دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
03
11
تبیین چیستی و چگونگی تربیت هنری از منظر رویکرد تلفیقی رئالیسم انتقادی روی باسکار
5
22
FA
مجتبی
پورکریمی هاوشکی
دانشجوی دکتری
حجت
حسنی
کارشناس ارشد
مراد
یاری دهنوی
0000-0002-1536-9519
عضو هیئت علمی
myaridehnavi@gmail.com
هدف این پژوهش چیستی و چگونگی تربیت هنری از منظر رویکرد تلفیقی رئالیسم انتقادی روی باسکار میباشد. در این زمینه دو سؤال مورد بررسی قرار گرفته است: 1- رویکرد تلفیقی به هنر چیست؟ 2- تربیت هنری از منظر تلفیقی چگونه قابل تحقق میباشد؟ پاسخگویی به سؤالات فوق با به کارگیری روش تحلیلی- استنتاجی بوده است. بر اساس پژوهش انجام گرفته نتایج به این شرح میباشند: در رابطه با سؤال یک پژوهش، رویکرد تلفیقی به هنر بر اساس دیدگاه باسکار به معنای به کارگیری توأمان رشتهای و میان رشتهای میباشد؛ یعنی وجود درس هنر با اهداف، اصول و قواعد (بعد رشتهای)، همراه با کارکردهایی که دلالت بر ارتباط هنر با سایر دروس و رشتهها و ابعاد مختلف زندگی (بعد میان رشتهای) داشته باشد؛ لذا درس هنر باید به آموزش خصایص ذاتی هنر و قواعد خلق اثر هنری و آموزش کارکردهای فردی، اخلاقی، دینی، اجتماعی هنر توجه داشته باشد. در رابطه با سؤال دوم، نتایج این پژوهش نشان دهندهی آن است که ضروری است مؤلفههای اصلی تعلیم و تربیت از جمله معلم، دانشآموز، محتوا و شیوههای ارزشیابی متناسب با اقتضاء رویکرد تلفیقی مورد بازنگری قرار گیرند. معلم باید آشنا به فلسفهی هنر، قواعد خلق اثر هنری و کارکردهای هنر باشد. دانشآموز باید تشویق به خلق اثر بر اساس قواعد باشد. محتوا باید متمرکز بر سه سطح بنیادین، واسطهای و فرعی باشد و ارزشیابی ناظر بر میزان تحقق اقتضائات این سه سطح در دانشآموزان باشد.
هنر,تعلیم و تربیت,رویکرد تلفیقی
https://education.scu.ac.ir/article_11077.html
https://education.scu.ac.ir/article_11077_b7ef4d77f25ab78eaece4e6ee31d8d00.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
02
20
ارتقاء یادگیری دانشآموزان در معادله درجه اول
23
38
FA
الهه
امینی فر
استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
خدیجه
کریمی کیا
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
asie.karimi.kia@gmail.com
<span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">این پژوهش به منظور ارتقاء یادگیری دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموزان در مبحث معادله درجه اول با توجه به اشتباهات مفهومی آن</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ها در این موضوع انجام گرفته است.</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">در مطالعه مقدماتی آزمونی شامل</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">45 سؤال مطابق با جدول هدف-محتوایی که بر اساس طبقه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">بندی بلوم بود، طرح شد. این آزمون بر روی 30 نفر از دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموزان پایه اول متوسطه شهرستان پاکدشت اجرا شد. با استفاده از ضریب دشواری، ضریب تمیز و ضریب هماهنگی درونی سؤالات، 19 سؤال نامناسب حذف گردید و آزمونی شامل 26 سؤال، با مقدار آلفای کرونباخ (872/0</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">) باقی ماند که نشان دهنده پایایی و انطباق سؤالات طرح شده با اهداف آموزشی است. با استفاده از نمونه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری تصادفی خوشه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ای 127 دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموز سال اول پایه متوسطه شهرستان پاکدشت انتخاب و در آزمون نهایی شرکت کردند. با استفاده از نتایج به</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">دست آمده، مدل تجربی </span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: medium;">یادگیرنده</span></span><span style="font-size: medium;"> تدوین گردید.</span><span style="letter-spacing: -0.4pt;"><span style="font-size: medium;"> تجزیه و تحلیل داده</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ها با استفاده از روش مدل</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">یابی معادلات ساختاری، نشان می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">دهد که اثر مجموع </span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">«شناسایی معادله» بر شکل</span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری «حل معادله» </span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">و «معادلات هم</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ارز» به ترتیب 439/2=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> و307/2=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;"> t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">است که از نظر آماری در سطح </span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">05/0></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">p</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> معنادار میباشند. لذا </span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">«شناسایی معادله» </span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">موجب افزایش مؤلفه</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های </span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-font-style: italic;" lang="FA"><span style="font-size: medium;">«حل معادله» </span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">و «معادلات هم</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ارز» در یادگیرنده می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">شود. اثر مجموع «شناسایی معادله» و «حل معادله» بر شکل</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری «کاربرد» به</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ترتیب 600/2=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> و 215/3=</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">t</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';"><span lang="FA"><span style="font-size: medium;">است که از نظر آماری در سطح</span></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">01/0></span></span><span style="letter-spacing: -0.2pt; font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"><span style="font-size: medium;">p</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"> معنادار می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">باشند. لذا این دو مؤلفه تسهیل</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ساز «کاربرد» در یادگیرنده می</span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: Arial; mso-hansi-font-family: Arial;" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="letter-spacing: -0.4pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">شوند</span></span><span style="letter-spacing: -0.7pt; font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">.</span></span> <br /><span style="line-height: 80%; font-family: 'B Lotus'; font-size: 7pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"> </span>
معادله درجه اول,اشتباهات مفهومی,یادگیری
https://education.scu.ac.ir/article_11088.html
https://education.scu.ac.ir/article_11088_dbfbab2effe9c66e9163e62f1374efb6.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
02
20
بررسی کارایی درونی مدارس مقطع راهنمایی شهرستان اهواز طی برنامه توسعه چهارم کشور به تفکیک پایه، موقعیت جغرافیایی و ناحیه
39
58
FA
یونس
رومیانی
دانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه چمران
unes.romiani@yahoo.com
یداله
مهرعلیزاده
0000-0002-0451-2455
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
mehralizadeh_y@scu.ac.ir
عبداله
پارسا
0000-0003-0641-4282
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
abdparsa@gmail.com
<span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ارزیابی عمکلرد سازمان</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های مختلف و در نتیجه پی بردن به میزان برآورده شدن شاخصهای موردنظر، همواره راه گشای برنامه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ریزان برای آینده بوده است؛ بنابراین در این مقاله عملکرد سازمان آموزش و پروش شهرستان اهواز از منظر شاخصهای کارایی درونی در طول برنامه چهارم توسعه کشور مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت به مقایسه عملکردهای این شهرستان با میانگینهای استان خوزستان پرداخته است. روش به کار گرفته شده در این مطالعه، توصیفی- تحلیلی بوده و به کمک مدل جریان دانش</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">آموزی و از طریق ترسیم جداول و نمودار نتایج ثبت شده است. جامعه آماری مورد استفاده در این پژوهش، کلیه مدارس شهرستان اهواز طی سالهای 1388-1383 بوده و به دلیل ماهیت توصیفی پژوهش، در این بررسی نمونه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری صورت نگرفته است. یافتههای این پژوهش نشان داد که ضریب کارایی درونی مقطع راهنمای شهرستان اهواز در طول این برنامه 82 درصد بوده و نسبت اتلاف صورت گرفته در این شهرستان در این پنج سال 22/1 و میانگین این شاخص در کل استان 2/1 می</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">باشد. میانگین نرخ ماندگاری در استان خوزستان، 76/97 بوده و این در حالی است که میزان این نرخ در شهرستان اهواز 98/95 است. همچنین در شاخص افت تحصیلی، عمکرد شهرستان اهواز نسبت به میانگین استان از میزان بالاتری برخوردار می</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="AR-SA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-bidi-language: FA; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">باشد. </span></span><br /><span style="line-height: 80%; font-family: 'Times New Roman','serif'; font-size: 6pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: 'B Lotus';" dir="ltr"> </span>
کارایی درونی,نسبت اتلاف,نرخ ماندگاری,نرخگذر,الگوی جریان دانشآموزی
https://education.scu.ac.ir/article_11089.html
https://education.scu.ac.ir/article_11089_87c83729a19a4b876d6c250cd8778207.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
02
20
جایگاه مغفول آموزش محیط زیست در کتب درسی (مطالعه موردی؛ کتب علوم و تعلیمات اجتماعی مقطع راهنمایی)
59
82
FA
محمد
امینی
0000-0002-2754-4249
استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه کاشان
amini2740@yahoo.com
زهرا
ماشاالهی
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی
<span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی میزان توجه به آموزش محیط زیست در کتب درسی علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی مقطع راهنمایی تحصیلی در دو بخش متن و تصویر می</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">باشد. با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر، در این تحقیق از روش تحلیل محتوا استفاده گردید. شاخص</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ها و استانداردهای آموزش محیط زیست در قالب مهارت</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های پرسش و تحلیل، دانش فرآیندها و سیستم</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های طبیعی، بررسی موضوعات زیست محیطی، مهارت</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های عمل و تصمیم</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">گیری و مسؤولیت شهروندی و مدنی تدوین و تنظیم گردید. نتایج و یافته</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های پژوهش نشان داد که بیشترین میزان توجه به مؤلفه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های آموزش محیط زیست در دو بخش متن و تصاویر کتب تعلیمات اجتماعی به ترتیب در کتب پایه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های اول، دوم و سوم و در کتب علوم تجربی به پایه</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">های اول، سوم و دوم صورت گرفته است. در عین حال که نتایج پژوهش مستنداً نشان می</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">دهد که مجموعاً میزان توجه به شاخص</span></span><span style="font-family: 'B Lotus';" lang="FA"><span style="font-size: medium;"></span></span><span style="font-family: 'B Lotus'; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman';" lang="FA"><span style="font-size: medium;">ها و مولفههای آموزش محیط زیست در کتب مذکور در حدی نازل و نارساست که باید با توجه به نقش و اهمیت کتب درسی در نظام آموزش و پرورش کشور، اصلاحات و تغییرات اساسی در این حوزه انجام گیرد.</span></span>
محیط زیست,آموزش محیط زیست,کتاب تعلیمات اجتماعی,کتاب علوم تجربی,مقطع راهنمایی
https://education.scu.ac.ir/article_11090.html
https://education.scu.ac.ir/article_11090_2ade497b1427edc1bf4f72755630c158.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
02
20
عوامل تأثیرگذار بر توسعه کمی خصوصیسازی آموزش عالی در ایران
83
112
FA
حمیدرضا
آراسته
دانشیار دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)
heplanning@yahoo.com
لاله
جمشیدی
استادیار دانشگاه سمنان
laleh.jamshidi@yahoo.com
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار بر توسعه کمی خصوصیسازی آموزش عالی در ایران انجام شد. به منظور تحقق هدف این پژوهش، از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 24 گویه استفاده گردید. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برابر با67/0 محاسبه شد. 103 نفر از متخصصان آموزش عالی و دستاندرکاران مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی به پرسشنامه پاسخ دادند. افراد به شیوههای نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. از آزمونهای خی دو و فریدمن برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد مهمترین عاملهای تأثیرگذار در توسعه کمی خصوصیسازی آموزش عالی در ایران شامل تقاضاهای فزاینده برای آموزش عالی، ناتوانی یا ضعف تمایل دولت در پاسخگویی به تقاضاهای فزاینده برای آموزش عالی به دلیل کمبود اعتبارات، تغییرات جمعیتشناختی متقاضیان ورود به آموزش عالی، تأکید بر رشد خصوصیسازی آموزش عالی در برنامهها و سیاستگذاریهای کلان توسعه کشور و کاهش تصدیگری دولت و لزوم رشد و توسعه آموزش عالی و اصلاحات ساختاری در این بخش میباشد. <br />
خصوصیسازی,آموزش عالی,توسعه کمی,عوامل,ایران
https://education.scu.ac.ir/article_11138.html
https://education.scu.ac.ir/article_11138_ff3e2b97a8cc55f438e0ee9407c86229.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
02
20
بررسی سعه صدر معلمان و رابطه آن با ترجیح سبک تدریس آنها
113
138
FA
ملیحه
رجائی
دانشجوی دکتری رشته فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه فردوسی مشهد
طاهره
جاویدی کلاته جعفرآبادی
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد (نویسنده مسئول)
بهروز
مهرام
دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
bmahram@um.ac.ir
پژوهش حاضر با هدف شناختن ترجیح سبک تدریس معلمان از طریق متغیر پیشبین سعه صدر انجام شده است. بدین منظور 110 معلم طبق فرمول حجم نمونه کوکران و به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه سبک تدریس و پرسشنامه سعه صدر مورد ارزیابی قرار گرفته و دادههای حاصل با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t همبسته، تحلیل و تفسیر شد. یافتههای پژوهش نشان داد که معلمان به سبک تدریس فعال بیش از سبک تدریس غیرفعال گرایش داشتند و معلمان مورد مطالعه در مؤلفههایی از سعه صدر که در تطابق با آموزههای انسانگرایی است نمره کمتری نسبت به سایر مولفهها به دست آوردهاند. از این رو، پیشنهاد میشود که به آموزههای انسانگرایی در برنامههای درسی تربیت معلم و آموزشهای ضمن خدمت توجه بیشتری مبذول شود و محققان بعدی در علل سعه صدر معلمان و رابطه آن با دیگر مسائل مطرح در حوزه تعلیم و تربیت و بالاخص تدریس به مطالعه و پژوهش بپردازند. <br /> <br /> سعه صدر، سبک تدریس، انسانگرایی
سعه صدر,سبک تدریس,انسانگرایی
https://education.scu.ac.ir/article_11139.html
https://education.scu.ac.ir/article_11139_a9d99863feef71f82d2808d04f69f869.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
02
20
شناسایی نقاط ضعف طرح ارزشیابی توصیفی
139
156
FA
کریم
سواری
0000-0003-2971-2434
دانشگاه پیام نور اهواز
k_sevari@pnu.ac.ir
عبدالکاظم
نیسی
دانشیار دانشگاه شهید جمران اهواز
k-neisi@yahoo.com
10.22055/edu.2017.11207.1163
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی نقاط ضعف طرح ارزشیابی توصیفی از دید معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان اهواز می باشد. جامعه پژوهش در این مطالعه کلیه معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان اهواز را تشکیل داده اند. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی استفاده شد. به این صورت که از چهار ناحیه، دو ناحیه بصورت تصادفی انتخاب و از این دو ناحیه تعداد 180 نفر از معلمان بصورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه شناسایی نقاط ضعف طرح ارزشیابی محقق ساخته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده بعمل آمد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سه عامل بعنوان نقاط ضعف طرح ارزشیابی توصیفی(عامل مربوط به دانش آموز با 14 ماده و 84/18 درصد واریانس، عامل مربوط به آموزش با 11 ماده و 65/35 درصد واریانس و عامل مربوط به خانواده با 8 ماده و 26/49 درصد واریانس) شناسایی شدند.
ارزشیابی توصیفی,عامل مربوط به دانش آموز,عامل مربوط به آموزش,عامل مربوط به خانواده
https://education.scu.ac.ir/article_13821.html
https://education.scu.ac.ir/article_13821_1f40acb078da559f0bf39b45ca470af2.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
02
20
تأمل بر صلاحیتهای حرفهای معلمان در مطالعات برنامه درسی
157
182
FA
زهره
عباباف
دکترای برنامهریزی درسی
z_ababaf@yahoo.com
مقصود
فراستخواه
استاد دانشگاه شهید بهشتی
یداله
مهرعلی زاده
0000-0002-0451-2455
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
mehralizadeh_y@scu.ac.ir
کورش
فتحی واجارگاه
استاد دانشگاه شهید بهشتی
هدف از این مقاله، تأمل بر صلاحیتهای حرفهای معلمان در مطالعات برنامه درسی متناسب با برخی تحولات اجتماعی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهان است. اگر نهاد آموزش و پرورش به دنبال کاهش فاصله بین برنامههای درسی قصد شده، تدریس شده و تجربه شده است، لازم است به برنامههای درسی پنهان و مغفول نظام آموزشی خود توجه نماید. واقعیتهای موجود و در حال ظهور اجتماعی و تحولات در دنیای مجازی از ابعاد قابل تأمل برنامههای درسی پنهان و مغفول و اثرگذار بر سه برنامه درسی یاد شده خواهند بود. از آن جایی که معلمان عنصر کلیدی موفقیت برنامههای درسی از جمله برنامههای درسی قصد شده هستند، لازم است صلاحیتهای متناسب با این تحولات را کسب کنند. درک این صلاحیتها میتواند مقدمه تأمل در ورود به برنامههای درسی تربیت معلم باشد. از لحاظ روششناسی این مطالعه یک بررسی مروری- تحلیلی است و نگارنده در تحلیل و تفسیر مباحث از تجارب زیسته و نسبتاً طولانی خود به عنوان یک مدرس در حوزه تربیت معلم در تکمیل مباحث نظری استفاده نموده است. مباحث اصلی مقاله در دو بخش تنظیم شده است: در بخش اول مروری بر ویژگیهای برنامههای درسی متأثر از تحولات اجتماعی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح جهان شده است و در بخش دوم به صلاحیتهای حرفهای معلمان متناسب با این تحولات پرداخته شده است. یافتههای این مطالعه به شکلگیری صلاحیتهای حرفهای معلمان در دو زمینه: صلاحیتهای حرفهای متناسب با دانش برنامه درسی و صلاحیتهای حرفهای متناسب با عمل برنامه درسی هدایت شدهاند که هر کدام مشتمل بر چندین مؤلفههای حرفهای هستند و در قالب یک نمودار به تصویر کشیده شدهاند.
تحولات اجتماعی و فناوری اطلاعات و ارتباطات,برنامه درسی,صلاحیتهای حرفهای معلمان
https://education.scu.ac.ir/article_11141.html
https://education.scu.ac.ir/article_11141_3f3b251bc494bf761cbb48cdc3175b45.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
02
20
تجارب معلمان پایه ششم ازاجرای برنامه ی درسی کار و فناوری
183
206
FA
یوسف
ادیب
0000-0002-3212-2542
دکترای برنامه ریزی درسی و دانشیار دانشگاه تبریز
yousef_adib@yahoo.com
اسکندر
فتحی آذر
استاد دانشگاه
تبریز
rezaezati90@yahoo.com
محمدرضا
عزتی
دانشجوی دوره دکتری
m_r_ezaty@yahoo.com
10.22055/edu.2017.10474.1081
این پژوهش به مطالعه ی اجرای برنامه درسی کار و فناوری بر اساس تجارب معلمان در پایه ششم ابتدایی در اولین سال اجراختصاص یافته است. .مطالعه از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه هایی نیمه سازمان یافته و تعداد شرکت کنندگان در مصاحبه 10 معلم پایه ی ششم ابتدایی در استان کرمانشاه از منطقه ی سنقر کلیایی بوده است. نمونه گیری به صورت هدفمند انجام و تا رسیدن به اشباع در داده ها ادامه پیدا کرد. داده های حاصل ازمصاحبه ها با استفاده از روش توصیه شده توسط اسمیت 1995 برای مطالعات پدیدار شناسانه تجزیه وتحلیل شد. برای تعیین صحت یافته ها نتایج این تحلیل به مصاحبه شوندگان برگردانده شد سپس تم هایاین مطالعه در سه خوشه استخراج و طبقه بندی شد.<br /> یافته های این تحقیق شامل 15 تم بود که 6 تم آن در خوشه ای به نام محدودیت ها شامل: زبان انگلیسی ، فقدان رایانه، پشتیبانی فنی، ابزار، راهنمای معلم و آموزش ضمن خدمت قرار گرفتند.در خوشه ای دیگری باعنوان ترجیحات 5 تم مشخص شد که عبارت از: فنا وری، تعدیل محتوا، توجه به گرایش دانش آموزان ، تلفیق و ارزشیابی تحصیلی. در خوشه ی سوم با عنوان ابتکارات 4 اقدم معلمان برای غلبه بر موانع و تدریس مؤثرتر برنامه درسی برجسته جلوه می کند شامل: استفاده از رایانه های شخصی، استفاده از امکانات مدارس متوسطه، برگزاری مسابقه و بکارگیری دانش آموزان در اداره کلاس.
"برنامه درسی","مطالعه ی پدیدار شناسانه"," کار وفناوری"
https://education.scu.ac.ir/article_13817.html
https://education.scu.ac.ir/article_13817_7136abdd88a4a2d02bb32d8a2b69d708.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2014
11
22
روابط ساده و ترکیبی مؤلفههای سازمان یادگیرنده با اثربخشی سازمانی در مدارس هیأت امنایی و عادی
207
230
FA
سیروس
قنبری
0000-0002-2541-693X
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا
siroosghanbari@yahoo.com
اصغر
اسکندری
دانشگاه بوعلی سینا
as.eskandari2020@gmail.com
10.22055/edu.2017.10680.1099
چکیده: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسۀ رابطۀ بین سازمان یادگیرنده با اثربخشی سازمانی در مدارس ابتدایی هیأت امنایی و عادی استان همدان انجام شد. روش پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از حیث شیوۀ جمع آوری داده ها توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی استان همدان بود. نمونه آماری پژوهش بر اساس فرمول کوکران 528 نفر بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند.داده های پژوهش از طریق پرسشنامه سازمان یادگیرنده با پایایی 97/0 و پرسشنامه اثربخشی سازمانی با پایایی96/0 جمع آوری و از طریق آزمون های t تک نمونه ای، t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به وسیلۀ نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش بیانگر آن بود که وضعیت سازمان یادگیرنده و اثربخشی سازمانی در سطح بالاتر از متوسط است. بین سازمان یادگیرنده و مؤلفه های آن با اثربخشی سازمانی مدارس رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. به علاوه در مدارس هیأت امنایی، مؤلفه های یادگیری تیمی، سرآمدی شخصی و چشمانداز مشترک؛ و در مدارس عادی، ویژگیهای چشمانداز مشترک، تفکر سیستمی، سرآمدی شخصی و یادگیری تیمی بیشترین تأثیر را در پیشبینی اثربخشی سازمانی دارند.
اثربخشی سازمانی,سازمان یادگیرنده,مدارس هیأت امنایی
https://education.scu.ac.ir/article_13818.html
https://education.scu.ac.ir/article_13818_1c16bc7c2582fde049271893ca782fd3.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
02
20
مفاهیم آستانه: افقی نوین برای پژوهش در برنامه درسی
231
252
FA
محمدرضا
یوسف زاده
دانشگاه بوعلی سینا همدان
fuman47@gmail.com
زهره
کرمی
0000-0002-5484-7069
دانشگاه فرهنگیان
karami_z@yahoo.com
10.22055/edu.2017.10195.1020
هدف از مقاله، معرفی مفاهیم آستانه و جایگاه آنها در دیسیپلین ها و معرفی این مفاهیم به عنوان افقی نوین برای پژوهش در برنامه درسی است. تئوری مفاهیم آستانه، اولین بار در سال 2003 توسط مایر و لند معرفی شد. این تئوری به وسیله تئوری دانش مشکل، تئوری تنوع و تئوری بازسازی گرا حمایت می شود. مفاهیم آستانه پیش بایسته های لازم برای فهم عمیق دانش دیسیپلینی را فراهم میکنند. بدون یادگیری این مفاهیم، یادگیرندگان قادر به یادگیری مؤثر نخواهند بود. جهت شناسایی مفاهیم آستانه، مایر و لند معیارهایی را مطرح کرده اند که به کمک آنها میتوان این مفاهیم را در برنامه درسی شناسایی نمود. هدف از شناسایی و معرفی مفاهیم آستانه این است که به معلمان کمک شود تا تغییرات مهم و معنی دار مورد نیاز را در برنامه های درسی ایجاد کنند. پژوهش پیرامون شناسایی مفاهیم آستانه از همان آغاز، اغلب مربوط به آموزش عالی بوده است. با توجه به اینکه در پژوهش پیرامون شناسایی مفاهیم آستانه، تجارب قبلی یادگیرندگان اهمیت خاصی دارند، در اکثر پژوهشها از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. همچنین برای حل مسائل مربوط به یاد دهی و یادگیری ناشی از این مفاهیم توصیه شده است که اساتید دانشگاه، معلمان و محققان از روشهایی مانند پژوهش در عمل و درس پژوهی استفاده کنند.
کلید واژه ها: مفاهیم آستانه,نظریه های زیر بنایی,ویژگی ها,روش پژوهش,دلالت ها
https://education.scu.ac.ir/article_13816.html
https://education.scu.ac.ir/article_13816_71f37151c81745ae708e7c2c4d378003.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
2
2015
02
20
مروری بر علل تأسیس، چگونگی شکلگیری و تأثیرات مدرسه دارالفنون در جامعه ایران عهد قاجار
253
274
FA
محمدرضا
علم
دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز
بهاره
بیصدا
دانشجوی دوره کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز
با وقوع جنگ میان ایران و روس در دورهی فتحعلیشاه و شکستهای متعدد دربار قاجار، سؤالاتی در ذهن سیاستگران، دولتمردان و نخبگان عرصهی فرهنگ به وجود آمد که به دنبال یافتن پاسخ برای علت شکستها برآمدند. عباسمیرزا و قائم مقام وزیر با تدبیر او پیش و بیش از دیگران به این امر اهتمام ورزیدند. تلاشهای آنها منجر به فرآیند اعزام محصل به فرنگ شد. عدم توفیق ایرانیان در کسب نتایج مورد نظر از اعزام دانشجو، صدراعظم بعدی ایران امیرکبیر را وادار به اتخاذ رویکردی دیگر در همین زمینه کرد. وی در پی یافتن پاسخ شکستها و عقب ماندگی ایران به این نتیجه رسید که تأسیس دارالفنون در ایران را جایگزین اعزام محصل به فرنگ و یا تلاشهای مشابه دیگر نماید. امیر به این نتیجه رسیده بود که علل عقب ماندگی و ناکامی ایران نسبت به اروپا، ضعف بنیه صنعتی نظامی و علوم و فنون در ایران است.
امیرکبیر,دارالفنون,اصلاحات عباسمیرزا,نظام جدید,جنگهای ایران و روس
https://education.scu.ac.ir/article_11145.html
https://education.scu.ac.ir/article_11145_2048d861f48c869ebef5e365ad2c23d9.pdf