TY - JOUR ID - 12180 TI - بررسی تحلیلی تحقیقات انجام شده در موضوع ارزشیابی کیفی توصیفی JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - حسنی, محمد AU - پوزش شیرازی, حسین AD - استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش AD - کارشناس ارشد سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 21 IS - 1 SP - 21 EP - 50 KW - ارزشیابی پیشرفت تحصیلی KW - ارزشیابی کیفی توصیفی KW - ارزشیابی کمی DO - N2 - ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به عنوان یکی از ارکان نظام تربیت رسمی و عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از اوایل دهه‌ی هشتاد بحث تغییر شیوه‌ی ارزشیابی از کمی به کیفی به طور جدی در دستور کار قرار گرفت. و با مصوبه‌ی 30/8/81 شورای عالی آموزش و پرورش، امکان تحقق آن به وجود آمد. الگوی جدید ابتدا به طور آزمایشی اجرا و سپس به شیوه‌ای تدریجی فراگیر شد. در طول اجرای این طرح، تحقیقات زیادی پیرامون ارزشیابی توصیفی و نتایج حاصل از اجرای آن در شهرهای مختلف کشور صورت گرفت. در این پژوهش سعی شد با بررسی تحلیلی تعداد 30 پژوهش انجام شده در حوزه‌ی ارزشیابی کیفی، به ارائه‌ی دیدگاهی جامع و حتی الامکان حاوی تمامی دستاوردهای تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته پرداخته شود. در مجموع تحقیقات نشان داده است این الگوی ارزشیابی، میزان یادگیری دانش‌آموزان را کاهش نداده است. اما از منظر کاهش مؤلفه‌های استرس‌زا باید گفت که ارزشیابی توصیفی در این زمینه موفق عمل کرده است. با این وجود هنوز مشکلات اجرایی فراوانی بر سر راه اجرای مطلوب آن وجود دارد. UR - https://education.scu.ac.ir/article_12180.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_12180_87964cdbce72a85ae7fb0c94a5556a8a.pdf ER -