TY - JOUR ID - 15817 TI - بررسی علل ناموفق بودن برنامه نظارت و راهنمایی آموزشی در مدارس ابتدایی استان کردستان JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - عزیزی, نعمت الله AD - استادیار دانشگاه کردستان Y1 - 2008 PY - 2008 VL - 14 IS - 4 SP - 73 EP - 100 KW - نظارت و راهنمایی تعلیماتی KW - مدارس ابتدایی KW - بهبود تدریس DO - 10.22055/edus.2008.15817 N2 - این مطالعه با هدف بررسی علل ناموفق بودن برنامه نظارت و راهنمایی تعلیماتی در مدارس ابتدایی مناطق شهری و روستایی استان کردستان انجام گرفت. روش مطالعه از نوع غیرآزمایشی و توصیفی و جامعه آماری مورد مطالعه کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی مناطق شهری و روستایی استان کردستان بالغ بر 9914 نفر و 15 نفر از کارشناسان آموزش ابتدایی سازمان و ادارات تابعه آموزش و پرورش می‌باشد. نمونه انتخابی از بین تمامی شهرستان‌های استان به صورت چند مرحله‌ای تصادفی (طبقه‌، خوشه و تصادفی) انتخاب شده‌اند. با رعایت بزرگی و کوچکی مناطق آموزشی و نسبت جنسیت و پایه تحصیلی معلمان مدارس ابتدایی در تعیین حجم نمونه نهایتاً 366 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات از معلمان پرسشنامه محقق ساخته نگرش سنج بود که پنج بخش کلی و 45 سؤال را شامل می‌شد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که نظارت و راهنمایی آموزشی در مدارس ابتدایی استان کردستان به دلایل ساختاری و نگرشی فراوانی در دستیابی به اهداف مورد نظر موفق نبوده است. UR - https://education.scu.ac.ir/article_15817.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_15817_fbed383a8cfb72b17b1856b2dd29577b.pdf ER -