ORIGINAL_ARTICLE
بررسی دیدگاههای فلسفی- عقیدتی دانشآموزان پسر پایه سوم مقطع متوسطه شهر اهواز در مورد نماز
در پژوهش حاضر، دیدگاههای فلسفی- عقیدتی (دلائل گرایش) دانشآموزان پسر پایه سوم متوسطه شهر اهواز در مورد اقامه نماز مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پسر پایه سوم متوسطه شهر اهواز میباشد. در این پژوهش از دو نمونه استفاده گردید. نمونه اول شامل 120 نفر جهت ساخت پرسشنامه مقدماتی و نمونه دوم 320 نفر بودند که به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل عاملی استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که چهار عامل در گرایش دانشآموزان به نماز مؤثر بودهاند. این عوامل عبارتند از: فردی- روانشناختی، عبادی- تکلیفی، فرهنگی- اجتماعی و رستگاری- فلاح.
https://education.scu.ac.ir/article_16025_de680ac681695c2e99ef0e8c9878b8f2.pdf
2001-08-23
1
10
10.22055/edus.2002.16025
نماز
دیدگاه فلسفی- عقیدتی
کریم
سواری
1
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور مرکز بندر امام
AUTHOR
مسعود
صفائیمقدم
2
عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
LEAD_AUTHOR
عبدالکاظم
نیسی
3
عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
القرآن الکریم.
1
بنانیان، سفید (1372). بررسی دیدگاه دانشآموزان دختر و پسر دوره راهنمایی و دبیرستانی استان سمنان درباره نماز، طرح پژوهشی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان.
2
جوادی، محمدجعفر و سادئی، علی (1376). بررسی عوامل مدرسهای تأثیرگذار بر رغبت دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی و پسران مقطع متوسطه به نماز. چکیده تازههای تحقیق در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ایران. دوره 5 شماره 1. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
3
حسینی، روحا... (1375). بررسی راههای جذب دانشآموزان به نماز درکرمانشاه. چکیده تازههای تحقیق در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ایران. دوره 4. شماره 4. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
4
حسنبگلو، بهروز (1378). بررسی علل و عوامل درون مدرسهای مؤثر بر جذب دانشآموزان به نماز جماعت. چکیده تازههای تحقیق در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ایران. دوره 7. شماره 3. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
5
قمی، شیخ عباس (1377). کلیات مفاتیح الجنان. قم: انتشارات ام ابیها.
6
مطهری، مرتضی (1373). تعلیم و تربیت در اسلام. چاپ بیست سوم. تهران: انتشارات صدرا.
7
موسوی، غفور (1378). بررسی رابطه نحوه برپاداری نماز بر اختلالات افسردگی. چکیده تازههای تحقیق در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ایران. دوره 7. شماره 1. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.
8
نجفی، گودرز (1377). راز نیایش. تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
9
لاتین
10
Buller, M., Gardner, C. & Bird, H. (1998). Not just a time out: change dynamics of prayer for Religious couples in conflict situations. Family Process, 37(4), 45 1-475.
11
Elkins, D., Anchor, K. & SandIer, H. (1979). Relaxation Training and Prayer behavior as Tension Reduction Teshniques. Behavioral Engineering, 5(3),
12
Fry, P. (1990). A factor analytic investigation of home-bounde elderly indivichials Concerns about death and dying and their coping responses. Journal of Clinical Pychology, 46(6), 737-748.
13
Koenig, H. (1988). Religious behaviors and death anxiety in later life. Hospice Journal, 4(1), 3-24.
14
ang, M. (1983). Prayer and Psychotherapy. Journal of Psycholoj and christianity, 2(3), 36-49.
15
Larkedes. K. (1983). Aging religiosity and adjustment. Journal of Gerontology, 38(5), 621 -625.
16
Mcculiough, M. (1995). Prayer and health. Journal of Psychology and rheology,
17
23(1), 15-29.
18
PoJoma, M. & Pendleton, B. (1991). The effects of prayer and prayer experiences on measures of general well-being. Special issue. Journal of Psychology and theology, 1(1), 71-83.
19
Suneetha. (1997). The concept of God. Journal of indian-pschology, 15(1),
20
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزتنفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز
در این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، بهداشت روانی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی سال اول دبیرستان پرداخته شده است. جامعه آماری دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی سال اول دبیرستانهای اهواز میباشند. از بین 400 نفر نمونه اولیه 90 دانشآموز مضطرب اجتماعی انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی، دارونما و گواه گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: مقیاس خودگزارشی مداد-کاغذی ابراز وجود برای نوجوانان، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت، مقیاس اضطراب اجتماعی و فهرست تجدید نظر شده علایم روانی (SCL 90-R). طرح پژوهشی طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه کنترل میباشد. نتایج تحلیل فرضیهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس نشان داد که آموزش ابراز وجود باعث افزایش ابراز وجود، عزت نفس و بهداشت روانی و کاهش اضطراب اجتماعی میشود. این تأثیر فقط در گروه آزمایشی مشاهده شد و دو گروه دیگر تفاوت معنی داری در پیش آزمون و پس آزمون نداشتند. نتایج این پژوهش مؤثر بودن آموزش ابراز وجود را در افزایش جسارتورزی، عزت نفس و بهداشت روانی و کاهش اضطراب اجتماعی نشان میدهد.
https://education.scu.ac.ir/article_16592_22335a624423a7f61b181fc4ef1d8680.pdf
2001-08-23
11
30
10.22055/edus.2001.16592
آموزش ابراز وجود
عزت نفس
بهداشت روانی
اضطراب اجتماعی
ابراز وجود
عبدالکاظم
نیسی
1
عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
منیجه
شهنیییلاق
2
عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
ابراهیمی قوام، صغری (1373). رابطه بین رشد اجتماعی با میزان دریافت انواع حمایت اجتماعی (با تأکید بر سطح مهارتهای اجتماعی). پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
1
آمالی، شهره (1373). مقایسه جرات آموزی و جرات آموزی توام با بازسازی شناختی در کاهش اضطراب اجتماعی. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال اول، شماره 4، 19-18.
2
بهارلویی، مهناز (1377). رابطه کمال گرایی، هماهنگی مؤلفههای خودپنداشت و جایگاه مهار با اضطراب اجتماعی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با توجه به نقش تعدیل کننده حمایت اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
3
رمضانی، فرزانه (1377). ساخت و هنجاریابی مقیاس سنجش آزار رسانی - آزارپذیری و بررسی رابطه متغیر اخیر با اختلالات رفتاری و ابراز وجود دانشآموزان مقطع راهنمایی مدارس پسرانه و دخترانه شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
4
شیراز، ناظم (1376). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش عزت نفس و بررسی رابطه آن با پرخاشگری، رفتارهای ضداجتماعی، وضعیت اجتماعی- اقتصادی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر پایههای اول تا سوم دوره متوسطه شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
5
شهنی ییلاق، منیجه و رضایی، علیرضا (1380). آموزش ابراز وجود: چگونه همان کسی باشید که واقعاً هستید. دانشگاه شهید چمران اهواز.
6
مرعشی، محمد و شکرکن، حسین (1375). مقایسه سازگاری اجتماعی و سلامت روانی جانبازان شاغل و غیرشاغل. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
7
منصوری، فریبا (1377). بررسی رابطه ساده و چندگانه عزت نفس، احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی با ابراز وجود دانشآموزان دختر دبیرستانهای نظام جدید شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
8
هرمزی نژاد، معصومه (1380). رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
9
یاراحمدی، اردشیر و حقیقی، جمال (1376). بررسی رابطه فشار روانی با بیماریهای جسمی و روانی و سلامت معلمان مرد اهواز با توجه به اثر متغیرهای تعدیل کننده حمایت اجتماعی و جایگاه مهار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اهواز.
10
Alberti, R.. Emmons, M. (1982). Your peifect right: a guide for assertive living (4th eds). Impact, Sun Luis Obispo, California.
11
Arrindeil, W. A., Sanderman, R., Hageman, W. 3., & Pickersgill, M. J. (1991). Correlates of assertiveness in normal and clinical samples: A multidimensional approach. Behaviour Research and Therapy, Vol. 12 (4),
12
Azais, f., Granger, B., Debray, Q.. & Ducroi.x, C. (1999). Cognitive and emotional approach to assertiveness. Encephale, 25 (4), 353-357.
13
Crozier, W. R. (1981). Shyness and sell-esteem. British Journal of Social Pchology, Vol. 20, 220-222.
14
Deluty, R. H. (1981). Assertiveness in children: some research considerations. Journal of clinical child Psychohigy, 10, 149-156.
15
De]amaier, R.. & McNamura, J.R. (1986). The social impact of assertiveness. Journal of Behavior ModUication, 139-158.
16
Dilk, M. N.. & Bond, G. R. (1996). Meta-Analytic Evaluation of Skills Training Research for Individuals with Severe Mental Illness. Journal of Consulling and Clinical Pycholov, Vol. 64(6), 1337-1346.
17
Elliott. T. R., & Gramling, S. F. (1990). Personal assertiveness and the effects of social support among college students. Journal of counseling Psvcholo’, Vol. 37(4), 427-436.
18
Fruehwald, S., Erottier, P., Aigner, M., Gutierrez, K., & Dwyer, S. M. (1998). The relevance of seif-concepis discriminating in long-term incarcerated sex offenders. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, Vol.
19
29(4), 267-278.
20
Lange, A., & Jakuhowski, P. (1976). Responsible assertive behavior. Research Press, Champaign, Illinois.
21
Mitchell, P. (2002). Depression, what are we talking about? Internet search.
22
Perczel, D., & Tringer, L. (1998). Introducing assertiveness training in Hungary. Scandinavian Journal of Behaviour Therapy, Vol. 27(3), 124-129.
23
Ravicz, 5., (1998). High on stress: A woman’s guide to optimizing the stress in her life. Oakland, Ca:New Harbinger Publications, inc.
24
Salter, A. (1949). Conditioned reflex therapy. New York.
25
Temple, S., & Robson, P. (1991). The effect of assertiveness training on self-esteem. British Journal of Occupational Therapy, Vol. 54(9), 329-332.
26
Wint, W. (2001). Assertive Skills Training Courses. Irnernet search.
27
Wolpe, J. (1958). Psychotherapy by reciprocal inhibition. Stanford University Press, Stanford, California.
28
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای مهم و مربوط با هدفگرایی تبحری و رابطه آن با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانهای اهواز
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای مهم هدفگرایی تبحری و رابطهاش با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستانها اهواز میباشد. در این پژوهش عزت نفس مثبت، هدف مسئولیت پذیری اجتماعی، تعلق به مدرسه، نگرشهای مثبت درباره تعلیم و تربیت، ادراکات دانشآموزان از هدفهای تبحری معلم، والدین و ساختار کلاس به عنوان متغیرهای پیش بین و هدفگرایی تبحری دانشآموزان به عنوان متغیر ملاک محسوب میشوند. از سوی دیگر هدفگرایی تبحری دانشآموزان به عنوان متغیر مستقل و عملکرد تحصیلی، به عنوان متغیر وابسته محسوب میشوند. نمونه تحقیق مشتمل بر 360 دانشآموز پسر پایه اول دبیرستانهای اهوازند که در سال 80-79 به تحصیل اشتغال داشتند: برای گزینش نمونه تحقیق از روش نمونهگیری «تصادفی چند مرحلهای استفاده به عمل آمد. از چندین مقیاس از مجموعه مقیاسهای الگوهای یادگیری سازگار برای سنجش متغیرهای مورد نظر استفاده شد. بر اساس نتایج این پژوهش، کلیه متغیرهای پیشایند با هدفگرایی تبحری رابطه مثبت معنیداری نشان دادند. همچنین ترکیب متغیرهای پیشایند با هدفگرایی تبحری همبستگی چندگانه داشتند. از سوی دیگر هدفگرایی تبحری با عملکرد تحصیلی، رابطه مثبت معنی دار داشت.
https://education.scu.ac.ir/article_16595_3056bb7e9a8ff8de0f2608ae478321fb.pdf
2001-06-22
31
48
10.22055/edus.2001.16595
هدفگرایی تبحری
عملکرد تحصیلی
نگرشهای مثبت درباره تعلیم و تربیت
هدف مسئولیتپذیری
علی رضا
حاجی یخچالی
1
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
AUTHOR
جمال
حقیقی
2
عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
حسین
شکرکن
3
عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
شجاعی، مهدی (1377). بررسی نظر معلمان دبستان، راهنمایی و دبیرستان درباره راهبردهای افزایش انگیزش پیشرفت دانشآموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
1
Ames, C. (1992). Classroom: Goals structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261-271.
2
Ames, C. & Ames, R. (1992). Systems of student and teacher motivation:
3
Toward a qualitative definition. Journal of Educational Psychology, 79,
4
Ames, C., & Archer, 3. (1987). Mothers’ beliefs about the role of ability and eflort in school learning. Journal of Educational Psychology, 79, 409-414.
5
Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goals in the chassroom: student’ learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology, 80, 260-267.
6
Anderman, L. H. (1999). Classroom goal orientation, schoolbelonging and social goals as predictors of students’ positive and negative affect followinig the transition to middle school. Journal of Research and Development in Education, 32, 89-103.
7
Anderman, L.H., & Anderman, E.M. (1999). Social predictors of changes in students’ achievement goal orientations. contemporary Educational P.sychology, 25, 21-37.
8
Blumenfeld, P.C. (1992). Clarifying and expanding goal theory. Journal of Educational Psychology, 84(3), 272-281.
9
Boufard, T., Boisvet, J., Vezedu, C., & Lavounch, C. (1995). The impact of goal orientation of self-regulation and performance among college students. British Jouriwl of Educational Psychology, 65(3), 317-329.
10
Butler, R. (1987). Task- involving and ego- involving ptoperties of evaluation:
11
Effects on differni feedback conditions on motivational perceptions, interest, and performance. Journal of Educational Psychology, 79, 474-482.
12
Dwek, C.S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologyist, 41, 1040-1048.
13
Dweck, C.S., & Leggeti, E. (1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
14
Elliott, E.S., & Deweck, C.S. (1988). Goals: An approach to motivation and achievement. Journal of Personality and Social Psycholigy, 54, 5-12.
15
Kaplan, A., & Maeher, M.L. (1999). Achievement goal and student well-being. Contemporary Educational Psychology, 24, 330-356.
16
Kaplan, A., & Midgely, C. (1997). The effect of achicvement goals: Does level of perceived competence makes a differnce? Contemporary Educatinal Psychology, 22, 415-435.
17
Maeher, M.L., & Midgley, C. (1991). Enhancing student motivation: A social- wide approach. Educational Psychologist, 26, 399-427.
18
Marashi, R., Gheen, M.H., & Midgley, C. (2000). Comparisons of elementary middle and High school teachers’ beliefs and approaches to instruction using goal orientation, from work paper presented at the annual meeting of the American Educational research association, New Orleans. C.A.
19
Meece, J. L., Blumenfeld, P.C., & Hoyle, R.H. (1988). Student goal orientation and cognitive engagment in classroom activities. Journal of Educational Psychology, 80. 514-523.
20
Middelton, M.J., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack of ability: An under-explored aspect of goal theoty. Journal of Educational Psychology, 76(4), 770-718.
21
Midgley, C., A.runkumar, R., & Urdan, T. (1996). “If I don’t do well tomorrow there’s a reason”: Predictors of adolescents’ use of academic selfhandicaping behavior. Journal of Educational Psychology, 88, 423-434.
22
Midgley, C., Feldlaufar, H., & Ecclas, J.S. (1989). Change in teacher efficacy and student self- and task-related beliefs in mathematics during the transition to Jounior high school. Journal of Educational Psychology, 81,
23
Midgley, C., Maeher, M.L., Hruda, L. Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, K.E., Oheen, M., Kumar, R., Middelton, M. J., Nelson, J., Roeser, R., & Urden, T. (2000). Manual for adaptive learning scales (PALS). Ann Arbor , MI: University of Michigan.
24
Nelson, 3. M., Hruda, L. Z., Hruda, L.Z., & Midgley, C. (2000). Parents, the forgotten factor: A study of relations among parents’ achievement goal and students’ academic outcome, paper presented at the annul meeting of the American Educational Research Association, New Orlearns, Louisiana.
25
Nicholls, J. 0. (1989). The competitive ethos and democratic education. cambridge, MA: HA: Harvard University Press.
26
Nolen, S.B. (1988). Reasons for studying: motivational orientations and study strategies. Cognition and Instruction, 5, 262-287.
27
Nolen, S.B., & Haladyna, T.M. (1990b). Personal and environmental influences on students’beliefs about efficative study strategies. Contemporary Educational Psychology, 15, 116-130.
28
Patrick, 1-1., Anderman. L.H., Ryan, A.M., Edelin, K.C. (2000). Teacher communication of goal orientation in four fifth-grade chassrooms. To Apper in Elementary School JournaL
29
Patrick, H., Hicks, L., & Rayan, A.M. (1997). Relation of perceived social efficacy and social goal pursuit to self-efficacy for academic work. Journal of Early Adolescence, 17, 109-128.
30
Ryan, R.M., Connell, J.P., & Dcci, E.C. (1985). A motivational analysis of self determination and self- regulation in education, in C. Ames & R. Ames (Eds.). Research on Motivation Ineducution (vol, 2, pp, 13-51). San Diego, CA: Academic Press.
31
Roeser, R., Midgicy, C., & Urdan, T. (1996). Percepction of the school psychological environment and early adolescensce. psychological and behavioral functioning in school, the mediating role of goals and belonging. Journal of Educational Psychokgy, 88, 408-422.
32
Skaalvik, E. (1997). Self-enhancing and self-defeating ego orientation:
33
Relation with task and avoidance orientation, achievement, self-perceptions, and anxiety. Journal of Educational Psycholo, 89(1),
34
Wentzel, K.R. (1989). Adolescent classroom goal, standards for performance, and academic achievement: An inleractionist perspective. Journal of Educational Psycholog’, 81, 131-142.
35
Wentzel, K.R. (1993). Motivation and achievement in early adolescence: The role of multiple classroom goal. Journal of Early Adokscence, 13, 4-20.
36
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی روشهای درمانشناختی، تنآرامی و رفتاری در بهبود کمردرد مزمن در دبیران مرد دبیرستانهای شهر اهواز
تحقیق حاضر اثربخشی درمانهای شناختی، تنآرامی و رفتاری را در گروهی از دبیران شهر اهواز که مبتلا به کمردرد مزمن بودند مورد ارزیابی قرار داد. روش این تحقیق آزمایشی بود. جمعیت هدف این تحقیق را دبیران مرد شهر اهواز تشکیل میدادند. نمونه تحقیق شامل 100 نفر بیمار مبتلا به کمردرد مزمن میباشد که به طور تصادفی از بین بیماران مبتلا به کمر درد مزمن انتخاب و به گروههای آزمایشی (شناخت درمانی، رفتار درمانی، تن آرامی) و گروه گواه گمارده شدند (هر گروه 25 نفر). شیوههای مداخله (درمان) در این تحقیق عبارت بودند از: الف) مصونسازی در مقابل درد (میکنبام و ترک، 1976)، ب) کنترل محرک (کانفر، 1980)، ج) تن آرامی عضلانی پیشرونده (جاکوبسن، 1962). چهار شاخص بهبودی در تحقیق حاضر در نظر گرفته شد که شامل بهبود باورهای درد، بهبود رفتار درد، بهبود خودکفایی درد و بهبود افسردگی بود. ابزارهای درد (زارکوفسکا، 1988)، آزمون خودکفایی درد (نیکولاس، 1989)، آزمون افسردگی (بک، 1961) و آزمون درد مزمن (اصغریمقدم، 1374) بودند. نتایج مرحله اول تحقیق بیانگر پایایی و اعتبار مطلوب و رضایتبخش این آزمونها میباشد. نتایج آماری نشان داد که روشهای درمان در بهبود کمردرد مزمن در آزمودنیها مؤثر بودهاند. تحلیل واریانس یک راهه تفاضل میانگین نمرههای آزمودنیهای گروههای مختلف، در دو مرحله اجرای آزمونهای مربوط به درد مزمن، حاکی از تفاوت معنیدار بین گروههای درمانی در شاخصهای بهبودی بود. آزمون توکی، نشان داد که گروه شناخت درمانی و گروه تن آرامی عضلانی در بهبود باورهای درد و کاهش افسردگی تفاوتهای معنیداری با گروه گواه ظاهر ساختند. حال آنکه، چنین یافتهای در گروه رفتاردرمانی دیده شد. وانگهی، هر سه گروه درمانشناختی، تن آرامی و رفتاری در خودکفایی درد و بهبود رفتارهای درد، تفاوتهای معنیداری با گروه گواه نشان دادند. افزون بر آنچه گفته شد، نتایج آماری حاصل از بررسی مقایسهای روشهای درمانی نشان داد که این روشها از لحاظ میزان کارایی تفاوتهای معنیداری با یکدیگر داشتند
https://education.scu.ac.ir/article_16596_2ac6ca325a1e7004f0ec97bd257ad9eb.pdf
2001-08-23
49
72
10.22055/edus.2001.16596
درمان شناختی
تنارامی
درمان رفتاری
کمردرد مزمن
الله کرم
پولادی ریشهری
1
عضو هیات علمی دانشگاه بوشهر
AUTHOR
بهمن
نجاریان
2
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
حسین
شکرکن
3
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
مهناز
مهرابیزاده هنرمند
4
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
اجودی شهرستانی، داوود (1374). بررسی میزان شیوع و عوامل مستعد کننده کمردرد در کادر پرستاری بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ص 113-123.
1
اصغری مقدم، محمدعلی (1376). بررسی نقش رواننژندگرایی، باورهای مربوط به درد و راهبردهای مقابلهای در سازگاری با درد مزمن. خلاصه مقالات نخستین کنگره انجمن روانشناسی، تهران: ایران.
2
باقرزاده لداری، رحیم (1377). بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری در بیماران مبتلا به کمردرد مزمن غیربدخیم. پایان نامه کارشناسی ارشد، انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، ص 111-128.
3
نجاریان، بهمن، عطاری، یوسفعلی و مکوندی، بهنام (1374). ساخت هنجاریابی آزمون اضطراب (ANQ). مجله علوم انسانی الزهرا، سال پنجم، شمارههای 15 و 16، 97-112.
4
Aranoff, 0. (1985). Psychological aspects of nonmalignant chronic pain, in Evaluation and Treatment of Chronic Pain, Aranoff. G. (ED.), Urban and swarzenberg: Baltimore.
5
Ajonoff, G. M., & McAlary, P. W. (1990). Multidiciplinary treatment of intractable pain syndromes. In S. Lipton, E. Tunks, & M. Zoppi (Eds.) Advances in Pain Research and Therapy, (Vol, 13) (PP. 267-276). New York:Raven Press.
6
Bandura, A. (1986). Social loundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
7
Barber, J., and Adrian, C. (1982). Ps’chological Approaches to the Management of Pain. New York: Branner Mazel.
8
Beck, A. T. (1991). Cognitive therapy. American PychokigLcl, 46, 368-375.
9
Beck, A. T., & Steer, R. A. (1987). Beck Depression Inventory. New York: Harcourt Brace Jovanorich.
10
Beck, A. T., Rush, A.J., Shaw, B.f., & Emerv.G. (1979). cognitive Therapy of Depression. New York: Guilford Press.
11
Bilings, A. G., & Moos, R. H. (1984). Coping stress and social resources in attenuating the stress of life events. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 877-891.
12
Blanchard, E. B., & Andrasik, F. (1985). Management of chronic headaches: A psychological. New York: Pergamon Press.
13
Bogaards, M. C., Terkuile, M. M. (1994). Treatment of recurrent tension headache: a meta analytic review. Pain, 10, 174-190.
14
Bonica, J. 3. (1977). Neurophysiologic and pathophysiologic aspects of acute and chronic pain. Archives of Surgeiy, 112, 750-761.
15
Bowsher, D., Rigge, M., & Sopp, L. (1991). Preva]ance of chronic pain in the British papoulation: A telephone survey of 1937 households, Pain (‘linic, 4.
16
Clark, M., Gousnell. M., & Shapiro, D. (1977). The new war on pain. Newsweek (April 25), 89, 48-58.
17
De Bruijin-Kofman, A. T. Groenman, N. 1-1. (1987). Ontwikkeligen in hehaneligssiralegieen van spanning shoofd pijn. TUdschrft Voor Psychothrapie, 2, 63-67.
18
Ellis, A. (1973). The no cop-out therapy. Psychokigy Teday, 7, 56-62.
19
Fishbain, D. A., & Goldberg, M. (1991). Completed Suicide in chronic pain. Pain, 7, 29-39.
20
Fior, H., Turk, D. C., & Birrnbaumer, N. (1985). Assessment of stress related psychophysiological reactions in chronic low hack pain patiets. Journal of consalling and Clinical P’chology, 53, 354-364.
21
Follick, M. J., Smith, T. W., & Ahren, D. k. (1985). The Sickness impact profile: A global measure of disability in chronic low back pain. Pain, 21.
22
Fordyc, W. E. (1990). Contingency managment. In: J. J. Bonica (Eds), The managment ol pain. Philadelphia: Lea and febiger.
23
Fordyce, W. E. (1976). Contingency management. In J.J. Bonica (Eds.), The Management of Pain (2nd ed., 1702-1710). Philadelphia: Lea and Febiger.
24
Fordvce, W. E. (1976). Behavioral Methods for Chronic Pain. Sydney: Grune and stratton.
25
Fordyce, W. E. (1986). The behavioral management of chronic pain. Pain, 22,
26
Gamsa, A. (1990). Is emotional disturbance a precipitator or a consequence of chronic pain? Pain, 42, 183-195.
27
Good, M. (1996). A comparison of the effects of jaw relaxation and music on postoperative pain. Nursing Research, 44, 52-57.
28
Holmherg, S. (1988). Pain, In Beck, Rawling and Williams (Eds). Mental Health Psychiatric Nursing. Washington: The C. V. Mosby Company.
29
Inienalional Association for the study of pain. (1986). Classfication of chronic pain. Pain, 3, 51-s226.
30
Jacobson, E. (1957). You must relar, New York: McGraw.
31
Jafiray, D. (19 6). Isolated intevrerzebral resorption. Spine, 11, 397.
32
Jensen, I.B., and Good, H.L. (1999). Patient belief predical patient functioning. Pain, 81, 95-104.
33
Kanfer, F. H., and Gold foot, D. A. (1986). self control and tolerance of noxious stimulation. Psychological Reports, 18, 79-85.
34
Kanfer, F.H., and Goldfoot, D.A. (1986). Self-control and tolerance of noxious stimulation. Psychological Reports, 18, 79-58.
35
Keefe, F. J.. & Dolan, E. (1988). Pain behavior and pain coping strtegies in low back pain. Pain, 24, 49-56.
36
Keefe, F. J.. Dunsmore, 3., & Burnett. R. (1992a). Behavioural and congnitive behavioural approaches to chronic pain: Recent advance and future direction. Journal of consulting and Clinical Psycholo’, 60, 528-536.
37
Keefe, F.J., & Wiliams, D.A. (1990). A comparison of coping strategies in chronic pain patients in different age groups. Journal of Gerontolo’, 45,
38
Kleinke. C.L. (1991). Coping with life challenges. Pacific Grove: Brook/cole.
39
Linton. S. 3., & Melin, L. (1982). The accuracy of remembered Pain. Pain, 13, 281-285.
40
McCracken, L. M., Gross, R. T., & Sorg, P. J. (1993). Prediction of pain in patients with chronic low back pain. Behavioral Research, 31, 647-657.
41
Melzack, R. (1992). Phantom limbs. Scientjfic American, 266, 120-126.
42
Meizack. R.,& Wall, P. (1975). Pain mechanisms: A new theoiy. Science, 50,
43
Miller, L. (1993). Psychotherapeutic approach to chronic pain. Psychoiherapy, 30, 49-57.
44
Miller, T. Q.. & Smith, T. W. (1990). Meta anaytic review of research on hostility and physical health. Psychological Bulletin, 119, 322-348.
45
Nachemson, A. L. (1992). Newest Knowledge of low back pain. Clinical Orthopaedics and Related Research, 279, 8-20.
46
Nicholas. M. K. (1989). Self-efficacy and chronic pain. Paper presented at the annual conlerence of the British Psychological Society, St. Andrews.
47
Nicholas, M. K., B]anck, A., & Cohen, M.C. (1996). Comparison of three groups of injured workers with different outcomes at 2-4 years post injury. Paper presented at the 17th Australican Scientific of Australican Pain Society. Canberra, Australia.
48
Pennehaker, J. W. (1997). Writing about emotional experiences as a therapeutic process. Psycholiigv Science, 8, 162-166.
49
Philips, H. C.. & Jahanshahi, M. (1986). The components of pain behaviour report. Behaviour Research and Therapy, 24, 117-125.
50
Pither. C. E., & Nicholas, M. K. (1991). The identification of iatrogenic factors in the development of chronic pain syndrome: abnormal treatment behavior? In M. R. Bond, J. E. Charlion, & C. J. Woolf (Eds.). Proceedings of the Vith World Congress on pain (pp. 429-434). Amsterdam: Elsevier.
51
Riley, J. F., Ahern, D. K., & Follick, M. J. (1988). Chronic pain and functional impairment: Assessing beliefs about their relationship. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 59, 579-582.
52
Saunders, T. (1996). The effect of Stress inoculation training on anziety and Perlormance. Journal of Occpational Health PcholDgv, 1, 170-186.
53
S]ater, M. A., Hall, H. F., and Atkinson. J. H. (1991). pain and impairment helifesin chronic low backpain. pain, 44, 51-56.
54
Sofar, B., and walker. J. (1994). Mood assessment in chronic pain patients. Disably Rechabiliation, 16, 35-38.
55
Sternbach, R. (1974). Pain patients trails and treatments. San Diego, CA:
56
Academic Press.
57
Turk, D. C. (1996). Biopsychosocial perspective on chronic pain, In RJ. Gaichel & D. C. Turk (Eds), Psychological Approaches to Pain Management (pp. 3-32). NewYork: Guilford press.
58
Turk, D. C., Michenhaum, D. Genest, M. (1983). Pain and behavioral Medicine. New York: Guilford Press.
59
Turk, D. C., Okifuji, A., & Scharif, L. (1995). Chronic pain and depression:
60
Role of perceived impact and perceived control in different age cohorts. Pain, 61, 93-101.
61
Turk, D. C., and Rudy, T. E. (1985). Pain experience: Assessing the cognitive component. Paper presented at the fourth annual meeting of the American Pain Society, Dallas, TX.
62
Turner, J. A., & Clancy, S. (1987). Relationships of stress appraisals and coping to chronic low back pain. Behavior Research and Therapy, 25,
63
Turner, J. A., & Jensen, M. P. (1993). Efficacy of cognitive therapy for chronic low back pain. Pain, 51, 169-177.
64
Turner, J. A., and Chapman. C. J. (1982). Psychological intervnetions for chronic pain: A critical review. II. Operant conditioning, hypnosis, and cognitive-behavioral therapy. Pain, 12, 23-46.
65
Wiliams, D.A., & Thorn, B.C. (1989). An empirical assessment of pain, helifes. Pain, 36, 351-358.
66
Zarkowska, A.W. (1981). The relationship between subjective and behavioural aspects people suffering from lower back pain. M. Phil. Thesis. University of London.
67
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه انواع هویت در ابعاد اعتقادی و روابط بین فردی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز
پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت هویت از نظر نحوه توزیع افراد در چهار حالت هویت سردرگم، زودهنگام، مهلتخواه و کسب شده در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی و اجرا شد. فرضیه اصلی این پژوهش یعنی تفاوت معنیدار در فراوانی چهار نوع هویت ذکر شده در کل نمونه و دانشجویان دختر و پسر با استفاده از روش آماری مجذور خی مورد تحلیل قرار گرفت و فرضیه پژوهشی در کل نمونه و در دانشجویان دختر و پسر تأیید گردید. همچنین در ابعاد هویت- اعتقادی و روابط بین فردی در کل نمونه و دانشجویان دختر و پسر تأیید گردید. نتایج با توجه به دیدگاه اریکسون و مارسیا مورد بحث قرار گرفت.
https://education.scu.ac.ir/article_16597_e9bd3c1fc14ea550754eb54f29ece80b.pdf
2001-08-23
73
98
10.22055/edus.2001.16597
هویت سردرگم
هویت زودهنگام
هویت مهلتخواه
هویت کسب شده
بعد اعتقادی هویت
بعد روابط فردی هویت
حسین
شگرکن
1
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
بهمن
نجاریان
2
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
مرتضی
امیدیان
morteza-omid@scu.ac.ir
3
دکتری روانشناسی از دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز، ایران
AUTHOR
جمال
حقیقی
4
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
آرتور. اس. ربر (1368). فرهنگ روانشناسی، انتشارات رشد.
1
آقا سلطانی، سوسن (1378). بررسی رابطه بین هویت و خلاقیت در میان دانشجویان سال اول دانشگاه تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
2
Adams, Gerald, R. & Fitch, S.A. (1982). Ego stage identity status development cross sequential analysis. Journal of Personality and Social Psychology, 43, 574-583.
3
Adams, G.R. & Shea, J.A (1979). The relationship between identity status, locus of control, and ego development. Journal of Youth and Adolesence, 8,
4
Archer. Sally, L. (1989). Gender difference in identity development; issues of process, domain and timing. Journal of Adolescence, 12, 117-138.
5
Baron, R.A. & Byrne, D. (1997). Social Psychology, Allyn and Bacon. USA.
6
Bennion Layne, D., Adams, Gerald, R., (1986). A revision of the extended version of the objective measure of ego identity status: An identity instrument for use with late adolescent. Journal of Adolescent Research, Vol.
7
1, No. 2, 183-196.
8
Bennion, L., Adams, G. & Huh, K. (1989). Objective measure of ege identity status: A reference manual. unpublished manuscript, university of Guelph.
9
Berger, E.M. (1951). The relation between expressed acceptance of self and expressed acceptance of other. Journal of Abnormal and Social Psychology,
10
47: 778-782.
11
Cronbach, L.J. (1951). Coefficicient alpha and internal structure of test. Psychometrica 16: 297-334.
12
Crown, D.P. & Marlow, D. (1960). A new scale of social desirability independent of psychology. Journal of consulting Psychology, 24: 3, 349-354.
13
Block, J. (1973). Conception of sex role: some cross-cultural and longitudinal perspectives. American Psychologist, 28, 512-526.
14
Douvan, B., Adelson, J. (1966). The adolescent experience, New York: Wiley. Erikson, E.H. (1965). Inner and outer space: Reflections on womanhood in
15
R.J. lifton (Ed.). The woman in america, Boston: Houghton Mifin 1965. Erikson, E.H. (1959). Identity and life cycle. Psychological Issues, 1, 1-171. Erikson, E.H. (1968). Identity; Youth and crisis, New York: Norton.
16
Gilligan, C. (1982). In a different voice: psychological theory and women’s development. Cambridge MA: Harvard university press.
17
Goidhaber, D. (1986). Life-Span human development. Harcourt Brace Jovanovich: New York.
18
Grotevant, H.D., Thirhecke, W.l. (1982). Sex defference in style of occupational identity formation in late adolescence. Developmental psychology, vol. 18.n. 3, 396-405.
19
Jesselson, R., Grrnberger, E. & Mcconochie, D. (1977). Phenomenological aspects of psychosocial maturity in adolescence. par II. Girls. Journal of Yoyth and Adolescence, 6, 146-167.
20
Kalsner, L. (1996). The influence of development and emotional factor on success in college, Higher Education Extension Service Review (HEES): V. 3. No.2.
21
Katz, P.A. (1979). The developmera of female identity. Sex Roles, 5, 155-178.
22
Klapp, 0. (1969). Collective Search for identity, Holt, Reinehart and Winston, Inc.
23
Lavoie, J.E. (1976). Ego identity formation in college students and working youth. Developmental Psychology, 13, 523-524.
24
Pleck, J. (1973). Masculinity- Femintiy: Current and Alternative paradigms. Sex Role, 1, 161-177.
25
Marcia, i.E. (1966). Development and Validitation of Ego identity status. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 551-558.
26
Marcia, J.E. & Friedman, M.L. (1970). Ego identity status in college women.
27
Journal of Personality, 2,249-263.
28
Marcia, J.E. (1980). Identity and Adolescence. In J.E. Adelson (Ed), Hand book for Adolescent psychology. New York: Wiley.
29
Marshal, S.K. (1999). Bridging perspective: Conceptualizing fundamental processes of identity across disciplines, srif, 6 A.C.
30
Muuss, R. (1988). Theories of Adolescence. New York: Random House.
31
Orlofsky, J.L. (1977). Sex-Role orientation, identity formation, and self esteem in college man and women. Sex-Role, 3: 561-575.
32
Rosental, D.A., Gurney, R.M. & Moore, S.M. (1981). From trust to intimacy:
33
A new inventory for examining erikson’s stage of psychosocial development. Journal of Youth and Adolescence, 10, 525-537.
34
SRIF. (1999). Society for research on identity formation, six annual conference-retreat. london ontario canada.
35
Tzuriel, D. (1984). Sex Role Typing and Ego identity in Israeli, oriental, and western adolescents, Journal of Personality and Social Psyciwlogy. vol. 46,
36
No. 2, 440-457.
37
Webster, H., Sanford, N. & Freedman. M. (1955). A new instrument for studying authoritarianism in personality. Journal of Psychology, 40: 73-84.
38
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش تحریف واقعیت
در این پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل عوامل، یک مقیاس 10 مادهای موسوم به مقیاس تحریف واقعیت اهواز[1] (ARDI) برای سنجش سازه تحریف واقعیت ساخته شد که از ضرایب همسانی درونی و بازآزمایی رضایت بخشی برخوردار میباشد. اعتبار مقیاس ARDIبه وسیله اجرای همزمان آن با مقیاسهای مقبولیت اجتماعی مارلو- کران، تعریف سازهای مقیاس تحریف واقعیت، خرده مقیاس دروغ سنج مقیاس شخصیتی آیزنک، خرده مقیاس دروغ سنج پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا، و خرده مقیاس دروغ سنج آزمون عزتنفس کوپراسمیت در بین دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز سنجیده شد. نتایج این مطالعه نشان میدهند که ARDI از خصوصیات روانسنجی بسیار رضایت بخشی برخوردار است و در نتیجه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیابی تحریف واقعیت باشد.
https://education.scu.ac.ir/article_16598_273f2340d0960030eaec3dd0ed7d869b.pdf
2001-08-23
99
114
10.22055/edus.2001.16598
تحریف واقعیت
دروغسنج
پسندیدگی اجتماعی
بهمن
نجاریان
1
عضو هیأت علمی گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
منصور
سودانی
sodani_m@scu.ac.ir
2
عضو هیأت علمی گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
آناستاری، آ. (1988). روانآزمایی. ترجمه: محمدنقی براهنی (1373). چاپ سوم، انتشارات دانشگاه تهران.
1
اتکینسون، ریچارد، سی . اتکینسون، ریتا، ل و هیلگارد، ارنست (1983). زمینه روانشناسی. ترجمه: محمدنقی براهنی و همکاران (1369). جلد دوم، انتشارات رشد.
2
پورشافعی، غلامرضا. (1370). بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم دوره متوسطه شهرستان قائن، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه تربیت معلم.
3
شیربابادی، سودابه. (1379). ساخت مقیاسی برای سنجش تفکر پارانوئیدی و بررسی رابطه آن با پرخاشگری، مسئولیت پذیری و عملکرد تحصیلی، دانشآموزان دختر مراکز پیش دانشگاهی اهواز، پایاننامه کارشناسی ارشد، اهواز: دانشگاه شهید چمران.
4
Brown, M. S. & Kodadek, S. M. (1987). The use of the lie scale in psychometric measures of children. Research in Nursing and Health, 10,
5
Cattell, R. B. (1966). The Scree test for the number of factors. Multivariate Research, 1, 245-276.
6
Coopersmith, S. (1967). The Antecedents of Self-esteem. San Francisco, CA:
7
Freeman and Company.
8
Cronbach, L. J. (1970). Essentials of Psychological Testing (3rd Edition). New York: Harper and Row International.
9
Crowne, D. P., & Marlowe, D. (1960) A new scale of social desirability independent of psychopathology. Journal of Consulting Psychology, 24,
10
Edwards, A. L. (1957). The Social Desirability Variable in Personality Assessment and Research. New York: Dryden.
11
Eysenck, S. B. G. (1965). Manual of the Junior Eysenck Personality Inventory. London: University of London Press.
12
Eysenck, H. J. & Eysenck, S. B. G. (1975). Manual of the Eysenck Personality Questionnaire (adult and junior). London: Hodder & Stoughton.
13
Eysenck, H. J. & Eysenck, S. B. 0. (1976). P.sychoticism as a Dimension of Personality. London: Hodder & Stoughton.
14
Francis, L. J. (1991). The dual nature of EPQ Lie scale among college students in England. Journal of Personality and Individual Differences, 12,
15
1255-1260.
16
Francis, L. J. (1991). The dual nature of the Eysenck Personality Questionnaire Lie Scale among college students in the USA. Journal of Psychological Reports, 4, 323-336.
17
Furnham, A. (1986). Response bias, social desirability and dissimulation. Personality and Individual Differences, 7, 385-400.
18
Maher, B. A. (1978). A reader’s, writer’s and reviewer’s guide to assessing research reports in clinical psychology. Journal of Consulting and C’linical Psychology, 46, 835-838.
19
McCrae, R. R. & Costa, P. T. (1983). Social desirability scale (more substance than style). Journal of Consulting and Clinical Psychology, 51, 882-888.
20
Reynolds, W. M. (1982). Development of reliable and valid short forms of the Marlowe - Crowne Social Desirability Scale. Journal of Clinical Psychology,
21
38, 119-125.
22
Rigby, K. (1987). Faking good “with self - reported pro-authority attitudes and behaviours among school children. Personality and Individual Differences, 8, 445-447.
23
Statistical Package for Social Sicence/ Personal Computers (1992). SPSS/PC.
24
Strahan, R., Gerbasi, K. C. (1972). Short, homogeneous versions of the Marlowe- Crowne Desirability Scale. Journal of Clinical Psychology, 28,
25
Zook, A. & Sipps, G. J. (1995). Cross-validation of a short form of the Marlowe- Crowne Social Desirability Scale. Jorunal of Clinical Psychology,
26
41. 236-238.
27
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر مشاوره بر کاهش افسردگی و نا امیدی نوجوانان لوسمیک افسرده در بیمارستان شفای داشگاه علوم پزشکی اهواز
در این پژوهش تأثیر مشاوره بر کاهش افسردگی و ناامیدی نوجوانان لوسمیک افسرده در بیمارستان شفای دانشگاه علوم پزشکی اهواز بررسی شده است. بدین منظور 100 نفر دختر و پسر بیمار (20-11 ساله) مورد بررسی قرار گرفتند که از این تعداد 26 نفر افسرده تشخیص داده شدند. نوجوانان لوسمیک افسرده به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه مشاوره شدند. فرض بر این بود که میزان افسردگی و ناامیدی نوجوانان لوسمیک بعد از مشاوره به طور معنیداری کاهش مییابد. آزمودنیها به سه پرسشنامه: افسردگی بک، افسردگی کودکان و ناامیدی بک، پاسخ دادند. پرسشنامه افسردگی بک برای تشخیص مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس با اندازههای مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که، پس از مشاوره، بین میزان افسردگی و ناامیدی گروه آزمایشی و گواه تفاوت معنیدار وجود دارد. این یافتهها بر اهمیت مشاوره در کاهش افسردگی و ناامیدی بیماران لوسمیک افسرده تأکید دارد.
https://education.scu.ac.ir/article_16599_756489621740a86bb2517ee9eab309a2.pdf
2001-08-23
115
126
10.22055/edus.2001.16599
لوسمیک
سرطان
افسردگی
ناامیدی و مشاوره
منیجه
شهنیییلاق
1
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
AUTHOR
شرافت
اکابریان
2
کارشناس ارشد آموزش پرستاری، گرایش کودکان
AUTHOR
آتشپور، حمید و شهررضایی، مریم امینی (1375). افسردگی و سرطان. فصلنامه بهداشت جهانی، شماره اول، دوره 32، صفحات 29-26.
1
تقوایی، داود (1376). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش نگرانی و بررسی رابطه آن با اضطراب، افسردگی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی اراک. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
2
سلجوقی، نصرت الله (1372). بیماریهای خون و سرطانهای اطفال. تهران: نشر اشراقیه.
3
ضیایی، محسن (بدون سال). طب کودکان. ترجمه بنی فضل، محمد و دیگران. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
4
کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین و گرب، جی.آ (1994). خلاصه روانپزشکی و علوم رفتاری- روان پزشکی بالینی. جلدهای 2 و 3 (1375). ترجمه پورافکاری، نصرتالله (1375)، تهران: انتشارات معاونت پژوهشی.
5
کرمی، جهانگیر (1375). بررسی رابطه بین سبکهای اسناد علّی با پیامدهای روانی عزت نفس، ناامیدی و افسردگی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر پیش دانشگاهی شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
6
مارلو، دوروتی (1977). پرستاری کودکان، جلد دوم، ترجمه آرزو مانیانس، سونیا (1372)، تهران: انتشارات بشری.
7
نجاریان، بهمن (1373). ساخت و اعتباریابی فرم کوتاه مقیاس افسردگی کودکان (CDS-A) به وسیله تحلیل عوامل، پژوهشهای روان شناختی، دوره 2، شماره 3 و 4.
8
مهریار، امیرهوشنگ (1373). افسردگی: برداشتها و درمان شناختی. انتشارات رشد.
9
نلسون، والدوامرسون (1987). طب کودکان نلسون (سرطانهای اطفال). ترجمه موحدی، مسعود و توحیدیفر، محمدحسین (1372). یزد: انتشارات یزد.
10
نلسون، والدوامرسون (1990). مبانی طب کودکان. ترجمه همت خواه، فرهاد و همکاران (1372). تهران: شهرآب.
11
نیروی کمال، پگاه (1372). رابطه افسردگی و سرطان. پایان نامه دوره دکترا، دانشگاه علوم پزشکی، شیراز .
12
نینوایی، ژیلا (1374). روشهای علمی برای درمان افسردگی و ضعفهای روانی. تهران: انتشارات سخن.
13
ودرآل، دی. جی، لدینگهام، ج. جی. و وارل، دی.ا (1983). روانپزشکی و طب داخلی. ترجمه پورافکاری، نصرت الله (1363). تبریز: انتشارات رسالت.
14
هریسون، تی. آر (1991). طب داخلی هریسون- روانپزشکی. ترجمه میرزایی، منصور و آراکلیان، کارن (1376). تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی حیان.
15
Barry, Patricia D. (1998). Psychosocial Nursing Assessment and Intervention, Second Edition, Philadelphia: 3. B. Lippincott Company.
16
Boman, K. & Bodegard, 0. (1994). Psychological long-term coping with experience of disease and treatment in childhood cancer survivors. Ada-Pediatric, 84, 1395-1402.
17
Francois, T., Guillaume, S., Bertschy, 0. & Bizouard, P. (1992). Anxiety and depression in patients with malignant leukemia after allogenic bone marrow grafting. Psychologie-Medicale, 24 (3), 300-302.
18
Helgeson, V. S. & Cohen, S. (1996). Social support and adjustment to cancer:
19
reconciling descriptive, correlational, and intervention research. Health Psychology, 15 (2), 135-148.
20
Kvist, Beatrice S., Rajantie, Jukka, Kvist, Marten & Siimes,Martti A. (1991).
21
Aggression: The dominant psychological response in children with malignant disease. Psychological Reports, 68, (3) 1139-1150.
22
Otto, Shirley E. (1997). Oncology Nursing. S. T. Louis: Mosby.
23
Sarafino, P. E. (1998). Health Psychology. New York: Wiley.
24
Varni, James W. & Wallander, Jan L. (1994). Perceived Social Support and adjustment of children with newly diagnosed cancer. Developmental and Behavioral Pediatric, 15 (1), 20-25.
25
Whaley, Lucille F. & Wong, Donnal L. (1991). Nursing care of infants and children. Fourth Edition. S. T. Louis: Mosby.
26
ORIGINAL_ARTICLE
پیدایش و گسترش خدمات مرجع در کتابخانهها
بخش مرجع در کتابخانههااز مهمترین بخشهاست و خدمات مرجع نمود عینی کلیه تلاشهایی است که در یک کتابخانه به عمل میآید. تاریخچه خدمات مرجع به قرنهاپیش میرسد، لیکن خدمات مرجع به مفهوم امروزی از اواخر قرن نوزدهم میلادی متداول شد. ارائه مناسب این خدمات علاوه بر مهارتهای فنی و دانش، ارتباط فردی صحیح را میطلبد. توسعه دانشگاهها و به ویژه تأکید بر امر پژوهش از عوامل شکوفایی خدمات مرجع در امریکا بوده است و کتابداران مرجع را از موقعیت و اعتبار خاصی برخوردار نموده است. امروزه با پیدایش تکنولوژی جدید اطلاعاتی این بحث پیش آمده است که کتابداران مرجع چگونه میتوانند علی رغم ظهور امکانات الکترونیکی جدید که امکان جستجوی اطلاعات توسط کاربر را به طور مستقیم فراهم آورده است، موقعیت و پایگاه اجتماعی خویش را حفظ نمایند. مقاله حاضر، ضمن بررسی سیر تاریخی پیدایش و گسترش خدمات مرجع و نشان دادن تأثیر پیشرفتهای اخیر فناوری اطلاعات بر خدمات مرجع پیشنهادهایی در این ارتباط ارائه نموده است.
https://education.scu.ac.ir/article_16026_f3184bb16b2de7cece1fbba9f43c55c8.pdf
2001-08-23
135
154
10.22055/edus.2002.16026
خدمات مرجع / کتابداران مرجع/ فنآوری اطلاعات
زاهد
بیگدلی
1
عضو هیات علمی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،اهواز،ایران
LEAD_AUTHOR
آمودا والی، ا (1373). "نقش ارتباطی کتابدار مرجع". ترجمه اشرفالسادات بزرگی. فصلنامه کتاب. دوره پنجم، شماره سوم و چهارم. ص 66-70. حیدری، علیرضا (1378). بررسی خدمات مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاههای تمام
1
وقت تحت پوشش وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مقایسه فعالیتهای خدمات مرجع کتابخانههای مرکزی دانشگاههای واجد و فاقد گروه کتابداری، رساله کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.
2
رضائی شریف آبادی، سعید (مترجم) (1378). "اینترنت و خدمات مرجع" نوشته ویلیام کتز. ترجمه سعید رضائی شریف آبادی. کتابداری و اطلاع رسانی، فصلنامه کتابخانه مرکزی اسناد آستان قدس. جلد دوم، شماره دوم، ص 104-77.
3
زندیان، فاطمه (1372). "ارزشیابی مجموعه منابع مرجع فنی و مهندسی در سه دانشگاه ایران". فصلنامه کتاب. دوره چهارم، شماره دوم، ص. 211-242.
4
محسنی، حمید (1376) "اینترنت و دسترسی به خدمات مرجع و متن کامل منابع اطلاعاتی" فصلنامه کتاب. دوره هشتم، شماره 4، ص 65-60.
5
مدیر امانی، پروانه (1375). "ذخیره و بازیابی مدارک در کتابخانههای مرکزی دانشگاه علوم پزشکی". فصلنامه کتاب، دوره هفتم، شماره سوم. ص 95-108. مرادی، نوراله (1374). مرجعشناسی: شناخت خدمات و کتابهای مرجع. تهران: فرهنگ معاصر.
6
امب، ریچارد بیدیس (1992). "دیسک نوری و کتابدار مرجع: پایان سادگی" ترجمه علی مزینانی. فصلنامه کتاب. دوره چهارم، شماره سوم. ص. 335-351.
7
نشاط، نرگس (1375). "همکاری میان کتابخانههای دانشگاهی و تخصصی در ایران". فصلنامه کتاب، دوره هفتم، شماره سوم، ص 65-82.
8
نیازی، سیمین (1375). " منابع مرجع اختصاصی رشتههای علوم پایه در کتابخانههای دانشکدههای علوم سه دانشگاه ایران". فصلنامه کتاب، دوره هفتم، شماره سوم، ص 83-94.
9
10
Davinson, D. (1980). Reference. London: Bingley.
11
Ford, B.J. (1988). “Reference services: Past, present, and future. college and Research Libraries News. Vol. 49 (October, 1988), 578-582.
12
Foote, M. (1997). “The systems librarian in U.S. academic libraries: a survey of announcements”. College and Research Libraries. 58(6), p. 517-26.
13
Garcha, R. & Buttlar, L. (1998). “Catalogers in academic libraries: their evolving and expanding roles”. College and Research Libraries. 59(4), P.
14
Grogan, D. (1992). Practical reference work, London: Libraiy Association.
15
Hofsieiter, F.T. (2001). Internet literracy. 2nd edithion. New Yourk:
16
McGraw-Hill.
17
Hutchins, M. (1944). Introduction to reference work. Chicago: ALA.
18
Katz, W. (1992). Introduction to reference work. McGraw-Hill.
19
Kumar, K. (1989). Reference Service. New Delhi: Vikas Publishing House.
20
Robinson, William C. (1994). “Contemporary tennessee book publishers”. Tennessee Librarian. 46(1), p. 19-31.
21
Rothstein, S. (1972). The dewelopment of relerence services.
22
Wyer, 3.1. (1930) Reference work: a iextbook for students of Library work and Librarians. Chicago: ALA.
23
Xu, H. (1999). “What do employers expect”? Eledronic Library. 17(3), p.
24
Zhou, Y. (1996). “Analysis of trends in demand for computer-related skills for academic librarians from 1974 to 1994”. college and Research Libraries. 57(3), p. 259-72
25