TY - JOUR ID - 10281 TI - مقایسه‌ی اثربخشی روش‌های آموزش ویژه‌ی کلاسی و غیرکلاسی بر عملکرد مهارت انشانویسی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی سوم ابتدایی شهرستان رامهرمز JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - شیخی فینی, علی اکبر AU - زارعی, اقبال AD - Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 17 IS - 2 SP - 149 EP - 180 KW - آموزش ویژه‌ی کلاسی KW - آموزش غیرکلاسی KW - مهارت انشانویسی DO - N2 -         این پژوهش به منظور مقایسه‌ی اثربخشی روش‌های آموزش ویژه‌ی کلاسی و غیرکلاسی بر عملکرد مهارت انشانویسی دانش‌آموزان دختر پایه‌ی سوم ابتدایی شهرستان رامهرمز انجام شده است. روش پژوهش به صورت آزمایشی میدانی بوده است. به صورت تصادفی ساده سه گروه از دانش‌آموزان دختر پایه‌ی سوم ابتدایی شهرستان رامهرمز انتخاب شد. یک گروه تحت آموزش‌های ویژه‌ی کلاسی و گروه دیگر تحت آموزش‌های غیرکلاسی قرار گرفت؛ و به گروه گواه آموزشی داده نشد. تعداد اعضای نمونه 52 دانش‌آموز دختر پایه‌ی سوم ابتدایی بودند. ابزار گرد‌آوری اطلاعات شامل روش تدریس مبتنی بر آموزش مهارت‌های هشت‌گانه‌ی انشا‌نویسی و میانگین نمره‌های نیمسال اول و دوم درس انشا بود. به گروه‌های آزمایشی در هشت جلسه‌ی یک ساعته حیطه‌های هشت‌گانه‌ی انشا‌نویسی آموزش داده شد. این مرحله‌ها شامل انشای شفایی، انشای روی تابلو، انشای کتبی در کلاس درس، انشا در منزل، خلاصه نویسی و نقاشی کشیدن بود. پس از اعمال این مداخله‌ها بار دیگر در نیم سال دوم انشا هر سه گروه تصحیح و نمره‌گذاری شد. که این نمره‌ها به عنوان پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. نتیجه‌ی حاصل از t-test گروه‌های مستقل و تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین تفاضل نمره‌های پیش آزمون و پس آزمون درس انشای دانش‌آموزان گروه‌های آزمایشی با گروه گواه تفاوت معنی‌داری وجود دارد. اما بین گروه‌های آزمایشی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بطور کلی نتیجه نشان داد که آموزش مهارت‌های انشانویسی در ارتقا و بهبود کیفیت انشا دانش‌آموزان دختر اثرگذار بوده است .     UR - https://education.scu.ac.ir/article_10281.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_10281_3bbf632600cb4c8f73cd6e5c227bf1e0.pdf ER -