%0 Journal Article %T طراحی الگو و ابزار سنجش سوادمالی مدیران مدارس ابتدایی: نظریه داده بنیاد %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A برزویان شیروان, صمد %A نوروزی علمی, افشین %A طاهری, مرتضی %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 29 %N 1 %P 123-142 %! طراحی الگو و ابزار سنجش سوادمالی مدیران مدارس ابتدایی: نظریه داده بنیاد %K سوادمالی %K مدیران مدارس %K نظریه داده بنیاد %K دوره ابتدایی %R 10.22055/edus.2021.37220.3219 %X هدف از انجام این پژوهش طراحی الگو و ابزاری برای سنجش سوادمالی مدیران مدارس ابتدایی است. این پژوهش از نوع پژوهش‌های کیفی است؛ و روش نظریۀ داده بنیاد در این پژوهش ملاک عمل واقع‌شده است. جامعۀ آماری شامل افراد متخصص و صاحب‌نظر در زمینه اقتصاد آموزش، مدیران مدارس دولتی و خصوصی می باشدکه 10 نفر از این جامعه با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و به‌کارگیری معیار اشباع نظری، برای پاسخگویی به مصاحبه‌هایی نیمه ساختاریافته‌ی پژوهش، انتخاب‌شده‌اند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی داده‌ها از دو روش بازبینی مشارکت‌کنندگان و مرور خبرگان ‌شرکت‌کننده در پژوهش استفاده‌شده است. نتایج تحلیل داده‌ها در طی سه مرحلۀ کد‌گذاری (باز، محوری و انتخابی) حاکی از 23 مقوله کلی است که در چارچوب الگوی پارادایمی Corbin & Strauss(2008) طراحی گردیده است و برمبنای مقوله‌های فوق ابزار سنجش سوادمالی مدیران مدارس در سه حیطه سوادمالی تخصصی، عمومی و عملکرد و پیامدهای سوادمالی مدیران مدارس تدوین‌شده است. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود که مدیران مناطق آموزش‌وپرورش و مؤسسان مدارس در انتصاب و گزینش مدیران، سوادمالی را لحاظ کنند و از ابزار این پژوهش برای سنجش سوادمالی مدیران مدارس استفاده کنند. %U https://education.scu.ac.ir/article_17619_8752347500982f429f4acaffe93d255d.pdf