TY - JOUR ID - 10102 TI - فارابى، فیلسوف تربیت JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - رفیعی, بهروز AD - Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 20 IS - 1 SP - 29 EP - 50 KW - فارابی KW - فلسفه‌ی تربیت (تعریف KW - امکان KW - ضرورت KW - اهداف KW - اصول KW - عوامل KW - برنامه‌ی درسی KW - روش‌ها) DO - N2 - با آن‌که در ذهن و زمان فارابی، فلسفه‌ی تربیت حیات و هویت مستقل و بازشناخته‌ای ندارد، با ریزکاوی در آثار او می‌توان به شماری از مفاهیمی که امروزه در فلسفه‌ی تعلیم و تربیت مطرح است پی برد و دریافت که فارابی پس از جابر بن حیان و کندی، سومین فیلسوف تربیت در جهان اسلام است که پاره‌ای از دیدگاه‌های تربیتی او به یادگار مانده است. در جستار پیش رو تلاش شده است از رهگذر پژوهشی بنیادی- تاریخی و با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، اندیشه‌های تربیتی فارابی واکاوی شود تا معلوم گردد وی تعلیم و تربیت را چه سان تعریف کرده است و درباره‌ی امکان و ضرورت تربیت چه گفته است و اهداف و اصول و عوامل تربیت از نگاه او کدام است و وی نسبت به برنامه‌ی درسی و ساحت‌های تربیت و روش‌های تربیتی چه دیدگاهی داشته است UR - https://education.scu.ac.ir/article_10102.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_10102_17881b456c98b0ee7f37cd22e5b09d3f.pdf ER -