%0 Journal Article %T شناسایی ابعاد شایستگی‌های کارآفرینی هنرستان ها %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A فقیهی, مسعود %A رحمانی, محمدنور %A قورچیان, نادرقلی %A نامی, کلثوم %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 28 %N 1 %P 107-124 %! شناسایی ابعاد شایستگی‌های کارآفرینی هنرستان ها %K "شایستگی" %K "کارآفرینی" %K "آموزش و پرورش" %K "هنرستان" %R 10.22055/edus.2021.35425.3126 %X پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد شایستگی‌های کارآفرینی هنرستان های استان هرمزگان ‏انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده ‏است. به همین منظور تعداد 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و افراد صاحب نظر مطلع نسبت به موضوع ‏با راهبرد نمونه گیری هدفمند و بر مبنای اصل اشباع نظری انتخاب شدند و به صورت نیمه ‏ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. از روش کدگذاری سه مرحله ای جهت تجزیه و تحلیل یافته ‏های مصاحبه ها استفاده شد. به منظور حصول اطمینان از روایی پژوهش، از راهبرد چند سویه نگری ‏منابع داده ها و بررسی توسط اعضاء (مصاحبه شوندگان) و جهت محاسبه پایایی، از روش پایایی ‏بازآزمون و پایایی بین دو کدگذار استفاده شد. با پیاده سازی محتوای مصاحبه ها و تحلیل مقدماتی آن ‏ها، کدهای اولیّه شناسایی گردید و سپس به منظور دستیابی به مقوله های اصلی کدهای مشابه در طبقه ‏ای خاص جای گرفتند. در پایان برای هریک از طبقات عنوانی مناسب که دربرگیرنده کل کدهای آن ‏طبقه باشد، انتخاب گردید. نتایج این پژوهش به استخراج چهار مقوله اصلی به عنوان ابعاد شایستگی ‏های کارآفرینی هنرستان ها منجر شد که عبارتند از: شایستگی‌های شخصیتی (فردی)، شایستگی‌های ‏مدیریتی و رهبری، شایستگی‌های فنی _ تخصصی و شایستگی‌های فرهنگی.‏ %U https://education.scu.ac.ir/article_17098_63da7032af199ad1bafa9cce2cdb5491.pdf