TY - JOUR ID - 13371 TI - روایتِ معلمی کردن یک معلم ابتدایی با تأکید بر نقش نظریه‌های تربیتی JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - سلطانی نژاد, نجمه AU - عارفی, محبوبه AU - موسی پور, نعمت الله AU - فتحی اجارگاه, کوروش AD - کارشناس پژوهش سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان دانشجوی دکترای دانشگاه شهید بهشتی، گروه علوم تربیتی AD - دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران AD - معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان AD - دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 24 IS - 2 SP - 5 EP - 24 KW - نظریه تربیتی KW - معلمی کردن KW - روایت پژوهی DO - 10.22055/edu.2017.21703.2172 N2 - پژوهش حاضر با هدف کاوش فرایند معلمی کردن یک معلم ابتدایی با محوریت نقش نظریه‌های تربیتی در آن انجام گرفت. روش انجام این پژوهش روایت پژوهی بوده است. با توجه به اینکه روایت پژوهی به منظور مطالعه عمیق یک یا تعداد معدودی از افراد انجام می‌گیرد، این تحقیق روی یک معلم ابتدایی متمرکز شد. برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه‌های روایتی و نیمه ساختار یافته، روش‌های تحلیل روایت‌ها و تحلیل روایی به­کار گرفته شد. به منظور افزایش روایی یافته‌ها از روش چک کردن شرکت کنندگان و همچنین سه سویه‌سازی استفاده شد. در تحلیل روایت‌ها از الگوی پارادایمی اشتراوس و کوربین کمک گرفته شد. یافته‌ها نشان می‌دهد که مقوله مرکزی در معلمی کردن این معلم ابتدایی، باورهای اوست که تحت تأثیر عوامل متعددی چون تجربه‌های پیشین و گذراندن دوره‌های تربیت معلم شکل می‌گیرد. در نهایت معلم با گزینش کردن نظریه‌های دانشگاهی، در کلاس درس بر مبنای خرد عملی عمل می‌کند. بر این مبنا، این نتیجه به­دست می‌آید که گرچه عوامل متعددی فراتر از دوره‌های تربیت معلم و نظریه‌های تدریس شده در آن بر معلمی کردن این معلم اثر دارد، اما نقش نظریه‌های تربیتی نیز انکارناپذیر است. به همین دلیل با طراحی صحیح دوره‌های تربیت معلم می‌توان به آگاهانه‌تر شدن عمل معلم کمک کرد. UR - https://education.scu.ac.ir/article_13371.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_13371_c90ae99632dc058ff9f7857291d57312.pdf ER -