TY - JOUR ID - 13064 TI - تبیین عوامل بازدارنده و ارتقاء دهنده کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی (مورد: دانشکده های فنی و مهندسی دانشگاه های دولتی شهر تهران ) JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - حسن زاده بارانی کرد, سودابه AU - یمنی دوزی سرخابی, محمد AU - صالحی عمران, ابراهیم AU - خراسانی, اباصلت AD - دانشگاه شهید بهشتی AD - دانشگاه مازندران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 24 IS - 1 SP - 179 EP - 202 KW - آموزش عالی KW - کیفیت آموزش عالی KW - ذینفعان آموزش عالی DO - 10.22055/edu.2017.19676.1990 N2 - این پژوهش باهدف طراحی الگوی شناختی کیفیت در آموزش عالی فنی و مهندسی و عوامل ارتقاء دهنده و بازدارنده آن از منظر ذینفعان آموزش عالی انجام شد. روش پژوهش مورد استفاده کیفی از نوع نظریه برخاسته از داده یا گراندد تئوری بود. برای انجام این پژوهش با چهار گروه ذینفع شامل مدیران و سیاست گزاران، اعضاء هیئت علمی، فارغ التحصیلان و کارفرمایان مصاحبه های نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. در رابطه با کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی پنج مقوله کلی شناسایی و احصاء شد که عبارتند از: خدمت به جامعه، خدمت به صنعت، خدمت به یادگیرنده، خدمت به علم، و تعادل بین چهار نوع خدمت. در خصوص عوامل موثر بر کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی دو مقوله کلی استخراج شد که عبارتند از: عوامل درون سازمانی، تعادل بین عوامل درون سازمانی، و عوامل برون سازمانی. در رابطه با عوامل بازدارنده کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی دو مقوله کلی: عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی شناسایی شدند. UR - https://education.scu.ac.ir/article_13064.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_13064_0190c60ba9c30309b9ed5792c8d564d7.pdf ER -