بندی عوامل نشان می‌دهد که عامل‌های آموزشی و اقتصادی- رفاهی دارای بیشترین تأثیر بر بهره‌وری معلمان می‌باشند. UR - https://education.scu.ac.ir/article_15819.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_15819_30eae2a46d255a2116cc63847d555d1e.pdf ER -