دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
1
2
1995
02
20
بررسی رابطه سن و جنسیت با مفهوم نگهداری ذهنی در دانش آموزان 6.5 ، 8.5 و 10.5 ساله دبستان های اهواز
3
22
FA
جمال
حقیقی
عضو هیئت علمیه گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ،اهواز،ایران
غلامرضا
رجبی
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه سیستان و بلوچستان
rajabireza@scu.ac.ir
10.22055/edus.1995.16193
-
https://education.scu.ac.ir/article_16193.html
https://education.scu.ac.ir/article_16193_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
1
2
1995
02
20
برسی رابطه ی متغیر های پیش از اسارت ، حین اسارت و پس از اسارت با شدت علائم PTSD در دو نمونه از آزادگانه شهر اهواز
23
45
FA
حسین
شکر کن
دانشیار گروه روان شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
حمید
افسردیر
کارشناس روان شناسی بالینی
غلام رضا
خلیلی
کار شناس روان شناسی بالینی
طاهره
فاضلی نیا
کارشناس روانشناسی بالینی
فاطمه
آروین فر
کارشناس روان شناسی بالینی
10.22055/edus.1995.16194
به منظور بررسی رابطه متغیرهای پیش از اسارت، حین اسارت و پس از اسارت با شدت علائم PTSD دو تحقیق روی دو نمونه تصادفی از آزادگان شهر اهواز در سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۲ با فاصله زمانی سه سال انجام گرفت. نمونه تحقیق اول متشکل از ۸۴ نفر و نمونه تحقیق دوم مرکب از ۷۲ نفر آزاده بود. در تحقیق اول دو هدف دنبال شد. از یک سو، تعیین ضرایب همبستگی ساده و چندگانه بین متغیرهای پیش از اسارت و حین اسارت با متغیر PTSD مورد نظر بود و از سوی دیگر مقایسه نیمرخ های روانی دارندگان شدت علائم بالا و پایین PTSD در میزان های آزمون MMPI. در تحقیق دوم علاوه بر دو هدف فوق، تعیین همبستگی های ساده و چندگانه مجموعه ای از متغیرهای پس از آزادی با PTSD نیز مورد توجه بود. در تحقیق اول از شش متغیر پیش از اسارت سه متغیر با شدت علائم PTSD همبستگی معنیدار داشتند، در حالی که در تحقیق دوم از ۷ متغیر پیش از اسارت هیچ کدام با شدت علائم به PTSD همبستگی معنی دار نداشتند. از ۱۰ متغیره حین اسارت پنج متغیر در هر دو تحقیق با PTSD به گونهای معنی دار هم بسته بودند. افزون بر آن، دو متغیر دیگر در تحقیق اول و یک متغیر متفاوت دیگر در تحقیق دوم با PTSD به صورت معنی دار هم بستگی داشتند. از ۱۲ متغیر پس از اسارت در تحقیق دوم تنها سه متغیر با PTSD همبستگی معنی دار نشان دادند. ضرایب همبستگی چندگانه متغیرهای پیش از اسارت، حین اسارت و ترکیب آنها در هر دو تحقیق با PTSD معنی دار بودند، و ترکیب سه مجموعه متغیر پیش از، حین و پس از اسارت در تحقیق دوم نیز با PTSD همبستگی چندگانه معنی دار داشتند. در هر دو تحقیق بر اساس تحلیل های اولیه آماری، نیمرخ های روانی گروههای دارای شدت علائم PTSD بالا و پایین در میزان های MMPI باهم تفاوت معنی دار داشتند، لیکن پس از کنترل اثر میزانهای اعتبار L، F و K این تفاوتها از بین رفت.
https://education.scu.ac.ir/article_16194.html
https://education.scu.ac.ir/article_16194_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
1
2
1995
02
20
اختلال هراس از مدرسه
46
68
FA
بهمن
نجاریان
دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
سودابه
بساک نژاد
مربی گروه روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
soodabeh_bassak@yahoo.com
10.22055/edus.1995.16195
ر جریان رشد، کودکان انواع گوناگون و طیف گستردهای از ترس ها را نشان می دهند، که گاه از آن چنان شدتی برخوردارند که زندگی روزمره آنان را بسیار دشوار یا مختل می سازند. این ترس های غیرمنطقی هراس نامیده می شوند. یکی از انواع هراس های دوران کودکی، هراس از مدرسه است که با امتناع کودک از رفتن به مدرسه همراه می باشد. از آنجایی که هراس از مدرسه ممکن است به افت تحصیلی منجر گردد، درمان و مقابله به موقع با آن اهمیت و ضرورت فراوان دارد. عوامل زمینه سازی مثل اضطراب جدایی از مادر، مشکلات و درگیری های خانوادگی، ترس کودک از معلم یا مدیر، یا مورد تمسخر واقع شدن توسط همکلاسی ها، بعضی از عواملی هستند که می توانند موجب بروز واکنش هراس از مدرسه در کودک گردند. استفاده همزمان و ترکیبی از روش های مختلف، به ویژه دارو درمانی، رفتار درمانی، آموزش دهی در منزل و خانواده درمانی، می تواند به کاهش علایم این اختلال کمک کند.<br />
https://education.scu.ac.ir/article_16195.html
https://education.scu.ac.ir/article_16195_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
1
2
1995
01
21
مقایسه سازگاری عاطفی و اجتماعی دانش آموزان جهشی و غیر جهشی دوره ی ابتدایی اهواز
69
89
FA
محمد رضا
آهنکوب نژاد
فراز التحصیل کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی
حسین
شکرکن
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ،اهواز،ایران
منیجه
شهنی ییلاق
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
shahn@scu.ac.ir
10.22055/edus.1995.16196
در این تحقیق تلاش به عمل آمد تا تفاوت بین سازگاری عاطفی و اجتماعی دانشآموزان جهشی و غیر جهشی دوره ابتدایی شهرستان اهواز به تفکیک که متغیرهای جنسیت (پسر- دختر) و مدت زمان پس از جهش (یکسال-دو سال) معلوم گردد. فرضیه اصلی تحقیق این بود که از نظر سازگاری عاطفی و اجتماعی تفاوت معنیداری بین دانش آموزان جهشی و غیر جهشی وجود ندارد. جهت آزمودن این فرضیه و سایر فرضیه های فرعی تحقیق، از بین کلیه دانش آموزان جهشی دوره ابتدایی شهر اهواز به روش انتخاب تصادفی ساده تعداد ۶۰ دانش آموز جهشی و به روش تصادفی چند مرحله ای ۹۰ دانش آموز غیر جهشی انتخاب شدند. به منظور انجام مقایسه های لازم تعدادی مساوی از دانش آموزان پسر و دختر جهشی که یک یا دو سال از زمان جهش آنان می گذشت، و هم پایه یا غیر هم پایه دانش آموزان جهشی بودند، برگزیده شدند. سازگاری عاطفی و اجتماعی آزمودنی ها با پرسشنامه سنجش رفتار سازشی اندازه گیری شد. از نظر سازگاری عاطفی و اجتماعی وجود ندارد. این نتیجه گیری برای دانش آموزان پسر و دختر به صورت جداگانه و برای گروههای جهشی که یک سال یا دو سال از زمان جهش آنان می گذشت نیز صحت دارد.
https://education.scu.ac.ir/article_16196.html
https://education.scu.ac.ir/article_16196_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
1
2
1995
02
20
مقایسه ویژگی های شخصیتی نوجوانان بینا و نابینا
90
106
FA
غلامرضا
خجسته مهر
عضو هیات علمی گروه مشاوره داشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
10.22055/edus.1995.16197
در پژوهش حاضر این پرسش اساسی مورد مطالعه قرار گرفته است که آیا بین نوجوانان بینا و نابینا از لحاظ سازش های شخصی و اجتماعی تفاوت وجود دارد؟ دانشآموزان بینا انتخاب شده و بر حسب سن، سطح تحصیلات و موقعیت اقتصادی و اجتماعی جور شده بودند، مورد مقایسه قرار گرفتند. برای سنجش ویژگیهای شخصیتی این دو گروه از فرم ۱۶-۹ ساله آزمون شخصیتی کالیفرنیا (ctp) استفاده شده است. آزمون تحلیل واریانس دو راهه نشان میدهد که در هر سه مقیاس سازش شخصی، اجتماعی و نمره کل مقیاس (CTP) اثر متقابل «گروه x جنسیت» از لحاظ آماری معنادار نیست، ولی تفاوت بین میانگین های گروه بینا و نابینا در سازش شخصی (۰/۰۱=p) و اجتماعی (۰/۰۰۰۲=p) و نمره کل مقیاس (p=0/0006CTP) از حد شانس و تصادف تجاوز می کند. تفاوت بین دو گروه بینا و نابینا در هشت خرده مقیاس از ۱۲ خرده مقیاس که به وسیله CTP سنجیده میشود از لحاظ آماری معنادار است (۰/۰۵=p).
https://education.scu.ac.ir/article_16197.html
https://education.scu.ac.ir/article_16197_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
1
2
1995
02
20
ارزشیابی نخستین سیمینار ارائه یافته های پژوهشی در علوم تربیتی و روانشناسی در استان خوزستان
107
116
FA
حسین
الهام پور
0000-0000-0000-0000
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
h.elhampour@gmail.com
بهمن
نجاریان
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
مجید
هادیان
دبیر شورای تحقیقات اداره کل آموزش و پرورش خوزستان،اهواز،ایران
10.22055/edus.1995.16208
-
https://education.scu.ac.ir/article_16208.html
https://education.scu.ac.ir/article_16208_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
1
2
1995
02
20
کتابشناسی پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
117
122
FA
عبدالحسین
فرج پهلو
عضو هیئت علمی گروه کتابداری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
farajpahluo@gmail.com
10.22055/edus.1995.16209
-
https://education.scu.ac.ir/article_16209.html
https://education.scu.ac.ir/article_16209_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
1
2
1995
02
20
نامه ای به سردبیر
123
126
FA
بهمن
نجاریان
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
10.22055/edus.1995.16210
-
https://education.scu.ac.ir/article_16210.html
https://education.scu.ac.ir/article_16210_d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e.pdf