TY - JOUR ID - 10078 TI - شناسایی و مقایسه‌ی نظام ارزشی دانش‌آموزان و دبیران مدارس متوسطه‌ی شهر همدان JO - علوم تربیتی JA - EDUS LA - fa SN - 2008-8817 AU - سراجی, فرهاد AU - یار‌ محمدی واصل, مسیب AU - مسعود میدانچی, رضوان AD -  استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینای همدان AD - استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه بوعلی سینای همدان AD - کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه پیام نور همدان Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 19 IS - 1 SP - 23 EP - 46 KW - ارزش KW - نظام ارزشی KW - ارزش ذهنی KW - ارزش اقتصادی KW - ارزش اجتماعی KW - ارزش سیاسی KW - ارزش هنری و ارزش مذهبی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر شناسایی و مقایسه‌ی نظام ارزشی دانش‌آموزان و دبیران دوره‌ی متوسطه‌ی شهر همدان است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه‌ی دانش‌آموزان (23080 نفر) و دبیران (1408نفر) دوره‌ی متوسطه (ناحیه‌ی 1 و 2) در سال تحصیلی 1388- 1389 تشکیل می‌دهند. نمونه‌ی آماری با استفاده از شیوه‌ی نمونه‌گیری طبقه‌ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد 900 نفر (دانش‌آموزان 600 نفر و دبیران 300 نفر) انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ی استاندارد مطالعه‌ی ارزش‌ها (SV) است که توسط آلپورت، ورنون و لیندزی تهیه و در ایران توسط پژوهشگران ایرانی هنجاریابی شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری t برای گروه‌های مستقل استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد نظام ارزشی دانش‌آموزان دختر و پسر به ترتیب اولویت، ارزش نظری، ارزش اجتماعی، ارزش اقتصادی، ارزش مذهبی، هنری و ارزش سیاسی است و نظام ارزشی دبیران مرد به ترتیب، ارزش اجتماعی، نظری، اقتصادی، ارزش مذهبی و ارزش سیاسی و نظام ارزشی دبیران زن نیز به ترتیب اولویت شامل ارزش نظری، ارزش اجتماعی، ارزش مذهبی، ارزش هنری، ارزش اقتصادی و ارزش سیاسی است. همچنین تفاوت دبیران و دانش‌آموزان به طور عمده در توجه به ارزش‌های هنری و نظری است UR - https://education.scu.ac.ir/article_10078.html L1 - https://education.scu.ac.ir/article_10078_5e6da49d8e0ec9f874d4b65bf7d0f6de.pdf ER -