دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
بررسی عملکرد مدارس هیأت امنایی با استفاده از نظریه داده بنیاد
5
20
FA
یدالله
مهرعلی زاده
0000-0002-0451-2455
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
mehralizadeh_y@scu.ac.ir
امید
مهنی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
o.mehni@hotmail.com
حسین
الهام پور
0000-0000-0000-0000
مربی دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
h.elhampour@gmail.com
این پژوهش با هدف بررسی عملکرد مدارس هیأت امنایی انجام شده است. به جهت ویژگیها و شرایط مسلط بر این مدارس برای دستیابی به هدف پژوهش از نظریهی داده بنیاد استفاده شد. برای گردآوری دادههای مورد نیاز با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 15 نفر از گروههای ذینفع این مدارس انتخاب و با این افراد مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. از اطلاعات گردآوری شده در مصاحبهها، بر اساس فرایند نظریه داده بنیاد، طی مراحل سهگانه کدگذاری داده بنیاد (باز، محوری و انتخابی) به ترتیب 254 کد باز، 68 مفهوم و 19 مقوله استخراج گردید. در مرحله نهایی نیز مقولات در ذیل مؤلفههای اساسی نظریه داده بنیاد (شرایط علّی، محیطی، واسطهای، محوری، راهبردی و پیآمدی) قرار گرفتند و نهایتاً مدل نهایی پژوهش شکل گرفت. در جمعبندی کلی در رابطه با این مدارس باید گفت برای این که این مدارس بتوانند عملکرد مطلوبی داشته باشند، باید زیرساختهای لازم را فراهم کرد. در این باره باید به موانع درونی و بیرونی سازمان آموزش و پرورش اشاره کرد. از موانع درونی سازمان آموزش و پرورش میتوان به ساختار متمرکز و محدودیت اختیار مدیران مدارس اشاره داشت. از موانع بیرونی سازمان نیز میتوان به فقر فرهنگی و مشکلات معیشتی مردم اشاره کرد که از موانع تقویت و بهبود عملکرد این مدارس به شمار میآید.
آموزش و پرورش,مدارس هیأت امنایی,مشارکت در مدارس,نظریهی داده بنیاد
https://education.scu.ac.ir/article_12150.html
https://education.scu.ac.ir/article_12150_998f3a021cb5f282efd3a726623a626a.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
بررسی تحلیلی تحقیقات انجام شده در موضوع ارزشیابی کیفی توصیفی
21
50
FA
محمد
حسنی
استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
mhassani101@gmail.com
حسین
پوزش شیرازی
کارشناس ارشد سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به عنوان یکی از ارکان نظام تربیت رسمی و عمومی از اهمیت ویژهای برخوردار است. از اوایل دههی هشتاد بحث تغییر شیوهی ارزشیابی از کمی به کیفی به طور جدی در دستور کار قرار گرفت. و با مصوبهی 30/8/81 شورای عالی آموزش و پرورش، امکان تحقق آن به وجود آمد. الگوی جدید ابتدا به طور آزمایشی اجرا و سپس به شیوهای تدریجی فراگیر شد. در طول اجرای این طرح، تحقیقات زیادی پیرامون ارزشیابی توصیفی و نتایج حاصل از اجرای آن در شهرهای مختلف کشور صورت گرفت. در این پژوهش سعی شد با بررسی تحلیلی تعداد 30 پژوهش انجام شده در حوزهی ارزشیابی کیفی، به ارائهی دیدگاهی جامع و حتی الامکان حاوی تمامی دستاوردهای تحقیقات مورد بررسی قرار گرفته پرداخته شود. در مجموع تحقیقات نشان داده است این الگوی ارزشیابی، میزان یادگیری دانشآموزان را کاهش نداده است. اما از منظر کاهش مؤلفههای استرسزا باید گفت که ارزشیابی توصیفی در این زمینه موفق عمل کرده است. با این وجود هنوز مشکلات اجرایی فراوانی بر سر راه اجرای مطلوب آن وجود دارد.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی,ارزشیابی کیفی توصیفی,ارزشیابی کمی
https://education.scu.ac.ir/article_12180.html
https://education.scu.ac.ir/article_12180_87964cdbce72a85ae7fb0c94a5556a8a.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
مقایسه و روند جوّ مدرسه در مدارس ابتدایی ایران و کشورهای منطقه (دادههای تیمز 2003 و 2007 در پایه چهارم)
51
72
FA
علیرضا
کیامنش
استاد دانشگاه خوارزمی
kiamaneshar@yahoo.com
سمانه
اقدسی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
samaneaghdasi@gmail.com
منصوره
مهدوی هزاوه
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی، آموزش و پرورش منطقه 4 تهران
mahdavi.hezaveh@gmail.com
این مقاله با هدف مقایسه و بررسی روند تغییرات جوّ مدرسه در مدارس ابتدایی ایران و کشورهای منطقه بر اساس دادههای تیمز 2003 و 2007 در پایه چهارم انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه، ابزارهای جمعآوری اطلاعات و دادههای مورد بررسی همان هستند که در دو مطالعه تیمز استفاده شده است. با بهرهگیری از راهبرد روند پژوهی، دادههای دانشآموزان پایه چهارم کشورهای شرکتکننده در مطالعه 2003 با دادههای دانشآموزان پایه چهارم همین کشورها در مطالعه 2007 مقایسه شده است. از دید مدیران مدارس دوره ابتدایی در هر دو مطالعه و معلمان پایه چهارم در مطالعه 2007 جوّ مدرسه ایران نسبت به سایر کشورها (به غیر دبی و قطر) خوشایندتر گزارش شده است. در مطالعه 2003 از دید معلمان، متوسط جوّ مدرسه در ایران از متوسط سایر کشورهای شرکتکننده کمتر و تفاوتها معنیدار بودهاند. روند تغییرات جوّ مدرسه در ایران و سایر کشورها از دید مدیران و معلمان بهبود یافته است. جوّ مدرسه در مطالعه 2003 از دید دانشآموزان مدارس پایه چهارم ابتدایی در ایران و سایر کشورهای مورد مطالعه (به غیر از ارمنستان) و در مطالعه 2007 در کشورهای ارمنستان، قزاقستان، گرجستان و ایران نامناسب بوده است.
پایه چهارم,جوّ مدرسه,روند پژوهی,مطالعه تیمز 2003 و 2007
https://education.scu.ac.ir/article_12181.html
https://education.scu.ac.ir/article_12181_9febcaf92d0fc713c50cb62414cafcdd.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
آموزش چندفرهنگی در کتابهای درسی دورهی ابتدایی
73
92
FA
گلاله
مکرونی
کارشناس ارشد فلسفه آموزش وپرورش و دبیر آموزش و پرورش و دبیر آموزش و پرورش شهرستان سنندج
makroni_m80@yahoo.com
کیوان
بلندهمتان
استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان
bolandhematan@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر آن است تا ضمن بیان مفهوم آموزش چندفرهنگی، وضعیت آموزش چند فرهنگی در کتب درسی دوره ابتدایی مدارس شهر سنندج بررسی گردد که در این راستا میزان توجه محتوای کتابهای آموزشی مدارس ابتدایی به مفاهیم آموزش چند فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- پیمایشی است. برای دستیابی به این منظور کتابهای فارسی و تعلیمات اجتماعی دوره دبستان بررسی گردید. روش تحلیل محتوی کیفی جهتدار با نظر به مؤلفهها و مبانی نظری و رویکرد آموزش تفاوت فرهنگی برای این بررسی به کار گرفته شد و نتایج به دست آمده حکایت از آن داشت که در محتوای کتب درسی دوره ابتدایی توجه چندانی به مفاهیم آموزش چندفرهنگی نشده است.
آموزش و پرورش,مدارس ابتدایی,کتابهای آموزشی,آموزش چند فرهنگی
https://education.scu.ac.ir/article_12185.html
https://education.scu.ac.ir/article_12185_53fd4cea8ced6a4b7313a0585c7a3af7.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
بررسی رابطهی بین حمایت مدیریت با رشد حرفهای خودراهبری دبیران
93
114
FA
داریوش
مهری
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
darushmehri@yahoo.com
محمدحسن
پرداختچی
استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
غلامرضا
شمس مورکانی
استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی
gh_shams@sbu.ac.ir
حسن
محجوب عشرت آبادی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین حمایت مدیران مدارس متوسطه با رشد حرفهای خود راهبری معلمان دبیرستان انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. بر اساس اصول علمی و فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، ۱۱۸معلم از منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران با شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها بوسیلهی دو پرسشنامهی، حمایت مدیریت و رشد حرفهای خودراهبری گردآوری شد. جهت تعیین روایی پرسشنامهها، از نظر متخصصان استفاده به عمل آمد و پایایی ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 96% و 84% برای پرسشنامهها محاسبه گردید. تحلیل نتایج با آزمون t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با بهرهگیری از روش حل گام به گام انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین حمایت مدیریت و رشد حرفهای خود راهبری دبیران همبستگی بالا وجود دارد.(76%<strong> =</strong>r). از بین مؤلفههای حمایت مدیریت دو مؤلفهی مدیر به عنوان رهبر سازمان یادگیرنده و مدیر به عنوان فراهم کنندهی منابع با هم 1/61 درصد از واریانس رشد حرفهای خودراهبری دبیران را تبیین نمودند. همچنین رشد حرفهای خود راهبری دبیران در زمینهی جهتگیری همکارانه به یادگیری معنادار نبوده است.
مدیران دبیرستان,حمایت مدیریت,رشد حرفهای خودراهبری,معلمان دبیرستان
https://education.scu.ac.ir/article_12189.html
https://education.scu.ac.ir/article_12189_1c348e0902acf96fa07a3e1e3eb8edec.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی مدیران مدارس ابتدایی استان همدان
115
134
FA
سیروس
قنبری
0000-0002-2541-693X
دانشیار دانشگاه بوعلی سینا
siroosghanbari@yahoo.com
علی اکبر
عسگری
کارشناس ارشدتحقیقات آموزشی
asgary_ak@yahoo.com
حسن
سرمدی انصار
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
sarmadiansar@yahoo.com
پژوهش حاضر به منظور شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر انگیزش شغلی مدیران مدارس ابتدایی با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی صورت گرفته است. این مطالعه با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی در جامعه آماری 1250 نفری کارشناسان اداری سازمان آموزش و پرورش استان همدان انجام شد، که از میان آنها 297 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه 34 سؤالی بود که به مدد نظریههای انگیزشی و بررسی یافتههای پژوهشی پیشین بر اساس روش دلفی توسط پژوهشگران ساخته شد و پایایی آن از طریق آلفای کرانباخ 92/0 به دست آمد. نتایج حاصله از تکنیک تحلیل عاملی نشان داد که عوامل مدیریتی- ساختاری، امکاناتی- رفاهی، فردی- انگیزشی و روانی- نگرشی به ترتیب بیشترین اهمیت را در ایجاد انگیزش شغلی مدیران مدارس ابتدایی به خود اختصاص دادند که از میان عوامل مذکور، عوامل مدیریتی- ساختاری بیشترین تأثیر را بر انگیزش مدیران داشته است. لذا پیشنهاد میشود که مسؤولان و برنامهریزان، بر اساس عوامل مذکور و با لحاظ کردن اولویتبندی آنها، در راستای افزایش انگیزش شغلی مدیران، ساز و کارهای اساسی را اتخاذ نمایند.
انگیزش شغلی,مدیران,مدارس ابتدایی,تحلیل عاملی
https://education.scu.ac.ir/article_12206.html
https://education.scu.ac.ir/article_12206_ca4ffbd33282f179eab0b1bba8fea987.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
روند تحول باورهای معرفت شناختی دانشآموزان مقطع دبیرستان و رابطهی آن با عملکرد تحصیلی
135
150
FA
کاظم
برزگر بفرویی
استادیار گروه علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه یزد
k.barzegar@yazd.ac.ir
هدف این پژوهش، مقایسهی باورهای معرفت شناختی دانشآموزان سال اول دبیرستان تا پیش دانشگاهی و همچنین، تعیین رابطهی این باورها با عملکرد تحصیلی آنان میباشد. به منظور گردآوری دادهها دربارهی چهار باور کلی دانشآموزان در زمینهی ماهیت دانش و یادگیری در یک مقطع از زمان از روش پیمایشی به شیوهی مقطعی استفاده شد. کلیهی دانشآموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دبیرستانهای شهرستان یزد در سال تحصیلی 90-89 جامعهی آماری مورد نظر را تشکیل دادهاند. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 690 نفر میباشد. به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامهی باورهای معرفت شناختی شومر که توسط بایلس مورد تجدید نظر قرارگرفت، استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها از طریق آزمونtوFنشان داد که: بین اعتقاد دانشآموزان سالهای اول، دوم، سوم و پیش دانشگاهی راجع به ساده بودن، مطلق بودن دانش، سریع بودن فرایند یادگیری و ذاتی بودن توانایی یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین باورهای معرفت شناختی دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنادار مشاهده شد. در حالی که باورهای معرفت شناختی دانشآموزان بر حسب رشتهی تحصیلی و نوع مدرسه با هم تفاوت معناداری نداشتند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مهمترین عامل پیشبینی کننده عملکرد تحصیلی دانشآموزان بُعد ساده دانستن دانش میباشد. بر اساس یافتههای این پژوهش از آنجایی که باورهای معرفت شناختی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه دارد ارتقاء این باورها به دبیران پیشنهاد میشود.
باورهای معرفت شناختی,تحول,عملکرد تحصیلی,دانشآموز
https://education.scu.ac.ir/article_12214.html
https://education.scu.ac.ir/article_12214_6436f24e376f601c939300925b751c4d.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
بررسی رابطهی احساس تعلق به مدرسه با انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دورهی متوسطه نظری شهر اصفهان
151
166
FA
رضوان
حکیم زاده
استادیار دانشگاه تهران
hakim_re@yahoo.com
کمال
درانی
دانشیار دانشگاه تهران
kamal- dorani@ yahoo.com
مهدی
ابوالقاسمی
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه هرمزگان
abolghasemi.1362@yahoo.com
فرهاد
نجاتی
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
farhadnejati@yahoo.com
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین احساس تعلق به مدرسه با انگیزهی پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مدارس متوسطه شهر اصفهان میباشد. نمونه مورد مطالعه شامل 423 دانشآموز در مقطع متوسطه شهر اصفهان میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شداند. برای اندازهگیری احساس تعلق به مدرسه از پرسشنامهی احساس تعلق به مدرسهی بتی و بری (2005) استفاده شده است. روایی این پرسشنامه به وسیلهی متخصصان موضوعی مورد تأیید قرارگرفته و پایایی این پرسشنامه توسط آلفای کرانباخ 92/0 به دست آمده است، برای اندازهگیری انگیزش پیشرفت از پرسشنامه هرمنس (1970) فرم 29 سؤالی استفاده شده است. روایی این پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفته و پایایی این پرسشنامه در تحقیق حاضر 82/0 به دست آمده است. و برای اندازهگیری عملکرد تحصیلی دانشآموزان از معدل کل آنها استفاده شده است. دادههای پژوهش حاضر توسط همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان مورد تحلیل قرار گرفته است و نتایج پژوهش بیان کنندهی رابطهی قوی بین مؤلفههای احساس تعلق به مدرسه با انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای شهر اصفهان میباشد. نتایج حاصله از تحلیل رگرسیونی مبین این است که مؤلفههای ارتباط با مدرسه، احساس رعایت عدالت و احترام در مدرسه و مشارکت در مدرسه دارای قدرت پیشبینی کنندگی انگیزش پیشرفت دانشآموزان مورد بررسی میباشند. همچنین مؤلفههای مشارکت در مدرسه، ارتباط با مدرسه و حمایت معلم پیشبینی کنندهی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی شهر اصفهان میباشد.
احساس تعلق به مدرسه,انگیزش پیشرفت,عملکرد تحصیلی
https://education.scu.ac.ir/article_12216.html
https://education.scu.ac.ir/article_12216_64754f20f301e6c811cf85bfecdc0174.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
بررسی تأثیر روش تدریس متقابل بر مهارتهای درک مطلب ریاضی با گروههای دو نفره
167
188
FA
معصومه
دهباشی
فوق لیسانس روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان
masoom.dehbashi@yahoo.com
منصور
حکیم جوادی
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان
مسعود
غلامعلی لواسانی
دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی تدریس متقابل در پیشرفت مهارتهای درک مطلب ریاضی دانشآموزان دختر پایهی اول راهنمایی میباشد. درک مطلب مرحلهی مهمی در حل مسائل ریاضی است و دانشآموزانی که مسائل ریاضی را درک کنند در حل آن موفقتر هستند. روش تدریس متقابل تدبیری برای کسب مهارتهای شناختی و فراشناختی است. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون است. جامعهی آماری این پژوهش دانشآموزان دختر پایهی اول راهنمایی شهرستان گرگان میباشند که 2488 نفر بودند. پژوهش حاضر بر روی 38 نفر (19 نفر گروه کنترل و 19 نفر گروه آزمایش) از دانشآموزان دختر پایهی اول راهنمایی شهرستان گرگان اجرا شد. شیوهی انتخاب دانشآموزان گروه آزمایش، تصادفی بود. ابزار به کار رفته در این پژوهش آزمون معلم ساخته جهت اندازهگیری مهارتهای حل مسألهی ریاضی با 11 ماده بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده گردید. نتایج حاصل از اجرای تحلیل کوواریانس نشان دهندهی تفاوت معنادار بین دو گروه میباشد. آموزش به روش تدریس متقابل منجر به بهبود مهارتهای حل مسألهی ریاضی دانشآموزان شده است.نکتهی قابل ذکر ایناستکه این روش در گروههای دو نفره بهتر از گروههای 5 نفره موجب بهبود مهارتهای حل مسألهی ریاضی دانشآموزان شد.
تدریس متقابل,درک مطلب ریاضی,شناخت,فراشناخت
https://education.scu.ac.ir/article_12219.html
https://education.scu.ac.ir/article_12219_4667300611cf8b9171c5712334800370.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
موانع تحقق اهداف برنامه درسی فرآیند محور علوم تجربی دورهی راهنمایی تحصیلی از دیدگاه معلمان مدارس دخترانه شهرستان تبریز در سال تحصیلی 90-89
189
210
FA
یوسف
ادیب
0000-0002-3212-2542
دانشیار دانشگاه تبریز
yousef_adib@yahoo.com
این پژوهش با هدف شناسایی موانع تحقق اهداف برنامه درسی فرآیند محور علوم تجربی دورهی راهنمایی تحصیلی از دیدگاه معلمان انجام پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی، جامعه آماری معلمان درس علوم تجربی دورهی راهنمایی تحصیلی شهرستان تبریز، و نمونه آماری با محاسبه فرمول کوکران به تعداد 140 نفر بوده است؛ و برای نمونهگیری از روش تصادفی خوشهای استفاده گردید. برای گردآوری دادهها از دو نوع پرسشنامهی محقق ساخته که بر اساس طیف لیکرت طراحی شده بودند استفاده شد که یک پرسشنامه برای گردآوری دادهها در خصوص موانع، و پرسشنامهی دیگر به نگرشسنجی اختصاص داشت. هر دو پرسشنامه از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی و آزمون t تک متغیره استفاده گردید. نتایج تحلیل نشان داد: 1- معلمان عدم همخوانی درونی برنامه درسی و نیز عناصر روشهای تدریس و فعالیتهای یادگیری، زمان، و ارزشیابی را جزء موانع قوی برای تحقق اهداف درس علوم تجربی برشمردهاند. ضمن این که نتایج آزمون t تک نمونهای نیز تفاوت معنیداری را در مقایسه با میانگین فرضی نشان میدهد و همچنین عنصر امکانات و منابع یادگیری جزء موانع متوسط ارزیابی گردید. 2- معلمان نسبت به برنامه درسی فرآیند محور علوم تجربی نگرش منفی نداشتهاند و نمیتوان آن را به عنوان مانع تحقق اهداف آموزشی تلقی نمود.
برنامه درسی فرآیند محور,برنامه درسی علوم,دورهی راهنمایی تحصیلی
https://education.scu.ac.ir/article_12221.html
https://education.scu.ac.ir/article_12221_544f0df0e281e93ffeb3b2cac79faa3c.pdf
دانشگاه شهید چمران اهواز
علوم تربیتی
2008-8817
2588-672X
21
1
2014
09
23
بررسی و ارائه یک الگوی تضمین کیفیت در مراکز یادگیری الکترونیکی دانشگاهی
211
230
FA
روح الله
مهدیون
استادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
rmahdiuon@gmail.com
محمد
قهرمانی
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
dr_ghahramani@yahoo.com
مقصود
فراستخواه
دانشیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
محمود
ابوالقاسمی
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
m-abolghasemi@sbu.ac.ir
هدف پژوهشحاضر ارائهی الگوی تضمینکیفیت یادگیری الکترونیکی در مراکز آموزش عالی ایران است. در این راستا از روش تحقیق کیفی نظریه برخاسته از دادهها سود جسته شده است. جامعهیآماری پژوهشحاضر مدیران مراکز یادگیری الکترونیکی، اعضاء هیأت علمی، خبرگان موضوع یادگیریالکترونیکی، خبرگان کیفیت در آموزش عالی و سیاستگذاران، بودند که تعداد 16 نفر از میان آنها به صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبهها تا آن جا ادامه یافت که دادهها به اشباع نظری رسیدند. روایی یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش و انعکاسپذیری پژوهشگر، تضمین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج گویای آنست که 173 گزاره مفهومی اولیه با 35 مقوله فرعی و 15 گزاره مقولهای اصلی در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (3 مقوله)؛ پدیده اصلی (کیفیت یادگیری)؛ راهبرد (3 مقوله)؛ زمینه (2 مقوله)؛ شرایط محیطی (3 مقوله)؛ پیامد (3 مقوله)، شناسایی و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ترسیم و ارائه شد.
تضمین کیفیت,یادگیری الکترونیکی دانشگاهی,نظریه برخاسته از دادهها و آموزشعالی
https://education.scu.ac.ir/article_12224.html
https://education.scu.ac.ir/article_12224_ec0991393942db54a6e1fb2ae5ac13c4.pdf