TY - JOUR ID - 10268 TI - تعلیم و تربیت در راستای همزیستی مسالمت‌آمیز عادلانه: بررسی هدفی تربیتی JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - هاشمی, سید جلال AU - پاک سرشت, محمد جعفر AU - صفایی مقدم, مسعود AU - سپاسی, حسین AU - مهرعلیزاده, یدالله AD - Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 17 IS - 1 SP - 1 EP - 26 KW - همزیستی مسالمت‌آمیز عادلانه KW - هدف تربیتی KW - آموزش همزیستی مسالمت‌آمیز KW - کاهش خشونت در مدرسه DO - N2 - در این مقاله، همزیستی مسالمت‌آمیز به عنوان هدفی تربیتی معرفی شده که از حمایت سه مبنای علمی و یافته‌های پژوهشی، مبنای فلسفی-تربیتی عملگرایی، و مبنای اسلامی برخوردار است. در مقاله‌ی حاضر، الگویی کامل‌تر از همزیستی، یعنی همزیستی مسالمت‌آمیز عادلانه به مثابه‌ هدفی تربیتی ارایه شده که متناسب با نظام آموزشی و فرهنگ کشورمان است. اجزاء یا چارچوب این هدف را به لحاظ مفهومی، تعلیم و تربیت در راستای همزیستی حداقلی عادلانه، سازش عادلانه میان گروه‌ها، همزیستی حداکثری عادلانه و تعلیم و تربیت در راستای ایجاد جامعه متعادل تشکیل می‌دهد که در هر چهار مرحله، بر تغییر، اصلاح، یا شکل دادن ذهنیت روانی-اجتماعی افراد و گروه‌ها در جهت همزیستی، و آموزش در راستای پذیرش وجود و حقوق دیگران، و نهایتاً آموزش و جلب توجه برای تلاش در جهت تحقق زیست مسالمت‌آمیز عادلانه تأکید شده است. در مرحله آموزش همزیستی، درونی سازی ارزش‌ها، مهارت‌ها و رفتارهای همزیستی مسالمت‌آمیز عادلانه فرایندی است که طراحان و مجریان برنامه­ها باید در آن مسیر بکوشند. UR - https://education.scu.ac.ir/article_10268.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_10268_cf96e78d80db32b154d62d61d65ed0bd.pdf ER -