%0 Journal Article %T مقایسه تاثیر آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی و روش چندرسانه ای بر یادگیری درس ریاضی %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A خنیفر, خدیجه %A شاه حسینی, سعید %A باقری, محسن %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 28 %N 2 %P 79-96 %! مقایسه تاثیر آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی و روش چندرسانه ای بر یادگیری درس ریاضی %K آموزش معکوس %K تصاویر ویدیویی %K چندرسانه‌ای %K یادگیری %R 10.22055/edus.2021.36295.3174 %X چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش معکوس به روش چندرسانه‌ای و آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی بر یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان پایه‌ی ششم در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. روش پژوهش حاضر شبه تجربی ازنوع پیش آزمون- پس آزمون باگروه کنترل بود. برای نمونه‌گیری ابتدا سه مدرسه به صورت هدفمند انتخاب شدند سپس از این سه مدرسه به تصادف یک مدرسه برای آموزش معکوس به روش چندرسانه‌ای و یک مدرسه برای آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی و مدرسه دیگر برای روش سنتی به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. در این پژوهش جهت گردآوری داده‌ها از پیش آزمون و پس آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده شد. به منظور بررسی تغییرات حاصله ابتدا یک پیش آزمون از هر سه گروه گرفته شد. و پس از آن یک گروه به صورت آموزش معکوس به روش چندرسانه‌ای و یک گروه به صورت آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی و گروه گواه ه به صورت سنتی آموزش دیدند. پس از اتمام آموزش از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد.به منظور تحلیل آماری داده‌ها از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل استنباطی داده‌ها از آزمون کوواریانس استفاده شد که این تحلیل‌ها به کمک نرم افزار spssانجام گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش معکوس چه به روش تصاویر ویدیویی و چه به روش چند‌رسانه‌ای بر یادگیری درس ریاضی تاثیر معنی‌دار دارد و نیز بین دو روش آموزش معکوس، آموزش معکوس به روش چند‌رسانه‌ای نسبت به آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی بر یادگیری تاثیر معنی‌دار دارد. %U https://education.scu.ac.ir/article_17320_58b01e4db2f6ae7376d07cd961aad352.pdf