%0 Journal Article %T مقایسه‌ ارائه‌ مثال‌ ساده‌ و پیچیده‌ و رویه‌ در حل‌ مسائل‌ کلامی‌ جبر در دانش‌آموزان‌ دختر سال‌ سوم‌ ریاضی‌- فیزیک‌ %J علوم تربیتی %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-8817 %A کاوسیان, جواد %A کدیور, پروین‌ %A عریضی‌سامانی‌, حمیدرضا %A فراهانی‌, محمدنقی‌ %D 2005 %\ 08/23/2005 %V 12 %N 2 %P 23-42 %! مقایسه‌ ارائه‌ مثال‌ ساده‌ و پیچیده‌ و رویه‌ در حل‌ مسائل‌ کلامی‌ جبر در دانش‌آموزان‌ دختر سال‌ سوم‌ ریاضی‌- فیزیک‌ %K مسائل‌ جبر %K مثال‌ ساده‌ %K مثال‌ پیچیده‌ %K رویه‌ %R 10.22055/edus.2005.15987 %X    دو مطالعه‌ برای‌ بررسی‌ این‌ که‌ چگونه‌ دانش‌آموزان‌ از مثال‌ و رویه‌ در حل‌ مسائل‌ کلامی‌ جبر استفاده‌ می‌کنند طراحی‌ شد. در مطالعه‌ اول‌ تأثیر آموزش‌ از طریق‌ مثال‌ و رویه‌ در حل‌ مسائل‌ کلامی‌ جبر بررسی‌ گردید. آزمودنیها 73 دانش‌آموز دختر دبیرستانی‌ سال‌ سوم‌ ریاضی‌- فیزیک‌ بودند که‌ به‌ صورت‌ تصادفی‌ در سه‌ گروه‌ جایگزین‌ شدند. یک‌ گروه‌ از طریق‌ ارائه‌ مثال‌ ساده‌ آموزش‌ دیدند، گروه‌ دوم‌ با رویه‌ و سومین‌ گروه‌ با رویه‌ و مثال‌ ساده‌ آموزش‌ دیدند. تحلیل‌ نتایج‌ تفاوت‌ معنی‌داری‌ را بین‌ سه‌ گروه‌ نشان‌ نداد. در مطالعه‌ دوم‌ سه‌ موقعیت‌ آموزشی‌ جدید شامل‌ مثال‌ پیچیده‌، مثال‌ پیچیده‌ و مثال‌ ساده‌، مثال‌ پیچیده‌ و رویه‌ به‌ دو گروه‌ مطالعه‌ اول‌ یعنی‌ شرایط‌ مثال‌ ساده‌ و رویه‌ اضافه‌ شد. آزمودنیها 122 نفر بودند و روند آزمایش‌ شبیه‌ مطالعه‌ اول‌ بود. نتایج‌ نشان‌ داد که‌ استفاده‌ از مثالها با سطوح‌ دشواری‌ متفاوت‌، توانایی‌ آزمودنیها را در حل‌ مسائل‌ کلامی‌ جبر بهبود می‌بخشد و این‌ نتایج‌ با پیشینه‌ تجربی‌ و نظری‌ همخوانی‌ دارد. %U https://education.scu.ac.ir/article_15987_ae7b937e11c5881d892a4160d100470a.pdf