%0 Journal Article %T از دبیرستان تا عرصه‌ی درمان در کلاس‌های معکوس: بررسی کاربست‌پذیری آموزش محتوا-محور مهارت خوانداری در تلفیق با بازی برای یادگیری مادام‌العمر علوم %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A خزایی, سعید %A مشهدی, امیر %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 28 %N 1 %P 23-42 %! از دبیرستان تا عرصه‌ی درمان در کلاس‌های معکوس: بررسی کاربست‌پذیری آموزش محتوا-محور مهارت خوانداری در تلفیق با بازی برای یادگیری مادام‌العمر علوم %K آموزش محتوا-محور %K درک خوانداری علوم %K بازی واقعیت افزوده %K کلاس معکوس %K یادگیری مادام‌العمر %R 10.22055/edus.2021.37095.3213 %X این پژوهش طولی با استفاده از طرح تبینی متوالی و اقتباس آموزش تجمیعی در قالب نظریه‌ی شناختی-اجتماعی از سال‌های تحصیلی 1398 تا 1400 به ‌بررسی کاربردپذیری کلاس‌های معکوس محتوا-محور به زبان انگلیسی در یادگیری مادام‌العمر علوم دبیرستانی و دانشگاهی پرداخت. با کاربرد طرح آزمایش‌ها، 721 دانش‌آموز دختر و پسر فارسی و غیرفارسی زبان مشغول به ‌تحصیل در رشته‌ی علوم‌ تجربی پایه‌ی دوازدهم دبیرستان با حاشیه خطای 1% انتخاب و به ‌شکل تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند تا مهارت درک علوم‌ را به شیوه‌ی محتوا-محور در کلاس‌های معکوس پیش-خوانداری با/بدون بازی واقعیت‌ افزوده فراگیرند. با ورود 84 نفر از شرکت‌کنندگان به دانشگاه‌های علوم پزشکی، آموزش تجمیعی محتوا-محور علوم دانشگاهی با انجام پیمایش، ارزیابی مستمر پیشرفت و عملکرد مهارت خواندار علوم در بافت و عرصه‌های حرفه‌ای و مصاحبه متمرکز در راستای تکمیل این پژوهش متممی ادامه یافت. تحلیل داده‌های کمی از طریق آزمون رتبه‌ای ویلکاکسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس با اندازه‌های مکرر و برازش مدل خطی آمیخته و تحلیل داده‌های کیفی به شیوه‌ی مضمون-محور انجام شد. تحلیل توصیفی و استنباطی داده‌ها از نقش تسهیل‌گری شیوه‌ی آموزش محتوا-محور در یادگیری مادام‌العمر علوم در کلاس‌های معکوس مبتنی بر بازی واقعیت افزوده در دبیرستان و دانشگاه حکایت داشت (9/6= ß و 05/0>p). از نگاه و برداشت شرکت‌کنندگان، تمرین مشارکتی خواندار علوم در گروه‌های همتایان مؤثر در یادگیری مادام‌العمر است. %U https://education.scu.ac.ir/article_17124_5b816d3897adcf7866f451bbfd6de883.pdf