ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل تطبیقی کتابهای درسی و راهنمای معلّم علوم دورهی ابتدایی ایران و کتابهای درسی "علم در هر زمان"
پژوهش حاضر مطالعهی تطبیقی است و به منظور مقایسهی اهداف درسی، پرسشها و تکالیف درسی و محتوای توصیفی برنامههای درسی علوم دورهی ابتدایی ایران با کتابهای درسی «علم در هر زمان»، صورت گرفته است. برای مقایسهی میزان عمق اهداف درسی، از طبقهبندی حیطهشناختی بلوم؛ برای مقایسهی پرسشها و تکالیف درسی، از بعد اعمال فکری در ساختار هوشی گیلفورد و برای مقایسهی محتوای توصیفی از طبقهبندی هدفهای آموزشی مریل استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که عمق اهداف درسی کتابهای «علم در هر زمان» بیشتر از کتابهای درسی ایران بوده است. در حالی که پرسشها، خودآزماییها و تکالیف درسی در کتابهای «علم در هر زمان» همزمان بر پرورش تفکّر همگرا و واگرا تأکید میکنند، پرسشها و تکالیف درسی در کتابهای درسی علوم دورهی ابتدایی ایران بیشتر به سطح همگرا توجه دارند و تعداد تکالیف عملیّاتی در آنها به مراتب کمتر است و در حالی که در کتابهای «علم در هر زمان» بیشتر بر ارائهی روش کار تأکید شده است، محتوای توصیفی کتابهای ایران بیشتر به ارائه حقایق و مفاهیم میپردازند. به طور کلّی، کتابهای درسی «علم در هر زمان» سطوح عمیقتر شناختی و زمینههای کاربردیتر و تجربیتر یادگیری توجه میکنند.
https://education.scu.ac.ir/article_14160_d9a94bb5f7a07377b26fb20fdcef7349.pdf
2009-05-22
3
22
10.22055/edu.2010.14160
کتابهای درسی علم در هر زمان
راهنمای در علوم ایران
دورهی ابتدایی
مصطفی
قادری
mostafa_ghaderi@yahoo.com
1
هیات علمی / دانشگاه کردستان
LEAD_AUTHOR
احمدی، غلامعلی (1385). بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامهی درسی قصد شده. اجرا شده و کسب شده در برنامهی جدید آموزش علوم دورهی ابتدایی، فصلنامهی تعلیم و تربیت، شمارهی 86، ص 51.
1
دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی (1385). کتاب راهنمای معلّم علوم دورهی ابتدایی. ادارهی کلّ چاپ و توزیع کتابهای درسی، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
2
دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی (1385). مجموعهی کتابهای درسی علوم دورهی ابتدایی. ادارهی کلّ چاپ و توزیع کتابهای درسی، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
3
زمانی، بیبی عشرت (1387). مقایسهی پرورش روحیّهی علمی و علمگرایی در کتابهای درسی علوم دورهی ابتدایی کشورهای ایران و انگلستان. مجلهی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز (ویژهنامهی علومتربیتی)، شمارهی 3.
4
قادری، مصطفی (1387). نه جهانی نه بومی: جستاری در هویّت گمشدهی برنامههای درسی ایران. مقالهی چاپ شده. هشتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، بابلسر: دانشگاه مازندران، دوّم و سوّم آبان.
5
کیامنش، علیرضا (1996). گزارش سومین مطالعه بینالمللی ریاضیات و علوم (علوم دورهی ابتدایی). نشریهی شمارهی 4
6
لاتین
7
American Association for the Advancement of Science. (1990). Science for all Americans. New York, Oxford: Oxford University Press.
8
Benjamin, B., Max, D. Engle hart., E. J. F. Walker, H. H., David, R. K. (1956). Educational Objectives: The Classification of Educational Goals. Handbook 1: Cognitive Domain. Edited by: Benjamin Bloom. David McKay Company, Inc.
9
Boscardin, C. K., Jones, B., Nishimura, C., Madsen, S,. Park, J. (2008). Assessment of Content Understanding Through Science Explanation Tasks. National Center for Research on Evaluation, Standards, and Student Testing. Graduate School of Education & Information Studies .UCLA.
10
Chiang-Soong, B., & Yager, R. E. (1993). The inclusion of STS material in the most frequently used secondary science textbooks in the USA. Journal of Research in Science Teaching, 30 (4), pp. 339-349.
11
Colorado Department of Education (2007). Colorado Model Content Standards Science. Office of Learning & Results.
12
Dey, I. (1993). Qualitative data analysis: A user-friendly guide for social scientists. New York: Rutledge.
13
Eichinger, D., & Roth, K. J. (1991). Critical analysis of an elementary science curriculum: Bouncing around or conntedness? East Lansing, MI: Center for the Learning and Teaching of Elementary Subjects.
14
Gagne, M. R. (1978). Educational Research and Development: Past and future," in Robert Glaser (ed), Research and De4velopment and School Change. Hillsdale, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
15
Gall, M. D., Borg,W. R., Gall, J., P. (1996). Educational research: An introduction (6th ed.), hite Plains, N Y: Longman.
16
Guilford, J. P. (1950). Three faces of inellect. American Psychologist, 14.
17
Harcourt brace & Company (1995). Science Anytime. Science. Textbook Series, Grade 1, 2, 3, 4 & 5. U.S.A.
18
Harcourt brace & Company (1995). Science Anytime. Teacher's Guide Series, Grade 1, 2, 3, 4 & 5. U.S.A.
19
Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. 2nd edition, Thousand Oaks, CA: Sage.
20
Lake, J. A. (2000). Literature and science breakthroughs: Connecting Language and Science skills in elementary classroom. Ontario: Pembroke.
21
Lin, H., Gorrell, J. (2002). Influence of culture and education on U.S. and Taiwan pre-service teachers' efficacy beliefs. The Journal of Educational Research, 96, pp. 37-46.
22
Lumpe, A. T. (1991). Meeting contemporary goals for lab instruction: A content of two secondary biology textbooks. School Science and Mathematics, 91 (6), pp. 231-235.
23
Morris, P. (1998). The Hong Kong school curriculum: development, issue and polices. Hong Kong University Press, Hong Kong.
24
National Research Council (1996). National science education standards. Washington, D. C: National Academy Press.
25
NC Department of Public Instruction (2006). North Carolina Extended Content Standards. Extensions of the Standard Course of Study for Science.
26
Palmer, W. P. (2007). Finding out more about a little known children’s science textbook author: a case study of Mary Amelia Swift, illustrating the power and pitfalls of internet at the VIPSI-Slvenia-2007 Lake Bled Conference, (8 October to 11 October).
27
Rearden, K. T., Broemmel, A. D. (2008). Beyond the Talking Groundhogs: Trends in Science Trade Books, Journal of Elementary Science Education, 20 (2), pp. 39-49.
28
Schmidt, W., McKnight, C., & Raizen, S. (1997). A splintered vision: An investigation of U. S. science and mathematics education. London: Kluwer Academic.
29
Schroeder, M., Mckeough, A., Graham, S., Stock, H., Bisanz, G. (2009). The Contribution of Trade Books to Early Science Literacy: In and out of School. Research in Science Education, 39 (2), pp. 231-250
30
Short, K. G., & Armstrong, J. (1993). Moving toward inquiry: Integrating literature into the science curriculum. New Advocate, 6, pp. 183-200.
31
Wang, H. A. (1998). Science Textbook Studies Reanalysis: Teachers "Friendly" Content Analysis Methods? Paper presented at the Annual Meeting of National for Research in Science Teaching (San Diego, CA, April 19-22, 1998).
32
Weber, R. P. (1990). Basic content analysis (2nd ed. 49). Newbury Park, C A: Sage Publications.
33
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر شبیهسازیهای ذهنی ساده و توأم فرآیندی و فرآوردهای بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی
شبیهسازی یکی از ابزارها و روشهای آموزشی است. پژوهش حاضر، با هدف به کارگیری چنین راهبردی در برنامههای آموزشی و ارزیابی تأثیر شبیهسازیهای ذهنی ساده و توأم فرآیندی و فرآوردهای بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی انجام شده است. شیوهی اجرای پژوهش، آزمایشی بوده است. 104 دانشآموز تیزهوش و 104 دانشآموز عادّی پایهی اوّل دبیرستان، به شکل نمونهگیری تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در 4 گروه (در مجموع 8 گروه) شبیهسازیهای ذهنی فرآیندی، فرآوردهای، توأم فرآیندی و فرآوردهای و گروه بازبینی دستهبندی شدند. نخست، از تمام آزمودنیهای آنان، آزمون عملکرد تحصیلی گرفته شد. سپس، به مدت 5 جلسهی 10 دقیقهای آموزشهای شبیهسازی ذهنی برای گروههای آزمایشی ارائه شد، گروه بازبینی هیچ آموزشی را دریافت نکرد. و دوباره آزمون پیشرفت تحصیلی برای تمامی آزمودنیها اجرا شد. دادهها با روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیّره، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی، بررسی شد. یافتهها نشان داد که شبیهسازی ذهنی با توجّه به کنترل عامل هوش، به بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اثر بر عاملهای (خودکارآمدی، برنامهریزی و انگیزش) میانجامد، .در دانشآموزان با استعداد، شبیهسازی ذهنی فرآوردهای و در دانشآموزان عادّی، شبیهسازی ذهنی فرآیندی بر عملکرد آنان مؤثر بود.
https://education.scu.ac.ir/article_14161_969aa0408e9680c31f0095a6cd27efe3.pdf
2010-03-21
23
42
10.22055/edu.2010.14161
شبیهسازی ذهنی فرآیندی
فرآوردهای
توأم فرآیندی و فرآوردهای
عملکرد تحصیلی و هوش
فاطمه
خلیلی شرفه
khalili_ftmh@yahoo.com
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیّتی دانشگاه شهید بهشتی،
AUTHOR
شهلا
پاکدامن
s-pakdaman@sbu.ac.ir
2
استادیار/ دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
بهرام
صالح صدق پور
3
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید رجائی
AUTHOR
اژهای، جواد (1383). ویژگیهای شخصیّتی تیزهوشان در پژوهشهای روانشناسی. تهران: سمپاد.
1
بهرامی، علیرضا (1375). تأثیر تصویرسازی ذهنی بر شوت بسکتبال تیم منتخب دانشجویان پسر رشتهی تربیّت بدنی دانشگاه اراک. پایاننامهی کارشناسی ارشد تربیت بدنی، چاپ نشده، دانشکدهی علومانسانی، دانشگاه تربیّت مدرس.
2
درتاج، فریبرز (1383). بررسی تأثیر شبیهسازی ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان، ساخت و هنجاریابی آزمون عملکرد تحصیلی. رسالهی دکتری روانشناسی تربیّتی، چاپ نشده، دانشگاه علامهی طباطبایی.
3
سیاوشی، حاتم (1385). بررسی تأثیر ساده و توأم شبیهسازیهای ذهنی فرآیندی و فرآوردهای بر بهبود عملکرد دانشجویان. پایاننامهی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیّتی، چاپ نشده، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
4
سیفنراقی، مریم و نادری، عزتاله (1384). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: ارسباران.
5
علیزاده، احمد (1382). آلفرد آدلر: گسترهی نظریّه شخصیّت و روان درمانی. تهران: دانژه.
6
لاتین
7
Decety, J. & Ingvar, D. H. (1990). Brain Structures participating in mental simulation of motor behavior: A neuropsychological interpretation. Acta Psychological, 73, pp. 13-34.
8
Dokic, J. & Proust, J. (2002). Simulation and knowledge of action. Amsterdam :John Benjamins Publishing Company.
9
Education of mental imagery (n. d.). Retrieved may 21, 2007, from www..rezalotfian. blogfa.com
10
Hall, C. R.; Mack, D.; Paivio, A., & Hausenblas, H. A. (1998). Imagery use by athletes. Development of the sport imagery questionnaire. International Journal of Sport Psychology, 29, pp. 73-89.
11
Hayes-Roth, B. & Hayes-Roth, F. (1979). A cognitive model of planning. Cognitive Science, 3 (6), pp. 275-310.
12
Hesslow, G. (2002). Conscious thought as simulation of behavior and perception. Trends in Cognitive Science, 6 (6), pp. 242-247.
13
Kitsantas, A.; Reiser, R. A., & Doster, J. (2004). Developing self-regulated learners: Goal setting, self-evaluation and organizational signals during acquisition of procedural skills. The Journal of Experimental Education, 72 (4), pp. 269-287.
14
Klein, G. & Crandall, B. W. (1995). The role of mental simulation in problem solving and decision-making. In P. Hancock, & J. M. Flach (Eds.), Local applications of the ecological approach to human-machine system (2), pp. 324-358). Mhwah, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates.
15
Knudstrup, M.; Segrest, S. L., & Hurley, A. E. (2003). The use of mental imagery in the simulated employement interview situation. Journal of Managerial Psychology, 18 (6), pp. 573-591.
16
Martin, K. A.; Moritz, S. E., & Hall, C. R. (1999). Imagery use in sport: a literature review and applied model. The Sport Psychologist. 13, pp. 245-268.
17
Milligan, J. (2004). Leadership skills of Gifted students in a Rural Setting: Promising Programs for Leadership Development. Rural Special Education Quartery. 23 (1), pp. 16-21.
18
Morrison, R. G., & Wallace, B. (2001). Imagery vividness, Creativity and the visual arts. Journal of Mental Imagery, 25 (3/4), pp. 135-152.
19
Pham, L. B., & Taylor, S. E. (1999). From thought to action: Effects of process versus outcome based mental simulations on performance. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, pp. 250-260.
20
Schunk, D. H., & Swartz, C. W. (1993). Writing strategy instruction with gifted students: Effects of goals and feedback on self-efficacy and skills. Roeper Review, 15 (4), May/June, 1993.
21
Shaw, G. A. (1984). The use of imagery by intelligent and by creative school children. The Journal of General Psychology, 112 (2), pp. 153-171.
22
Taylor, S. E.; pham, L. B.; Rivkin, I. D., & Armor, D. A. (1998). Harnessing the imagination: Mental simulation,self_regulation, and coping. American psychology, 53 (4), pp. 429-439.
23
Taylor, S. E., & schneider, S. K. (1989). Coping and the simulation of events. Social cognition, 7 (22), pp. 174-194.
24
Weinberg, R. S.; Burton, D., & weigand, D. (2000). Perceived goal setting practices of olympic athletes: An exploratory investigation. The Sport psychologist. 14 (3), pp. 279-295.
25
Wilson, G. V. (2005). How to optimize performance, Process and Outcom Goals-An indepth Analysis. Retrieved June 17, 2007, From: www .abcbodybuldin g.com.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطهی بین ابعاد جوّ سازمانی و خلّاقیّت در معلّمان مدارس ابتدایی شهر سمنان
هدف از پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر، بررسی رابطهی بین ابعاد جوّ سازمانی و خلّاقیّت در معلّمان مدارس ابتدایی شهر سمنان بوده است. 32 مدرسهی ابتدایی و 210 معلّم، نمونهی آماری این پژوهش بود و در آن دو پرسشنامهی جوّ سازمانی هوی و همکاران و پرسشنامه خلّاقیّت رند سیپ برای سنجش متغیّرها استفاده شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، میانگین بُعد دستوری در مدارس مورد مطالعه، تا حدّی بالا بود. بنابراین، رفتار مدیران در آنها در حدّ مطلوب؛ باز نبوده است؛ ولی رفتار معلّمان در این مدارس بازتر از رفتار مدیران درک شده است. بین دو شاخص رفتار مدیر و رفتار معلّمان و بروز خلّاقیّت در معلّمان در سطح 05/ 0رابطهی مثبت و معنیدار مشاهده شده است. بررسی رابطهی شش بُعد جوّ سازمانی با خلّاقیّت نیز، نشان داد که رابطهی بعد همکارانه و تظاهر به اشتغال با خلّاقیّت معلّمان معنیدار است.
https://education.scu.ac.ir/article_14165_88f3e21b1b4fed301b8c93d707393e54.pdf
2010-03-21
43
68
10.22055/edu.2010.14165
واژههای کلیدی: جوّ سازمانی
ابعاد جوّ سازمانی
خلّاقیّت
معلّمان مدارس ابتدایی
علی اکبر
امینبی دختی
1
- عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان،
AUTHOR
عظیم
حمزیان
2
عضو هیأت علمی دانشگاه سمنان،
AUTHOR
زهرا
صباغیان
zsabbaghian@yahoo.com
3
AUTHOR
ایمانی، محسن و رنجبر، افسانه (1384). خلّاقیّت و زمینهسازی برای رشد آن. ماهنامهی تربیّت، شمارهی 4، صص 62- 60.
1
بازرگان، زهرا و صادقی، ناهید (1380). بررسی رفتار میان فردی معلّمان با دانشآموزان مدارس راهنمایی دخترانهی تهران. مجلهی روانشناسی و علومتربیّتی، شمارهی2، ص ص 60- 48.
2
بیگینیا، عبدالرضا (1382). بررسی ارتباط بین جوّ سازمانی و مشارکت کارکنان. مجلهی علمی و پژوهشی دانشور رفتار، دانشگاه شاهد، سال دهم، شمارهی2، ص ص 20- 1.
3
پرورش، پروانه (1383). بررسی عوامل مؤثّر بر جوّ سازمانی مدارس ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 82-83. پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریّت آموزشی، دانشگاه سمنان.
4
حسینی، افضلالسادات (1381). ماهیّت خلّاقیّت و شیوههای پرورش آن. مشهد: قدس رضوی.
5
حسینی، افضلالسادات (1386). خلّاقیّت چیست؟ ماهنامهی رشد معلم، شمارهی نهم، صص 31- 20.
6
رابینز، استیفن، بی (1384). مبانی رفتار سازمانی. علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
7
رضایی، خیرالنساء (1382). بررسی مقایسهای رابطهی جوّ سازمانی و بروز خلّاقیّت در دبیران مقطع متوسطهی شهرستان شاهرود. پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریّت دولتی، مرکز آموزش مدیریّت دولتی سمنان.
8
سیادت، علی، بختیار؛ نصرآبادی، حسنعلی و سلیمی، قربانعلی (1384). بررسی رابطهی بین جوّ سازمانی و با ویژگیهای شخصیّتی مدیران مدارس متوسطهی شهر اصفهان در سال تحصیلی80-79. مجلهی علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال دوازدهم، دورهی سوم، شمارهی 4، ص ص 121- 101.
9
سید جوادین، سیدرضا و کرمی، امیر (1386). شکوفایی خلّاقیّت کاربردی. تدبیر، سال 18، شمارهی 183، ص ص 17- 14.
10
شیخالاسلامی، راضیه و رضویه، اصغر (1384). پیشبینی خلّاقیّت دانشجویان دانشگاه شیراز با توجّه به متغیرهای انگیزش بیرونی، انگیزش درونی و جنسیّت. مجلهی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، شمارهی 4، ص ص 103- 94.
11
صمدی، پروین و شیرزادی اصفهانی، هما (1385). بررسی رابطهی جوّ سازمانی مدرسه با روحیهی کارآفرینی در دانشآموزان. فصلنامهی علمی پژوهشی نوآوریهای آموزشی،شمارهی 16، ص ص 187- 164.
12
علوی، سید حمیدرضا؛ خصری، مهدی و قزل ایاغ، محمد (1382). رابطهی بین خلّاقیّت کارکنان با جوّ سازمانی. پیام مدیریّت موفّق، شمارههای 7 و 8.
13
غفاری، پروین (1382). بررسی ارتباط جوّ سازمانی با میزان خلّاقیّت کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سمنان. پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریّت آموزشی مرکز آموزش مدیریّت دولتی سمنان.
14
فولادوند، خدیجه (1386). بررسی رابطهی جوّ سازمانی با سلامت روانی کارکنان بیمارستانهای دولتی شهر ایلام. مجلهی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، دورهی 15، شمارهی نخست، ص ص 50- 44.
15
قاسمینژاد، افسر؛ سیادت و علی، نوری ابوالقاسم (1384). تعیین رابطهی جوّ سازمانی با استرس شغلی و رضایت شغلی دبیران شهر کرد. مجلهی علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شمارهی 1.
16
منطقی، مرتضی (1380). بررسی پدیدهی خلّاقیّت در کتابهای درسی دبستان، بررسی تأثیر آموزش خلّاقیّت در دانشآموزان ابتدایی و ارائه الگویی برای آموزش خلّاق آنان. پایاننامهی دکتری دانشگاه تهران.
17
میرکمالی، سید محمد (1378). تفکّر خلّاق و باروری آن در سازمانهای آموزشی. مجلهی روانشناسی و علومتربیّتی دانشگاه تهران، سال چهارم، شمارهی 59، صص 120- 99.
18
ناظم، فتاح (1384). پیشبینی رهبری اثربخش از طریق جوّ سازمانی و ویژگیهای شخصیّتی مدیران در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقهی 8. دانش و پژوهش در روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، شمارهی 25، ص ص 130- 107.
19
ناظم، فتاح و طوسی، محمدعلی (1379). رابطهی سبک رهبری و جوّ سازمانی با بهرهوری خدمات مدیران آموزشگاههای تهران به منظور الگوی مدیریّت مناسب آموزشی. فصلنامهی تعلیم و تربیّت، شمارهی 2، ص ص 122- 103.
20
نورائی، طهمورث؛ امیرتاش، علیمحمد؛ تندنویس، فریدون و بهرنگی، محمدرضا (1385). ارتباط بین فلسفهی آموزشی، سبک رهبری مدیران و جوّ سازمانی در دانشکدهها و گروههای تربیّت بدنی. نشریهی علوم حرکتی و ورزش، سال چهارم، شمارهی 7، ص ص 52- 37.
21
هژیرکیانی، کامبیز (1377). اقتصاد سنجی. تهران: ققنوس.
22
هوی، وین، ک؛ میسکل، سیسیل، ج (1382). مدیریّت آموزشی، تئوری تحقیق و عمل. ترجمهی میر محمد سید عباسزاده، ارومیه: دانشگاه ارومیه.
23
لاتین
24
Amabile, T. A. et al (2004). Leader behaviors and the work environment for creativity. The leadership Quarterly, 15.
25
Arvidsson, M. & et al (2006). Organizational climate in air traffic control. Applied Ergonomics, 37.
26
Chamorro-Promuzic, T. & Reichenbacher, L. (2008). Effects of Personality and treat of evaluation on divergent and convergent thinking. Journal of Research in Personality.
27
Chen, C. J. & Hung, J. W. (2007). How organizational climate and structure affect knowledge management. International Journal of Information management, 27.
28
Dollinger, S. J. (2007). Creativity and Conservatism. Personality and Individual Differences, 43.
29
Hernandez, T. J. & Seem S. R. (2007). A safe school climate. International Journal of Information management, 26.
30
Jung, D. I. & et al (2003). The role of Transformational Leadership in enhancing organizational innovation. The Leadership Quarterly, 14.
31
Kahai, S. & et al (2003). Effects of leadership Style, anonymity and rewards on creativity-relevant process and outcomes. The Leadership Quarterly, 14.
32
Loukas, A. & Murphy, J. L. (2007). Middle school student perceptions of school climate. Journal of school psychology, 4.
33
Rice, G. (2006). Individual values, organizational context and self-perceptions of employee. Journal of Business Research, 59.
34
Rice, G. (2003). The challenge of Creativity and Culture. International Business Review, 12.
35
Ward, T. B. (2007). Creative cognition as a window on creativity. Methods, 42.
36
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل عمدهی عدم گرایش دبیران به تهیّه و استفاده از طرح درس در دبیرستانهای استان خوزستان
پژوهش حاضر به منظور شناسایی علل عمدهی عدم گرایش دبیران آموزش و پرورش متوسطه در استان خوزستان به تهیّهی طرح درس است. پرسشنامهی محقّق ساخته 66 مادهای بر اساس مقیاس 5 درجهای لیکرت، دربردارندهی بیشترین عوامل گرایش نداشتن به تهیّهی طرح درس با ضریب اعتبار آلفای کرونباخ (97/0a =) بین 500 نفر از دبیران دورهی متوسطه استان توزیع شد. تحلیل عوامل دادهها با روش مؤلّفههای اصلی پس از ده چرخش آزمایشی، به بهترین ترکیب مادهای و ساختار عاملی خود دست یافت. این عوامل به ترتیب واریانس قابل توجیه عبارتند از: 1- مسائلشناختی و حرفهای طرح درسنویسی 2- مسائل ناشی از مدیریّت و برنامهریزی آموزشی و درسی 3- مشکلات نگرشی دبیران 4- مسائل اقتصادی و اجتماعی دبیران 5- مسائل فرهنگی و انگیزهی پایین دبیران. دبیران مرد، دبیران با سابقه بالای تدریس و دبیران با ساعات تدریس هفتگی بیشتر بر عوامل پنجگانهی عدم گرایش به طرح درسنویسی (به جز عامل سوّم یعنی مسائل نگرشی)، به گونهای معنیداری تأکید بیشتری داشتهاند. همچنین دبیرانی که هرگز از طرح درس کلّی و روزانه در تدریس بهره نبردهاند، بیشتر از عامل سوّم متأثر بودهاند. تقویّت و توسعهی سطح دانش و مهارتهای تخصّصی دبیران، بازنگری در ساختار مدیریّتی آموزش و پرورش، تجدیدنظر در حجم و محتوای کتب درسی، تغییر و اصلاح نگرش دبیران و ... از جمله پیشنهادهای پژوهشگران این تحقیق برای گسترش فرهنگ طرح درسنویسی در نظام آموزش و پرورش است.
https://education.scu.ac.ir/article_14166_bd335c03b9633d404a18f007046068e9.pdf
2009-02-19
86
69
10.22055/edu.2009.14166
طرح درس روزانهی دورهی متوسطه
تحلیل عوامل
محمد
سالمی
m-salemi669@yahoo.com
1
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
AUTHOR
حسین
الهام پور
h_elhampour@yahoo.com
2
عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
احدیان، محمد. (1385). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: بشری.
1
اسکندری، مرضیه. (1371). ضرورت شناخت نیازهای معلّمین. وزارت آموزش و پرورش، پژوهشکدهی معلّمان استان آذربایجان شرقی.
2
آقازاده، محرم (1373). تنظیم ساختار یک واحد درسی، رشد تکنولوژی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش. شمارهی 5، صص 32 ـ 30.
3
آقازاده، محرم. (1382). راهنمای روشهای نوین تدریس. تهران: آییژ.
4
جویس، بروس ؛ ویل، مارشا؛ و شاورز بورلی. (1385). الگوهای تدریس. ترجمهی محمد رضا بهرنگی، تهران: آگاه.
5
لانکران، پل. (1352). مقدمهای بر آموزش مداوم. ترجمهی ایمن، لیلی، تهران: آییژ.
6
حامدیخواه، فضل علی. (1378). بررسی میزان استفادهی معلّمان از روشهای تدریس فعّال و مقایسهی نتایج عملکرد آموزشی آنان در تدریس علومتجربی دورهی ابتدایی شهرستان اراک. پژوهشنامهی آموزش، شمارهی 13، صص 12 ـ 11.
7
حسنپور، محمد حسن (1374). اهمیّت طرح درس، رشد تکنولوژی آموزشی. سال دهم، شمارهی 6. صص 6 ـ 4.
8
دلاور، علی (1377). روش تحقیق در روان شناسی و علومتربیتی. تهران: نشر.
9
تایلر، رالف. (1379). اصول برنامهریزی درسی و آموزش. ترجمهی ابراهیم کفلیمی، تهران: دفتر تحقیقات و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش.
10
سالمی، محمد. (1384). بررسی کارآیی درونی آموزش راهنمایی و مقایسهی آن با شاخصهای برنامهی دوم توسعه کشور. پژوهشکده معلّمان آموزش و پرورش استان خوزستان.
11
سیف، علیاکبر (1371). روانشناسی پرورشی. تهران: آگاه.
12
سیف، علیاکبر (1379). روش تهیهی پژوهشنامه. تهران: دوران.
13
شعبانی، حسن (1371). مهارتهای آموزشی و پرورشی: روشها و فنون تدریس. تهران: سمت.
14
شعبانی، زهرا. (1376). تأثیر روشهای تدریس در افزایش تواناییهای شناختی، عاطفی و رفتاری دانشآموزان. فصلنامه تعلیم و تربیّت، شمارهی 3. صص 84 ـ 55.
15
صفوی، امانالله. (1377). کلّیّات روشها و فنون تدریس. تهران: دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی آموزش و پرورش.
16
فردانش، هاشم (1372). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
17
کلانتری، منیژه (1349). بررسی علل غیبت دختران دانشآموز در دورهی دوم دبیرستان. رسالهی کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه تهران، دانشکدهی روانشناسی و علومتربیتی.
18
کلارک، لئونارد اچ. (1368). آموزش در دورهی متوسطه. ترجمهی جواد طهوریان. مشهد: آستان قدس رضوی.
19
لشین، سینتیا بی؛ پولاک، جولین؛ چارلزام، رایگوث (1374). راهبردها و فنون طراحی آموزشی. ترجمهی هاشم فردانش. تهران: سازمان سمت.
20
کوهن، لوئیز ؛ مانیون، لارمن. (1372). راهنمای عملی تدریس. ترجمهی فاطمه شاکری. مشهد: جهاد دانشگاهی.
21
موفقیان، ناصر. (1353). چند گزارش در زمینهی تکنولوژی آموزشی. تهران: بیفا.
22
نصر اصفهانی، احمد (1371). عوامل مؤثر در بهبود کیفیّت تدریس. فصلنامهی تعلیم و تربیّت، سال هشتم، شمارهی 1. صص 154ـ 136.
23
یونسکو. (1379). یادگیری، گنج درون (نکتههای برجسته). ترجمهی علی رؤوف و فاطمه فقیهی. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
24
Dubois, N. F., Alverson, G. F. staley, R. K. (1979). Educational Psychology and Instructional Decisions. Qeorgetown: Dorsey
25
Gagne, Ellen. D. (1985). The cognitive psychology of school learning. Boston: Little, Brown and company.
26
Merlinc. Wittrok. (1986). Handbook of Reserch on Teaching. New York: Macmillan.
27
Slavin, R. E. (1990). Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice, Englewood cliffs: prentice-Hall
28
UNESCO .(1989). The Prospects for Educational Planning, Edited by F. Caillos. UNESCO
29
Wiles, J.; Joseph, B. (1989). Curriculum Development: A Guide to Practice. NJ. Illinois State University
30
Zevin J. (1996). Mystery island: A Lesson in Inquiry, Todays Education, 58 (1), pp. 42-43.
31
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان سودمندی برنامههای آموزش ضمن خدمت و رابطهی آن با رشد دانش و مهارتهای شغلی در دانشگاه شهید چمران اهواز
هدف این پژوهش، ارزیابی میزان سودمندی و اثربخشی برنامههای آموزش ضمن خدمت و رابطهی آن با رشد دانش و مهارتهای شغلی در دانشگاه شهید چمران اهواز از دیدگاه کارکنان آن دانشگاه است. جامعهی آماری تحقیق شامل همهی کارکنان دانشگاه است. 256 نفر از کارکنان شرکتکننده در دورههای آموزش ضمن خدمت با روش نمونهگیری تصادفی، متناسب با حجم جامعه انتخاب شده و بررسی شدهاند. با استفاده از یک پرسشنامه، شامل 66 گویه و 5 مقیاس فرعی، دادهها جمعآوری و تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که در مجموع، کارکنان دانشگاه شهید چمران از دورههای آموزش ضمن خدمت برگزار شده، به لحاظ مؤلّفههایی مانند تناسب با نیازهای شغلی، اثر بخشی دورهها در رشد فردی، بهبود نگرشها و مهارتهای شغلی، مدیریّت سودمند برنامهها و حمایت مدیریّت از کاربرد آموختههای حاصل از شرکت در برنامههای آموزش ضمن خدمت، رضایت چندانی ندارند. تفاوت بین نگرش کارکنان زن و مرد نسبت به سودمندی دورههای آموزش ضمن خدمت، معنادار (05/0< p) است. همچنین متغیرهای تناسب با نیازها، حمایت مدیران و مدیریّت سودمند دوره به ترتیب بیشترین توان پیشبینی رشد فردی کارکنان را دارا میباشند. تفاوت معناداری بین گروههای مختلف نمونهی آماری بر حسب مدرک تحصیلی یا رستهی شغلی در هیچ یک از متغیرها مشاهده نشد.
https://education.scu.ac.ir/article_14170_5fe7060675d1e56c14bb4fbd16102b98.pdf
2009-03-21
87
112
10.22055/edu.2009.14170
ارزیابی
آموزش ضمن خدمت
مهارتهای شغلی کارکنان
عبداله
پارسا
abdparsa1343@yahoo.com
1
دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گروه علوم تربیتی
AUTHOR
امیر
قنبری همایکوه
amir_2000gh@yahoo.com
2
کارشناس ارشد برنامهریزی آموزشی
AUTHOR
اورنگی، جواد (1374). بررسی و بهسازی منابع انسانی.تهران: مؤسسهی مطالعات و برنامهریزی آموزشی صنایع ایران.
1
پالبرجون، د. (1359). فلسفهای برای آموزش بزرگسالان.ترجمهی غفار بهبهانیان، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
2
تیرگر، هدایت و آل آقا، فریده (1383). مقدمات برنامهریزی آموزشی و درسی. تهران: سنجش تکمیلی، چاپ دوم.
3
چایچی، پریچهر (1381). شیوههای آموزش ضمن خدمت. تهران، آن.
4
رضایی، اکبر (1380). تأثیر آموزش ضمن خدمت بر افزایش کارایی کارکنان ادارهی دارایی اصفهان در سالهای 80- 1370. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
5
سعادت، اسفندیار (1382). مدیریّت منابع انسانی.تهران: سمت، چاپ هفتم.
6
شکاری، عباس (1383). مسایل آموزش و پرورش ایران و راهکارهای آن. تهران: عابد.
7
شیبانی، حسن (1378). نقش دورههای آموزش ضمن خدمت و بررسی تأثیر آن بر کارایی کارکنان جهاد دانشگاهی. پایاننامهی کارشناسی ارشد علومتربیتی، دانشگاه تهران.
8
صفری، احمد (1375). آموزش ضمن خدمت کارکنان آموزش و پرورش تهران و بررسی آموزش در کارایی کارکنان. پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریّت دولتی، مرکز آموزش مدیریّت دولتی اهواز.
9
علاقهمند، علی (1370). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: متون درسی دانشگاه پیام نور.
10
علوی سنگ چشمه، سید جمال (1386). دستاوردهای نظام جدید آموزش کارکنان.
11
ww.modiriat.ir/ resource/edu/dastavard.ppt
12
فیضی، طاهره (1379). مبانی سازمان مدیریّت. تهران: پیام نور، چاپ هفتم.
13
مظفری، مجید (۱۳۸۳). بررسی نیازهای آموزشی دبیران حرفهوفن استان اصفهان به منظور طراحی برنامهی دورههای آموزش ضمن خدمت کوتاه مدت. شورای تحقیقات سازمان آموزش وپرورش اصفهان.
14
معین، محمد (1378). فرهنگ فارسی. تهران: امیر کبیر.
15
موسویفر، فخری (1387). بررسی نگرش کارکنان نسبت به میزان سودمندی و موفقیت دورههای آموزش ضمن خدمت سازمان بهزیستی طی سالهای 85-1380. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی دزفول.
16
مهرآوا، محمدرضا (1382). بررسی عملکرد اثربخشی آموزش در ارتقای سطح علمی کارکنان معاونت آموزش و تحقیقات وزارت کشاورزی، پروژهی کارشناسی ارشد، مرکز آموزش مدیریت دولتی خوزستان.
17
مهرعلی زاده، یدا... و چینی پرداز، رحیم (1383). ارزیابی اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت ادارهی کل بنادر و کشتیرانی استان خوزستان- بندر امام خمینی (ره) طی سالهای (1383- 1380). گزارش نهایی طرح، دانشگاه شهید چمران اهواز، معاونت پژوهشی.
18
نورعلیزاده، رحمن (1383). ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی شرکت سایپا بر عملکرد شغلی کارکنان. پایاننامهی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.
19
نیستانی، محمدرضا و کیذوری، امیرحسین (1383). ارزیابی در آموزش عالی.
20
www.webneyestan.blogspot.com
21
همایونیا، آنتیا (1384). ارزیابی اثربخشی دورههای آموزشی آبفا اهواز. پایاننامهکارشناسی ارشد دانشکدهی علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران.
22
هیکس، جی. و گولت، سی. ری. (1369). تئوریهای سازمان و مدیریّت. ترجمهی گوئل کهن، تهران: اطّلاعات، جلد 1.
23
لاتین
24
Aghazadeh, S. M. (2007). “Re–examining the training side of productivity improvement: evidence from service sector”. International Journal of Productivity and Performance Management, 56 (8), pp. 744-757.
25
Allport, G. W. (1935). Attitudes. In C. Murchison (Ed). Handbook of social pasychology. Clark University Press, pp. 798-884.
26
Beccker, G. S. )1976 .("Human Capital". Columbia University Press, New York 2nd Eguition Investment in Learing: the Individual and Social Value of American Higher Education, San Egucation, San francisco: Jossey-Bass, pp. 9-14
27
Bovee, Courtland L. (1993). Management, International. And thill. John v. and wood, marian Burk and dvel, George P. Ed. Graw hill book co, p. 329.
28
Boyd. B. (2003). Transforming teacher staff development, education Information.Toward a Political Economy of Education, A Radical Critique Of Ivan IIIich's Deschooling Society, In Ivan IIIich etal, pp. 9-17.
29
Certo, Samuele (1994). Modern Management, Diversity Quality Ethies, and the Global Environment, 6 td ed. Allyn & Bacon, p. 149.
30
Conti, G. (2005) “Training, productivity and wages in Italy”. Labour Economics, 12 (4), pp. 557-576.
31
Droba, D. D. (1933). The nature of attitude. Journal of social psychology, p. 244.
32
Gubbins jedmund (2006). Evaluation of the employees attitudes toward in-service training, Training and development journal.London wip old. December, pp. 140-146.
33
Halonen, P. (2007). Quality in Education tuning International Master's Programmes, Head of Quality Assurance.University of jyvaskla, pp. 320-324.
34
Hashimot, M. (1994). Employment-based Training in tapanese firms.Chicago: university of Chicago press, Common Elements in the Planning Process. (editors), Educational Planning: Concepts, Strategies, And Practices, Longman Publishing Groups, pp. 231-249.
35
Kretch, D.; Crutchfild, R. S., and Ballacheg, e. l. (1962). Individual in society. Mc graw-hill, p. 66.
36
Lyons, P. (2005) “A robust approach to employee skill and knowledge development”. Industrial and Commercial Training, 37 (1), pp. 3-9.
37
Mincer, J. (1967). Progess in Human Capital Analyses of the Distribution of Earnings.In Atkinson, A. B. (Ed): the Personal Distribution of Incomes, London, Allen and Unwin, pp. 136-92.
38
Mincer, J. (1981). Human Capital and Economic Growth. Working Paper no. 803, Nationl Bureau of Economic Research, Cambridge ma. European Development of New Indicators in the Field of Lifelong Learning, Helsinki, pp. 10-13.
39
Reevas, M. (1998). Evaluation of Traning London: the Industrial Society Publishing, Secondary Education. Perspective, Bangkok, pp. 110-121.
40
Robbins, Stephen p (1994). Educational Management, (6th. Ed), prentic halls Inc.
41
Thamson, George (1990). A text book of human resource management,Singh, Educational Planning in Asia. International Institute for Educational Planning, Paris London, pp. 29-34.
42
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطهی بین کیفیّت زندگی کاری و تعهّد سازمانی:" مطالعهی موردی: کارکنان آموزش و پرورش یزد"
کیفیّت زندگی کاری یکی از مهمّترین موضوعات مدیریّت منابع انسانی سازمانهاست پژوهشگران در تحقیق حاضر رابطهی بین کیفیّت زندگی کاری و تعهّد سازمانی را در میان کارکنان آموزش و پرورش شهرستان یزد بررسی کردهاند. جامعهی آماری این تحقیق را تمامی کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهرستان یزد تشکیل میدهد. برای تعیین تعداد نمونهی آماری، با استفاده از دستور برآورد حجم نمونه، شمار آماری 120 نفر به دست آمد. جهت دستیابی به هدف تحقیق آمّار توصیفی و استنباطی بهره گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین کیفیّت زندگی کاری و تعهّد سازمانی در بین کارکنان آموزش و پرورش یزد رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج یافتههای تحقیق دربارهی رابطهی برخی ویژگیهای فردی مانند سابقهی خدمت و تحصیلات با تعهّد سازمانی در جامعهی بررسی شده، نشان داد که به طور در این نمونهی آماری، کلی بین سابقهی خدمت و تعهّد سازمانی رابطهی معناداری وجود ندارد.
https://education.scu.ac.ir/article_14171_7f65ba952fe2fe1640c3bf68cb1c274c.pdf
2009-03-20
113
136
10.22055/edu.2009.14171
کیفیّت زندگی کاری
تعهّد سازمانی
آموزش و پرورش
کارکنان
حسین
صیادی تودانلو
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریّت صنعتی دانشگاه یزد،
AUTHOR
رضا
جمالی
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریّت اجرایی دانشگاه یزد،
AUTHOR
حسین
منصودی
mansoori.hossein@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریّت بازرگانی دانشگاه یزد،
AUTHOR
آرمسترانگ (1377). تعهّد سازمانی. ترجمهی محمدرضا ربیعی، فرهنگ و تعاون، شمارهی ششم، خرداد و تیرماه.
1
استرون، حسین (1377). تعهّد سازمانی. فصلنامهی مدیریّت در آموزش و پرورش، دورهی پنجم، 17، صص 73- 4.
2
اشرفی، بزرگ (1374). تبیین عوامل مؤثّر بر تعهّد سازمانی مدیران و کارکنان شرکت زغال سنگ البرز شرقی. پایاننامهی کارشناسی ارشد مدیریّت دولتی، دانشگاه تربیّت مدرس.
3
ایراننژاد پاریزی، مهدی؛ بابایی، محمدعلی و سبحانالهی، محمدعلی (1379). کتاب مدیریّت رفتار سازمانی. شرمرهورن، جان آر و دیگران، چاپ دوّم، تهران: مؤسسهی تحقیقات و آموزش مدیریّت.
4
تعالی، حسین (1374). بررسی اثرات کیفیّت زندگی کاری بر بهرهوری کارکنان کشور. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم اداری، دانشگاه تهران.
5
داودی، سید محمدرضا (1377). بررسی تأثیر کیفیّت زندگی کاری بر رضایت شغلی و حوادث شغلی در بین کارکنان عملّیاتی شاغل در مجتمع فولاد مبارکه. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران.
6
درگاهی، حسین؛ قریب، میترا وگودرزی، مریم (1386). بررسی کیفیّت زندگی کاری پرستاران بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجلهی دانشکده پرستاری و مامایی علوم پزشکی تهران (حیات)، دورهی 13، شمارهی 2، صص 21- 13.
7
دولتآبادی فراهانی، رضا (1378). بررسی تعهّد سازمانی در سازمانهای دولتی و رابطهی آن با عملکرد شاغلین. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکدهی علوم اداری.
8
رابینز، استیفن پی (1377). رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریهها، کاربردها. ترجمهی علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر تحقیقات فرهنگی، جلد نخست.
9
رستگاری، حسینعلی (1378). بررسی تأثیر کیفیّت زندگی کاری بر عمکرد کارکنان. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: مرکز آموزش مدیریّت دولتی.
10
زارعپور، نصیرآبادی و مهرآرا (1387). کیفیّت زندگی کار (QWL) و بهرهوری نیروی انسانی. انجمن بهرهوری ایران، ارائه شده در همایش بهرهوری ملی، دوّم خردادماه.
11
ساروقی، احمد (1375). بررسی تأثیر تعهّد سازمانی بر تمایل به ترک خدمت. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریّت دولتی، دانشگاه تهران.
12
سیفی، هوشنگ (1385). بررسی وضعیّت کیفیّت زندگی کاری. گرفته شده از سایت http://hsaiffi.blogfa.com/post-2.aspx
13
شکرزاده، صادق (1381). تعهّد در سازمانهای آموزشی. فصلنامهی مدیریّت در آموزش و پرورش، دورهی هشتم، شمارهی32، صص 53- 46.
14
شیخ، محمود؛ باقرزاده، فضلاله؛ زیوریار، فرزاد؛ غلامعلیزاده، رضا؛ اسماعیلی، حسن و فاضل، جمال، 1384). بررسی میزان تعهّد سازمانی کارکنان معاونت تربیّت بدنی و تندرستی آموزش و پرورش. فصلنامهی حرکت، شمارهی 26، صص 21- 5.
15
طالبپور، مهدی (1380). تحلیل و تبیین نگرشهای شغلی مدیران، کارمندان و اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیّت بدنی کشور و ارتباط آن با جوّ سازمانی. رساله دکترای، دانشگاه تهران.
16
طالبپور، مهدی و امامی، فرشاد (1385). بررسی ارتباط تعهّد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسهی آن بین دبیران تربیت بدنی مرد آموزشگاههای نواحی هفتگانه مشهد. تحقیق در علوم ورزشی، شمارهی دوازدهم، صص 32- 15.
17
قائمپناه، رمضانعلی (1380). بررسی عوامل مؤثّر بر بهبود کیفیّت زندگی کاری کارکنان. پایاننامه کارشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی.
18
کاظم، فتاح (1383). رابطهی بین کیفیّت زنــدگی کاری و کارآیی و اثربخشی عملکرد کارکنان. پنجمین کنفرانس بینالمللی مدیران کیفیّت.
19
کامدیده، علیرضا (1381). بررسی رابطهی بین کیفیّت زندگی کاری و عملکرد کارکنان در شرکت آب و فاضلاب منطقهی 5 تهران. پایاننامهی کارشناسی ارشد. مؤسسهی تحقیقات و آموزش مدیریّت وابسته به وزارت نیرو.
20
کوزهچیان، هاشم؛ زارعی، جواد و طالبپور (1382). بررسی ارتباط تعهّد سازمانی و رضایت شغلی مدیران و معلّمان مرد تربیت بدنی آموزشگاههای استان خراسان. فصلنامهی المپیک. سال یازدهم، شمارههای 1 و2 (پیاپی 23).
21
مجیدی، عبداله (1377). تأثیر جابجایی بر تعهّد سازمانی و رضایت شغلی. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریّت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس.
22
مدنی، حسین و زاهدی، محمدجواد (1384). تعیین اولویّت عوامل مؤثّر بر تعهّد سازمانی کارکنان (مطالعهی موردی در شرکتهای پالایش گاز و بیدبلند). مجلهی جامعهشناسی ایران، دورهی ششم، شمارهی 1، صص 33- 3.
23
لاتین
24
Benkhoff, A. (1996). Ignoring commitment is casting. Human 13. Relation, 44 (6).
25
Beverly, Richards Obrien Terrace, and Akeryd duane (2001). Predicting the organizational commitment of marketing education and health occupations education teachers by work related rewards. North Carolina state university.
26
Cevat celep (2000). Teachers organization commitment in educational organization national forum of teachers. Education Journal, 10 (3(.
27
Cuskelly, Graham & Boag Alistair (2001). Organizational commitment as a predictor of committee member turn over among volunteer sport administrators. Journal Article in sport, Management Review.
28
Dolan, S. L.; Garcia, S.; Cabezas, C., & Tzafrir, S. S. (2008). Predictors of “quality of work” and “poor health” among primary health-care personnel in Catalonia, International Journal of Health Care Quality Assurance, 21 (2), pp. 203-218
29
Dolan, S. L.; Saba, T.; Jackson, S. E., & Schuler, R. S. (2007a). Gestion des ressources humaines: Tendances, enjeux et pratiques actuelles, 4th ed., ERPI (Canada) & Pearson Education, Paris.
30
Dolan, S. L.; Valle, R.; Jackson, S. E., & Schuler, R. S. (2007b). La gestio´n de los recursos humanos: Co´mo atraer, tetener y desarrolar con e´xito el capital humano en tiempos preparando profesionales para el siglo xxi, 2e ed., McGraw-Hill, Madrid.
31
Falkenburg, k. & Schyns, B. (2007). Work satisfaction, organizational commitment and withdrawal behaviours. Management Research News, 30 (10), pp. 708-723.
32
Flippo, Edwin, B. (1984). Personnel Management. Sixth Edition.
33
Gautam, T., Van Dick, R., Wagner, U. (2004). Organizational identification and organizational commitment: Distinct aspects of two related concepts. Asian Journal of Social Psychology; 7: 301-15.
34
Lau, R. S. M. (2000). Quality of work life and performance, International Journal of Service Industry Management, 11 (5), pp. 422-437.
35
Lee K.; Alen N. J.; Meyer J. P.; Rhee K. Y. (2001). Cross-cultural generalizability of the T hree-Component Model of organizational commitment: An application to South Korea. Applied Psychology: An International Review, 50: pp. 596-614.
36
Lee, S. H.; Lee. T. W.; Lum, C. F. (2008). The effects of employee services on organizational commitment and intentions to quit. Personnel Review, 37 (2), pp. 222-237.
37
Liov, KVO-Tsai, Nyhan. Ronalde (1992). Dimension of organizational commitment in the public sector, 18.
38
Meyer, J. P.; Stanley D. J.; Herscovitch, L.; Topolnytsky, L. (2002). Affective continuance and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of Vocational Behavior; 61, pp. 20-52
39
Mowdey, R. T.; Porter, L.W.; Steers, R. M. (1982). Employee-Organization linkage of commitment, absenteeism and turnover, Newyork: Academic press.
40
Parish, J. T.; Cadwallader, S.; Busch, P. (2008). Want to, need to, ought to: employee commitment to organizational change. Journal of organizational change management, 21 (1), pp. 32-52.
41
Robbins, Stephen P. (1991). Organizational Behavior, fifth editon.
42
Vicente, R. P. V.; Inmaculada, B.; Ana, B. E.; Carlos, B. L. (2007). Organizational commitment to employees and organizational performance. Personnel Review, 36 (6), pp. 867-886
43
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطهی بین رهبری مشترک و کار گروهی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی دانشگاه اصفهان
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین رهبری مشترک و کار گروهی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش انجام پژوهش از نوع همبستگی و جامعهی آماری تمامی اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 87- 1386 بود. پس از برآورد آماری و مشخّصشدن حجم نمونهی 80 نفر از اعضای هیأت علمی با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شد. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از دو پرسشنامهی رهبری مشترک کنو و ویتانن (2008) و کار گروهی انیل (1998) بهره گرفته شد. هر دو پرسشنامه از روایی محتوایی برخوردار بودند و میزان آلفای کرونباخ پرسشنامهها به ترتیب 87 درصد و 92 درصد بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری t تک متغیره، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین پاسخ به مؤلّفههای رهبری مشترک از 91/1 تا 38/2 نوسان داشته است و میانگین نمرههای کار گروهی 63/2 بوده است. بین مؤلّفههای رهبری مشترک با کار گروهی رابطهی معنادار وجود داشت و بیشترین همبستگی بین مؤلّفهی همکاری با کار گروهی (383/ r =، 50/0p<) بود. همچنین نتایج رگرسیون نشان میدهد که همهی مؤلّفههای رهبری مشترک میزان واریانس کار گروهی روشن میکند که بیشترین آن به مؤلّفهی همکاری و کمترین آن به مؤلّفهی انگیزش متعلّق بود.
رهبری، رهبری مشترک، کار گروهی، اعضاء هیأت علمی
https://education.scu.ac.ir/article_14172_6ca76a6a7710ef2afc7eacc905754a43.pdf
2009-04-11
137
152
10.22055/edu.2009.14172
رهبری
رهبری مشترک
کار گروهی
اعضاء هیأت علمی
رضا
هویدا
r.hoveida@edu.ui.ac.ir
1
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
اعظم
مقدم
2
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه تهران،.
AUTHOR
اکرم
نیک بخت
a_nikbakht2006@yahoo.com
3
کارشناس ارشد مدیریّت آموزشی دانشگاه اصفهان،
AUTHOR
جوادیان صراف، نصر ا... و همکاران (1382). آزمون مفروضات تئوری اقتضایی فیدلر در دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی دانشگاههای سراسر کشور. مجلهی حرکت، شمارهی 23، صص 111- 99.
1
خوشبختی، جعفر و همکاران (1384). رابطهی سبکهای رهبری و کیفیّت زندگی کارکنان با میزان اثربخشی مدیران دانشکدهها و گروههای آموزشی تربیّت بدنی دانشگاههای دولتی کشور. مجلهی حرکت، شمارهی 4، صص 149- 129.
2
سلطانی، ایرج و پورسینا، محسن (1384). بنیادهای کار گروهی. اصفهان: ارکان.
3
مختاریپور، مرضیه و همکاران (1386). بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و بازدهیهای رهبری مدیران گروههای آموزشی دانشگاه اصفهان. مطالعات تربیّتی و روانشناسی، شمارهی 8، صص 110- 95.
4
مشبکی، اصغر و دوستار، صمد (1382). مؤلّفههای اثربخشی گروههای کاری. فصلنامهی تحوّل اداری، شمارههای 41 و 42، صص 142- 119.
5
مهرعلیزاده یداله و همکاران (1384). بررسی رابطهی بین جوّ سازمانی دانشگاه و مشارکت اعضای هیأت علمی در تصمیمگیریهای دانشگاهی. فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال یازدهم، شمارههای 1- 2، صص 36- 1.
6
نورشاهی، نسرین و یمنیدوزی سرخابی، محمد (1385). بررسی رابطهی سبکشناختی و سبک رهبری در میان رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی. فصلنامهی پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال دوازدهم، شمارهی 3، صص 37- 17.
7
نویننام، غلامعباس (1380). بررسی رابطهی ویژگیهای شخصیّتی و سبکهای رهبری مدیران. مجلهی علومتربیّتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، دورهی سوم، سال هشتم، شمارههای 3 و 4، صص 106- 78.
8
لاتین
9
Al-Rawi, K. (2008). Cohesiveness within teamwork: the relationship to performance effectiveness–case study. Journal of Education, Business and Society: Contemporary Middle Eastern Issues, 1 (2), pp. 92-106
10
Bassi, S. & Polifroni, E. C. (2005). Learning communities: the link to recruitment and retention. Journal for Nurses in Staff Development, 21 (3), pp. 103-9.
11
Bligh, M. C.; Pearce, C. L., & Kohles, J. C. (2006). The impact of self-and shared leadership in team based knowledge work. Journal of Managerial Psychology, 21 (4), pp. 296-318.
12
Coluccio, M. & Havlick, K. (1998). Shared leadership in a newly merged medical center. Nursing Administration Quarterly, 22, pp. 36-40.
13
Ensley, M. D.; Pearson, A., & Pearce, C. L. (2003). Top management team process, shared leadership, and new venture performance: a theoretical model and research agenda. Human Resource Management Review, 13, pp. 329-46.
14
Fletcher, J. & Käufer, K. (2003). Shared leadership: paradox and possibility. in Pearce, C. L., Conger, J. A. (Eds), Shared Leadership: Reframing the Hows and Whys of Leadership, Sage, Thousand Oaks, CA, pp. 21-48.
15
Horner, M. (1997). Leadership theory: past, present and future. Journal of Team Performance Management, 3, pp. 270-287.
16
Jackson, S. (2000). A qualitative evaluation of shared leadership barriers, drivers, and recommendations. Journal of Management in Medicine, 14, pp. 166-78.
17
Konu, A. & Viitanen, E. (2008). Shared leadership in Finnish social and health care.Journal Leader ship in Health Service, 21 (1), pp. 28-40.
18
Lee-Daivies, L.; Kakabadse, N., & Kakabadse, A. (2007). Shared leadership: leading through polylogue. Journal of Business Strategy Series, 8 (4), pp. 246-253.
19
Nygren, R. & Levine, E. L. (1995). Leadership of work teams: Factors influencing team outcomes, Paper presented at the Third University of North Texas Symposium on Work Teams, Dallas, TX.
20
Oosterhoff, D. D. & Rowell, M. (2004). Shared leadership: the freedom to do bioethics. HealthCare Ethics Committee Forum, 16 (4), pp. 297-316.
21
O'Neil, P. F. (1998). Measurement of teamwork skills: A trait teamwork questionnaire. CRESST Conference, September 10, Los Angeles, CA.
22
Pearce, C. L. & Sims, H. P. (2002). Vertical versus shared leadership as predictors of the effectiveness of change management teams: an examination of aversive, directive, transactional, transformational, and empowering leader behaviors. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 6, pp. 172-97.
23
Park, S. et al. (2005). Teacher team commitment, teamwork and trust: exploring associations. Journal of Educational Administration, 43 (5), pp. 462-479.
24
Scott, L. & Caress, A-L. (2005). Shared governance and shared leadership: meeting the challenges of implementation. Journal of Nursing Management, 13, pp. 4-12.
25
Walker, J. (2001). Developing a shared leadership model at the unit level, The Journal of Perinatal & Neonatal Nursing, 15 (1), pp. 29-39.
26
Wood, M. S. (2005). Determinants of shared leadership in management teams. International Journal of Leadership Studies, 1, pp. 64-85.
27
Wood, M. S. & Fields, D. (2007). Exploring the impact of shared leadership on management team members job outcomes. Baltic Journal of Management, 2 (3), pp. 251-272.
28