%0 Journal Article %T نظریه‌ سؤال‌ - پاسخ‌ در آزمونهای‌ روانی‌ - تربیتی‌ %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A سپاسی, حسین‌ %D 1997 %\ 03/07/1997 %V 3 %N 2 %P 38-60 %! نظریه‌ سؤال‌ - پاسخ‌ در آزمونهای‌ روانی‌ - تربیتی‌ %R 10.22055/edus.1997.16130 %X      دراین‌مقاله‌ سعی‌ شده‌ است‌ تا نظریه‌ جدید آزمون‌ سازی‌ موسوم‌ به‌ نظریه‌ سؤال‌ - پاسخ‌  (Item Response Theory) مورد بحث‌ و بررسی‌ قرار گیرد. این‌ نظریه‌ عمدتا" به‌ دلیل‌ اشکالاتی‌ به‌ وجود آمده‌ است‌ که‌ روانسنجان‌ جدید به‌ نظریه‌ کلاسیک‌ آزمون‌، مطرح‌ کرده‌اند. این‌ نظریه‌ نمره‌ کل‌ آزمون‌ را برای‌ تفسیر عملکرد آزمودنی‌ مدنظر قرار نمی‌دهد. بلکه‌ هر سؤال‌ آزمون‌، به‌طور انفرادی‌ مورد مطالعه‌ قرار می‌گیرد. این‌ نظریه‌ از منحنی‌ ویژگی‌ سؤال‌ و پارامترهایی‌ چون‌ دشواری‌ و تمیز، برای‌ برآورد احتمال‌ پاسخ‌ درست‌ آزمودنی‌ به‌ هر سؤال‌ آزمون‌ استفاده‌ می‌کند. به‌علاوه‌، این‌نظریه‌ بر پایه‌ دو فرض‌ اساسی‌ استقلال‌ موضعی‌ و تک‌بعدی‌ بودن‌ فضای‌ خصیصه‌ مکنون‌ استوار است‌. و براین‌ اساس‌، احتمال‌ پاسخ‌ درست‌ هر سؤال‌ آزمون‌ به‌ عنوان‌ تابعی‌ از دشواری‌ سؤال‌ و توانایی‌ آزمودنی‌ توسط‌ منحنی‌ تراکمی‌ نرمال‌ و اخیرا" توسط‌ منحنی‌ منطقی‌ که‌ ساده‌تر است‌، بررسی‌ می‌ شود.   %U https://education.scu.ac.ir/article_16130_9b44e7afcfa74b4ebfaab6e94a252433.pdf