TY - JOUR ID - 11145 TI - مروری بر علل تأسیس، چگونگی شکل‌گیری و تأثیرات مدرسه دارالفنون در جامعه ‌ایران عهد قاجار JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - علم, محمدرضا AU - بی‌صدا, بهاره AD - دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز AD - دانشجوی دوره کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 21 IS - 2 SP - 253 EP - 274 KW - امیرکبیر KW - دارالفنون KW - اصلاحات عباس‌میرزا KW - نظام جدید KW - جنگ‌های ایران و روس DO - N2 - با وقوع جنگ میان ایران و روس در دوره‌ی ‌فتحعلی‌شاه و شکست‌‌های متعدد دربار قاجار، سؤالاتی در ذهن سیاستگران، دولتمردان و نخبگان عرصه‌ی فرهنگ به وجود آمد که به دنبال یافتن پاسخ برای علت شکست‌ها برآمدند. عباس‌میرزا و قائم مقام وزیر با تدبیر او پیش و بیش از دیگران به این امر اهتمام ورزیدند. تلاش‌های آنها منجر به فرآیند اعزام محصل به فرنگ شد. عدم توفیق ایرانیان در کسب نتایج مورد نظر از اعزام دانشجو، صدراعظم بعدی ایران امیرکبیر را وادار به اتخاذ رویکردی دیگر در همین زمینه کرد. وی در پی یافتن پاسخ شکست‌ها و عقب ماندگی ایران به این نتیجه رسید که تأسیس دارالفنون در ایران را جایگزین اعزام محصل به فرنگ و یا تلاش‌‌های مشابه دیگر نماید. امیر به این نتیجه رسیده بود که علل عقب ماندگی و ناکامی ایران نسبت به اروپا، ضعف بنیه صنعتی نظامی و علوم و فنون در ایران است. UR - https://education.scu.ac.ir/article_11145.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_11145_2048d861f48c869ebef5e365ad2c23d9.pdf ER -